Tja, waarom eigenlijk niet? Er worden in Turkije door o.a. Ford, Hyundai, Toyota, Renault en Fiat honderdduizenden auto’s gebouwd, maar dat zijn dus allemaal buitenlandse merken. De Turkse minister van industrie Nihat Ergun vindt het de hoogste tijd voor een Turks automerk.
Volgens Ergun zullen er in Turkije dit jaar zo’n 600.000 auto’s worden verkocht, waarvan een derde door buitenlandse autobouwers in Turkije zelf in elkaar is geschroefd. In totaal werden vorig jaar in Turkije 1,1 miljoen auto geproduceerd, een toename van 26 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Binnen een aantal jaar zullen er volgens de minister in Turkije 1 miljoen auto’s op jaarbasis worden verkocht. Als het aan hem ligt moet minimaal 20 procent daarvan van een Turks merk zijn. Volgens het Turkse Tofas (Turk Otomobil Fabrikasi AS) dat de Doblo voor Fiat produceert, moeten er van een nieuw merk minimaal 400.000 tot 500.000 auto’s worden om de investering te rechtvaardigen.
Ergun geeft aan dat verschillende investeerders interesse zouden hebben getoond. De Automotive Manufacturers Association in Istanbul zal de overheid deze maand een rapport presenteren waarin mogelijke plannen voor een Turks merk zijn uitgewerkt. Afwachten dus of een Turks automerk daadwerkelijk van de grond komt. Van buurland Iran weten we dat men daar staat te popelen om samen met de Turken auto’s te bouwen. Het zal in ieder geval geen exoot als de sportwagen van Onuk Sazan worden. (via: automotive news)
lastbiltekniker zegt
Saab?
pim95 zegt
@lastbiltekniker:
Goed idee, blijft Saab met mooie auto’s en ideeën overeind! Alleen een nadeel het is dan niet meer Nederlands!
mashell zegt
@pim95: Saab is Zweeds. Dat ze een Nederlandse mode man aan het roer hebben en een officiële firma registratie in Nederland verandert daar helemaal niets aan.
jack_abarth zegt
Misschien krijgen ze BMC wel zo ver om wagens te gaan bouwen naast de bussen en vrachtwagens die ze al maken.
Esprit_de_Flandre zegt
@jack_abarth: Dacht ook meteen daaraan. Zou een logische keuze zijn, maar kan BMC dat wel dragen, die investeringen? Ik denk dat het een samenwerking zal worden van meerdere grote industriegroepen en de overheid.
JanC zegt
@Esprit_de_Flandre: BMC is in principe als Brits merk dood gegaan met de dood van Rover. Dat er een Turkse variant is doet daar niets aan af. Logischer in datzelfde verband zou ik Chrysler(of Dodge of Fargo) vinden, gezien dat die automerken hebben die nog leven.
Esprit_de_Flandre zegt
@JanC: BMC leeft ook nog in Turkije, en is nu een echte Turkse fabrikant. Een Britse naam weliswaar, maar een Turks bedrijf. En daarom een logische keuze om, naast hun vracht- en bestelwagens en bussen, ook auto’s te produceren.
Ik heb het dus duidelijk over het Turkse bedrijf BMC, en niet de voormalige, morsdode MG-Rover groep…
JanC zegt
@Esprit_de_Flandre: Het probleem met BMC Turkije is dat de bestelwagen die ze maken een oeroude Leyland Sherpa is. Ook de trucks zijn in feiten licht gemoderniseerde varianten van oeroud spul. In die optiek zie ik het niet gebeuren. Karsan is trouwens ook zo’n merk dat bestelwagens doet.
Esprit_de_Flandre zegt
@JanC: Karsan doet die oude J9 nog steeds zeker? :D
Mja, is wel iets van natuurlijk. Deze bedrijven zijn niet echt mee met hun tijd, dus met een auto kan dat eigenlijk alleen maar een flop worden…
JanC zegt
@Esprit_de_Flandre: Inderdaad. Ander frontje, maar natuurlijk nog altijd Peugeot onderhuids.
