Veel overeenkomsten en net zo veel verschillen. Welke SUV met een ster in de grille moet je nu eigenlijk kopen?
Afgelopen maand hadden ze het er maar druk mee, bij Mercedes-Benz. De ene nieuwe auto werd na de andere onthuld. Daarbij waren er twee nieuwe varianten die er erg uitsprongen voor ondergetekende. Nee, niet de CLA, maar juist twee fullsize SUV’s. Mercedes heeft hun excellente zes-in-lijn dieselmotor in twee relatief nieuwe SUV’s gelepeld. Waarschijnlijk zijn het beide enorm geslaagde allrounders. Beide auto’s zijn ongeveer van hetzelfde formaat en lijken dezelfde klasse te bedienen. Toch zijn er enorme verschillen. We nemen ze met je door.
De eerste verschillen kun je al lezen in onderstaande tabel:
Merk: | Mercedes-Benz | Mercedes-Benz |
---|---|---|
Type: | G-Klasse (W463) | GLE-Klasse (V167) |
Uitvoering: | G 350d 4-Matic | GLE 400d |
Catalogusprijs: | € 174.829 | € 99.787 |
Vermogen: | 286 pk | 330 pk |
Koppel: | 600 Nm bij 1.200 - 3200 tpm | 700 Nm bij 1.200 - 3.000 tpm |
0-100 km/u: | 7,4 sec. | 5,8 sec. |
Topsnelheid: | 199 km/u | 240 km/u |
Verbruik: | 9.6 l / 100 km | 7,0 l / 100 km |
Uiterlijk
Het mag duidelijk zijn dat het uiterlijk hét USP is voor de G-Klasse. Dat extreem hoekige voorkomen onderscheid de auto enorm van eigenlijk alle andere auto’s op de weg. De G-Klasse is onoverwinnelijk, onverzetbaar en erg stoer. Of je nu een AMG hebt of niet, met een G-Klasse maak je een statement. De G-Klasse kent daardoor zijn liefhebbers, maar is het ook een beetje de moderne Hummer. Veel boomknuffellende hippies zien dit toch een beetje als het rijdende kwaad wat de lucht verontreinigd, terwijl die luchtvervuiling eigenlijk komt door hun windjes dankzij de vele tarwegras-sappen die ze naar binnen werken. De GLE 400d is veel minder polariserend. Sterker nog, in het donkerblauw met beige bekleding is het zowaar een chique verschijning.
Interieur
Nog een enorm verschil is het interieur van de auto’s. Het is bekend dat de lijnen van de G-Klasse het interieur dicteren. Denk aan de rechtopstaande voorruit en de eenvoudige, rechte raampartijen. Het is nu eenmaal een auto die stamt uit de late jaren ’70. Onlangs is de G-Klasse nog vernieuwd en aanzienlijk breder geworden, maar in vergelijking met ‘normale’ SUV’s is de G-Klasse hopeloos krap van binnen. Je zit hoog, op de bok en rechtop. Het interieur is wel voorzien van veel moderne gadgets. De GLE is ruimer, stiller en moderner dan de G-Klasse. Ook van binnen.
Chassis
Dat de Mercedes GLE en G-Klasse ‘ongeveer’ hetzelfde formaat zijn is niet helemaal correct. Ze zijn ongeveer even breed. De G-Klasse is bijna 20 centimeter hoger en de GLE is dik 22 centimeter langer. Ook de wielbasis van de GLE is 11 centimeter langer. Een groot verschil is het chassis van de auto’s. De G-Klasse is van de klassieke school. De auto heeft een ladderchassis, waarop het koetswerk is gemonteerd. De GLE heeft een zogenaamde monocoque: het koetswerk ís onderdeel van het chassis. Heel kort door de bocht: de G-Klasse is veel terreinwaardiger, de GLE is veel comfortabeler op het asfalt. Nog een verschil is het gewicht. We hebben nog geen exacte opgaven van Mercedes-Benz gekregen, maar reken erop dat de G-Klasse zo’n 200 kilogram zwaarder is.
Prestaties en verbruik
Beide grote SUV’s van Mercedes hebben dezelfde motor onder de kap, zij het in een andere specificatie. De G-Klasse heeft de ‘350d’ met 286 pk, wat in principe meer dan voldoende is. Gezien het hoge gewicht is de 0-100 acceleratie tijd niet eens zo verkeerd. De topsnelheid van 199 km/u is echt een lachtertje voor en auto met dit vermogen, maar het is nu eenmaal het resultaat van de aerodynamische eigenschappen van de G-Klasse. De GLE 400d heeft een iets sterkere variant van de OM 656 zescilinder en is goed voor 330 pk. Met die motor maakt de GLE compleet gehakt van de GLE 350d. Sterker nog, het is gewoon een snelle auto.
