Dit zijn 3 redenen waarom je niet moet wachten met het kopen van een nieuwe bus.
Waarschijnlijk had je het al door, maar als je nog een bedrijfswagen met een verbrandingsmotor wil kopen, dan moet je het nu doen. Als je wacht tot 2025 ben je heel veel duurder uit. In de eerste plaats vanwege de BPM, maar er zijn nog meer redenen om niet te wachten met het kopen van een bestelbus. Die zetten we in dit artikel uiteen.
1. Volgend jaar betaal je BPM
De voornaamste reden blijft natuurlijk het feit dat je per 1 januari 2025 BPM moet betalen op een bedrijfswagen. En dat scheelt vrij veel, want dit bedrag wordt gebaseerd op de CO2-uitstoot. En die is niet mals bij de meeste bedrijfswagens. Voor een gemiddelde bedrijfswagen zul je zo’n €12.000 aan BPM af moeten tikken. Bij grotere bedrijfswagens (zoals een Iveco Daily of een Mercedes Sprinter) kan dit oplopen tot boven de €20.000. Als je toe bent aan een nieuwe bedrijfswagen ben je dus gek als je die niet in 2024 koopt.
2. Volgend jaar mag je niet de zero-emissiezone in
De BPM is niet het enige wat er verandert per 1 januari 2025. Vanaf die datum komen er ook zero-emissiezones op 29 plekken, waar alleen volledig elektrische bestelauto’s nog welkom zijn. Althans, dat geldt voor nieuwe bedrijfswagens die aangeschaft zijn in 2025. Met een dieselbus die je nu aangeschaft mag je volgend jaar wél de ZE-zone in, mits deze voldoet aan de euro 5 of 6-norm. Nog een extra reden om de aanschaf van je nieuwe bedrijfswagen niet uit te stellen.
Natuurlijk weten we nog niet wat de nieuwe regering precies voor ons in petto heeft, maar vooralsnog gaan er vanaf 1 januari 2025 in een heleboel gemeentes toch echt beperkingen komen op bedrijfswagens met verbrandingsmotoren.
3. Er komt een run op bedrijfswagens
Er is ook nog een reden om echt nú een bedrijfswagen te kopen en niet pas aan het eind van 2024. Er gaat voor het eind van het jaar natuurlijk een onvermijdelijke run op bedrijfswagens komen, wat betekent dat ze waarschijnlijk schaarser én duurder zullen worden. Deze maatregel is ten slotte behoorlijk marktverstorend. Daarom kun je beter nu je slag slaan.
Dutchdriftking zegt
Vaklui hebben dus de keuze, of de stad niet meer in, of het uurtarief extreem verhogen om deze kosten op te vangen. Hoe raar was het geweest om deze BPM en milieu regels te smeren over vijf tot 10 jaar? Kansloos kortzichtig beleid, dat is zeker.
Dutchdriftking zegt
Vaklui hebben dus de keuze, of de stad niet meer in, of het uurtarief extreem verhogen om deze kosten op te vangen. Hoe raar was het geweest om deze BPM en milieu regels te smeren over vijf tot 10 jaar? Kansloos kortzichtig beleid, dat is zeker.
por100 zegt
Even een goede berekening maken wat je extra kwijt bent aan wegenbelasting als je bijvoorbeeld een oude Grand Voyager gaat rijden. Privé welteverstaan. Daar betaal je ongeveer €4000 voor en natuurlijk wat meer onderhoud en wegenbelasting. Maar heel veel gaat dat niet schelen denk ik. En uiteraard bereken je lekker een top tarief door aan de Amsterdammer die jou graag uit een efficiënt diesel-busje wilt hebben.
MarcoM zegt
Lang leve onze overheid. Hopelijk gaat het nieuwe kabinet wel serieus nadenken.