(doe maar eens zoeken op Imza en het blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn)
Roelio zegt
Je kunt maar iets belangrijk vinden…
stationcar zegt
Met die nationalistische Turken zal een eigen merk zeker een succes zijn, die denken allemaal dan ongetwijfeld dat ze dan de allerbeste auto ter wereld bouwen en kopen hem massaal. Gaat wel werken dus, en daarmee schat ik in dat Turkije het enige land ter wereld is waar je zomaar uit het niets een succesvol merk neer kan zetten. Ergens anders moet je jezelf eerst bewijzen als merk, daar waarschijnlijk niet. Omdat het Turks is. Ideaal voor investeerders, hahaha.
bigcar zegt
@stationcar: -1,
dat is wel mijn land hè, we zijn nationalistisch (wat waar is) en zetten nu dankzij onze goed vriend erdogan een hele eigen industie op!, probeer dat is in Nederland: geloof me dat wil van z’n leven niet lukken…. Turkije is gewoon een toekomstige grote machthebber, want over 20 jaar is er ook een militaire industrie die 100% functioneert, dus …
enige nadeel:
erdogan is zo goed bezig (hij is beste in z’n soort) dat ik denk dat het die man n leven gaat kosten. binnenkort zal hij naar palestina gaan, gazastrook etc., en denk dat ze hem daar zullen liquideren… het otoomaanse rijk is immers niet voor niets uit elkaar gevallen. het kwam juist omdat buitenlandse @#$%$#@ zo’n slechte invloed uitoefenden op het land, omdat ze het gewoon in wilden pikken. nu ook: Israël laat ons turken ook niet met rust..
vb = zij vallen onze turkse schip aan, en bieden niet eens excusses, terwijl erdogan tijdens de bosbranden wel zo lief was om het volk daar te beschermen van de bosbranden ie daar het land teisterden te blussen d.m.v. onze turkse blusvliegtuigen… je ziet maar hoe vies dat land is…
lincoln zegt
@bigcar:
naar aanleiding van je reactie kan ik goed begrijpen waarom Turkije geen eigen automerk heeft ..
bigcar zegt
@lincoln: alsnog: -1
agera zegt
@bigcar: Ik kom zelf ook uit Turkije woon sinds een paar in Nederland. Geloof mij, niemand in de wereld heeft de ballen om Erdogan te liquideren.
Econmisch gezien is Turkije misschien niet het meest stabiele land, maar militair gezien hoort Turkije tot de sterkste van de wereld. Militair gezien hoort Turkije met de VS, Rusland, Israel, China tot de top.
Wij Turken zijn in de Eerste Wereldoorlog door vele landen aangevallen o.a de Russen, Fransen, Engelsen, Italianen, grieken en de armenen. Ze wilden ons verdrijven uit Anatolie en Turkije onderling verdelen. Wij hebben destijds de wereld laten zien waartoe wij in staat zijn. Iedereen is uiteindelijk verdreven en Turkije is blijven bestaan. Turkije heeft het Europese verdrag niet geaccepteerd en Mustafa Kemal Ataturk richtte destijds Turkije op. In tegenstelling tot de marokkannen die ooit onderdeel waren van Frankrijk zijn de Turken nooit onderdeel geweest van een Europees land vergeet dat niet!
Het zal niet makkelijk worden om een merk uit te grond te stampen, maar als Turkije het echt wil zal het lukken.
bigcar zegt
@agera: ik ben ook een turk, ama je dist wel iedere turkenhater hier wel lekker, +1 daarvoor…
dat over erdogan heb je wel gelijk in: nogmaals: hij is de beste in z’n soort. maar dat wil niet zeggen dat niemand hem kan vermoorden. ik denk dat de israeliers, (eventueel amerikanen) duiters (gewoon eropeanen) en ook die terroristen (pkk, iran / irak) etc hem dood willen. hij is lekker bezig.
