
Als je een Model Y wil kopen moet je het daar niet mee wachten.
De Tesla Model Y was vorig jaar dé bestseller van Nederland. Je zou denken dat iedereen die er eentje wilde hebben er inmiddels wel eentje heeft, maar de Model Y blijft verkopen als warme broodjes. In de eerste twee maanden van 2024 was het weliswaar niet de bestverkochte auto van Nederland, maar wél de nummer twee.
De Model Y biedt ook gewoon heel veel waar zijn voor geld, maar helaas hebben we slecht nieuws: de prijs gaat omhoog. Tesla is zo vriendelijk om dit van te voren aan te kondigen via Twit.. pardon, X.
Tesla meldt dat prijzen omhoog zullen gaan in “een aantal Europese landen”. Of Nederland daar ook tussen zit wordt niet vermeldt, maar dat zou zomaar kunnen. Als je het zekere voor het onzekere wil nemen moet je dus nú een Model Y bestellen. Of in ieder geval voor vrijdag, want dan gaan de prijzen omhoog.
Hoeveel gaat de prijs dan omhoog? Dat verklapt Tesla ook al: de prijzen stijgen met €2.000. Dat betekent dat de instapversie van de Model Y €45.990 gaat kosten in plaats van €43.990. Daarmee is het niet opeens een slechte deal, maar €2.000 is toch €2.000.
Door de prijsverhoging van te voren aan te kondigen hoopt Tesla wellicht nog wat extra orders in de wacht te slepen voor het einde van het kwartaal. Daarom zeggen misschien ook niet om welke landen het precies gaat, zodat mensen in heel Europa nog even een Model Y gaan kopen. Dus: snel bestellen die Model Y!
Kijk, 2000 euro, da’s toch al gauw 900 liter E10 benzine.
Oh wacht…
Die Tesla model Y is echt de Opel Kadett van nu. Je wordt er werkelijk mee doodgegooid. Leuk wanneer je in dezelfde auto rijdt als je buurman, en je overbuurman en je achterbuurman.
Tja het is de meest complete auto voor rond de 45k, bouwkwaliteit is ondertussen dikke prima, en het is de meest populaire carrosserievorm, ookal begrijp ik daar weinig van gezien stations bestaan. Dat verkoopt. Ik durf zelfs te zeggen dat je dom bent iets anders te kopen voor dat geld. Je zit of een segment lager, of in een auto met een stuk minder technologie en vermogen.
Ze zijn wel erg lelijk, terwijl ik de 3 er prima uit vind zien voor wat het is.
de enige Tesla die er een beetje leuk uitziet is de S, de rest en dus ook de 3 zien er niet uit. Maar de Y is wel het toppunt van lelijk. Qua aandrijflijn komt er nog steeds voor het geld niets in de buurt, snel en zuinig.
Vind je een model 3 lelijker dan wat zoveel andere fabrikanten uitkakken dan? Liever dat dan veel BMW’s, VW’s. Peugeot en opel zien er wel erg goed uit tegenwoordig imo. Ik vind de model 3 in ieder geval niet mooi, niet lelijk. Genoeg auto’s die ik er een stuk minder mooi uit vind zien.
Ik vind de model 3 echt uit verhouding, de achterkant kan er nog een beetje mee door, maar die neus en de overgang van voorklep naar ruit ziet er echt niet uit.
de 3 vind ik ook niet mooi en dan heb ik het nog niet over het interieur gehad want daar hou ik helemaal niet van. De software is wel top van de auto’s maar dat minimalistische is niet mijn ding. Dat is puur smaak natuurlijk maar niet mijn ding.
Peugeot vind ik dus echt foeilelijk, is net groot transformer speelgoed. En persoonlijk vind ik alle Tesla’s een stuk mooier dan de huidige BMWs…
Een model Y is voor mensen die niet verder kijken en zeggen dat het de beste optie is. In mijn ogen is dat op dit moment de Mustang Mach e standard range die €46.300,- kost inclusief kosten rijklaar maken. Meer auto dan een model Y.
Mwoa laadt minder snel, vebruikt meer, en geen aanschafsubsidie, wat het prijsverschil weer groter maakt. Qua technologie en comfort geen idee welke er beter is.
