
De organisatoren van het World Rally Chapionship hebben een tipje van de sluier opgelicht wat betreft de regels voor seizoen 2017: breder, meer power en meer spektakel!
Werd het WRC jarenlang gedomineerd door opgeruigde middenklassers met tweeliter turbo’s, de laatste jaren rijden er door reglementwijzigingen alleen nog maar rally-uitvoeringen van B-segmenters met 1.6’jes in het vooronder rond. Met zo’n 300 pk zijn het allerminst stumpers en er is gerust het nodige spektakel in het WRC, maar het kan natuurlijk altijd beter.
Dankzij nieuwe reglementen, belooft seizoen 2017 spectaculairder dan ooit te worden. Dankzij een grotere restrictor op de turbo, zal het vermogen stijgen van circa 300 tot 380 pk. Om al dat vermogen een beetje goed over te kunnen brengen naar het asfalt of grind, mogen de auto’s een wat agressievere bodykit krijgen.
Dankzij 55 mm extra breedte en een grotere overhang voor- en achter, is er meer ruimte voor spoilers en dat zorgt weer voor meer downforce. Voeg daar nog bij dat het toegestande gewicht met 25 kilo omlaag gaat en je kunt er zeker van zijn dat de auto’s in 2017 een stuk harder zullen gaan. Overigens zien we in 2017 ook de terugkeer van Toyota, na een afwezigheid van zeventien jaar. Dat doen ze met de Yaris trouwens, dat is dan weer iets minder spectaculair.
Kan men niet terug naar C-segment?..
@phaeton:
Op de rallypaden is een compactere auto een pré, we vergeten gemakshalve dat de toenmalige C-segmenters net zo groot waren als de huidige B-segmenters.
Meer ruimte voor een bodykit doet mij aan dit denken.
@noodles:
Linkie stuk?
Dan doen we een andere.
http://i.ytimg.com/vi/SJ3e3g7G9mI/maxresdefault.jpg
@noodles: en MG met een XJ220 motor! Nice!
@gtwillem: het is andersom.
De jaguar heeft een mg motor.
@g40freak: dat was een beetje de clou van mijn ‘grapje’ … ;-)
@gtwillem: dat is het nare van opmerkingen op internet, je hoort niet precies hoe iemand iets bedoeld.
@noodles: Een 2006 Focus of Impreza is nog wat groter dan een Polo en dat ging prima.
@phaeton: of naar group B!
@dutchdriftking:
Goed plan, zullen we dit dan maar een Fiesta 2017 noemen?
http://www.bfo-brc.be/files/43201114478-1986%20Droogmans%20Champion%20BRC%20%20(L.P.R)%2002.JPG
Lekker retro
@noodles: Eerder Sierra *kijkt naar deur* ;)
@dizono:
Same era, toch gaat die Sierra deur niet passen.
Qua maten is hij vergelijkbaar met de huidige Fiesta.
Lengte 4 m, breedte 1.76 m en een wielbasis van 2.53 m
Alleen de 1.8 vervangen door een 1.6.
Al vrees ik dat ze niet vrolijk worden van de plaats van die motor.
Blijft voor mij 1 van de fraaiste auto’s die de rallypaden onveilig heeft gemaakt. De Stratos blijft mijn favoriet.
@noodles: Voorruit en zijruiten (bij het homologatiemodel) waren wel degelijk van de Sierra, net als een deel van de constructie van de deur, spiegels en de deurhendels. En de achterlichten en de pinkers aan de voorkant… ;)
@dizono:
Yep, alleen het onderste deel was lager dan dat van de Siërra en van glasvezel i.p.v. blik.
Misschien eens een idee om deze auto eens technisch uit te lichten.
Qua technische lay-out is hij gerust bijzonder te noemen.
Als kind heb ik dat eens met technisch Lego nagebouwd, de foto’s zijn inmiddels overleden.
@phaeton: ik zou het liefst nog 5 series, A6’jes en E-klasses over modder, sneeuw en grind zien scheuren. :)
@ozan: Maybach 62S Landaulet WRC? Zou leuk worden ?
@scottishcarspotter2000: dan zijn de bomen opeens geen gevaar meer… eerder de auto voor de bomen! :’)
@phaeton: ik wil de evo’s en subaru’s terug! :)
@pudi: Precies. Geen Polo’s en Yarissen.
Leuk idee, Bernie, neem dit nou eens als voorbeeld!
