Autoblog kijkt wederom in de toekomst, en dit is wat we zien.
Nadat we eerder al ons plasje deden over het aankomende seizoen, doen we dat nu dunnetjes over voor wat betreft het nieuwe kwalificatiesysteem. Het idee dat elke anderhalve minuut een rijder wordt ‘geëlimineerd’, zou bij moeten dragen aan een wat hogere mate van onvoorspelbaarheid.
Waar het precies over gaat? We hebben al een keer uitgelegd wat er staat te gebeuren, maar hierbij een kleine opfrisser.
Hoe werkt het?
Q1
– Duur: 16 minuten.
– Na zeven minuten is de langzaamste rijder de klos, hij valt af.
– Vervolgens valt elke 1,5 minuut de langzaamste rijder af, tot er zeven man zijn geschrapt.
Q2
– Duur: 15 minuten.
– Na zes minuten valt de langzaamste rijder af.
– Hierna wordt weer elke 1,5 minuut de nummer laatst geschrapt, tot er nog acht over zijn.
Q3
– Duur: 14 minuten.
– Na vijf minuten valt de langzaamste rijder af.
– Vervolgens valt steeds de rode lantaarndrager af, tot er één coureur overblijft. Die staat op pole.
Belangrijk: voorheen mochten coureurs na het vallen van de vlag hun getimede rondje afmaken. Da’s passé. Met andere woorden: als de vlag valt, is de sessie afgelopen. Wie dan onderaan het rijtje van actieve coureurs staat, kan zich om gaan kleden. Ook als hij precies op dat moment met het beste rondje ooit bezig was.
Onze mening
Autosport als Formule 1 staat of valt bij de mate waarin ook niet-diehard fans begrijpen wat er gebeurt. In vroeger tijden ging het zooitje van start, wellicht werd er nog getankt en/of een bandenwissel uitgevoerd, maar voor het overige gebeurde er niet heel veel ingewikkelds.
Tegenwoordig moeten verplicht verschillende compounds worden gebruikt, zitten coureurs al rijdende continu te frunniken aan hun stuurwiel vanwege systemen als DRS en KERS en word je als niets vermoedende kijker bekogeld met grafieken en andere visuele hoogstandjes. Leuk voor de F1-fan die ook echt op de hoogte is en weet wat er voor z’n neus gebeurt, maar voor de leek kan het verwarrend werken.
Datzelfde geldt mogelijk ook voor het nieuwe kwalificatieformat. Buiten dat we niet verwachten dat Mercedes en Ferrari nu opeens achteraan de startopstelling te vinden zijn (of Manor en Sauber vooraan), is het wederom ingewikkelder geworden om te begrijpen wat er zoal gebeurt.
Wellicht valt het in de praktijk allemaal reuze mee en zitten we te bitchen om niks, maar vooralsnog vonden wij niet dat er echt iets mis was met de kwalificatietraining oude stijl. Hetzelfde geldt, als we dan toch naar het verleden kijken, voor het nog oudere stelsel; de training begint om 14:00 en wie om 15:00 de snelste tijd op de klokken heeft staan -binnen 12 rondjes- heeft pole position. Wel zo overzichtelijk. Kijk bovendien naar NASCAR of andere raceklassen. Hoe simpeler de regels, hoe breder het publiek is dat je aanspreekt zónder dat de échte fan tekort komt.
Edge zegt
Ik vind het vooral een onnodige verandering. Er zijn allerlei zaken mis met de F1, maar het kwalificatiesysteem was daar niet een van. Het is alsof ze je baas op kantoor zegt “hé, de koffieautomaat is kapot, laten we het oplossen door nieuwe bureaustoelen te kopen”.
cthijs zegt
@Edge: je moet toch ergens kunnen zitten als de koffiemachine weer gemaakt is he
BloodSeaker zegt
Wat doen ze op circuits waarbij een ronde 2m30 duurt? Dan vallen er op 2 ronden gewoon 3 rijders af eigenlijk?
lambo4all zegt
@bloodseaker: aangezien je je ronde toch niet mag afmaken is dat geen probleem. Als de tijd verstreken is, is de tijd versteken.