vb = irak (eventueel syrie ook) zullen niet echt goede banden met turkije houden, aanleiding = de GAP projesi. je weet wel, met die stuwdammen / stuwmeren in het zuidoosten waarmee de bevolking het veel en veel beter krijgt. denk dat irak turkije zal proberen te dwingen om water die kant op te sturen, puur omdat ze daar een tekort hebben. maar erdogan is gewoon slim: hij wil het verkopen aan hun. aangezien wij ook voor hunn olie moeten betalen, mogen zij ook voor ons water betalen, denk hij. dat is opzich heel goed! want het water gaat tot de grens en niet verder. infrastructuur is er wel / komt er wel, en de rest mogen ze maar betalen als ze het willen. denk niet dat er goede banden met irak aan overgehouden zullen worden, maar pech gehad
turkije is immers het oud-osmaanse rijk. wij moeten gewoon trots zijn om ons land en niet steen en been gaan klagen. dus alle turken (wij dus ook) moeten gewoon een turkse wagen kopen! :)
bigcar zegt
@agera: o ja, nog iets: onze militaire industie komt op gang: over 20 jaar zijn wij dan pas een van de echte landen die goed opgeweassen is tegen een oorlog / een aantal oorlogen!:
dus tegen israel etc.
denk dat de industrie hier een voorbode aan is / puur ter voorbereiding hierop is.
dus nogmaals: ik ben trots op mijn land (turkije dus)!! :) :)
Mercbenz zegt
Ookal is Tofas van Fiat, vind ik het toch echt een “Turkse” auto…. De Tofas Sahin/Dogan vond ik op de één of andere manier een geweldige auto om te zien :)
Preske zegt
Er staat fout een in de titel
Initial_D zegt
Weinig nut, ze rijden toch allemaal BMW.
SimonMc zegt
@Initial_D: en Audi.
Northwestern zegt
@Initial_D: En Volkswagen Transporter
jack_abarth zegt
@Northwestern:
Maar dan alleen de GTI.
(Gordijntjes-Trekhaak-Imperial)
Northwestern zegt
@jack_abarth: lol, die kende ik nog niet x’D
meneersander zegt
”waarom heeft Turkije ‘nog geen’ eigen automerk?
bempi zegt
Turken houden toch van shoarma en geen auto’s ?
agera zegt
@bempi: Nederlanders houden toch van drop en haring en geen auto’s ?
bigcar zegt
@agera: +1
mashell zegt
@agera: Fransen houden van wijn en stokbrood en bouwen toch auto’s, Duitsers houden van bier en bratwurst en bouwen toch ook aardige auto’s.
agera zegt
@mashell: Je vult mij goed aan, Duisters en Fransen hebben een grote autogeschiedenis. Meneer Bempi wil de Turken kleineren, maar welk ander merk heeft Nederland buiten Daf. Jaja ik weet Spyker maar Spyker is net zoveel Nederlands als Bentley Engels is!
torana zegt
@agera: Nederland heeft nog diverse kleinere merken als Burton en Donkervoort, verder weinig, maar wel een veel grotere autohistorie… het verschil is dat Nederlanders niet ( meer ) zo patriottisch zijn, bij de aanschaf van een auto kijken we verder naar kwaliteit, design, verbruik, garanties… wat gewoon wel zo is, en hier ook bevestigd wordt, is dat de verkoop in Turkije zeer groot en succesvol zou zijn omdat de hoofdreden voor een gemiddelde Turk zou zijn, is, dat het een echte Turkse auto is en alle andere zaken op de tweede plaats komen… hier bedoel ik niets positiefs of negatiefs mee te zeggen, ik zeg er alleen maat mee dat de traditie van het land en diens bewoners gewoon niet te vergelijken is met de meer westerse landen… de gemiddelde Nederlander, Duitser of Belf zou het worst wezen hoe sterk ze militair zijn, dat is voor ons geen teken van macht, doodeenvoudig omdat we het hier ook niet nodig hebben
raphael zegt
Omdat je daarvoor een ontwerp, test, R&D, etc. afdeling voor moet hebben. In Turkije wordt momenteel alleen geproduceerd. Ze hebben geen ontwerpafdelingen, noch test faciliteiten.
En hoewel Turkije een vrij grote markt is, hij is niet groot genoeg om voor een merk alleen in Turkije te opereren. Dat betekent dat ze moeten exporteren, dat betekent dat ze een buitenlands dealer netwerk moeten opzetten, dat ze aan marketing moeten doen. En dat is verdomde lastig om volledig met 0 te beginnen.
