Tesla’s krijgen na verloop van tijd minder swagger, want ze moeten langer aan de stekker.
Tesla blijkt stiekem wat software in Tesla’s gestopt te hebben waardoor opladen onder bepaalde omstandigheden langer duurt naarmate je de batterijen vaker opgeladen hebt. Volgens Tesla zelf heeft deze software het doel om de levensduur van de batterijen te verlengen. Het issue dat enkele klanten er echter mee hebben is dat Tesla deze informatie voorheen niet met hen gedeeld heeft.
Iets soortgelijks deed zich eerder voor met Tesla’s ‘Performance’ modellen. Bij deze modellen werd de powah in Launch Mode of Ludicrous Mode automatisch beperkt na veelvoudig gebruik. Na een software-update kon je deze beperking uitzetten, echter werkt dat alleen als zowel Launch Mode én Max Battery Power Mode geactiveerd zijn.
Enfin, het verhaal met toenemende laadtijden van de batterijen kwam aan het licht via een Tesla-rijder op een forum die merkte dat het steeds langer duurde om zijn auto op te laden. Aanvankelijk dacht hij dat de verschillen in oplaadsnelheid kwamen door het gebruik van verschillende superchargers. Maar een trip naar de dealer leerde dat het probleem een andere oorzaak had. De reductie in oplaadsnelheid is ingebouwd door Tesla zelf. De Tesla-rijder in kwestie is daar not best pleased over.
“I’m honestly speechless at this. To the best of my knowledge, it has never been communicated from Tesla, until now, that using any kind of DCFC [Direct Current Fast Charging] will permanently degrade your vehicle. Yes, we all know that charging to 100% regularly is a bad thing, but just regularly DC charging is also apparently just as bad, according to Tesla. But to make matters worse, it’s not the battery that’s degraded or causing the slow down, it’s Tesla’s charging algorithm that will slowly start to degrade your charging on each “count” of DCFC. According to the tech I talked to, there is an internal counter that increments each time you DC charge, and once that reaches certain thresholds, it starts restricting your top end charging ability.”
We moeten bij dit verhaal aantekenen dat de man in kwestie aangeeft zijn Tesla uitsluitend te hebben opgeladen met de CHAdeMO-adapter of met de Superchargers. Maar Tesla geeft nergens aan dat je dat beter niet kan doen. De verbolgen Tesla-rijder gaat verder door de speculeren dat het doel van de software is om ervoor te zorgen dat Tesla geen batterijen hoeft te vervangen onder garantie. Het gevolg is echter dat reizen met de Tesla nu al langer duurt dan gewenst.
“This, ostensibly, to prevent Tesla from having to pay out to replace degraded batteries under their unlimited mile warranty. So over time, it will take longer and longer to charge your car. Already, this adds a significant amount of time to my road trips by restricting my charging from a previous high of 117 kw to ~90 kw on a good day. Road tripping in my Telsa already takes 2x as long as a gas car, but now it’s taking even longer. I can’t imagine wanting to take this car on any further road trips at this point.”
jack_abarth zegt
Ach, sjoemel-software is trending hè VW ;)
hehe zegt
@jack_abarth: http://www.nu.nl/auto/4683123/topman-volkswagen-alles-tesla-kan-kunnen-wij-beter.amp
gove zegt
ja moet je maar niet zo’n hok rijden
cossiekiller zegt
Naar wat zou zo’n elektrisch tankpistool ruiken?
Shoot…
kempenaer zegt
@cossiekiller:
Groenlinkse poep.
w0o0dy zegt
I smell a rat (lawyer) coming.
allesmetturbo zegt
Toch maar weer een fijne diesel gaan rijden zou ik zeggen
w0o0dy zegt
Als het werkelijk 2x zoveel tijd kost om te reizen dan heeft de man de verkeerde auto gekozen voor zijn gebruik. Voor het overgrote deel van de bestuurders is dit niet aan de orde.
lekbak zegt
@w0o0dy: als hij kan leven met hoe het was, maar het nu te lang vind duren dan heeft hij gelijk dat hij dit niet accepteert. Dit is gewoon niet netjes en nu blijkt wel weer dat Tesla gewoon een autofabrikant is zoals zovelen, en niet één of ander heiligdom.