Je hebt wel SEPP op een mach e, de consumentenprijs is namelijk €44.800,-. Daarbij in mijn ogen voor deze auto’s niet zo relevant, veel worden er zakelijk geleased. De rwd versie heeft vanaf 2023 net zoals de model Y een LFP accu die je altijd tot 100% kan laden. WLTP is 455 tegen 470 (Tesla doet dat heel knap met 60kWh tegen 75kWh voor de Ford). Laadsnelheid is 170kW tegen 150kW voor de Ford. Als je veelal thuis laadt is dat ook niet zo spannend. Ik heb deze keuze laatst gemaakt en kwam dus uit op de Ford omdat ik de Tesla wel erg kaal vond. Maar beide zijn technisch goede auto’s.
Zal ongetwijfeld aan de stad en regio liggen, maar hier zie je ze nog niet zoveel als de Volvo XC40.
Een complete auto maar wel saai. Ik laat hem overspuiten, andere velgen eronder.
Dan heb je nog enigszins wat unieks.
En nog een voordeel, dan krijg je niet de facelift met de wegbezuinigde knipperlichtstengel.
Maar niet kunnen laden want het netwerk zit vol!
@papageno Je haalt twee dingen door elkaar: de capaciteit om stroomáánsluitingen uit te breiden en de capaciteit van een stroomaansluiting.
Als er geen ruimte is om extra snelwegen bij te bouwen wil dat niet ineens zeggen dat je met je auto niet meer de weg op kan. ;-)
@steephh
Je probeert het alsnog goed te praten maar je verhaal raakt kant noch wal.
@enginethsd Ik praat helemaal niets goed. Er had al 20 jaar geleden (op een normaal tempo) moeten worden doorgezet met het uitbreiden van het stroomnet, de politiek heeft hier echt steken laten vallen.
Neemt niet weg dat wat ik zeg wel klopt. De ruimte binnen de bestaande capaciteit wordt soms simpelweg nog niet optimaal benut. Niet voor niets heeft de ACM het voor netbeheerders mogelijk gemaakt om het bestaande stroomnet efficiënter te gebruiken:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-geeft-extra-mogelijkheden-om-bestaande-stroomnet-efficienter-te-gebruiken
Dit is uiteraard maar een druppel op de hete plaat.
Ook nog het laatste moment om te voldoen aan de SEPP subsidie, wel alleen in de basis uitvoering.
Grote kans overigens dat er nog een leuke actie in de laatste week van het kwartaal komt.
Tesla zal dat toch wel doorhebben dat ze niet boven de SEPP grens moeten gaan zitten? Denk dat de prijs pas met de facelift hier in NL weer omhoog gaat
Ze blijven ook onder SEPP, alleen niet meer met een kleurtje of trekhaak. 45990 is incl de onvermijdbare kosten, 44990 is de kale prijs die geldt voor SEPP.
Maar toch er is best een kans dat t nog goedkoper kan mocht iemand niet zo nodig de nieuwe versie willen, toen de Model 3 eruit ging waren er ook wat voorraadmodellen die na SEPP rond de 37k uitkwamen.
Die subsidie is voor particulieren; de Y zal > 95% zakelijk/zzp worden gereden.
Tezla heeft door dat korting voor de subsidie zinloos is.
Elke dag Tesla, Tesla, Tesla… What the fuck
Ach, laat het lekker. Gewoon op Top Gear kijken. Straks beginnen ze weer met de EV-10 daagse, wat het einde inluidt van de Tesla 355-daagse.
Kun je nagaan: speciaal gekeken én gereageerd bij jouw comment. Ik heb uitstekende voornemens voor de zomer! Uiteraard heb ik het artikel niet gelezen.
Ik wacht nog even op de facelift. Als die beter te pruimen valt wordt het mss wel een Y.
De iD.7 bevalt me meer maar die is een pak duurder dan de Y LR en de y heeft ongeveer 200pk meer…
Moeilijk moeilijk :)
Parkeer je Y bij voorkeur in de garage, dan hoef je er niet naar te kijken als je naar buiten loopt. En ook zo min mogelijk mee rijden graag, dan hoeven wij er niet naar te kijken en worden we niet verblind door die hemelschijners.