Uitrusting
Hier hebben we nog niet alle informatie over, maar het komt redelijk overeen. Het noodzakelijke zit er wel op, maar de leuke dingen als een leuke kleur, gave velgen, mooie bekleding et cetera kosten gewoon veel geld. De GLE is een stuk moderner en heeft op sommige punten een voorsprong. Denk aan simpele dingen als een knie-airbag, elektrische achterklep of assistent voor de dode hoek. Dankzij het aparte dak van zijn dakrails niet mogelijk op een G-Klasse, een roofrack uiteraard wel. Nu is de G-Klasse onlangs vernieuwd, voorheen was het veel erger gesteld.
Prijs
Het laatste en grootste verschil zit ‘m in de prijs. Het gat is werkelijk enorm groot. Gezien het feit dat de GLE op alle punten véél beter scoort, zou je kunnen verwachten dat deze juist duurder is. Niets is minder waar. De superieure GLE 400d is namelijk 73 mille goedkoper dan G 350d. Dat verschil in prijs is enorm. Een beetje G-Klasse occasion moet wel lukken voor dat geld. Dan heb je ze alletwee. Dus dan is het nu aan u, lieve lezer. Zou jij kiezen voor een GLE400 en meer dan 70 mille in je zak houden, of rechtvaardigt het blubberdikke karakter van de G 350d de torenhoge meerprijs? Laat het weten, in de comments.
kroon zegt
Wanstaltig interieur in beide auto’s. Hoe onrustig en kitscherig kun je het maken…
povel zegt
@kroon: ja mee eens die nieuwe Mercedes interieurs zijn veel te lomp.
Tonnie zegt
@povel: nieuw? Sinds ze ruim 10 jaar geleden die als v-smile android tablet ogende navisystemen op het interieur plakten lijkt het al nergens meer op bij MB. En de exterieurs worden er nu ook niet mooier op imo. Van de duitse 3 heeft bmw nu een streepje voor, wat ze bijna teniet doen door die enorme grilles. Maarja, nog wel kleiner als die gruwelijke joekels van Audi en wat mij betreft mooiere interieurs als MB.
willeme zegt
@kroon: Dat is een beetje ook wat je smaak is. Ik vind dat Mercedes gave interieurs maakt. Het is uniek en absoluut niet saai. Ik zat laatst in de nieuwe A8 en dat is gewoon een iPad met lederen bekleding. Daar is echt níets aan. Zo’n ding kost een godsvermogen en dan voelt alles aan als een goedkope Android device.
Er is dus gelukkig keuze ;-)
probono zegt
@willeme: weet je zeker dat je niet in een Tesla zat?
willeme zegt
@probono: Nog erger. Dat is gewoon een polyester bak met nepleer waar je in zit. Dat heeft niets met een autointerieur te maken. Dan doet de Kia Stinger dat véél beter!
probono zegt
@willeme: samengevat: De Audi a8 is een iPad met leer cq. een waardeloze Android device, Tesla een polyester bak met nepleer dat niets met een autointerieur van doen heeft en de KIA Stinger doet dat gelukkig veel beter! Wat ben je uitgesproken :)
Zie het zelf toch iets anders overigens, maar het ontbreken van nuances is wel verfrissend.
Zou overigens wel hilarisch zijn als dit eens tijdens een introductie /test video werd uitgesproken!
vaakbenjetebang zegt
@probono: Dat laatste zal zo snel niet gebeuren. Het valt mij vaak op dat kritiek door het autojournaille meestal wordt ingeslikt of op zijn minst sterk genuanceerd tot de volgende generatie van hetzelfde wordt geïntroduceerd. Op zich begrijpelijk (je wilt natuurlijk wel weer een uitnodiging krijgen voor het volgende pers-event), maar het doet soms wat potsierlijk aan.