stfu zegt
Sorry hoor, maar als je elke dag Superchargers gebruikt dan heb je het niet helemaal begrepen. Die zijn bedoelt voor lange afstandreizen of wanneer je ze echt nodig hebt. Dat is WEL bekend bij Tesla rijders. Toen ik de auto kocht werd ik dit ook expliciet verteld. Komt daarbij dat iedereen toch wel weet dat veel stroom in je batterij knallen niet een enorm voordeel heeft voor de levensduur van de batterij. Is gewoon een batterij management systeem dat het laadgedrag in de gaten houdt en rekening houdt met de levensduur ervan. Zou toch wat zijn dat je constant je batterij verkracht omdat je toch weet dat je 8 jaar garantie hebt. Beetje sensatiebelust artikel dit, toevallig weer van Jaap..
lekkaah zegt
@stfu: http://www.groen7.nl
dieselkameel zegt
@stfu: Ah kijk iemand die er één heeft, altijd leuk om te lezen. Hoeveel actieradius behaal jij eigenlijk met de Tesla, het enige wat mij zal tegenhouden wanneer ik het geld er voor zou hebben is de teruglopende actieradius. Ik weet niet in wat voor verkeer je normaal rijd, maar 3 tot 4 honderd kilometer moet toch te doen zijn lijkt me?
stfu zegt
@dieselkameel: Ik moet zeggen dat ik het exacte bereik niet goed kan zeggen, want ik rij ‘m nooit leeg. Ik heb een 85D (tegenwoordig heb je al een 100D) en heb het wel eens beetje uitgerekend en kwam tussen de 380 en 420 km echte kilometers uit. Met een 100D zou tegen de 500 mogelijk moeten zijn.
Teruglopende actieradius is er amper:
https://steinbuch.wordpress.com/2015/01/24/tesla-model-s-battery-degradation-data/
En nogmaals: deze situatie is erg uniek omdat die eigenaar constant snellaad.
lekbak zegt
@stfu: als tesla niet zegt dat het niet kan, dan kan het dus. Want zij zijn diegene met al die snelladers. Dat ze het nu toch niet zo’n goed idee vinden in ronduit hypocriet. Dit had gewoon openlijk gecommuniceerd moeten worden.
flutterby zegt
@lekbak: zal vast ergens in de handleiding staan. Dit is praktisch hetzelfde als benzine met een octaan van 90 in je Ferrari gooien en gaan klagen.
kempenaer zegt
@flutterby:
Zal vast? Assumption is the mother…
lekbak zegt
@flutterby: nee, dit is het zelfde als peut met octaatgetal 90 in je Toyota camry gooien terwijl niet in de handleiding staat dat die (daar) gangbare brandstof er niet in kan.
flutterby zegt
@lekbak: Misschien is een Ferarri niet het goede voorbeeld, maar een Toyota ook zeker niet. Laten we het op ene octaangehalte van 90 in een RS6 / M5 houden.
stamp zegt
@flutterby: Octaangetal. Niet gehalte.
stfu zegt
@lekbak: Niemand zegt dat het niet kan? Alleen dat het invloed heeft op de levensduur van een batterij en daar wordt software matig rekening mee gehouden. Niet altijd dat doemdenken Lekbak ;)
Ik ga toch ook niet zeuren als ik nooit een plofmotor warm rij en dan blijkt dat de turbo is geklapt?
lekbak zegt
@stfu: jij zeurt misschien niet als je dat doet. Maar de meeste mensen wel.
Maar het is dus juist Tesla die de mogelijkheid geeft die auto’s zo snel vol te gooien. Dan vind ik het logisch dat je er als consument vanuit mag gaan dat dat zorgeloos kan. Tenzij anders aangegeven, en dat is volgens meneer dus niet het geval.
bitd zegt
@stfu: hey er is weer een Tesla artikel, goedemiddag stfu: het lijkt me toch logisch dat als er snelladers zijn die notabene door Tesla als reclamestunt door heel Europa zijn gedropped dat je die goed kan gebruiken? Zeker als je dagelijks ver moet met je auto. In Amerika is dit ook normaal, reistijd van 2 uur doen mensen dagelijks. Dus ik snap je opmerking niet behalve dat je eigenlijk zegt dat de auto er niet geschikt voor is?!
flutterby zegt
@bitd: Superchargers zijn voor als het moet, niet voor als het kan.
stfu zegt
@bitd: Dat zeg ik niet? Dat het aan te raden is om dagelijks gewoon normaal te laden. Je kan prims Superchargers gebruiken en er is 1 iemand die het erg veel gebruikt en Tesla probeert die batterij te sparen..
kempenaer zegt
@stfu:
In welk officieel document van Tesla staat beschreven hoe vaak je superchargers mag gebruiken?
Ze hebben altijd te koop gelopen met het gratis karakter van die superchargers. Dan heb je natuurlijk altijd tesla rijders die bij zo’n ding in de buurt wonen die er vaak gebruik van gaan maken.
