Omarmen, of toch maar in brand steken?
Rover mag in een ver verleden misschien toffe auto’s hebben gemaakt, de 200 is qua design waarschijnlijk een van de saaiste auto’s die de wereld ooit heeft gezien. Hoewel hij later terugkeerde als een ware hot hatch, is de auto in de basis een treurig hoopje verdriet. Ook deze speciale Rover 200 BRM.
De BRM, die voorzien is van een 146 pk sterke 1,8-liter blok, is van binnen grondig aangepakt door Rover. Het interieur is een flitsende tentoonstelling van rood leer en bekleding, waardoor we alleen maar kunnen vermoeden dat de BRM een ondeugend verleden achter de rug heeft. Dit is echter niet het geval, want de BRM is ooit in het leven geroepen om de racesuccessen van het British Racing Motors Formule 1-team te vieren.
Is het markante interieur dan het enige dat speciaal is aan deze Rover 200 BRM? Welnee! Als je goed kijkt, zie je namelijk dat het een linksgestuurd exemplaar is. Aangezien de wagen van Britse komaf is, zijn er maar weinig op die manier uitgevoerd. Sterker nog, er zijn er naar verluidt slechts 350 gemaakt, uit een total oplage van ongeveer 1.150 stuks.
Wat mag je betalen voor deze merkwaardige combinatie van kleuren en feiten? Wel, de eigenaar wil er 2.250 euro voor hebben. Of je voor dat geld kunt leven met het netvlies aantastende interieur, kan alleen jij bepalen.
Met dank aan Thijs voor de tip!
2wheeler zegt
Lees titel -> gaat hoopvol gelijk naar de galerij -> kotst binnensmonds.
boomhauwer zegt
@2wheeler: ik vind het leuk.
2wheeler zegt
@boomhauwer: elke gek z’n gebrek beste boomhauwer ;)
BrutaalAapje zegt
@2wheeler: precies. Dus er is vast een liefhebber voor…
onnes zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Pallas zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mashell zegt
Rood leer is gewoon goed. Maar ik denk dat er in de wagen gerookt is of gerookt gaat worden. En als dat me niet af zou schrikken dan doet et feit dat het een Rover 200 is het wel.
f31bmw320d zegt
@mashell: bij Connely leer hoort de geur van sigaren toch
dawwg zegt
@mashell: Ja, dat rood is an sich niet verkeerd; die vale oranje vloer eruit en vervangen door zwart; en ook die oranje meuk aan de buitenkant lekker racing green spuiten voor weinig en je hebt een unieke waggie. En die 1.8L is een van de fameuze K-series die ook in de Lotuse Exige mk1 lag (en tot wel 197pk te tunen is zonder extra smuk of rare tupperware); zuinig zal die echter zeker niet zijn met z’n close-ratio 5-bak :)
Esprit_de_Flandre zegt
@dawwg: Die oranje meuk aan de voorkant is wat een BRM een BRM maakt. Barbaar…
gekkenhuis zegt
Konden jullie de foto’s niet even een kwartslag draaien?
Pallas zegt
Wist niet dat deze uitvoering zeldzaam was, begin deze eeuw had mijn vader deze als pekelbak om de klassiekers te ontzien.
diezijner zegt
@pallas: vadurrr vadurrrrrrrrrrrrrrrrr
Pallas zegt
@diezijner: Mien pa, als dat beter klinkt in het stemmetje dat tegen je praat als je iets leest.
imarinos zegt
Kleine tip… doe je asbak dicht en leg die doos sigaren weg.
Als je deze aansteekt mag je de milieuzone niet meer in denk ik.
moveyourmind zegt
@imarinos: Inderdaad.
En even de moeite nemen de auto te wassen op een mooie locatie te fotograferen zou de auto ook een stuk beter doen uitkomen in de advertentie.
mashell zegt
@moveyourmind: tijd is geld. En voor sommigen is het de tijd van even auto opruimen, wassen, mooie foto’s meer waard dan de 500 euro die je dan extra voor je oude wagen kunt vragen…
rrvliet zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
w0o0dy zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ikleesookoverautos zegt
Meh, zou niets voor mij zo. Donkergroen met dat felle oranje buiten en dan rood van binnen. Tang en varken verhaal.
royaledeluxe zegt
@ikleesookoverautos: Dat fluo dat was eerder iets van Aston Martin racing indertijd. https://alexgreenhead.files.wordpress.com/2013/04/screen-shot-2013-04-13-at-18-47-05.png?w=350&h=200&crop=1
davelepeef zegt
@royaledeluxe: je weet dat dat oranje randje en de naam niet zomaar uit de lucht gegrepen zijn maat refereren naar de BRM formule racers uit de jaren zestig oid???
ikleesookoverautos zegt
@royaledeluxe: weet ik maar icm dat rode interieur. Nee.
harrie zegt
Leuke bak, maar waarschijnlijk stinken je kleren naar sigaretten na een ritje van 2 minuten.
f31bmw320d zegt
@harrie: sigaren waarschijnlijk
moveyourmind zegt
Best een leuk interieur en dat rode interieur ziet er altijd nog beter uit dan sommige interieurs van sommige andere auto’s uit die tijd met stoffen waar ze in die tijd ook housebroeken van maakten of caravanmeubilair mee bekleedden.