creaminator zegt
@willeme: wat mij deze week in Brussel vooral opviel is dat de premium merken zoals MB, Audi, BMW, Jaguar en Landrover over het algemeen een belabberde bouw kwaliteit kennen, als je op de behuizing van knoppen drukt, piept, knarst, en beweegt het alle kanten op. Bij de A6 is er geen verbinding tussen bediening bovenverlichting en de body. De achterkleppen van een Range rover had ik binnen 15 sec in totale verwarring enz. Ventilatie roosters en knoppen qua kunststofsoorten en wanddikten ook beschamend. En hoe is kunstof lakken in alu look ooit premium geworden? Na een paar jaar ziet het er niet meer uit. Bijzonder om te zien dat het in de nieuwe Duitsers nog steeds te vinden is, en vooral dat ik hier in reviews nooit iets over lees, want je hoeft geen raket geleerde te zijn om binnen 5 min te zien / voelen of een auto echt degelijk is of niet (maar wel even meer dan acceleratie en stuurgedrag bekijken). Een ding is me overduidelijk, de Japanners en Koreanen bouwen veel kwalitatievere / duurdere interieurs. En waarschijnlijk geldt dat nog meer voor de onderdelen die niet voor het oog zichtbaar zijn.
jawi94 zegt
@creaminator: Als ik aan mooi en kwalitatief goed dashboard denk denk ik aan een W124 500E dashboard of een W140 facelift dashboard. Dit is het mooiste en degelijkste dashboard dat er bestaat. Als we het dan toch over interieurs hebben. Uiteraard niet van deze tijd. Maar daar is niks negatiefs over te bedenken.?
boksbeugel zegt
@willeme: Ipad en goedkope Android device. Er gaat hier iets mis…
granlusso zegt
@kroon: Ik vind dat barokke design juist onderscheidend ten opzichte van BMW en Audi, die alleen maar dichter tegen elkaar aankruipen qua strakheid. Mooi hoor, maar ook een beetje saai als je het mij vraagt.
karhengst zegt
@granlusso: Dit is weinig barok en schreeuwt vooral werkbus. Het is praktisch maar qua design samenhangend noch fraai.
berlinetta zegt
@granlusso: In mijn ogen zijn het juidt Mercedes en Audi die tegen elkaar aankruipen met hun grote schermen in het interieur. Alleen Mercedes weet het nog fraai aan te kleden en Audi maakt er een kille bende van.
gandini zegt
@berlinetta: Misschien een uitzondering, maar het interieur van de nieuwe TT (de versie zonder dat scherm midden op het dashboard) vind ik dan weer heerlijk eenvoudig en puur gefocust op het rijden. Je zou bijna zeggen dat het een puristen-auto is.
berlinetta zegt
@gandini: vind ik ook wel een fraai interieur!
svdnick zegt
GLE !
sirprize zegt
De G-klasse behoud gewoon prima zijn waarde. Ook als hij 15 jaar of ouder is. Als je dat belangrijker vindt dan comfort en rijplezier, is de keuze eenvoudig.
lekkerlinksrijden zegt
@sirprize: koop een Suzuki?
sirprize zegt
@lekkerlinksrijden: ik zei “comfort en rijplezier”, niet “betaalbaar en betrouwbaar”
tortuga zegt
@sirprize: denk dat G ook niet moet onderdoen kwa comfort. Maar het is en blijfd een echte ofroader. Het prijs verschil zit er in Mercedes dat kan en zoals de text zegt… status symbool wat dan jou waarde vast uitleg bevestigd. Maar 73000 is wel veel! Terwijl de gle ook wel iets heeft. Persoonlijk zegt mijn ego “Die G” liefst in AMG maar mijn verstand zou de GLE beter vinden.
wildewesten zegt
@tortuga: blijfd
tortuga zegt
@wildewesten: sorry heb ik het fout? Nooit goed geweest met dt’s
gwnbmw zegt
@tortuga: blijfd is in geen enkele vorm correct nederlands, het is altijd blijft. Zelfs blijfdt is niet goed.
tortuga zegt
@gwnbmw: raar dat men autocorrect het niet verbeterd
gandini zegt
@tortuga: mijn
tortuga zegt
@gandini: mierenneuker ?
sjonniestoeptegel zegt
@tortuga: verbetert
hplh zegt
@tortuga: qua
hplh zegt
@sirprize: ik zal je uit de droom helpen. Na 3 jaar heb je gewoon een tonnetje afgeschreven hoor. Weet niet of jij dat waardevast noemt.
pjansen zegt
Die 70 mille prijsverschil is alleen in Nederland van toepassing, waarschijnlijk vanwege de hogere uitstoot bij de G. In Duitsland bijvoorbeeld kost de basis G350d 95.021,50 en de GLE 400d 76.100 euro, als het prijsverschil maar 19.000 euro zou zijn dan zou ik toch voor de G350d gaan. Ik woon trouwens ook niet meer in NL :D
momo zegt
@pjansen: Heb je goed gedaan. Laat me raden, je rijdt veel leukere auto’s nu.