Je hebt best een groep mensen in Europa die het niet uitmaakt wat voor merk auto het is, zolang het maar goedkoop is. Kan een Turks merk dan op tegen goedkoop spul uit Korea, China of India. Daar produceren ze toch net iets meer. Ik zie het niet gebeuren, niet zonder strategische alliantie of samenwerking.
bigcar zegt
@raphael: r
bigcar zegt
@bigcar: iets niet goedgedaan, afijn: de testfaciliyteiten etc waren er in Turkije niet omdat ze niet nodig waren. Mensen genoeg die daar gestudeerd hebben, dus aan geschoolde arbeider’s geen tekort.
Esprit_de_Flandre zegt
@raphael: Beginnen met een rebadge? Zoals de meeste merken ooit begonnen zijn. Aangezien Turkije produceert voor PSA, Fiat, Renault, Ford, Hyundai, Mitsubishi, en waarschijnlijk nog een paar, kunnen ze vast wel een licentie krijgen op één van de bakskes die ze nu produceren. Hoeven ze ook al geen speciale fabrieken bij te bouwen, want ze maken die auto’s nu al…
Jesper zegt
Ze zijn ook niet snel tevreden daar! Met 1,1 miljoen geproduceerde auto’s wordt er door die merken toch aardig wat werkgelegenheid gecreeerd, maar nee da’s nog niet genoeg… Zo’n minister kan wel zoveel willen…
Overheden die zich in het bedrijfsleven moeien, dat gaat nooit goed.
MrShifra zegt
@Jesper:
In Turkije gaat het wel goed.
bigcar zegt
@MrShifra: idd, want van de crisis was er weinig te merken in Turkije, alleen in de toerisme een beetje maar daar bleef het bij…
Northwestern zegt
@bigcar: Oh, was de brandstof niet een beetje duur in Turkije? Eurootje of twee?
bigcar zegt
@Northwestern: maar dat was altijd al zo… niet echt veel verandert… weliswaar nu weer een stukkie duurder, maar dat is gewoon… moeten we maar aan wennen hè
Northwestern zegt
@bigcar: Tja ik denk dat als je de prijs van benzine per liter gaat hanger aan het inkomen per hoofd dat je schrikt van hoe duur het eigenlijk is.
Esprit_de_Flandre zegt
@Jesper: Hangt er vanaf welke mensen er voor de overheid werken. En dan vooral met welke mentaliteit. Zijn het slapende ambtenaartjes, of vaderlandslievende doordouwers?
bigcar zegt
@Esprit_de_Flandre: waarom gaat niet iemand van autoblog in het kabinet?
@sacha: en of @wouter: kunnen toch wel enige kans maken om als vertegenwoordiger(‘s) autobelangen o.i.d. op te treden?
Esprit_de_Flandre zegt
@bigcar:
http://www.youtube.com/watch?v=cSvva3ZOlNg&feature=results_video&playnext=1&list=PLA155FD35A03E578B
bigcar zegt
@Esprit_de_Flandre: +1, :)
maar euuh, zo erg is dat nou toch ook weer niet? ALS ze aan de macht komen, zal dat zoiets betekenen als:
Bij @wouter: iig het volgende:
alle auto’s met 6 cilinders of meer worden vrijgesteld van bpm,
snelheidsboetes worden vermindert en alleen nog op rekening gestuurd (dus niet meer staande houden!)…
de polo slow motion betaalt het 3 dubbele van zijn waarde als bpm…
en als @sacha: aan de macht komt:
alle wagens met 500pk+ hoeven bijna geen wegenbelasting te betalen.
alle wagens die meer wegen dan 2000 kilo zijn wrijgesteld van wegenbelasting en krijgen korting op benzine :)
en nog veel meer :)
Esprit_de_Flandre zegt
@bigcar: Dat vind ik dus niet zo fantastisch…
En daarbij, al wat je hier zegt zullen ze nu wel beloven, maar eens ze aan de macht zijn, komt daar toch niets meer van in huis. Dat wéét je toch?
bigcar zegt
@Esprit_de_Flandre: … alsof de huidige Nederlandse politiek ons niet naait… op z’n minst zullen deze petrolhead’s iets betere auto-gerelateerde wetten invoeren.. hopende dat we dan niet zo hard genaaid worden.. :)
Esprit_de_Flandre zegt
@bigcar: Ik denk dat de teleurstelling alleen maar groter kan worden…
Merry zegt
Er wonen ook heel Turkse mensen in de EU dus de afname zal ook in de EU nog aardig zijn.
