Vooruit, niks moet. Maar een dik ding is het absoluut.
Wie niet vies is van het vuilere offroad-werk, kan beslist niet om deze Bowler EXR S heen. Het is de eerste in een serie van drie rechtsgestuurde exemplaren. De EXR S staat op het chassis van de Range Rover Sport, maar voor een betere gewichtsverdeling ligt de 5.0 V8 een stuk verder naar achteren. De motor is trouwens goed voor ruim 550 pk en 625 Nm aan koppel.
Daarmee buldert deze brute bak in iets meer dan vier tellen naar 100 km/u. De top is gelimiteerd op 250 km/u, maar dat moet genoeg zijn. De vierwielaandrijving is permanent 50:50 verdeeld over voor- en achteras. Vering en demping werden verzorgd door respectievelijk Eibach en Bilstein. Zij maakten een veerweg van maar liefst 285 mm mogelijk. Brembo nam de stoppers voor z’n rekening, schijven meten 360 mm vóór en 340 mm achter.
Het apparaat weegt 1.850 kg schoon aan de haak en is, in tegenstelling van wat je wellicht zou verwachten, nog best aardig aangekleed. Dual climate control, verwarmde buitenspiegels en een aantal flinke speakers; het zit er allemaal op en aan. Wel vragen we ons af of je in zo’n terreinwagen niet beter af bent met een normale handrem. Je zult het namelijk met een elektronisch exemplaar moeten doen.
De auto heeft nog geen 800 km op de teller en zou een nieuwwaarde van zo’n 200.000 euro ex belastingen hebben. Veilinghuis Silverstone Auctions verwacht er tussen 120.000 en 150.000 euro voor te zullen vangen. Wat houd je tegen?
Kuifje zegt
Het is een hele gave bak maar die daklijn doet me nogal denken aan de chrysler crossfire coupe, wat ik niet erg mooi vind
norge zegt
Ja leuk ding, en gelukkig staat er geen “premium” naam op…
meneermandjegtav zegt
Alsjeblieft niet!!!!
martinus zegt
Een terreinwagen zoals geen ander.
gregorius zegt
Men neme een Land Rover.
Daarvan maken we een brute Dakar machine.
En dan zetten we de luxe er weer in en maken er een wegversie van. Dit is het resultaat.
De Dakar-versie is erg vet. Maar wat je nou met de wegversie moet?
Overigens zal het erg vet zijn om met een Bowler de eerste 2 etappes van Dakar te rijden. Daarna denk je waarschijnlijk dat je toch liever de klanten Mini met het minder scheeuwende diesel blok had gekocht + fabrieksondersteuning.
potjak zegt
Mooi ding als je een offroad-liefhebber bent anders compleet waardeloos.
cadrez zegt
Lekker dik ding toch . Zet hem maar in mijn tuin.
Jochempie zegt
Technisch een bruut ding, maar dat rare design aan de zijkant verpest de hele auto…
baan zegt
Chris Harris heeft er 1 getest voor Drive :)
https://www.youtube.com/watch?v=4BQVtJB6Iug
MARS zegt
Wat mij tegenhoudt? Waarschijnlijk 120.000 euro..
ghost zegt
@mars: het stuur aan de rechterkant, altijd handig bij parkeergarages…not!
postzegel zegt
@ghost: parkeergarage? Heb je toch niet nodig. Een groenstrook, t vondelpark of een vluchtheuvel volstaat.
harrie zegt
Welk non-design talent vond dat ‘sierlijke’ lijntje op de zijkant een goed idee?
cadrez zegt
@harrie: Even een gokje: Zou het geen extra koeling kunnen zijn?
pietertjep85d zegt
@cadrez: niet DAT lijntje, maar dat rechts daarvan, dat schuin omhoog loopt.
lekkaah zegt
@pietertjep85d: kan het niet zo goed zijn maar is dat geen steenslagsticker?
roppp zegt
@lekkaah: dat is dan een hele stevige sticker die doorloopt tot in de achterbumper.
lekkaah zegt
@roppp: zie nu pas dat er diepte in zit.. forget what i said
granlusso zegt
Denk eerlijk gezegd dat hier nog de 510pk variant in zit.
Jantje_555 zegt
moest ie linksgestuurd zijn…ik had hem me aangeschaft voor de urban jungle
noudjuh zegt
Heerlijk vette bak, stiekem hardstikke nutteloos aangezien een dikke Range Rover praktischer, waarschijnlijk comfortabeler en misschien ook wel mooier is.
Maar toch, als ik het geld had…
rufctr01 zegt
Stickers er op plakken en je kunt in stijl aan Dakar meedoen.
mrrallycross zegt
Best zwaar ding maar als je ziet wat die dingen kunnen Vergeef je het hem
camber24 zegt
Liever een volgeladen F pace, en nog wat wisselgeld
Dutchdriftking zegt
Ik kan alleen de velgen niet helemaal plaatsen bij de rest van het plaatje.