Tssk. Willen die merken wel deugen? Waarom zijn Hyundai en Kia in Rusland nog actief?
Het is inmiddels dag 9 van de oorlog in Oekranië. Voorlopig ziet het er niet naar uit dat de situatie beter wordt. Voor veel instanties is dat een teken om zich terug trekken uit Rusland of in elk geval de Russische lijntjes ‘on hold’ te zetten.
In de autobranche is dat niet anders. Er waren meteen al wat merken als de kippen bij om te zeggen dat ze direct de activiteiten in Rusland gingen staken. General Motors bijvoorbeeld. Niet dat dat Amerikaanse concern een rol van betekenis speelt, maar toch.
Hyundai en Kia in Rusland erg populair
In Rusland is het AutoVAZ uiteraard het grootst. Eigen producten zijn het meest briljant, natuurlijk. Andere merken die het erg goed doen zijn Volkswagen, Renault, Hyundai en Kia.
Met name die laatste twee verkopen een enorme lading auto’s in Rusland. Samen zijn ze goed voor meer dan 23% marktaandeel. Dat is echt een enorm groot aandeel voor een autoconcern. Andere concurrenten komen niet eens in de buurt.
Dat niet alleen, Hyundai en Kia bouwen daar daadwerkelijk hun wagens. In het geval van Kia worden veel Russische auto’s ook geëxporteerd. Er gaan berichten rond – zoals bij de Wall Street Journal – dat er een productiestop is in Rusland bij Hyundai en Kia.
De Zuid-Koreaanse fabrikant is wel zo eerlijk om te zeggen dat dat komt door chiptekorten en niet zozeer door de oorlog (alhoewel het natuurlijk niet is uit te sluiten.
De reden dat Hyundai en Kia in Rusland in een spagaat zitten is simpel: Rusland is een erg belangrijk land voor beide merken. De aangekondigde sancties zullen de Koreaanse merken al flink gaan raken, aldus Business Korea.
Marktaandeel
Er worden 230.000 auto’s per jaar gebouwd in Rusland. Daarbij verkopen de merken gezamenlijk 373.000 auto’s per jaar in Rusland. Hyundai heeft er een marktaandeel van 10,3%, Kia zelfs 12,3%.
Maar het wordt nog lastiger voor Hyundai en Kia in Rusland, meldt Motor Trend. Want de merken hebben niet alleen te maken met Rusland, ook met Oekraïne. Dat komt door de toeleveranciers. Gassen als xenon, krypton en neon komen allemaal uit Oekraïne. Het hoeft geen betoog dat de export van Oekraïne naar Rusland even op zijn gat ligt.
Aan Carscoops meldt Kia het volgende:
Kia is zeer bezorgd om de situatie in Oekraïne. Ons bedrijf is er op gericht om de veiligheid van het personeel te waarborgen. Ondanks dat de grootste prioriteit onze medewerkers zijn, houden we de situatie in de gaten en stemmen we onze plannen daarop af.
Kia, tegen Carscoops
Kortom, die gaan gewoon even door met auto’s bouwen daar. Dus moeten we nu heel hard Hyundai en Kia gaan cancellen? Dat is uiteraard geheel persoonlijk, maar misschien niet helemaal terecht. Wel moeten we er namelijk vermelden dat het veel moeilijker is om principieel te zijn als er niet alleen veel geld mee gemoeid is, maar ook factoren als mensen, veiligheid en werkgelegenheid komen meekijken. Met andere woorden: het is veel makkelijker om celibatair te zijn op de middelbare school als je erg lelijk bent. Hyundai en Kia in Rusland zijn helaas het mooiste meisje van de klas daar.
UPDATE: Hyundai heeft onderstaande verklaring afgegeven:
Hyundai Motor Company is deeply concerned by the situation in Ukraine. We can confirm operations of the Hyundai Motor Manufacturing Russia (HMMR) are suspended until further notice due to ongoing global logistics issues with components delivery. Safety of our employees and caring for our customers remains the utmost priority of Hyundai Motor. We sincerely hope the situation is resolved peacefully as soon as possible.
harrie zegt
Ik heb vanochtend een Lada de A16 af gebeukt, de beschaafde wereld zal overwinnen!
lecomte zegt
@harrie: Heb je er foto’s van of een filmpje van je grootse daad? 😉
faalhaas zegt
@lecomte: https://www.schadeautos.nl/nl/schade/personenautos/lada-niva/o/1352070
petroldrinker zegt
Kan ook andersom gaan als ze niet stoppen daar, krijgen ze zo een slechte naam.wereld wijd dat ze wellicht in russia verkopen, maar het marktaandeel wereldwijd inzakt, denk dat dat erger is voor ze dan tijdelijk in rusland nika doen…
petert zegt
Ik begrijp dit bericht niet zo goed. Is dit bedoeld als excuus waarom het prima is dat ze doorgaan? Daarnaast vraag ik me af wat de andere merken zoals Volkswagen en Renault die aangehaald worden doen? Waarom staat dat niet in het verhaal?
rwdftw zegt
Het stopt vanzelf, of ze willen of niet. De Roebel is ingestort, buitenlandse valuta niet te krijgen en rente op leningen is al naar 20% of meer gegaan.
Ergo, hun klantenkring kan binnenkort geen nieuwe Kia of Hyundai betalen.
flyerbunch zegt
-edit: zie tekst-