Dat benzineauto’s goedkoper zijn in Duitsland weten we, maar waarom is een elektrische MINI ook een stuk goedkoper?
Auto’s zijn in Duitsland goedkoper dan bij ons, dat is geen nieuws. Dat is de schuld van de bpm. Een oplettende lezer merkte echter op dat een elektrische MINI óók een stuk goedkoper is in Duitsland. En dat ligt toch echt niet aan de bpm.
In Duitsland ligt de btw ook iets lager dan in Nederland, maar als we naar de netto prijs kijken is de MINI alsnog een stuk goedkoper. Ex btw kost de MINI Cooper Electric hier €28.793,39, terwijl je in Duitsland maar €22.705,46 betaalt. Dat scheelt toch ruim 25%. Best wel significant dus.
De grote vraag is: waar komt dat prijsverschil vandaan? Die vraag hebben we voorgelegd aan BMW Nederland, die met het volgende antwoord kwam:
In Duitsland is het agentuurmodel vanaf 1 oktober ingevoerd. Nederland volgt op een later moment. Binnen het agentuurmodel hebben we te maken met een vaste prijsstelling voor onze auto’s.
De prijsstelling van een auto is en blijft complex en wordt beïnvloed door vele factoren, waaronder lokale belastingen, regelgeving en marktdynamiek. Maar ook kan korting of een goede inruilwaarde van je huidige auto daar deel van uitmaken. Wat een klant onder de streep betaalt in Duitsland en in Nederland zal in de praktijk niet veel van elkaar afwijken. De MINI dealer kan dit voor de klant ook inzichtelijk maken.
Kort samengevat is het dus eh… onduidelijk. Lokale belastingen hadden we er al uitgefilterd en korting of inruilwaarde heeft natuurlijk niks te maken met de catalogusprijs. Dan zou het dus vooral aan het agentuurmodel moeten liggen. Nou… we kunnen niet wachten tot dit ook in Nederland wordt ingevoerd.
mashell zegt
Complimenten voor BMW Nederland, zo’n statement met zoveel woorden om niks te zeggen, daarmee zijn ze geschikt voor regeringsdeelname.
Maar wat dit eigenlijk zegt: de MINI kan een stuk goedkoper als BMW Nederland met minder winst genoegen neemt!
Richmond zegt
Niet perse minder winst, minder kosten door minder dealers te hebben denk ik vooral
mashell zegt
De dealers zijn toch zelfstandige bedrijven? En de geldstroom is van klant -> dealer -> importeur -> fabrikant. Dan maakt het aantal dealers voor de prijs van de auto toch niet uit?
harrie zegt
Misschien bedoelen ze met ‘agentuurmodel’ dat dealer vervalt, of dealer en importeur geintegreerd worden, beetje net als Tesla.
Dan vervalt er een tussenpartij plus diens marge.
mashell zegt
Ik zou zeggen dat een agentuur een agentschap is en dus gewoon een Duits woord voor dealer, hoewel wij meestal Händler gebruiken.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Agentuur model gaat er vanuit dat een voormalige dealer nu optreed als doorgeefluik met ca. 3 procent onkostenvergoeding per auto. Een commerciële organisatie als in een normaal autobedrijf heeft ca. 15% tot 20% marge per auto nodig om alle kosten te kunnen dekken. Een agentschap is zeker niet hetzelfde als dat wat jij “händler” noemt.
vopo zegt
Weet niet in welke wereld jij leeft wat betreft winst binnen dealers. Maar voor 3% denk ik dat 95% van de dealers zegt doe mij maar. Het gemiddelde rendement van een autodealer is namelijk tussen de 1,3 en 1,8%.
Mike zegt
Haal jij hier niet de marge op de auto en de winst van de dealer na aftrek van alle kosten door elkaar?
kareljansen zegt
@sirdrink: het is weliswaar een paar jaar geleden, maar toen kregen wij als dealer tussen de 11 en 13 procent korting bij Pon.. Een nieuwe auto verkopen met 20% marge is volgens mij een utopie.
alloallo zegt
Een dealer koopt en verkoopt. Een dealer bepaalt zijn eigen marge. Een agent verkoopt namens de opdrachtgever en is geen onderdeel van de overeenkomst en ontvang een commissie
Richmond zegt
De dealer betaald aan de importeur, maar de importeur moet de dealers wel ondersteunen en dat kost ook geld. Plus alle voorraad bij de dealers moet de importeur voorschieten
Bij het agentuurmodel neemt de importeur het hele verkoop proces over van de dealer. De dealer is alleen een tussenpersoon om de order te kunnen plaatsen. Maar de rest gaat direct via de importeur. Dus de dealer kan ook niks meer doen met de prijs om onderscheidend te zijn.
verdebosco zegt
Doe A.U.B. niet ‘de dealer betaald’. De dealer betaalT. Het gebeurt vaak, hij verkeert in moeilijkheden. Allemaal t’s. Grammatica van de basisschool.
pivavar zegt
Marktdynamiek, oftewel misschien bij een 5000 euro lagere prijs komt de Mini E bij een Duitser in beeld. Misschien.
mashell zegt
Hmm. Wat je achter “Bij het agentuurmodel” beschrijft is gewoon de huidige situatie.
mark997gt3 zegt
Bij het huidige model bestelt de dealer de auto bij BMW, met een mooie korting. De dealer wordt daarmee eigenaar van de auto en verkoopt hem door aan de klant. De klant en de dealer kunnen onderhandelen.