CBR600rr zegt
@bloodseaker: die bestaan op dit moment niet. Spa is de langste omloop en een rondje daar duurt 1:45 – 1:50.
rogue zegt
@cbr600rr: tenzij het regent… ;-)
insomnia zegt
dat wordt druk op de meet…
geertvn zegt
@insomnia: inderdaad, alle rijders constant op de baan. Veel gehinder, betere piloten die daardoor afvallen waardoor veel frustraties. Het is koersvervalsing zoals veel ingrepen in de f1.
blacksquad zegt
@geertvn: In dat geval gaat dit artikel niet op en wordt het dus juist chaos en spannend!
87sandyd zegt
Ik wacht de eerste kwali wel af voordat ik ga zeiken…
cadrez zegt
@87sandyd: Dan ga je je wel nog even moeten ophouden vrees ik. ;s
henkhupelschoten zegt
Over iets minder dan twee weken kun we toch weer naar “ons” race talent gaan kijken?
Edge zegt
@henkhupelschoten: Yes, 20 maart om 06:00 (Nederlandse tijd) gaan lichten in Melbourne uit en begint de eerste race.
henkhupelschoten zegt
@Edge: Mag het natuurlijk niet missen!
motoragent zegt
In plaats van een riedeltje coureurs na 10 minuten valt er nu dus één af per anderhalve minuut, dat valt wel te overzien lijkt me zo…
Weet iemand of de laatste rondetijd geldt, of gewoon de beste rondetijd? Anders krijg je gewoon weer hetzelfde verhaal dat de toppers een bankerlap neerzetten en de rest van de kwalificatie hun gezicht niet meer laten zien.
volvokaj zegt
@motoragent: Ik geloof dat de beste rondetijd geldt. Het lijkt me vrij onmogelijk om in 1,5 min een nieuwe tijd neer te zetten… Ik vindt het ook vreemd omdat er volgens mij niet heel veel veranderd.
thefmanl zegt
@motoragent: beste tijd volgens mij, het was beter geweest als ze de laatste tijd pakte.
lambo4all zegt
@thefmanl: dan wordt het helemaal een onoverzichtelijk zootje
raym zegt
Jaren 90 moesten er 12 ronden gereden worden in een uur. Probleem toen was dat het eerste half uur niks gebeurde en laatste half uur ineens als de baan op ging. Leuk voor de kijker minder voor coureur. Als ze nu zo doen 12 ronden totaal zelf in vullen maar we verplicht ieder half uur 6 rondjes rijden. Dan is er voor kijker altijd actie op de baan en hetbis simpel.
redneckdarian zegt
F1 zuigt al een poosje….
hoglard zegt
Sinds Jean Todt aan het roer staat, gaat het bergarwaarts. ‘Tod’ betekent dood in het Duits.
Rest my case.
hoglard zegt
@hoglard: *bergafwaarts. En dat woord kent de spellingscontrole dan weer niet.
mrrallycross zegt
Ik denk dat dit wel menige acties op gaat leveren waarin een top team zich even vergist
borrelnoot zegt
Zucht… De sport was al redelijk kapot gemaakt, maar dit is weer een stukje idioterie erbij. Wat een kansloos circus begint het te worden zeg. Er is van alles mis, en ze gaan vervolgens het enige wat gewoon altijd goed functioneerde eventjes aanpassen zodat ook dit een fucked up iets wordt.
Dimglor zegt
Zoals jullie voorstellen lijkt mij ook het fairst en meest interessante systeem.