Jij beweert dat er tegen jou bij aankoop een soort instructie is gegeven hoe met superchargers om te gaan. Dan ben ik benieuwd waar die staat beschreven.
stfu zegt
@kempenaer: Er wordt geadviseerd om ze niet dagelijks te gebruiken, maar niemand wordt dat verboden. Maar voor de doorstroom van het laden en kwaliteit van de batterij wordt het niet aangeraden om het dagelijks te doen. Denk dat jij ook wel snapt dat een batterij langer mee gaat als je normaal laadt ipv snel? Mensen die snelladen ipv thuisladen (als ze dat wel gewoon kunnen) snappen het principe blijkbaar niet.
Dutchdriftking zegt
Kansloos.
stfu zegt
En de titel: mijne laadt nog net zo snel als voorheen, dus die clickbait slaat ook nergens op. Sterker nog: Tesla is al aan het kijken naar nog snellere laadpunten:
https://electrek.co/2016/12/24/tesla-supercharger-v3-over-350-off-grid-solar-powerpack-elon-musk/
stanny zegt
Gewoon verkeerde laadgewoonte. Tesla beschermt de batterij.
stanny zegt
Artikel geeft inderdaad een fout beeld. Volledig eens met @stfu
willeme zegt
Dat dit probleem nog steeds niet is getackeld… Eigenijk best raar: we zitten in 2017 en nog steeds lukt het niet om een volwaardige vervanger voor de auto met verbrandingsmotor neer te zetten. Op dit soort gezeur zit je toch niet te wachten?
stfu zegt
@willeme: Zijn al Tesla’s met meer dan 300.000 km op de teller en die geen zogenaamde laadproblemen hebben. Ik heb geen enkele dag een plofmotor gemist.
willeme zegt
@stfu: Ik heb niets tegen elektrische auto’s. Integendeel.
Maar dat dat laadprobleem nog niet is opgelost. Gewoon even in 5 minuutjes volgooien. Je zou zeggen dat dat na 100 jaar sinds de geboorte van de elektromotor voor auto’s dat dat verholpen is. Niet iedereen heeft een garage met laadmogelijkheid voor zijn huis. Dus tot die tot is het een leuk speeltje voor mensen die veel te besteden hebben, maar een volwaardige en volledige vervanger is het nog niet. Vandaar dat nog geen 1% van de nieuwe auto’s elektrieke aandrijving heeft.
stfu zegt
@willeme: Dat een batterij niet in 5 min vol kan zonder dat het problemen kan veroorzaken is zo gek niet. Dat is gewoon scheikunde (of iets, heb er ook geen verstand van). Zijn zoveel factoren dat invloed heeft op de snelheid van laden. Maar 5 min volgooien klinkt leuk en is zeker wel gewenst in de toekomst, maar niet echt een hekelpunt (althans, niet voor mij). Ik vlieg naar mijn vakantieoorden of ik neem ff een broodje onderweg (ik hou van eten ;)) En tanken kost vaak toch wel wat langer: naar tankstation rijden, soms ook wachten, tanken, betalen etc. Bij mij duurt laden 2 minuten. Ik stap uit, steek stekker erin, loop m’n huis in.
lekbak zegt
@stfu: je bent je ervan bewust dat die vlucht naar je vakantiebestemming het hele milieu voordeel van je Tesla teniet doet?
Nou ken ik uiteraard je motivatie voor een ev niet. Maar als dat het milieu is dan kan je beter een oldtimer gaan rijden en dat vliegtuig laten staan dan dit. Er is maar weinig wat zoveel vervuild als een vliegtuig.
monsieurleloure zegt
@lekbak:
Dat vliegtuig vliegt evengoed wel, met of zonder stfu.
lekbak zegt
@monsieurleloure: dat is werkelijk de domste opmerking die je kunt maken!
dieselaer zegt
@monsieurleloure: waardeloos argument…als iedereen zo denkt gebeurt er nooit wat.
thierryvth zegt
@lekbak: het milieu is niet de reden om een tesla te kopen, elektrisch rijden is superieur zeker als het een tesla is en ik ben niet de enige petrolhead die om is, zelfs in de racewereld word prive al veel Tesla gereden
stfu zegt
@lekbak: omdat ik het 1 doe, hoef ik nog niet per se het ander te laten. En ik ga niet weer uitleggen waarom een EV beter is dan een brandstofauto. Ik heb het deels voor de kosten gedaan (ik had nooit een 100.000+ euro benzineauto kunnen rijden) , daarna bewuster geworden waarom een EV beter is dan brandstof en eigenlijk steeds bewuster hoe ouderwets een plofmotor is. Met 2 cilinders, 50 turbo’s, 91 versnellingen en meer van dat onnodig moeilijk gedoe. En omdat ik mijn Model S (blauw, 21″) erg fraai vind.