pjansen zegt
@momo: Idd het eerste wat ik kocht was een BMW 7 toen ik 16 jaar geleden uit NL weg was.
tortuga zegt
@pjansen: als ze er een 400d van maken zal de prijs dus aantrekkelijker zijn?
pjansen zegt
@tortuga: Nee want de co/km van de G zal dan nog hoger liggen door de “geweldige” aerodynamica en het gewicht van de G ;) De 350d motor in de G is identiek aan die in de GLE 350d.
tortuga zegt
@pjansen: Ja maar de gle400d voldoet al aan de normen van volgend jaar, en ok zijn verbruik zal wat hoger liggen, maar de uitstoot van g350d is aanzienlijk hoger dan de gle400d. Die laatste was ronde de 30 gram? De 350d doet daar makkelijk 100 gram bij
pjansen zegt
@tortuga: G350d 259 – 252 Euro 6d-TEMP E vs GLE 400d 199 – 184 Euro 6d B en een GLE 350d met identieke motor 198 – 184 Euro 6d B. De emissie / efficiency klasse B naar E zal het absurde belastingverschil maken.
tortuga zegt
@pjansen: het is dan de katalysator die het doet
pjansen zegt
@tortuga: Nee het verbruik en uitstoot stijgt enorm met de G klasse aerodynamica en het gewicht.
skinnybmw zegt
Blijf me verbazen over de absurde prijzen van een G-klasse. Heb vaak genoeg gereden in de oldskool versies van Defensie…niet helemaal te vergelijken natuurlijk maar er is niet veel verschil met deze straatversies. Alleen motorisch en interieur en dan houdt het op (bij de vorige versie dan).
tortuga zegt
@skinnybmw: denk puur uiterlijk en interieur. De motor bedoel je waarschijnlijk de AMG versie. Deze 350 D is de basis van de “echte” G
skinnybmw zegt
@tortuga: De AMG’s zijn inderdaad nog een slag erger, ja…dan ga je al ri. de 300 ton plus in euro’s in NL.
f31bmw320d zegt
@skinnybmw: dat is 30 miljoen hè, denk dat je 3 ton bedoeld :-)
skinnybmw zegt
@f31bmw320d: Oeps?
lekbak zegt
@skinnybmw: De militaire versie is nog weer heel anders van onderen. Een veel lomper en robuuster onderstel. Totaal niet te vergelijken met de moderne g-klasse.
skinnybmw zegt
@lekbak: Klopt, zoals ik ook al schreef in mijn eerste bericht. Maar de G65 AMG is nog steeds de vorige versie en die scheelt echt niet heel veel van de Defensie-MB…alleen de prijs.
lekbak zegt
@skinnybmw: Dat zeg ik nou juist. Het is een enorm verschil. Het platform waarop ze zijn gebaseerd zijn vergelijkbaar (niet eens gelijk). Maar de uitwerking is dag en nacht verschil. Totaal niet te vergelijken in comfort, wegligging, geluidsniveau en luxe. Wat het vergelijk betreft had je net zo goed een trekker kunnen rijden.
skinnybmw zegt
@lekbak: De G65 AMG rijdt echt totaal niet comfortabel vergeleken met bijvoorbeeld een even veel kostende Phantom o.i.d. en de huidige G-Klasse ook niet. Puur door het ondoordachte design. Maar hey, jullie vinden blijkbaar de oude en nieuwe G-klasse echt zo veel waard…dat merk ik wel.
lekbak zegt
@skinnybmw: Een militaire g is gewoon keihard een trekker. Verzwaarde assen, veren, schokdempers en de hele ratteplan. Ze hebben niet eens geprobeerd om er iets van comfort aan toe te voegen. Bij de amg en de andere vergelijkbare modellen hebben ze hun best gedaan zoveel mogelijk comfort en wegligging uit dat basisontwerp te halen. Daarmee is het natuurlijk niet het toppunt van comfort, zoals die rolls. Maar zeker ook niet dat rijdende stuk zelfkastijding wat de militaire versie is. Verre, verre van dat.