Uurtje training, snelste ronde staat op pole.. Niet zo moeilijk lijkt me dan..
lambo4all zegt
@dimglor: dan zit je 40′ minuten naar een lege baan te kijken
FlighTom zegt
@lambo4all: tuurlijk niet. Wat als je na 30 min denk ‘het is mooi geweest, plek 4’ en er komen er nog 3 voorbij? Dan zou ik weer de baan op gaan!
rolo zegt
Man man man, wat een kortzichtigheid zeg. Vasthouden aan oude formats die meermaals hebben bewezen dat ze niet uitblinken van spektakel en het nieuwe afkraken omdat andere onderdelen van F1 zogenaamd te ingewikkeld zouden zijn? Wel eens naar rugby gekeken? Daar zijn regels pas lastig en toch wordt het door hele volksstammen gevolgd. Zegt dat wat over de F1? Nee, geen ene reet maar om het nieuwe format af te kraken omdat het “te moeilijk” zou zijn slaat natuurlijk nergens op. En wat is er nou moeilijk aan een auto die afvalt na iedere 90 verstreken seconden? Daarbij komt ook nog eens kijken dat F1 een high tech sport is waardoor het imho niet meer dan logisch is dat er wat diepgang aan te pas komt.
Voor wat betreft het nieuwe format denk ik dat het een goede zet is. Het zorgt voor baanbezetting gedurende de hele sessie, dit in tegenstelling tot de vorige formats waarbij er regelmatig (lees: altijd) gewacht werd op het juiste moment. Dit betekent dus het hele veld op de baan kort nadat de kwali is begonnen!! En vanaf dat moment is het dus constant racen, niet om positie op de baan maar om positie op de tijdtabel! Een positie die constant verdedigd moet worden omdat hij anders door een andere coureur verbeterd kan worden. Dit in tegenstelling tot het oude format waarbij er een snel rondje werd geklokt waarna men terug ging naar de pits en daar maar eens rustig ging afwachten hoe de rest het deed. Iets wat nu niet meer kan werken omdat men het risico loopt verbeterd te worden waarna ze niet meer de tijd hebben om zelf te verbeteren. Het gevolg daarvan is dat iedereen blijft stampen om te verbeteren en dat, zeker in het begin, door drukte op de baan er een boel frustratie-momentjes gaan ontstaan vanwege langzame en snelle coureurs/auto’s in de mix. Met andere woorden: SPEKTAKEL!
Ik kan iig niet wachten tot het gaan beginnen :D
m4ple zegt
@rolo: Het spektakel zou helemaal compleet zijn wanneer de overige regels gehandhaafd blijven.
Wanneer dat het geval is komt er een hele nieuwe tactiek om de hoek kijken. Sparen ze de banden en start ik 3 plekken later? Of gaan ze als een volslagen idioot alles op alles zetten om die pole van Max af te pakken? (note to self: niet te veel dromen jonguh)
De vermoeiing op de auto’s zou dus een groot nadeel kunnen vormen, wat dan weer opweegt tegen een plekje verder naar voren op de grid.
Ik ben zeer benieuwd, laat maar komen, laat die motoren maar brullen (ja dat doen ze als het goed is ook weer) en laat Max maar inhalen, want dat heeft hij al bewezen dat hij kan.
Houdoe en bedankt.
dieselaer zegt
@rolo: …en vervolgens de race moeten rijden op oude banden, omdat ze meer kwalificatierondjes rijden.
gregorius zegt
@rolo: Dank, je hebt helemaal gelijk.
Daarnaast, ik denk dat er weinig nieuwe F1 fans met de quali beginnen: die beginnen bij de race. Hebben ze interesse in de quali, dan moet dit wel lukken om het te begrijpen.
Dus ja, dit is een leuke verandering. En als je dit soort formats aan een kind van 7 uit kan leggen in een computerspel, dan moet het met wat graphics ook te doen zijn voor de tv-kijken.
