Knoop goed in je oren: duurder is niet altijd beter.
De Belgische autoriteiten hebben een groot onderzoek verricht onder de kwaliteit van de brandstoffen in hun land. 96,2 procent van de onderzochte stations voldoen aan de Europese normen, maar volgens het rapport zit er geen verschil in kwaliteit tussen goedkope en dure tankstations. Of je nu bij Jean Marie tankt voor 1,35 of bij Lucas voor 1,40: de peut is hetzelfde. Dit komt omdat zowel de onafhankelijke tankstations als de merktankstations zich bevoorraden bij dezelfde leveranciers.
Het onderzoek vond in 2015 plaats en nu zijn de cijfers bekendgemaakt. In totaal werden meer dan 7.100 tankstations gecontroleerd. Bij 272 tankstations bleek de boel niet in de haak. Aan de hand van de controle kregen deze pomphouders op hun sodemieter. Tijdens een nacontrole werd duidelijk dat er toch nog 52 tankstations waren die de regels aan hun laars lapten.
Zo hadden sommige brandstoffen een te hoog zwavelgehalte of lag bij benzine de dampdruk te hoog. Ook hanteerden sommige pomphouders idiote prijzen die zelfs boven de adviesprijs uitkwamen. In vergelijking met 2014 gaat het om een toename van 0,4 procent. De 52 uitbaters ontvingen een boete van 3.000 euro.
Met dank aan Ino voor de tip!
chaos zegt
Die gaan vanaf 1 januari toch over op e10?
Dat gaan niet al mijn auto’s trekken nml.
Dizono zegt
@chaos: jup, gewoon lekker 98 tanken, zeker met auto’s van voor 2000! Daarvoor geld die norm dat 10 procent biobrandstof moet zijn niet.
joost1990_2 zegt
@Dizono: Ik heb een Chrysler en alle Chryslers vanaf 1989 zijn geschikt voor E10. Maar heb gehoord dat het minder goed is dan gewone 95. Meer loodvervanger = minder zuinig en meer weerstand. Wel ietsje beter voor het milieu en ja het is goedkoper.
Jantje_555 zegt
@dizono: nog niet, over enkele jaren zal bij de 98 ook wel E10 worden toegevoegd
C220AMG zegt
@chaos: de meeste wel inderdaad! Maar er zijn uitzonderingen, zo kan de benzine bij een tankstation in het grensgebied ook zijn voorraad uit Nederland halen. Zo blijft het bij sommige Belgische tankstations gewoon euro 95, zonder extra toevoeging van ethanol.
kennone zegt
@chaos: Je kunt je auto er op af laten stellen. Zo had je ook e85 en als je een ik noem maar 200pk turbo blokje had die aangepast was op die e85. kreeg je bij een volle tank gewoon 50pk extra!
Gulli zegt
@kennone: nou ja afstellen, je hoeft alleen maar alle rubber onderdelen die met de brandstof in aanraking komen te vervangen, plus sommige cilinderhuizen hebben een coating die e85 niet prettig vinden. Het is iets agressiever spul (vandaar de pk winst) dan gewone benzine :)
Mighty Car Mods op YouTube heeft een hele serie waarin ze een auto voorbereiden op E85, de moeite van het kijken waard (Super Gramps)
kennone zegt
@gulli: Lees mijn bericht nog eens een keer. Ik geef ook aan dat bij E85 je blok aangepast moet worden. Echter bij E10 zou dat niet perse hoeven IVM het lage percentage ethanol wat daar zit. Maar ik kan me wel voor stellen dat de boel daar op wat minder lekker loopt en iets sneller slijt.
trustmeiamanengineer zegt
Zoals hierboven al gemeld, vanaf 1 Jan 2017 gaan ze over op e10 troep, dus dan moet je juist alleen nog maar de dure “premium” brandstof tanken. Ik hoef die zogenaamde eco zooi niet in mijn auto in ieder geval.
cadrez zegt
@trustmeiamanengineer: wat doet een oldtimer op e10? Of hoor je er dan gewoon wat lood bij te kappen?
phdg zegt
@cadrez: e10 wil zeggen 10% ethanol in de brandstof. Die ethanol kán de plastics een rubbers aantasten die ermee in contact komen
skid zegt
@phdg: Er zijn toevoegingen op de markt die de E10 brandstof verbeteren, om zo de negatieve uitwerkingen ervan op oudere motoren te ondervangen. Een voorbeeld van een probleem is het uitdrogen van rubbers en keerringen door de toegevoegde alcohol(ethanol).
O.a. Bardahl levert hiervoor een een Fuel Improver.
http://www.bardahl.nl/product/3222-e10-fuel-improver-nl/
leandro zegt
@cadrez: volgens mij is het (ontbrekende) lood niet zo een probleem. Dat Kun je er immers zelf bij gooien. Het probleem is als ik mij niet vergis dat het spul te zuur is.
trustmeiamanengineer zegt
@cadrez: bij een oldtimer al helemaal niet doen! E10 tast je rubbers en leidingen van ’t brandstofsysteem aan. Alleen moderne auto’s zijn bestand tegen de corrosie door e10.
peug206 zegt
@cadrez: hogere verbrandingstemperatuur door de alcohol, wat de rubbers kan aantasten en dus snellere slijtage.
humpyourdog zegt
@cadrez: lood zit al jaaaaren niet meer in benzine volgens mij :’)
kennone zegt
@cadrez: Kan je gewoon doen. Echter is deze benzine iets minder zuinig dus uit eindelijk zal het qua geld niet veel schelen.
VeniVidiVici zegt
@cadrez: Bij een oldtimer is het het beste om er 102 in te gooien!
C220AMG zegt
@trustmeiamanengineer: ik neem aan dat je weet dat de kans dat je nu euro 95 tankt met toevoeging van 5% ethanol zooi ook al vrij groot is?
moveyourmind zegt
Het lijkt me niet dat pomphouders die een hogere prijs hanteren dan de adviesprijs beboet zijn. Het is een adviesprijs van de leverancier, en de wederverkoper is vrij om aan het product een prijskaartje te hangen, en dat kan hoger of lager zijn.
bpc zegt
@moveyourmind: jup geen alcohol achter het stuur maar wel in je tank binnenkort,
ach zelf met een diesel voor de deur zou ik een grootverbruiker van ethanol blijven…
inoh zegt
@moveyourmind: Wellicht bedoelde men de maximale vastgestelde prijs (https://belgie.carbu.com/index.php/officieleprijs).
dafmaf zegt
Ik dacht dat de vrouw erin gesoept was, maar het is dus de bus.
http://erooups.com/img/img2/20090112/nude_on_the_gas_station_02.jpg
dafmaf zegt
Ik refereer dus aan dat plaatje onder de tekst. Sorry, verkeerde draadje.
etijn zegt
Autoblog, misschien tijd voor een E10 item? Ik zie zoveel onzin in de comments hierboven…
Dutchdriftking zegt
Hebben we in de randstad weinig aan. Dus gewoon BP Ultimate tanken. Uiteraard wel bij een BP Express pomp.
allesmetturbo zegt
Altijd alleen BP ultimate of Vpower, rest tank ik nooit. Nog nooit van E10 gehoord voor dit artikel