Als je je afvraagt waarom een Rolls-Royce zo duur is, dan hebben wij wel een antwoord voor je. Hint: Het heeft met heel veel oog voor detail te maken…
Rolls-Royce staat van oudsher bekend als het summum op automobiel gebied. Rolls-Royce is niet alleen een merknaam, het is ook een soortnaam geworden. Want als iemand bijvoorbeeld zegt: “De Cohiba is de Rolls-Royce onder de sigaren”, dan weet je dat er geen lullig rokertje wordt bedoeld.
Zo’n reputatie bouw je natuurlijk niet in 1 dag op, sterker, het kost vele tientallen jaren. In het geval van Rolls-Royce begon het opbouwen op 6 februari 1911, bijna op de kop af 111 jaar gelden dus. Sinds die tijd is er enorm veel veranderd aan iedere Rolls-Royce. Behalve 1 ding, de Spirit of Ecstacy is altijd gebleven.
Ok, ze heeft er in de loop der jaren verschillende keren ietsje anders uitgezien (ze heeft à la Lewis Hamilton zelfs even geknield gezeten), maar het is altijd een herkenbaar beeld gebleven.
Rolls-Royce spendeert 830 uur aan een nieuwe ‘Flying Lady’
De Spirit of Ecstacy is daardoor misschien wel het meest beroemde merkteken van alle auto’s ter wereld. Ok, het paard van Ferrari en de ster van Mercedes kunnen er ook wat van, maar je snapt wat ik bedoel. Dan is het aanpassen ervan geen kwestie van even snel een paar krabbeltjes zetten en klaar, nee, er moet meer gebeuren.
En laat dat ‘meer gebeuren’ maar aan Rolls-Royce over. De heren (m/v/x) techneuten van het Duitse Britse merk hebben namelijk 830 uur besteed aan een nieuw ontwerp van de Flying Lady. Eentje die wat gestroomlijnder is voor als ze op de nieuwe elektrische Rolls mag plaatsnemen. 830 uur tekenen en in de windtunnel! Voor een merkje!!! Het mag wat kosten.
Spirit of Ecstacy is een stuk gestroomlijnder
Bij een elektrische auto gaat het om zuinigheid, zelfs bij Rolls-Royce. Daarom hebben de engineers ook hun mascotte aangepast aan die eisen. En daarbij zijn ze niet over 1 nacht ijs gegaan, lees maar wat ze er zelf over zeggen.
The new Spirit of Ecstasy stands 82.73mm tall, compared to her predecessor’s 100.01mm. Her robes, which flow behind her in the slipstream – often but erroneously characterised as ‘wings’ – have been subtly reshaped to make them more aerodynamic and realistic.
Hiermee lijkt het nieuwe beeldje nog wat meer op het oorspronkelijke ontwerp, dat begin vorige eeuw gemaakt werd door beeldhouwer Charles Sykes. Wat het meest opvalt is volgens Rolls-Royce de manier waarop de Lady nu staat. Niet meer met de beentje naast elkaar, maar met eentje naar voren. En ook de stand van de ‘vleugels’ valt op.
De nieuwe Spirit of Exstacy is specifiek ontworpen voor de elektrische Spectre die binnenkort verschijnt, maar zal ook op de andere modellen te zien gaan zijn. Dus als je net een nieuwe Rolls-Royce Cullinan of Phantom hebt gekocht en je hecht waarde aan altijd het allernieuwste hebben, mag je weer naar de dealer.
En mocht je je daar afvragen waarom je nieuwe ‘Roller’ zo duur is, weet dan dat er alleen al 830 uur werk in het nieuwe merkje zit.
Dat verklaart al een hoop!
ty5500 zegt
En toch vind ik dat Bentley een stuk meer floreert onder Volkswagen. Een continental gt weet bijvoorbeeld een stuk beter het authentieke karakter te combineren met een moderne auto.
moveyourmind zegt
Jeroen Rietbergen en Ali B zijn er niks bij, 830 uur besteden om een beroemde dame een bepaalde pose aan te laten nemen.
Ze kunnen de merknaam beter gelijk veranderen in Rolls Voice.
nicolasr zegt
Ik moest lachen!
frank2b zegt
Is het in deze tijd nog wel geoorloofd om achter een beeldje van een vrouw in deze -uhmm- wat ongemakkelijke positie aan te rijden?
petroldrinker zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
DeWitteCondor zegt
Het is alsof je een kleiner vlaggetje op een olietanker zet. Mooi voor de marketing maar een kolderiek verhaal natuurlijk.
Davion zegt
830 uur ? Dan had ik zeker ook grotere koplampen op gezet… :D :)
Turbo S zegt
Emily is gewoon gekrompen. Zal met haar leeftijd te maken hebben. Inmiddels een oud vrouwtje.
O plaat zegt
De enige reden dat we de Rolls Royce onder de sigaren moeten kopen is om dat Cadillac niet meer de Cadillac onder de wagens bouwt.
grandmasterb zegt
830 uur voor dit icoon. Stel die ontwerpers verdienen 50 euro per uur (dat is 104.000 euro per jaar, lijkt mij wel normaal), dan is dat 1 bonnetje van 41.500 euro, dat is dus bij 1000 RollsRoyces 415 euro per auto , dat is toch te verwaarlozen bij een auto die minstens 400.000 euro excl. opties kost. Daar wordt de auto echt niet zo duur van.
Menige optie op een piepkleine instapautootje kost al meer.
gregorius zegt
Reken maar gerust op het dubbele, zal het niet de 3 dubbele zijn. Windtunnel boeken kost ook niet niks.
Neemt niet weg dat de meeste ontwerpers gewoon lekker van huis uit aan werk waren, het werk in een paar uur af hadden en vervolgens 3 dagen geen ruk hebben gedaan… afgezien van onzin opnoemen tijdens een status meeting.
basman147 zegt
Vergeet niet de tools die de ontwerpers moeten gebruiken. Wat zou een CadCam pakket per gebruiker per jaar kosten? Zal wel iets meer zijn als een Office-Licentie…
sjeemsbond zegt
Wat een marketing kolder. Marges op auto’s zijn niet al te hoog, behalve in het luxe segment. Je betaald gewoon voor de status en het feit dat je auto naar wens samen kunt stellen..met de dikke marges van RR.
polleke71 zegt
Marges op nieuwe auto’s zijn inderdaad marginaal. Heb wel eens gehoord dat marketing kosten de helft zijn van de catalogusprijs van een auto. En daar hoort deze onzin ook bij natuurlijk!