Ander voordeel met het afschaffen van ‘dat laatste rondje buiten de tijd’, is dat mensen nog meer moeten voor bereiden. Er hoort dus in principe altijd iemand met een snel rondje bezig te zijn; waardoor ook iedereen een keer beeld komt.
ar156sw zegt
Ik vermoed, maar het is ook niet meer dan een vermoeden, dat slechts een heel klein deel van de mensen die F1 kijken, ook qualifacaties kijken. Doordat dit meer een soort race is, waar “continu” wat gebeurt zal dat met deze vorm misschien verbeteren (en dat is denk ik het doel). Ik wil het wel eens zien, het lijkt me hooguit niet veel boeiender, maar veel slechter zeker niet…
volvokaj zegt
Het lijkt me leuk als teams als Manor en Sauber vooraan staan. Dan zien we tijdens de race veel meer inhaalacties en moeten Lewis en Nico ten minste weer hun best doen. Volgensmij was dit ook het doel van het nieuwe kwalificatiesysteem.
hoonigan247 zegt
@volvokaj: gaat zeker niet gebeuren, Ferrari,Mercedes en Red Bull staan gewoon voor op de grid hoor.. die rijden in het begin een goed rondje en staan in de box tot de laatste sessie
Femme zegt
Het nieuwe format gaat wel vermakelijk worden denk ik. De kwalificatie wordt een soort mini-race waarin de coureurs een zo snel mogelijk tijd willen rijden zonder elkaar in de weg te rijden.
Het oer-kwalificatieformat vond ik ook prima. Je moest toen gewoon een half uur voor eind van de sessie intunen en de laatste 10 minuten van de sessie waren vaak spectaculair. Voor de fans geen issue maar Bernie moest zo nodig de waarde van de kwalificatie voor de adverteerders verhogen door mensen van voor tot eind van de sessie aan de buis gekluisteerd te houden.
HZW zegt
Het mooie van dit nieuwe kwalificatie systeem is dat niemand de gok kan wagen, dat als hij in het begin een snel rondje zet, dat er niemand meer overheen/onderdoor gaat.
Verder kan je zo goed als zeker de klos zijn als je voor de verkeerde banden kiest.
Tevens wordt het een stuk moeilijker om een schoon rondje te vinden als iedereen op de baan zit, om nog maar te zwijgen wat er kan gebeuren met regen achtig en veranderlijk weer.
Dit wordt geweldig.
bassx zegt
“Vroeger ging gewoon het hele zooitje van start”. Daar is ook een goede reden voor. Vroeger had een coureur een aparte motor, banden en versnellingsbak voor kwalificatie. Daarnaast had de coureur ook nog een reserve chassis. De coureur kon niet alleen voor 100% gaan maar ook hoefde hij het materiaal niet te sparen en kon hij de resultaten van z’n hotlap bekijken en weer de baan op en weer proberen te verbeteren tot het perfecte rondje was behaald. Nu heeft de F1 in de hand gewerkt met hun reglementen dat coureurs gaan oefenen in miljoenen kostende simulators en dit niet meer tijdens vrije trainingen en kwalificaties. Data wordt verzameld en in de sim gevoerd om de software te perfectioneren ipv de auto. Het resultaat is dat zowel vrije training of kwalificatie saai is om naar te kijken tenzij je elke rijder verplicht 80% van de tijd op de baan te bevinden. Naar mijn idee heeft het gelimiteerde motor reglement vooral pre-race evenementen kapot gemaakt gezien het resultaat van de race het enige is dat telt.
ArnoldH zegt
Niks mis met het huidige systeem. Waarom het dan op de schop gooien voor iets wat veel te ingewikkeld is…
reistje zegt
Is het nou sport of spel? Het voegt veel te veel spelregels toe aan iets wat een sport moet zijn. Een sport hoort niet meer spelregels te hebben dan monopoly maar het moet simpel zijn. Mijn mening is het zelfde over KERS en DRS
Als het spannender moest hadden ze ook gewoon Q3 van de kwalificatie kunnen overslaan. De zelfde top komt er bijna altijd zonder problemen door heen en wie er wel op de positie 16-22 kwalificeert is vaak niet zo boeiend. Hierdoor zou er automatisch ook meer spanning zijn in Q2.