Maar zou zelf liever iets doorsparen en voor een deftige Rover 75 of MG ZT gaan. Die zijn voornaam van zichzelf. De 200 is toch een beetje een soort Mrs. Bucket onder de auto’s, wel willen maar niet kunnen.
Sir_Vmax zegt
Ik mis de mijne wel hoor. Was een bijzonder fijn sturende auto
Sir_Vmax zegt
Dr zit trouwens een briljante ‘close ratio’ bak onder die de perfecte overbrengen heeft naar mijn idee. En t torsen diff sleurt m echt een bocht uit.
lekbak zegt
Als het een alfa was geweest dan was de toon heel anders geweest waarschijnlijk. Ik vind het gaaf, net als een rood interieur in een alfa of wat dan ook. Leuk om over te zetten in de snellere mg variant.
frank2b zegt
De Exxon Valdez met een rood lederen interieur …..
hm. Tja …
Robert zegt
Lees dit verhaal van @willeme nog eens na, en je wordt op slag enthousiast voor deze auto. En jongens, voor dat geld koop je gewoon écht iets bijzonders. Je hoeft hem niet mooi te vinden, maar het plaatje klopt wel helemaal.
rufctr01 zegt
Ik ken deze auto, wist niet dat het zo bijzonder apparaat is!
cossiekiller zegt
@rufctr01: Ik ook nietnl. Dacht vroeger gewoon altijd dat die auto net spaghetti gegeten had.
apriliarsv zegt
Wat is dit voor kleur? Bordello red?
bullzeyersn zegt
Ja top wagen. Zet maar neer.
xiran zegt
Engelse techniek met gedeeltelijk bmw en honda techniek. Leuk om te rijden, minder leuk om te sleutelen.
Sir_Vmax zegt
@xiran: bmw heeft m met geen vinger aangeraakt hoor. Stukken van de wielophanging, subframe en chassis kwamen van een civic dacht ik.
MaartenD zegt
Hahahah…geweldig fout
desjonnies zegt
Voor alle Germaans liefhebbende en andere barbaren : BRM en Rover hebben in 1964 een Rover BRM racewagen naar Le Mans gebracht. Die wagen was uitgerust met een turbine ipv een conventionele verbrandingsmotor en de kleurstellingen -er is er ook eentje met geel groene livery geweest- als ik me niet vergis is een ode aan die Rovers.
De Brit heeft van huis uit een wat grotere affiniteit met den geschiedenis.
sabrerator zegt
Aangezien ik enorme liefhebber ben van alle automobiele ellende die de Britse auto-industrie over de arme mensheid heeft uitgestort, met als enige uitzondering de Morris Marina, vind ik ook dit enorm leuk. Voor €2250 kom ik bijna in de verleiding deze naast de S-Type te zetten.
Sir_Vmax zegt
@sabrerator: 2250 is te veel. Had de mijne voor een rug minder met minder kms. Mijne had wel een gigantische kras op de rechter zijkant en een vaag merk wielen. Maar dan is 2250 alsnog veelste veel voor één in deze staat. De mijne heb ik in nettere staat dan deze, los van die kras, met redelijke winst verkocht maar alsnog minder dan 2250…
desjonnies zegt
@srthellcat:
Lieverd, ik kocht een 106 rallye voor 500, een R8Svoor 2000 (de echte dan hè, niet die van Audi), beide zijn in korte tijd een veelvoud meer waard geworden, als deze Rover zo goed stuurt als jjj zegt, gaat dat ook gebeuren.
Zoek eens een Simca Rally 1, een serie 1 Golfje GTI, een gave 205 GTI, alle hete topmodellen gaan een keer stijgen, ik liep drie jaar geleden weg van een FIAT 131 Racing voor 2000 euries, gaan makkelijk voor het vier voudige weg nu.
Sir_Vmax zegt
@desjonnies: met extreem nette exemplaren gebeurt dat zeker ja. Je moet wel heel goed zoeken naar één zonder roest. Of anders gezegd, die ga je niet vinden. Ik vond het t niet waard om bij mij de roest te laten herstellen, want dan kon inprinipe de gehele auto gespoten worden. Ik heb een beetje winst gepakt doordat ik m netjes gepolijst had en gewoon goed schoon en goed onderhouden hield. T gaat misschien een beetje stijgen, maar denk nou niet dat t een investering is. Los van de rover-mg club kende letterlijk niemand in mijn omgeving wat dit voor wagen was. Sterker nog de naam b.r.m. kwam weinigen bekend voor. Dus de mensen die ervoor in de markt zijn, weten heel goed wat het is en waar ze naar moeten kijken en wat t waard is. Dus van een b.r.m. zou ik niet te veel verwachten, simpelweg doordat deze te exclusief is en geen naamsbekendheid heeft.
wimof zegt
Zie met zeer grote regelmaat zo een staan aan de Brico van Grez-Doiceau met nummerplaat BRM- 200.
En in een super nette staat.