406_v6 zegt
@skinnybmw: wat @lekbak zegt, de W460 waarop de defensie modellen zijn gebaseerd, is toch wel wat anders als de W463 van bijv de G65.
skinnybmw zegt
@406_v6: Anders als in 300.000 euro-anders??
lekbak zegt
@skinnybmw: Niet gehinderd door enige kennis van zaken. En te stom om iets van anderen aan te nemen…
chriscross zegt
Ieder z’n smaak maar geen gayklasse voor mij. Veel te opzichterig
timpjes zegt
Inkoppertje: G-klasse natuurlijk. Als je een Benz koopt doe,je dat niet om goedkoop te rijden!
skinnybmw zegt
@timpjes: Het vervelende is dat een G-klasse niet de afwerking heeft van ‘Benz-niveau’?
tortuga zegt
@skinnybmw: inderdaad, gaat al meer naar Maybach niveau ?
pjansen zegt
@tortuga: Idd Qua afwerking is er echt niks mis met een G klasse, bovendien lijkt mij een in Graz Oostenrijk geproduceerde G toch net iets beter dan een GLE uit Alabama USA, misschien ben ik bevooroordeeld? Ik heb verschillende reviews van beide auto’s gezien en het GLE interieur vind ik toch stukken goedkoper uitzien qua materialen dan de G. Uiteraard kun je bij de G ook voor Designo nappaleer en carbon of hout panelen gaan wat alles echt op S klasse / Maybach niveau brengt.
flippiez06 zegt
Dat is de instagram marge die Mercedes pakt op de G-klasse #cultauto waarom zouden ze het niet doen.
berlinetta zegt
Ik zei het deze week al in de comments, maar de GLE vind ik de veel betere keuze en wel om de redenen die in dit artikel zijn genoemd. Een G is leuk als je van aandacht houdt.
Robert zegt
Ik heb niks met SUV’s, hoe iconisch ze mogen zijn. Dus zóu ik met een vanafprijs van net onder de euroton mogen shoppen, dan gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar een fraaie coupé of een praktischer life style station. En dan mag daar zelfs nog een ster op de grille of motorkap op staan.
spykerboy zegt
Vind mercedes sowieso al niks als merk… hoe kamper wil je je interieur hebben? Maar als ik toch 1 zou kiezen word het de G klasse
406_v6 zegt
De G-klasse, maar dan een W461.
Korte wielbasis, als 230GE, 280GE of een 300GD. Stalen velgen en een lier voorop, en graag in originele staat, geen nieuwe carrosserie op een oud chassis.
Meer heb je niet nodig. (Afgezien van een fikse hoeveelheid euri voor de brandstof).
406_v6 zegt
@406_v6: w461 moet w460 zijn natuurlijk ?
lekbak zegt
@406_v6: De 240d ipv de 280. Ik ben niet zo’n fan van het hoogtoerige karakter van de m110 in de G. Ik heb ze niet beide op de testbank gezien maar ik vermoed dat de 230 wel eens krachtiger kan zijn onderin dan de 280.
En die 240 is gewoon geweldig in zo’n auto. Altijd werken om vooruit te komen heeft ook zo z’n charme. Een beetje te weinig kracht is saai. Extreem underpowered is leuk. En ben je er zat van kan je er zo een L6 diesel in leggen. Met turbo, en zo weinig mogelijk demping voor optimale fluit. Jep, ik ga zo maar weer eens kijken wat er te koop staat…
406_v6 zegt
@lekbak: Dan de 300D, mooie, beresterke 5 pitter, zo’n prachtige typische Mercedes voorkamer diesel. En uiteraard moet je ze als werkpaard zien. Zo’n W463 is eigenlijk al verkloot.
406_v6 zegt
@lekbak: https://www.autoscout24.de/angebote/mercedes-benz-g-300-mercedes-g-300-diesel-automatique-68500-km-diesel-bronze-917f9f3c-7a3e-0f58-e053-e350040a0e16?cldtidx=4
lekbak zegt
@406_v6: Ik wil persee een lange. G-klasse, land rover, land cruiser. Het moet allemaal lang, kort vind ik er niet uitzien.
300d is ook leuk trouwens hoor. Al dan niet geblazen. Maar een slome 240 trekt mij gek genoeg ook heel erg.
406_v6 zegt
@lekbak: kort is in het terrein een stuk beter. Hoef ook geen tig koters of honden mee te nemen.
Ik snap je wel met zo’n 240 hoor, maar die is me op de gewone weg nét te traag; deze 300 heeft een top van max 130. Dan kun je redelijk mee op de snelweg.
fanboy zegt
De G klasse is gewoon een zee container.
En dan moet je ook niet te ver van huis gaan want dan lopen al deze nieuwe dieselmotoren in de problemen met de slechte diesel. Dus ook al nutteloos voor het reizen. En weinig mensen die met nieuwe G’s gaan offroaden.