lekbak zegt
@stfu: ik snap dat een ev beter is voor het milieu, en dat was ook niet mijn punt. Maar als jou motivatie het milieu was geweest was het nogal hypocriet geweest om ook nog maar enig commentaar te hebben op auto’s met brandstofmotor.
dieselaer zegt
@stfu: daarom is elektriek een leuke tussenoplossing, maar niet de toekomst. Die moet gevonden worden in iets dat vlot te tanken is, voldoende energiedragende capaciteit heeft en efficient te genereren is. Oh en liefst veilig ook. Of het nou mierenzuur, waterstof (ik ken de kritiek) of wat dan ook is.
stfu zegt
@dieselaer: Het is al vlot te tanken. Maar jij doelt op die sporadische paar keer snelladen wat nodig zou kunnen zijn? Dat wordt al sneller. Zie eerdere link die ik gaf. Als jij elke dag thuis zou kunnen tanken zou jij ook nauwelijks nog naar een tankstation gaan toch?
dieselaer zegt
@stfu: Het is zeker niet voor iedereen mogelijk en/of praktisch. Als je de infrastructuur met behoud van het complete wagenpark dekkend wilt hebben dan gaat dat nog erg veel geld en materialen kosten. Wanneer je de wagen fijn op de oprit hebt staan is het eerder een voordeel dan een nadeel, dat ben ik met je eens.
thierryvth zegt
@dieselaer: Nee, dat gaat allemaal steeds sneller en langere afstanden, ik ken niemand die elektrisch rijd (behalve ik, te vroeg voor de Model 3 en geen budget voor een S (nu een foute ampera, maar nog steeds super in de stad)) die er vanaf stapt, de rust van geen motor en de instant power is super relax rijden en nooit meer wat anders.
dieselaer zegt
@thierryvth: De laadtijden zijn niet het grootste opstakel inderdaad. Wat mij betreft is de accu simpelweg niet onze redding. Er gaat iets beters komen, dat zeker! In de tussentijd begrijp ik best dat jullie vrolijk worden van elektrisch. Het is zeker rustig en comfortabel. En omdat het voor mij nog nieuw was is het ook bijzonder. Ik denk wel dat ik me snel zou gaan vervelen tijdens het rijden. De beste combi zou wat mij betreft een of ander zuinig apparaat voor de standaard ritten zijn en een echt analoge klassieker voor de fun.
thierryvth zegt
@stfu: veel te vroeg, probleem is de enorme temp met snel laden en daar word aan gewerkt, de tesla laadstations krijgen een gekoelde vloer (zoiets, moet de details nog lezen) om ook dat probleem gedeeltelijk te tacklen, ben geen expert maar zover ik weet is er nog veel ruimte voor verbetering in de batterij techniek
futse zegt
@stfu: en na die 2 minuten is hij dan volledig geladen? Dan duurt het inderdaad niet lang…
benzinehoofd zegt
@willeme: Zo raar is dat niet als je bedenkt dat de NS ook nog jaarlijks problemen heeft met ‘vierkante wielen’ a.g.v. loof op de rails. Een inferieur concept is alleen met kunstgrepen bruikbaar te maken; zie ook Porsche 911 na 50+ jaar productie incl. eindeloze aanpassingen en talloze hulpsystemen.
alpinafanb10 zegt
De auto wordt slechts vanwege fiscale stimulatie gereden. Dat is mijnsinziens niet ok. De fiscus is namelijk onbetrouwbaar. Als er gewoon 25% bijtelling, investeringsaftrek en wegenbelasting geheven zou worden reed er vrijwel geen Tesla rond. 2e hands worden ze geexporteerd.
stfu zegt
@alpinafanb10: 2e hands worden ze vrijwel niet geexporteerd, dat zijn die Outlanders. En logisch toch? Veel mensen zijn daardoor wel overstag gegaan (en net als ik) en willen niet meer terug naar brandstofmotoren. Alsof iedereen van een BMW zomaar in een compleet nieuw merk durven te stappen met iets nieuws (wat altijd eng is volgens velen). En oliemaatschappijen wordt harder gesubsidieerd. Maar je kan inderdaad het negatieve er van in zien of juist het positieve.
sracert zegt
Oplichting=Tesla=E.Musk.