Zelf ben ik trouwens een groot fan van kwalificaties. Races kunnen nog wel eens saai zijn maar kwalificatie is spannend tot de laatste secondes.
koeckenbacker zegt
Ik vind het waardeloos.. Ik keek graag de quali, maar hier zal ik wel weer aan moeten wennen. Stomme kunstgrepen waar het niet nodig is. En op zondag de banden/branstofspaar optocht. Ik kan net zo goed bij de kwikfit gaan kijken, wil ik mensen hun spullen zien besparen.
autopetje zegt
Het heeft er alle schijn van dat deze nieuwe format een verkapte vorm van omgekeerde startopstelling is. Door een cocktail van geluk , pech en miscalculaties bestaat er een redelijke grote kans dat de top teams minder vaak op pol staan en de mindere teams op een verrassend hoge plek. Neemt niet weg dat de aanvang van de race iets interessanter word.
rob5nismo zegt
Ik vind het wel jammer dat ze hun ronde niet af mogen maken.
Maar ook skid plates ook jammer
bmwe46csl zegt
Nieuwe auto renault bekend! Mat goud met mat zwart’
Allroundnoise zegt
Kort vraagje, hoe zit het nu precies met de banden? Moeten deze met het nieuwe systeem ook meegenomen worden? En start iedereen nu ook op het zelfde moment? Blijf het maar een vaag systeem vinden xD
clarkson zegt
Volgens mij gaat het best spannend worden. Let maar op.
sracert zegt
Het is officieel: mensen die aan slapeloosheid lijden krijgen nu via dokters recept en aanvullende verzekering een gratis F1 zender om lekker te kunnen gaan slapen….
mashell zegt
Formule 1 is een TV sport en dat “ingewikkelde” kun je met info grafieken prima duidelijk maken. En er was wel degelijk een probleem met de kwalificatie, alleen de laatste sessie was spannend en dan vooral de 2 minuten nadat de vlag gevallen was.
kilum zegt
Ik blijf er bij, het enigste wat je hiermee hebt bereikt is dat Hamilton, Vettel & Rosberg nu in plaats van het laatste moment, het eerste de baan op gaan. Die doen vervolgens 1 hot lap en gaan weer naar binnen. Dan in Q2 en Q3 weer gewoon het zelfde.
Als je het kwalificeren weer interessant wilt maken dan moet je terug naar het oude systeem. Met andere woorden, dat het niet uitmaakt hoeveel brandstof je gebruikt of hoeveel setjes banden er door heen gaan. Dan gaan de gasten veel vaker naar buiten om zichzelf toch nog te proberen te verbeteren. Net 1 plaatsje hoger op de grid proberen te komen.
Dat gebeurd nu niet omdat ze banden willen sparen voor de race etc.
Alex_79 zegt
De F1 heeft zichzelf aardig in de nesten gewerkt door overal maar op te bezuinigen.
– Er is bezuinigd op motoren, want die moeten langer mee. Kost minder
– Er is bezuinigd op testen, want dat kost geld
– Er is bezuinigd op banden, want dat kost te veel
– Er is bezuinigd op tanken en brandstofverbruik in een poging de “Groene F1-fan” te vinden
Maar vervolgens laat je wel F1-kosten miljarden uitgeven om een Hybride V6 Turbo te ontwikkelen, die je vervolgens met al die stomme regeltjes gaat inperken. Dat “inperken” is juist waar de F1-fans niets van snappen, DAAROM lopen ze weg.
Dat de kwalificatie nu op de schop gaat is simpelweg omdat men vreest dat de zaterdag te saai is met een vrije training, een kwali en twee opstapklassen. Een F1-kwali bovendien waarbij – Daar is ie weer – iedereen zoveel mogelijk probeert te sparen en liefst maar drie, maximaal zes getimede ronden binnen een uur rijdt. Nu jaag je de teams meer op kosten en schoffel je dat hele besparen onderuit, en DAAR is men tegen. Het eigenlijke probleem zijn die besparingsregels, maar daar doet men niets aan omdat er steeds één of twee renstallen een veto uitspreken (u raadt het al Merc en Ferrari).
pinut187 zegt
We zullen het wel zien wanneer het zover is.