Lijkt me de GLE de betere keus
pjansen zegt
@fanboy: Slechte diesel? Ik heb me laten vertellen van een chemicus dat juist bij diesel veel minder kwaliteitsverschillen zijn dan bij benzine, hij vertelde me dat het bijna niet uitmaakt waar je tankt.
fanboy zegt
@pjansen: Je kunt beter terecht bij reizigers die je vertellen dat hun brandstofpomp in de soep is gelopen. Ook nieuwe Mercedes trucks. Kan ook bij andere merken hoor. Euro 5 diesels hebben gewoon goede diesel nodig
lekbak zegt
@fanboy: Goede filtering is noodzakelijk. Meer dan er af fabriek word gemonteerd. Dan gaat het prima.
fanboy zegt
@lekbak: Een waterscheider is essentieel als dat er niet al op zit.
Zo’n filter gaat van slechte diesel geen Euro 5 diesel maken. En zo’n filter is vaak minder nauw als fabrieksfilter, daarom staat hij er ook altijd voor. Dus het fabrieksfilter zal alsnog de ellende eruit filteren.
En dan spreek je de reizigers die met hun nieuwe diesel problemen hebben op 4000 a 5000 meter hoogte, waar mijn oude diesel lekker door ging (traag maar bleef doen). Zo’n nieuwe diesel hangt dan zo in de error codes/ noodloop, zoals een groep nieuwe VW Amaroks in Centraal Azië.
En hoe kon die ene bekende van mij zorgen dat zijn Landcruiser wel weer boven de 3000 meter nog wat deed? Juist, door dat aftermarket filter eruit te gooien, toen wilde hij wil.
Ik heb al vaker zwarte markt diesel moeten kopen, zoals in Uzbekistan. Komt uit jerrycans, maar hopen dat het goed is. Mijn oude diesels met standaard waterscheider (Toyota) bleven er op lopen.
Benzine is in die zin ook daar helemaal geen slechte keuze, want diesel is het eerste wat niet meer verkrijgbaar is.
lekbak zegt
@fanboy: Met goede filtering bedoel ik overigens ook een waterscheider. Maar de betere aftermarket filters zijn fijner dan het fabrieksfilter. Juist Toyota staat erom bekend dat ze te grove filters hebben op hun moderne diesels.
En op een gegeven moment zit je filter vol en loopt je motor slecht. Als je er dan een (willekeurig) nieuw filter op zet doet ie het weer goed. Dat betekent niet dat het aftermarket filter slecht was, integendeel. Het heeft z’n werk juist gedaan.
Haal je diesel in de rimboe zou ik altijd voor meerdere filters gaan. Grof, waterscheider en fijn. En gewoon je fabrieksfilter ook laten zitten. Wist je trouwens dat er trechters zijn met best wel een goed gaasje? Aanrader als je uit jerrycans tankt. Raakt je tank niet zo snel vuil.
fanboy zegt
@lekbak: Op mijn eerste overland reis had ik zo’n trechter mee. Tweede reis niet, je kunt ook een thee doek pakken.
Beide lange reizen gedaan met standaard old school Toyota diesel zonder computers. Alles origineel, extra brandstof filter mee voor zekerheid uiteraard.
Vervelende is dat het altijd zo uitkomt dat je de ranzigste diesel uit jerrycans krijgt in het gebied waar je over de hoogste berpassen gaat.
Diesel uit een jerrycan en dan 5600 meter over rijden! Met een diesel zonder turbo wat niet zou moeten kunnen volgens velen haha.
Het bleef allemaal werken.
Nieuwe diesels hingen soms al in de foutmeldingen omdat ze alleen al op 4000 meter hoogte zitten, gaat nog niet eens over slechte brandstof.
Overigens met beide Toyota’s standaard een waterfilter aanwezig met dashboard lampje zodat je weet als je af moet tappen. Was uiteindelijk nooit gebeurd. En roeten doet het toch wel op die hoogte.
Volgende reiswagen zal denk ik wel een benzine worden, en dan wat nieuwer. Meer comfort maar niet zo’n complexe moderne diesel.
lekbak zegt
@fanboy: Met die ouwe diesels kan een hoop ja. Leuke reizen, ik zou ook nog wel een zo ver willen gaan.
Er is trouwens ook nog een tussenweg. Een geblazen diesel die iets minder elektronisch gevoelig is. Pakweg 15 jaar oud ofzo. Een stuk meer comfort dan wat je nu hebt, maar wel gewoon zuinig en veel koppel. Benzine vraagt zoveel brandstof dat dat weer een groot nadeel opzich is.
fanboy zegt
@lekbak: Als je Azië in wil kan ik je inmiddels wel op weg helpen met ervaring, andere continenten niet.