Holy shit, die Polo vliegt hoog..
@terrorizer:
Kijk eens hoe laag die heli erachter vliegt. Daar heb je ook echt vliegkunst voor nodig. Én ballen!
Pfff heeft Toyota net een leuke auto in de vorm van de GT86 in het assortiment om zo de tijden van de Celica GT four te doen herleven, komen ze met Yaris…
Ik pak me hart al vast voor kubica!
He, da’s voor het eerst dat ik hoor dat een grotere restrictor zorgt voor meer vermogen!
@madvillain: Dat was voor mij ook even een hoofdbreker. Een restrictor is meestal een plaat met een opening met een bepaalde grootte. De diameter daarvan wordt verruimd, dus de opening in de restrictor wordt groter, maar de buitenmaten blijven gelijk. Groter, kleiner, je zou denk ik voor beide bewoordingen een lans kunnen breken. Maar je snap wat ik bedoel denk ik ;)
@dizono: restrictor met grotere marges, en je bent er al!
Da’s jammer voor Toyota. Nog voor ze een meter met hun nieuwe rallywagen hebben gereden kunnen ze al terug naar de tekentafel.
@Edge: denk het niet.
Toyota heeft enorm veel kennis op het gebied van restrictors.
Zoveel zelfs dat ze zulke goede restrictors maakte, dat ze niet meer mochten mee doen met de rest van het WRC.
@g40freak:
Ze zijn inderdaad een keer voor 1 jaar verbannen uit de sport om keihard terug te komen met de Corolla.
@g40freak:
Dat is inderdaad een leuk verhaal:
http://crasstalk.com/2011/03/cheatins-still-winnin-the-story-of-toyota-racings-best-cheat-ever/
Slim stukje techniek was dat ;-)
@Rob: een tijdje terug kwam ik een kerel tegen met een celica gt4 (st205)
Begon hij over hoe Toyota wereldkampioen was met de celica gt4.
Dat zijn de momenten dat het leuk is om dit soort info te weten.
Je laat iemand eerst helemaal toyota ophemelen om vervolgens te zeggen: ja natuurlijk won toyota alles……ze speelden vals.
Vraag me overigens af of toyota de enige was die vals speelde??
Het was zo goed als onmogelijk om te zien dat er gesjoemeld werd bij toyota, misschien was de rest gewoon NOG beter in het sjoemelen.
@g40freak:
De techneuten van de FIA hebben een halfjaar zitten puzzelen wat het kon zijn. Die Toyota was ten opzichte van de concurrentie zo snel dat er iets moest zijn.
Bij de voorkeuring in Catalunya vonden ze de restrictor truc, dan moet je immers ook de reserve turbo ter keuring aanbieden.
Daarmee konden ze Toyota nog niets maken en hebben ze wijselijk hun mond gehouden en Toyota bij de nakeuring geconfronteerd met wat ze hadden gevonden.
Die rally werd overigens gewonnen door Carlos Sainz nadat Subaru McRea had geflikt door er zelf voor te zorgen dat Colin 1 min straftijd kreeg.
Dat was een van de “gezelligste” weekenden van mijn carrière.
Voor de technici. Hadden die dingen niet al jaren en jaren 300 pk?
Maar hoe zit t eigenlijk met de NMs? Zit daar nog een beetje verschil in? Is dat ook veel hoger geworden door de jaren heen?
@gregorius:
Bij de 2 liters lagen de Nm’s rond de 550, bij de 1.6 is dat rond de 420Nm.
Dat zal met het toenemen van het vermogen in 2017 wel.weer op het oude niveau komen. Maar dat is een beetje glazenbol gokje.
Rally word leuker f1 word saaier
Een C of D segmenter in het WRC zou wel leuk zijn, ipv al die kleine mottige hatchbakjes.
@Gregorius
Er wordt inderdaad al jaren geroepen dat het vermogen rond de 300 pk ligt. Bij de 2.0 liters destijds al. Wat ik van insiders gehoord heb is dat je ervan uit moet gaan dat de laatste 2.0 liters (Focus WRC, Impreza WRC, C4 WRC) wel degelijk rond de 350 pk leverden. De 1.6-en van nu zullen ergens rond de 315 pk hangen. NM-ers is idd een ander verhaal!!! De verhoging zal waarschijnlijk nodig zijn om het gat met de nieuwe R5 generatie weer wat groter te maken.
Dit wordt een heel interessante klasse maar eens even goed gaan volgen dit