Als je goed hebt opgelet het afgelopen raceweekend merkte je misschien op dat er geen tabaksreclame op de Ferrari’s te vinden is.
Direct reclame maken voor een pakkie peuken. Nee, dat kan niet meer in de autosport anno 2021. Wat nog wel kan is een constructie verzinnen om indirect toch reclame te maken voor de industrie. Ferrari en McLaren doen dat bijvoorbeeld. Maar bij Ferrari ontbrak afgelopen weekend de nodige tabaksreclame.
Zoals rood het kenmerk is van een Ferrari F1-auto, zo is de boodschap Mission Winnow het kenmerk van de moderne F1-auto’s van het Italiaanse raceteam. Afgelopen raceweekend was de boodschap echter niet te bespeuren op de bolides van Leclerc en Sainz. En ook de komende races is Mission Winnow niet te zien op de auto’s.
Mission Winnow staat voor de transformatie die Philip Morris International is ondergaan. Met deze reclameboodschap op de Ferrari’s wil het merk uitstralen dat ze lief bezig zijn. Kan wel zo zijn, maar de Europese Unie is niet te spreken over reclame gelinkt aan de tabaksindustrie bij sport. Daarom ontbrak het groene Mission Winnow logo op de Ferrari’s afgelopen weekend.
Ook voor de verdere races in Europa zul je het groene logo niet vinden op de rode auto’s. In bijvoorbeeld Monaco prijkte Mission Winnow nog wel op de zijkant van de F1-bolides van Leclerc en Sainz. Gewoon voor als jij je afvroeg waarom de Ferrari’s er dit weekend wel goed uitzagen. Want groen op rood is een kleurencombinatie die het alleen met de kerstdagen goed doet..
deVia zegt
Ik vind dit nog steeds een strakke actie; gewoon een supervage entiteit vermarkten en dan overal melden “DIT IS BESLIST GEEN TABAKSRECLAME VOOR BIJVOORBEELD PHILIP MORRIS!1!!”. Die website van MW is ook echt niet te begrijpen, en ik heb serieus m’n best gedaan.
ukbob zegt
@deVia: idd een briljante zet. Heel hard de nadruk leggen op ‘t feit dat je géén reclame maakt voor van die coole sigaretten :)
Zoveel zelfs, dat media erover schrijft als je dat logo níet op je auto plakt voor een paar races.
Ben geen fan van roken, maar de aanpak is toch wel een slimme.
berlinetta zegt
Als Cristiano Ronaldo voor Ferrari reed, had hij die stickers eigenhandig eraf getrokken en een flesje water op de vleugel geplakt.
mashell zegt
Als Ronaldo voor Ferrari reed stonden er op de zijkant foto’s van Ronaldo, zodat we ook als hij een helm draagt we hem goed kunnen zien. Hij is immers kampioen ijdeltuit. Ronaldo maakte ooit reclame voor KFC dus waarschijnlijk leiden de cola flesjes meer af van zijn godheid dan dat ze een ongezonde levensstijl vertegenwoordigen.
ttr6 zegt
Vandaar dat ze zo langzaam waren…….
Robert zegt
Groen op rood. Bij Philip Morris gaan ze er klaarblijkelijk van uit dat alle niet-rokers behalve gezonder ook nog kleurenblind zijn.
petroldrinker zegt
De betutteling die we europa noemen…..
Robert zegt
@petroldrinker: dat is zó makkelijk, dit te roepen als er ergens wetten of regels worden doorgevoerd om mensen te behoeden of te weerhouden iets te nemen of te nuttigen wat ongezond is, maar feit is, dat als je dit ongemoeid laat, de meerderheid er niet verstandig mee om kan gaan. En dat resulteert dan in Amerikaanse toestanden waarbij diabetes type 2 en hart- en vaatziekten als gevolg van morbide obesitas doodsoorzaak nummer één zijn.
faalhaas zegt
@RRRobert: Gewoon verbieden toch, simpel in de EUSSR.
mashell zegt
Als je ziet wat er voor het heilige virus allemaal verboden kan worden dan is verbieden van sigaretten (10k+ doden per jaar in NL) niet bepaald iets extreems.
vingers zegt
Helaas wonen we met teveel mensen op een kluitje om niet duidelijke regels en omgangsvormen te hebben. Met alles wat je doet moet je gewoon rekening houden met anderen. Wen er maar aan.
lithiumion zegt
@petroldrinker: het zal Europa eigenlijk een biet wezen of je je klem rookt, totdat het de schatkist raakt. Niet rokende mensen kosten gewoon minder.
Porker-981C zegt
Nou ben ik misschien ook kleurenblind, maar tot en met SF20 was zowel de tekst op de achtervleugel als het logo zwart. Pas vanaf SF21 was het logo op de flank groen en de tekst op de achtervleugel wit.
mout zegt
Ja, mij is het groene gehalte aan https://coollogo.net/wp-content/uploads/2021/03/Mission-Winnow-logo.svg ook nooit zo opgevallen…
escort77 zegt
Tot aan dit artikel wist ik niet eens dat McLaren een tabakssponsor had. Blijkt er “A better tomorrow” op te staan en is dat afkomstig van BAT.
camber24 zegt
Erg goed nieuws dus. Roken is sowieso voor enorme losers, als je het mij vraagt. Enorm goede zet om alle promotie van het gebruik van een stof die hoe dan ook leidt tot kanker te bannen. Hypocriet. Lekker ook voor je ESG rating en imago, Ferrari, Stellantis…