Inderdaad de diesels tot eeuwwisseling (heel grof gerekend) met turbo.
Heb ook gekeken naar Sprinter 4×4, en dan liefst voor CVT.
Als we zouden besluiten voor jaren weg te gaan zou het waarschijnlijk wel een diesel bus zijn ja.
Maar voor kortere reizen, denk ik aan terreinwagen of kleinere bus op benzine. Dan heb je tenminste ook wat vermogen en rijdthet een beetje leuk. Tot nu toe altijd slome diesels gehad maar werkte wel goed. Wil alleen minder herrie en wat vlotters als je reisplan in korte tijd moet gebeuren. Even in 1 dag naar Zuid Frankrijk knallen is er niet bij met die oude meuk, heel vermoeiend is het. Leuk als je de tijd hebt.
peug206 zegt
@pjansen: volgens sommige mensen is diesel per definitie slecht. Die tanken ook alleen maar 98 aan de pomp omdat ze extra pk’s krijgen.
reactief zegt
Doe mij maar een betaalbare en leukere variant van de G-Klasse.
De Suzuki Jimny.
Daarnaast een Genesis G70 en nog een Alpine A110 van het geld wat je overhoudt en je hebt alles wat je wilt.
davido89 zegt
Nou, ik vind het maar een slecht betoog. Hier 3 redenen waarom je een G altijd boven een GLE moet kiezen.
1) terreincapaciteiten: de GLE komt al vast te zitten in een plas modder terwijl je met een G dwars door de Sahara kan of de Mount Everest op kan rijden.
2) het ladderchassis: De G is een stuk gereedschap waarmee je zware ladingen kan verplaatsen. Met de GLE kan je hooguit zo’n boedelbak voorttrekken die je bij de Gamma huurt..
3) de voordelen binnen de bebouwde kom: Je zegt dat een GLE beter rijdt? Dat is niet zo, hij rijdt minder slecht maar het is allesbehalve een bochtenridder. Wat wel relevant is als je rondjes rijdt door Amsterdam Zuid; Helemaal niemand draait ze hoofd om naar een GLE terwijl je in een G65 amg een heel leger spotters achter je aankrijgt! En daar koop je die auto toch voor?
berlinetta zegt
@davido89: Als je punt 1 en 2 belangrijk vindt, zijn er goedkopere opties die niet minder goed zijn. Punt 3 is natuurlijk onzin. De GLE rijdt beter, maar jij verdraait het gewoon. En als jij aandacht relevant vindt, moet je idd maar voor de G gaan.
frank2b zegt
Durft dan niemand te zeggen dat zo’n G-klasse eigenlijk een volkomen achterhaalde Pipo-wagen is?
Nonononono d’r voor en gaan met die banaan ….
tenaci zegt
@frank2b: Dat doet niemand, omdat het ook niet waar is. Deze G is een gloednieuw ontwikkelde wagen die net een jaar op de markt is.
mashell zegt
@tenaci: gloednieuw of grondige doorontwikkeling van de oude?
tenaci zegt
@mashell: alles is van nul af opnieuw ontworpen. Lengte, breedte en wielbasis komen niet overeen. Hoewel het lijkt op een facelift (of dat misschien nog niet eens) is hij echt helemaal nieuw.
stationcar zegt
@tenaci:
Het zou wat waard zijn als je het daadwerkelijk ook zelf zou geloven. Denk jij nou echt dat alles opnieuw ontworpen wordt voor een nieuw model? Misschien de delen die je ziet, maar daar houdt het echt wel op. Geen enkele fabrikant gaat een volledig nieuwe auto ontwikkelen als er al een prima basis voor handen is. Ze zijn wel een commercieel bedrijf daar, ze gaan echt geen dubbel werk doen.
Ontopic,
Ik zou allebij niet willen, die G heeft zijn imago tegen, en de C stijl en niet doorlopende raampartij vind ik bij de GLE erg lelijk. Het geeft de auto een soort dakkapel effect wat ik niet kan waarderen.
moveyourmind zegt
De G-Klasse is als boer Marnix van Boer zoekt vrouw die met veel tegenzin op stedentrip meegenomen wordt door een mejuffer uit het Gooi.
En daarom in een net merkshirt gehesen wordt, de haren moet kammen en mee moet naar de manicure. Terwijl hij veel liever in zijn ouwe overall met modderlaarzen op het land aan het werk zou zijn, lekker rouwdouwen en niet ouwehoeren maar werken.
toontjelager zegt
Waarom je wel een G moet kopen:
http://www.ottosreise.de/de/start.html
fanboy zegt
@toontjelager: Ja dat gaat dus niet lukken met zo’n nieuwe. Motor gaat dat echt niet volhouden met al die elektronica en ook de slechte diesel.
