De machtigste bierbrouwer van het land pakt het groots aan. In plaats van het sponsoren van een (paar) team(s), verbindt het merk z’n naam meteen aan de hele Formule 1. Het biermerk heeft namelijk grote plannen.
Met name bij de Grand Prix van Italië kon je niet om de groene borden langs het circuit heen. Geen wonder ook, aangezien het Nederlandse biermerk de titelsponsor van de race op Monza was. In een interview met Formula1.com geeft Gianluca di Tondo een inkijkje in de F1-plannen van Heineken.
Zo verklapt hij dat na de eerste flirts tussen de F1 en Heineken twee jaar heeft geduurd voordat de deal rond was. Ook geeft Di Tondo aan dat de verbintenis met de sport gericht is op de lange termijn, net als dat bijvoorbeeld bij de UEFA Champions League het geval is.
Echt interessant wordt het als Di Tondo hardop dagdroomt over nieuwe gebieden waar het F1-circus zou moeten neerstrijken. Hij lijkt daarbij vooral gericht op oost-Azië. Vietnam zou daarbij een prima land zijn en als het aan Heineken ligt dendert zoeft het complete veld binnen afzienbare tijd door Ho Chi Minhstad.
Niet geheel toevallig werd enkele weken geleden bekend dat Heineken overweegt een bod uit te brengen op de Vietnamese brouwer Sabeco. Een “groene” F1-race in die regio zou in combinatie met de mogelijke overname natuurlijk goud zijn voor het merk. We zijn benieuwd hoe de nieuwe mede-eigenaar van de Formule 1, Liberty Media, erover denkt.
lekbak zegt
Tuurlijk, wie betaald bepaald. Niet meer dan logisch in deze wereld.
mickkok zegt
@lekbak: *betaalt *bepaalt
desjonnies zegt
Vreemd.
Als ik jullie vertel dat ‘Export 33’een Vietnamees biertje is van origine dat vooral in Frankrijk wordt verkocht.
En eigendom van Heineken is.
Me zou eerder denken dat ze het aloude Export 33 zouden gaan promoten, heeft al een verbinding met de autosport….
http://www.sto-motorsportfotos.de/media/image/b7/31/43/071854_600x400.jpg
ahs1979 zegt
@desjonnies: past ook perfect bij het startnummer van dat andere Nederlandse export product in de F1: onze Max.
mrrallycross zegt
Moet Heineken dan ook niet een thuisrace krijgen, hier in Nederland?
cadrez zegt
@mrrallycross: Ik bel wel even naar Jupiler (Ab Inbev) of zij jullie niet willen gaan bedienen ;)
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@mrrallycross: is het niet gewoon zo dat Heineken nieuwe markten wil aanboren? In Nederland zal wel niet veel meer te halen zijn qua marktaandeel. Dus zal het niet een prioriteit van Heineken zijn om een f1-race in Nederland te regelen.
pand zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: dat is zeker de bedoeling. Maar hoorde laatst (geen idee of het waar is) dat Vietnam de tweede markt voor Heineken is na de VS. Wel dat het zou kunnen, want iedereen die ooit in Vietnam is geweest weet hoe groot Heineken daar is.
Dutchdriftking zegt
@mrrallycross: waarom niet?
cpp1 zegt
Het is niet te zuipen, maar ik vind het wel een mooi merk.
str8six zegt
@cpp1: beetje zoals Red Bull
cpp1 zegt
@str8six: yep idd, allebei niet te doen
Esprit_de_Flandre zegt
@cpp1: Wat is er “mooi” aan een merk? Zeker als je het product niet lust…
str8six zegt
@stijnnert: ja want NL heeft daar natuurlijk de perfecte infrastructuur voor en alles krijg je hier zo erdoor gedrukt door de Kamers…
kenner zegt
@stijnnert: waar en hoe ? Dit plan is natuurlijk vaker langs gekomen maar uiteraard onhaalbaar. Van alle voorstanders wil ik graag horen hoe men dit denkt te bereiken , je kan simpelweg niet concurreren met de grote GP’s of het geld uit het oosten
Edge zegt
@MauritsH: Op die laatste vraag kan ik je het antwoord wel geven, Liberty ziet dat namelijk wel zitten. Motorsport tekende bij monde van Greg Maffei (CEO van Liberty) op dat hij de F1 groter wil maken, onder andere door het uitbreiden van de kalender. Hij noemde daarbij (uiteraard) de Verenigde Staten als langetermijndoel, maar op korte termijn ziet hij Azië en Zuid-Amerika als geschikte locaties voor nieuwe F1-races.
trustmeiamanengineer zegt
Zou toch wel mooi zijn als ze in eigen land ook wat geld gaan uitgeven. Even een miljoen of 30 in Zandvoort pompen voor de F1. Mogen ze er van mij best een paar groene borden naast zetten, neem ik ondertussen een lekker biertje.
metalmike zegt
@trustmeiamanengineer: Ik ben bang dat je het 10-voudige nodig hebt, werkelijk alles is verouderd en de infrastructuur moet op de schop.
Esprit_de_Flandre zegt
@trustmeiamanengineer: “neem ik ondertussen een lekker biertje.”
Geen Heineken dus…
karaya zegt
Heinken heeft al een brouwerij in Vietnam.
De Vietnamese brouwerij wint bijna elk jaar de competitie binnen het Heineken concern voor het brouwen van het beste Heineken bier. Het personeel mag dan als beloning op bezoek bij de brouwerij in Nederland.
Was laatst een documentaire over op RTL Z.
Esprit_de_Flandre zegt
@karaya:
“De Vietnamese brouwerij wint bijna elk jaar de competitie binnen het Heineken concern voor het brouwen van het beste Heineken bier. ”
Tja, moeilijk kan dat niet zijn hé?
Sorry NL’se vrienden, ik kan het niet laten om Heineken af te zeiken…
razer zegt
Moet de laatste tijd wel lachen dat Heineken reclame maakt om vooral niet te drinken. Gaat daarbij vooral om het rijden zonder alcohol natuurlijk. Maatschappelijk verantwoord ondernemen, Heineken je doet het goed.