• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom is een Rolls-Royce zo duur? Nou, mede hierdoor!

Auteur: nicolasr, gepost 8 februari 2022 om 21:00 – 14 Reacties

Rolls-Royce

Als je je afvraagt waarom een Rolls-Royce zo duur is, dan hebben wij wel een antwoord voor je. Hint: Het heeft met heel veel oog voor detail te maken…

Rolls-Royce staat van oudsher bekend als het summum op automobiel gebied. Rolls-Royce is niet alleen een merknaam, het is ook een soortnaam geworden. Want als iemand bijvoorbeeld zegt: “De Cohiba is de Rolls-Royce onder de sigaren”, dan weet je dat er geen lullig rokertje wordt bedoeld.

Zo’n reputatie bouw je natuurlijk niet in 1 dag op, sterker, het kost vele tientallen jaren. In het geval van Rolls-Royce begon het opbouwen op 6 februari 1911, bijna op de kop af 111 jaar gelden dus. Sinds die tijd is er enorm veel veranderd aan iedere Rolls-Royce. Behalve 1 ding, de Spirit of Ecstacy is altijd gebleven.

Ok, ze heeft er in de loop der jaren verschillende keren ietsje anders uitgezien (ze heeft à la Lewis Hamilton zelfs even geknield gezeten), maar het is altijd een herkenbaar beeld gebleven.

Rolls-Royce spendeert 830 uur aan een nieuwe ‘Flying Lady’

De Spirit of Ecstacy is daardoor misschien wel het meest beroemde merkteken van alle auto’s ter wereld. Ok, het paard van Ferrari en de ster van Mercedes kunnen er ook wat van, maar je snapt wat ik bedoel. Dan is het aanpassen ervan geen kwestie van even snel een paar krabbeltjes zetten en klaar, nee, er moet meer gebeuren.

En laat dat ‘meer gebeuren’ maar aan Rolls-Royce over. De heren (m/v/x) techneuten van het Duitse Britse merk hebben namelijk 830 uur besteed aan een nieuw ontwerp van de Flying Lady. Eentje die wat gestroomlijnder is voor als ze op de nieuwe elektrische Rolls mag plaatsnemen. 830 uur tekenen en in de windtunnel! Voor een merkje!!! Het mag wat kosten.

Rolls-Royce

Spirit of Ecstacy is een stuk gestroomlijnder

Bij een elektrische auto gaat het om zuinigheid, zelfs bij Rolls-Royce. Daarom hebben de engineers ook hun mascotte aangepast aan die eisen. En daarbij zijn ze niet over 1 nacht ijs gegaan, lees maar wat ze er zelf over zeggen.

The new Spirit of Ecstasy stands 82.73mm tall, compared to her predecessor’s 100.01mm. Her robes, which flow behind her in the slipstream – often but erroneously characterised as ‘wings’ – have been subtly reshaped to make them more aerodynamic and realistic.

Hiermee lijkt het nieuwe beeldje nog wat meer op het oorspronkelijke ontwerp, dat begin vorige eeuw gemaakt werd door beeldhouwer Charles Sykes. Wat het meest opvalt is volgens Rolls-Royce de manier waarop de Lady nu staat. Niet meer met de beentje naast elkaar, maar met eentje naar voren. En ook de stand van de ‘vleugels’ valt op.

De nieuwe Spirit of Exstacy is specifiek ontworpen voor de elektrische Spectre die binnenkort verschijnt, maar zal ook op de andere modellen te zien gaan zijn. Dus als je net een nieuwe Rolls-Royce Cullinan of Phantom hebt gekocht en je hecht waarde aan altijd het allernieuwste hebben, mag je weer naar de dealer.

En mocht je je daar afvragen waarom je nieuwe ‘Roller’ zo duur is, weet dan dat er alleen al 830 uur werk in het nieuwe merkje zit.

Dat verklaart al een hoop!

Ook interessant!