Bij het agentuur model krijgt de dealer een fee per verkochte auto van BMW. Je kan niet meer met de dealer onderhandelen. Dealer loopt iets minder risico, hij hoeft namelijk niet een hele voorraad voor te schieten. Minder kapitaal intensief.
mashell zegt
Je hebt het over voorraad auto’s. Nu was in Duitsland soms wel een kwart van de verkoop van nieuwe BMWs (ze willen toch allemaal een zwarte diesel) een voorraad wagen, maar ik kan me niet voorstellen dat het in Nederland ook zo werkt.
pignon zegt
Dat verandert dus met het agentuurmodel. Dan is de dealer het doorgeefluik van de fabrikant geworden
Stefje zegt
Het Agentuurschap betekent simpelweg dat je als klant online de auto koopt, en de dichtstbijzijnde dealer hem voor een paar procent Schreibgebühr mag afwikkelen.
Dat betekent effectief dat je geen verkopers meer nodig hebt, maar mensen die het papierwerk doen en de sleutels afgeven.
In Nederland, waar de gemiddelde autoverkoper 50-60k per jaar verdient maakt dat geen kut uit. In Duitsland echter, waar doorsnee autoverkopers al een ton per jaar verdienen en de hele goede verkopers 2-2.5 ton per jaar pakken is het een absolute ramp. Die zakken nu allemaal terug naar 80k per jaar max, en dat is puur omdat fabrieken zo meer geld kunnen verdienen. Walgelijk.
Je ziet nu al dat merken die dit model doorgedrukt krijgen moeite hebben nieuw personeel aan te trekken, en dat verkopen achter blijven.
mashell zegt
Wat is walgelijk? De klant gaat het om de auto, die wordt gemaakt door de fabrikant, zo’n verkoper die op provisiebasis veel verdient omdat z’n dealerschap toevallig een gunstige locatie heeft is eigenlijk gewoon een parasiet in het systeem. Nu nog expertise centers waar je wel de auto’s kunt zien in alle kleuren en uitproberen maar geen opdringerige verkopers en de wereld is goed.
Flutterbear zegt
Willen Nederlanders niet gewoon korting?
ytzenv zegt
De R5 gaat hier vast wel wat in veranderen
Robert zegt
Och ja, “marktdynamiek”. Hèt eufemisme om alle kromme vormen van prijsbeleid (lees; winstmaximalisatie) recht te praten.
Call me stupid, maar wat houdt een Nederlands staatsburger tegen om zo’n Mini in Duitsland te komen en vervolgens in Nederland bij de RDW aan te melden en opnieuw op kenteken te zetten?
– Typegoedkeuring: Europees geregeld
– BPM: vrijstelling
– BTW: al voldaan
De kosten voor registratie en kentekenplaten, daar kan toch nooit die 6 mille aan prijsverschil in zitten? En laten we wel wezen: elke vorm van marktprotectionisme (zoals het uitsluiten van garantieaanspraken, etc.) die tegen de EU vrijheid van handel, diensten en goederen inging, is middels jurisprudentie toch al met wortel en tak uitgeroeid?
Lynkesoep zegt
Omdat de auto nieuw is, ben je de Nederlandse btw van 21% verschuldigd. Zit iets meer papierwerk aan vast, maar inderdaad verder is het kostenverschil niet echt te rechtvaardigen. Ook in Duitsland wordt de auto verkocht door de stealer ipv de fabriek
Robert zegt
Niet per se. Conform EU regelgeving geldt, dat voor elke transactie binnen de landen van de EU (en ik dacht zelfs ook binnen de EER, maar dat weet ik niet zeker) de btw in een ander land is voldaan, dan hoef je deze niet nogmaals af te rekenen. Het tonen van een factuur met btw specificatie is daarbij al voldoende.
Duitsland is hier overigens ook nog eens 2% goedkoper mee, dus gewoon dáár al voldoen. Op een bedrag van 20 mille ex.btw scheelt je dat dus al 400 euro…
verdebosco zegt
Lijkt me zinvol om EV’s als Nederlander net over de grens aan te schaffen. In ieder geval Mini’s. Of toch gedoe bij import?