Dickie zegt
Ik krijg ze beide op proef dit jaar, voor vervanging van de ML420cdi.
Ben benieuwd welke mij meeste gaat bevallen zelf ben altijd wel fan geweest van G klasse om het uiterlijk.
Maar de prijs word ook een beetje bepalende factor.
lekbak zegt
@dickie: Grijs kenteken of belgie dan zeker? Het prijsverschil in nederland is dusdanig dat me dit geen vergelijk lijkt.
Dickie zegt
@lekbak: uiteraard op grijs kenteken anders is het geen doen.
avdb55 zegt
Onzinnige discussie. De koper voor een G heeft minstens 1 GLE al in zijn garage staan.
crepito zegt
Mooi zo’n rijtje cijfers en misvormde foto’s. Maar goed, altijd de G als dat kan.
O plaat zegt
Als ik zou moeten kiezen word het de G klasse. Aangezien die er niet uitziet als een handtas voor geblondeerde upper middenklasse vrouwen.
berlinetta zegt
@shiva: De G is de Gucci handtas voor mannen.
tjorque zegt
Met de grote G van Geen van beiden!
Doe maar een unimog
tjorque zegt
Met de grote G van Geen van beiden!
Doe maar een unimog daar kan je echt iets mee doen…
jeroenwz zegt
Ik ga vloeken in de Priemijum-kerk: Landcruiser Executive – 5-deurs. Voor rond de 111.000 alles erop en er aan.
dees zegt
Het USP van de G is zijn prijs kaartje.
Mensen kopen hem om te laten zien hoeveel geld ze uitgegeven hebben.
Hij is niet praktisch, niet zuinig, absoluut niet de beste in zijn klasse, redelijk oncomfortabel (weet niet of dit bij de nieuwe ook zo is). Maar hij is een stuk duurder dan de concurrentie en mensen weten dat.
pjansen zegt
@dees: De G klasse heeft maar weinig concurrentie in zijn segment naar mijn mening, alleen de Range Rover en de Land Cruiser VX als het op luxe en offroad aankomt. Natuurlijk blijven er altijd mensen die hem kopen om alleen ermee te pronken maar om te beweren dat dit het USP is van deze auto is een beetje kort door de bocht. Praktisch is hij zeker en in zijn specifieke klasse zal hij niet onderdoen voor Range of Landcruiser, die andere SUV’s (bv de GLE of X5) kun je er eigenlijk niet mee vergelijken.
fanboy zegt
@pjansen: Maarja bijna niemand gebruikt hem zo.
quinn zegt
Totale onzin. De G-klasse is een legende en tijdloos. Ook nog eens met de hand gebouwd in Graz. De restwaarde is ook vaak gigantisch. Die meerprijs is dus een verantwoorde investering.
stationcar zegt
@quinn: ik hoop dat dit een grap is, anders is het ernstig gesteld met je.
quinn zegt
@stationcar: integendeel, check de prijzen van de occasions maar efkes moatske!!
stationcar zegt
@quinn:
De meerprijs is een verantwoorde investering zolang de SUV hype duurt. Stel niemand wil nog een SUV maar bijvoorbeeld een … dan is het snel gebeurd met de hoge waardering van de G Klasse. Dus per definitie is het een slechte investering, aangezien een investering iets is voor de lange termijn. Dus op dit moment kan dit ding best mooie restwaardes kan hebben, de vraag is of dat blijft. Nog niet zo heel lang geleden (tot een jaartje of 15 geleden ofzo) was de G helemaal niks bijzonders maar gewoon een terreinbeest met een gewone restwaarde.
ghost zegt
Ooit wil ik nog een keer een G, het heeft gewoon iets gaafs!
steinds zegt
Heb op het autosalon in Bxl in beide gezeten. Het zijn alletwee toppers. Twee verschillende auto’s, maar allebei top afgewerkt.
Heb ook in de nieuwe BMW X7 gezeten. Als je spreekt van slecht afgewerkt… Alleen al bij het openen van de deuren…. De deurklinken zijn van een abominabele kwaliteit. Bewegen alle kanten uit en piepen en kraken. Dit had ik echt niet verwacht.
toyotafortuner zegt
Vind de GLE tegenwoordig echt geen gezicht. Dan maar de G
yippiekaye zegt
Binnenkort komt ook de G 400 d. Die kun je beter vergelijken met de GLE 400 d.