Dat benzineauto’s goedkoper zijn in Duitsland weten we, maar waarom is een elektrische MINI ook een stuk goedkoper?
Auto’s zijn in Duitsland goedkoper dan bij ons, dat is geen nieuws. Dat is de schuld van de bpm. Een oplettende lezer merkte echter op dat een elektrische MINI óók een stuk goedkoper is in Duitsland. En dat ligt toch echt niet aan de bpm.
In Duitsland ligt de btw ook iets lager dan in Nederland, maar als we naar de netto prijs kijken is de MINI alsnog een stuk goedkoper. Ex btw kost de MINI Cooper Electric hier €28.793,39, terwijl je in Duitsland maar €22.705,46 betaalt. Dat scheelt toch ruim 25%. Best wel significant dus.
De grote vraag is: waar komt dat prijsverschil vandaan? Die vraag hebben we voorgelegd aan BMW Nederland, die met het volgende antwoord kwam:
In Duitsland is het agentuurmodel vanaf 1 oktober ingevoerd. Nederland volgt op een later moment. Binnen het agentuurmodel hebben we te maken met een vaste prijsstelling voor onze auto’s.
De prijsstelling van een auto is en blijft complex en wordt beïnvloed door vele factoren, waaronder lokale belastingen, regelgeving en marktdynamiek. Maar ook kan korting of een goede inruilwaarde van je huidige auto daar deel van uitmaken. Wat een klant onder de streep betaalt in Duitsland en in Nederland zal in de praktijk niet veel van elkaar afwijken. De MINI dealer kan dit voor de klant ook inzichtelijk maken.
Kort samengevat is het dus eh… onduidelijk. Lokale belastingen hadden we er al uitgefilterd en korting of inruilwaarde heeft natuurlijk niks te maken met de catalogusprijs. Dan zou het dus vooral aan het agentuurmodel moeten liggen. Nou… we kunnen niet wachten tot dit ook in Nederland wordt ingevoerd.
mashell zegt
Complimenten voor BMW Nederland, zo’n statement met zoveel woorden om niks te zeggen, daarmee zijn ze geschikt voor regeringsdeelname.
Maar wat dit eigenlijk zegt: de MINI kan een stuk goedkoper als BMW Nederland met minder winst genoegen neemt!
Richmond zegt
Niet perse minder winst, minder kosten door minder dealers te hebben denk ik vooral
mashell zegt
De dealers zijn toch zelfstandige bedrijven? En de geldstroom is van klant -> dealer -> importeur -> fabrikant. Dan maakt het aantal dealers voor de prijs van de auto toch niet uit?
harrie zegt
Misschien bedoelen ze met ‘agentuurmodel’ dat dealer vervalt, of dealer en importeur geintegreerd worden, beetje net als Tesla.
Dan vervalt er een tussenpartij plus diens marge.
mashell zegt
Ik zou zeggen dat een agentuur een agentschap is en dus gewoon een Duits woord voor dealer, hoewel wij meestal Händler gebruiken.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Agentuur model gaat er vanuit dat een voormalige dealer nu optreed als doorgeefluik met ca. 3 procent onkostenvergoeding per auto. Een commerciële organisatie als in een normaal autobedrijf heeft ca. 15% tot 20% marge per auto nodig om alle kosten te kunnen dekken. Een agentschap is zeker niet hetzelfde als dat wat jij “händler” noemt.
Richmond zegt
De dealer betaald aan de importeur, maar de importeur moet de dealers wel ondersteunen en dat kost ook geld. Plus alle voorraad bij de dealers moet de importeur voorschieten
Bij het agentuurmodel neemt de importeur het hele verkoop proces over van de dealer. De dealer is alleen een tussenpersoon om de order te kunnen plaatsen. Maar de rest gaat direct via de importeur. Dus de dealer kan ook niks meer doen met de prijs om onderscheidend te zijn.
verdebosco zegt
Doe A.U.B. niet ‘de dealer betaald’. De dealer betaalT. Het gebeurt vaak, hij verkeert in moeilijkheden. Allemaal t’s. Grammatica van de basisschool.
ytzenv zegt
De R5 gaat hier vast wel wat in veranderen
Robert zegt
Och ja, “marktdynamiek”. Hèt eufemisme om alle kromme vormen van prijsbeleid (lees; winstmaximalisatie) recht te praten.
Call me stupid, maar wat houdt een Nederlands staatsburger tegen om zo’n Mini in Duitsland te komen en vervolgens in Nederland bij de RDW aan te melden en opnieuw op kenteken te zetten?
– Typegoedkeuring: Europees geregeld
– BPM: vrijstelling
– BTW: al voldaan
De kosten voor registratie en kentekenplaten, daar kan toch nooit die 6 mille aan prijsverschil in zitten? En laten we wel wezen: elke vorm van marktprotectionisme (zoals het uitsluiten van garantieaanspraken, etc.) die tegen de EU vrijheid van handel, diensten en goederen inging, is middels jurisprudentie toch al met wortel en tak uitgeroeid?
Lynkesoep zegt
Omdat de auto nieuw is, ben je de Nederlandse btw van 21% verschuldigd. Zit iets meer papierwerk aan vast, maar inderdaad verder is het kostenverschil niet echt te rechtvaardigen. Ook in Duitsland wordt de auto verkocht door de stealer ipv de fabriek
verdebosco zegt
Lijkt me zinvol om EV’s als Nederlander net over de grens aan te schaffen. In ieder geval Mini’s. Of toch gedoe bij import?
alfaman zegt
Op de site van Mini staat vanaf €35.990 incl btw voor de elektrische Mini Cooper, dat is €29.743,80 ex BTW. Het verschil is nog groter dan beschreven. Mijn Audi heb ik ook ex BTW betaald in Duitsland doordat ik hem via mijn bedrijf kocht. Importeren en op kenteken zetten zou zeker moeten lonen..
harrie zegt
‘Marktdynamiek’
Bedoelen ze daarmee dat al die nederlandse HR miepjes wat gevoeliger zijn voor de status van die overpricede lauwe retro waggies dan hun duitse evenknie?
moveyourmind zegt
Freude am Finanzabteilung
JelmerS zegt
Op de mini 3deurs en Countryman geven ze nu tijdelijk 20% korting, dan is het verschil wel weer behapbaar en komt de prijs kwaliteitsverhouding weer een beetje in check. Een occasion is momenteel duurder