Het antwoord: ‘origineel’ is misschien niet meer de juiste term voor deze Mazda MX-5 ‘NA’ occasion.
De vraag ‘waarom is x zo duur’ is natuurlijk heel simpel uit te leggen: proberen kan altijd. Als jij een astronomisch hoog bedrag vraagt, en je krijgt het ervoor, dan lach jij in je vuistje. Vaak is een hoge prijs een teken van iets speciaals aan de auto, zoals een lage kilometerstand, uitmuntende staat of een combinatie van de twee.
Mazda MX-5
Laten we het zo zeggen: laatst hadden we het al over astronomisch hoog geprijsde Miata’s omdat de duurste eerste generatie (NA) en goedkoopste laatste generatie (ND) erg dicht bij elkaar zitten. Die duurste NA was een zeer goed bijgehouden origineel exemplaar maar zelfs dan is 18 ruggen een aardige rib uit je lijf voor een compacte viercilinder roadster. Welnu, iemand heeft een duurdere Mazda MX-5 occasion. Veel duurder zelfs: de verkoper wil er 22.000 euro voor vangen. Koekoek!
Modificaties
Is deze Mazda MX-5 occasion helemaal in topstaat? Nee, er zitten gebruikssporen op ‘relatief tot de leeftijd van de auto’. En hij heeft een druk (vorig) leventje gehad, dus daar zit de prijs hem niet in. Het is een M Edition, wat in topstaat nog wel wat geld bij de prijs op telt. Laten we het maar gewoon verklappen. Je kijkt niet naar een Mazda MX-5. Je kijkt naar de liefdesbaby van een Mazda MX-5 en een Jaguar S-Type V6. Er ligt een Jaguar AJ30-motor in deze Miata.
MX-5 V6
Dat is de motor die Jaguar gebruikte ten tijde van hun samenwerking met Ford, op basis van de Duratec V6. Dankzij een hele waslijst aan modificaties, en dan bedoelen we echt een hele waslijst, is het blok iets potenter dan normaal. 276 pk en 320 Nm om precies te zijn. In de vederlichte MX-5 moet dat wel een sensatie zijn. Alles zit voor je aangesloten met zoals gezegd vele bekend voorkomende namen om de motor van onderdelen te voorzien, dus dit ging niet over één nacht ijs.
Project
Wel is het duidelijk een uniek project, deze Mazda MX-5 occasion met V6. Uniek omdat het er niet veel zullen zijn. Maar ook uniek omdat je wel moet weten waar je aan begint. De eigenaar wil er vanaf omdat hij wil investeren in een ‘verstandigere’ auto. Dat betekent dat hij niet alles heeft kunnen afmaken en je dus zelf nog wat aandachtspuntjes moet oplossen. Zoals gezegd zijn die er ook nog, zowel optisch als technisch. Verwacht dus niet dat je zorgeloos in een mainstream-occasion stapt. Want ja, wat betreft de verkoper moet deze unieke MX-5 echt 22.000 euro opleveren.
Alternatief?
Je kunt dus deze Mazda MX-5 occasion met V6 scoren, maar hoofdredacteur @michaelras bekijkt het op een andere manier. Als je toch hebt besloten dat een originele vierpitter niks voor jou is, koop je voor 22 ruggen auto’s waarmee een MX-5 uit 1997 niet mee zou moeten concurreren. Wij vinden bijvoorbeeld de auto die onder de nieuwe bolide van collega Machiel zit, een BMW Z4 sDrive30i uit 2009. Met 258 pk legt ‘ie het af tegen de MX-5 qua theoretische specs, maar dan heb je wel iets meer auto. En instappen en wegwezen.
Of wat te denken van een heuse Porsche Boxster 3.2 S uit 2005? Zes cilinders, motor achterin en het is een Porsche. Ook deze zit met 281 pk niet eens bizar veel boven de Franken-Miata, maar kom op, het is een Porsche. Dat we hem überhaupt in één adem noemen met een 25 jaar oude Miata zegt iets over de prijsklasse waar het project in valt.
Als je de wens voor tweezits roadster of perse zes cilinders overboord gooit kun je zelfs een nette Mercedes SL350 (R230) of Audi TTS (8J) scoren.
Kortom: hoe gaaf en bewonderingswaardig de Mazda MX-5 occasion met V6 is, hij is wat aan de prijs. Zoals gezegd, er hoeft maar één enthousiasteling de knoop door te hakken en je zit goed, dus we gaan het zien.
ponnie zegt
Die accusump vertelt het hele verhaal van deze swap.
Gulli zegt
Misschien heeft hij meegeklust met Phil van CarThrottle op YouTube. Is ook een ‘Porsche derived’ (van Jaguar) V6 in een NA
tmon zegt
Rocketeer v6 swap. Goed spul, geen half werk.
Maar idd, project van n ander, voor dat geld. Cayman ligt om de hoek dan.
Maar wel heeeel gaaf blok voor n mx5. Idioot goed geluid. En misschien wel de beste cijfers voor zo’n licht bakkie.
driver79 zegt
Tsja. Dan liever de genoemde alternatieven. Gesleutelde hobby auto’s leveren meestal nooit op wat ze aan uren en materialen gekost hebben.
youknowme zegt
Goeie swap maar 22k blijft heel veel geld voor een mx-5
Rokende Wielen zegt
Inderdaad, deze persoon moet nog wennen aan het feit dat ie voor dit geld z’n project niet zal verkopen, in elk geval niet binnen een week. Als de NA nog in originele staat was geweest had ie misschien de helft of iets meer van die vraagprijs wel kunnen krijgen. Voor dat geld zou ik ook niet het resultaat van onbekende “sleutel-skills” van een ander kopen, zeker wanneer het niet af en reeds bewezen is met ettelijke probleemloos gereden kilometers.
Maar…. Het idee snap ik wel; voor niet al te veel geld een goede basis kopen (lees MX-5 NA/NB) en dan een NA-V6 (kuch) erin hobbyen. Leuk tijdverdrijf lijkt me dat, maar ik rij er liever mee dan dat ik eraan sleutel. Ik heb de rocketeer afleveringen van Car Throttle ook gezien en da’s echt mooi gedaan: NA-V6 in een NA. Lijkt me qua rijbeleving magistraal, dus ik snap de hobby wel. Voor je ‘t weet loopt ‘t financieel een beetje uit de hand…
ponnie zegt
Het zal je verbazen voor wat voor bizarre bedragen dit soort geswapte auto’s verkopen.
Zo is bijvoorbeeld een extreem gare versie van deze swap die door een beun in elkaar gebraden was (dus geen swap kit van 10k), voor bijna de helft van de vraagprijs van deze verkocht.
geelbarrel zegt
Wat doet het kwa nimble driving? Toch wel een USP voor de MX5. Heeft de bouwer van al dat moois na 1 blokkie om ontdekt dat ie wat mee noseheavy is nu, of valt dat mee (immers: een alu rover v8 weegt ook 30 kg minder dan een gietijzeren 4 cilinder in een mgb)
ponnie zegt
Het blok is lichter, iets korter en ligt nog lager ook door de V vorm.
Fernando zegt
Vind een Miata wel leuk maar doe mij voor het geld maar eerder de Z4 of de Cayman
heckblende zegt
okay, we noteren het