Stefje zegt
Geen gedoe bij import. Er is geen reden om in NL te kopen.
alfaman zegt
Op de site van Mini staat vanaf €35.990 incl btw voor de elektrische Mini Cooper, dat is €29.743,80 ex BTW. Het verschil is nog groter dan beschreven. Mijn Audi heb ik ook ex BTW betaald in Duitsland doordat ik hem via mijn bedrijf kocht. Importeren en op kenteken zetten zou zeker moeten lonen..
harrie zegt
‘Marktdynamiek’
Bedoelen ze daarmee dat al die nederlandse HR miepjes wat gevoeliger zijn voor de status van die overpricede lauwe retro waggies dan hun duitse evenknie?
moveyourmind zegt
Freude am Finanzabteilung
JelmerS zegt
Op de mini 3deurs en Countryman geven ze nu tijdelijk 20% korting, dan is het verschil wel weer behapbaar en komt de prijs kwaliteitsverhouding weer een beetje in check. Een occasion is momenteel duurder
verdebosco zegt
Nog even verder vergeleken: een volle Mini SE JCW met XL-pakket: 51 mille in unsere Heimat en maar 42 mille in der Heimat! Ongelofelijk.
Lijkt mij een erg interessant onderwerp voor een artikel beste Ruben, Wouter of Jaap; hoe ondoorzichtig is de auto-industrie? Hoezo lage marges!?
cooperd zegt
Ik heb geen ervaring met importeren van auto’s maar klopt het dat je voor electrische auto’s dus eigenlijk €0,- moet betalen?
verdebosco zegt
Ja, dat klopt. Geen BPM blijft 0 euro BPM. Wel wat administratiekosten en een kenteken, maar dat kan de dealer in Duitsland vast ook voor je regelen. Nog een post om te onderhandelen.
escort77 zegt
Is het niet gewoon zo dat de Nederlandse importeur/dealers van een stukje fiscaal voordeel of subsidies willen profiteren die eigenlijk voor de consument bedoeld waren?
jaapiyo zegt
In dld koop je het vorige model als okkazie ook voor een appel en een ei met weinig km. Afschrijving heeft ook op deze EV keihard toegeslagen. Dus snap wel dat een nieuwe verkopen voor de hoofdprijs ook wat dat betreft lastig is daaro.
Lambiek zegt
Je kunt een nieuwe auto in Duitsland bestellen. Alleen moet dealer mee werken. Dus auto 6 maanden geregistreerd op een duits kenteken en zorgen dat er minimaal 6000km op de teller staat. Dan betaal je maar 1x btw , de 19% in Duitsland. Auto jonger dan 6 maanden betaal je 2x btw. 1×19% Duitsland en 1×21% bij import Nederland. ( 6maanden teller belasting dienst auto als nieuw ) Dus altijd auto kopen de minimaal 6 maanden geregistreerd is in Duitsland en 6000km.
Bijvoorbeeld
Geconfigureerd een i4 m50 2022 bij bmw de , code naar mee werkende dealer in Duitsland. korting….€22.000.- officieel op bmw offerte ! . op auto van €94.000.- . Wel 6 maanden wachten dus. En de Duitse dealer leverd de auto. Voorbeeld. Dus…. ev Duitsland niet te verkopen door dealers, extreme korting. Kia ev6 gt 585pk. Duitsland prijzen.st €45.0000.- en maar 6 maanden oud. Hier ca €65.000.-
jandevries zegt
Als een auto jonger dan 6 maanden is (of minder dan 6000 km op de teller heeft) betaal je geen twee keer omzetbelasting. Je moet dan de omzetbelasting betalen in het land van registratie. De levering in het andere land (Duitsland in je voorbeeld) moet dan gebeuren met 0% omzetbelasting. Soms wil een Duitse dealer een zekerheid hebben ter grootte van de duitse Mwst en die zekerheid krijg je dan terug zodra je kopieën opstuurt van de registratie in nederland.
shizzle zegt
Bij deze import site koop je een bijna nieuwe exemplaar onder de 31k
https://mrwheelson.nl/auto-aanbod/mini?constructionYearMin=2024&fuels%5B0%5D=elektrisch
Maar daar staan ze in Nederland ook al voor te koop:
https://www.autokopen.nl/aanbod?bouwjaar_max=31-12-2024&bouwjaar_min=01-01-2024&brandstof=%5B2%5D&merk=mini&mileage_max=10000&page=1&sorteren=prijs-laag-hoog
albion zegt
@machielvdd:
Als dit agentuurmodel binnenkort ook in Nederland wordt ingevoerd, zou je als journalist toch willen weten wat dat precies inhoudt?
Het zou daarom fijn zijn als er na zo’n statement wat éxtra journalistieke inspanning geleverd werd door door te vragen bij BMW Nederland: “Wat houdt dat agentuurmodel precies in, en hoe beïnvloedt het de prijsopbouw en dus het prijsverschil tussen Duitsland en Nederland?”
We kunnen niet wachten tot jouw verdere uitleg!