  • Colors of Cullinan Collection
    Rolls-Royce geeft de Cullinan kekke kleurtjes
  • Rolls-Royce Cullinan eindigt in sloot in Achterhoek
  • Rolls-Royce geeft 11-jarige een 'auto' cadeau
  • Veganistische Rolls-eigenaren
    Veganistische Rolls-eigenaren bestaan blijkbaar niet

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, Rolls-Royce, spirit-of-ecstasy, windtunnel

Vorig bericht: « Dit is de dikste diesel die je op Marktplaats kunt vinden
Volgend bericht: Opmerkelijke verschuivingen in file top 10 »

Lees Interacties

Reacties

  1. ty5550 zegt

    8 februari 2022 om 21:26

    En toch vind ik dat Bentley een stuk meer floreert onder Volkswagen. Een continental gt weet bijvoorbeeld een stuk beter het authentieke karakter te combineren met een moderne auto.

    Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    8 februari 2022 om 21:33

    Jeroen Rietbergen en Ali B zijn er niks bij, 830 uur besteden om een beroemde dame een bepaalde pose aan te laten nemen.

    Ze kunnen de merknaam beter gelijk veranderen in Rolls Voice.

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      8 februari 2022 om 21:56

      Ik moest lachen!

      Login om te reageren
  3. frank2b zegt

    8 februari 2022 om 21:33

    Is het in deze tijd nog wel geoorloofd om achter een beeldje van een vrouw in deze -uhmm- wat ongemakkelijke positie aan te rijden?

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      9 februari 2022 om 09:47

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
  4. DeWitteCondor zegt

    8 februari 2022 om 21:39

    Het is alsof je een kleiner vlaggetje op een olietanker zet. Mooi voor de marketing maar een kolderiek verhaal natuurlijk.

    Login om te reageren
  5. Davion zegt

    8 februari 2022 om 22:03

    830 uur ? Dan had ik zeker ook grotere koplampen op gezet… :D :)

    Login om te reageren
  6. Turbo S zegt

    8 februari 2022 om 22:50

    Emily is gewoon gekrompen. Zal met haar leeftijd te maken hebben. Inmiddels een oud vrouwtje.

    Login om te reageren
  7. O plaat zegt

    8 februari 2022 om 23:26

    De enige reden dat we de Rolls Royce onder de sigaren moeten kopen is om dat Cadillac niet meer de Cadillac onder de wagens bouwt.

    Login om te reageren
  8. grandmasterb zegt

    8 februari 2022 om 23:55

    830 uur voor dit icoon. Stel die ontwerpers verdienen 50 euro per uur (dat is 104.000 euro per jaar, lijkt mij wel normaal), dan is dat 1 bonnetje van 41.500 euro, dat is dus bij 1000 RollsRoyces 415 euro per auto , dat is toch te verwaarlozen bij een auto die minstens 400.000 euro excl. opties kost. Daar wordt de auto echt niet zo duur van.
    Menige optie op een piepkleine instapautootje kost al meer.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      9 februari 2022 om 10:24

      Reken maar gerust op het dubbele, zal het niet de 3 dubbele zijn. Windtunnel boeken kost ook niet niks.

      Neemt niet weg dat de meeste ontwerpers gewoon lekker van huis uit aan werk waren, het werk in een paar uur af hadden en vervolgens 3 dagen geen ruk hebben gedaan… afgezien van onzin opnoemen tijdens een status meeting.

      Login om te reageren
      • basman147 zegt

        9 februari 2022 om 11:12

        Vergeet niet de tools die de ontwerpers moeten gebruiken. Wat zou een CadCam pakket per gebruiker per jaar kosten? Zal wel iets meer zijn als een Office-Licentie…

        Login om te reageren
  9. sjeemsbond zegt

    9 februari 2022 om 08:08

    Wat een marketing kolder. Marges op auto’s zijn niet al te hoog, behalve in het luxe segment. Je betaald gewoon voor de status en het feit dat je auto naar wens samen kunt stellen..met de dikke marges van RR.

    Login om te reageren
  10. polleke71 zegt

    9 februari 2022 om 11:24

    Marges op nieuwe auto’s zijn inderdaad marginaal. Heb wel eens gehoord dat marketing kosten de helft zijn van de catalogusprijs van een auto. En daar hoort deze onzin ook bij natuurlijk!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North