Er zullen binnen kort een hoop 190Dtjes te koop zijn dan!
bigcar zegt
@Merry: min 1., wil
Je zeggen dat wij allachtonen geen dikke wagens kunnen betalen..???
Esprit_de_Flandre zegt
@Merry: Denk dat het in de eerste plaats vooral Oostwaarts zal gaan. Iran, Irak, Georgië, Armenië,…
Als je je auto alleen aan Turkse immigranten kan kwijtraken, gaan ze nooit uit de kosten geraken in Europa. Het zullen dus goeie bakken moeten zijn, EN mooi, want zelfs Kia’s en Hyundai’s zien er tegenwoordig goed uit…
bosnialove zegt
Ze zullen inderdaad af gaan op de Turkse auto’s zoals vliegen dat op stront doen. In dat geval zal het slechte imago van BMW weer een ‘normaal’ imago worden.
Frankypanky zegt
@bosnialove:
Als jij vervolgens een BMW gaat kopen, dan doe je dat ‘positief effect’ weer teniet! :roll:
agera zegt
@bosnialove: Het grappige is juist dat een bosnier dat zegt.
Of is het haat tegen de Turken, omdat de Osmaan Rijk 600 jaar lang de dienst uitmakte in de Balkan.
dennisr zegt
is dat niet een beetje voorbarig ? binnen een paar jaar 200.000 auto’s ?
Esprit_de_Flandre zegt
@dennisr: Waar lees jij dat?
dennisr zegt
@Esprit_de_Flandre: ”Binnen een aantal jaar zullen er volgens de minister in Turkije 1 miljoen auto’s op jaarbasis worden verkocht. Als het aan hem ligt moet minimaal 20 procent daarvan van een Turks merk zijn.”
20% van een miljoen is 200.000 :) vandaar :)
Esprit_de_Flandre zegt
@dennisr: Binnen een aantal jaar, niet binnen een paar jaar, zoals je eerder zei. Een aantal kan ook10 of 20 jaar zijn hé. Hangt af van wanneer hij die miljoen auto’s verwacht…
dennisr zegt
@Esprit_de_Flandre: dude, seriously..
Esprit_de_Flandre zegt
@dennisr: Yep, seriously! Dat zijn de trucs waar managers en politici zich van bedienen om toch gelijk te halen. Zeg dat je één miljoen geproduceerde wagens wil, plak er een abstract getal op, dus ‘een aantal jaar’, zeker nooit een echt getal, zoals ‘2 jaar’…
lincoln zegt
en waarom heeft Nicaracua geen silicon valley ??
Ertje88 zegt
En maar lullen en maar zeiken, als iemand zo een kans zou zien in Turkije zou die vast en zeker wel benut worden. Misschien is het afwachten, misschien is het niet rendabel
norge zegt
Verhuizen ze Saab toch naar Turkenland. Nieuwe naam ;Saliab
agera zegt
@norge: Heb je wel topografie gehad op school?
norge zegt
@agera: Sorry bedoelde natuurlijk ;Türkiye
Esprit_de_Flandre zegt
@norge: Vanwaar Saliab?
norge zegt
Weet ik niet meer :(
LaLancia zegt
Ik vraag me af of dit wel gaat lukken. Het is niet niks om ‘even’ een autofabrikant op te richten. Daarnaast zijn met name Renault en Fiat al jaren ‘eigen’ merken in Turkije (zoals de Britten met Ford).
@ Raphael
In Turkije worden niet alleen maar auto’s geproduceerd. De Fiat Linea en Doblo bijvoorbeeld, zijn voor een deel ook in Turkije ontwikkeld (door Tofas; 50 % Fiat, 50 % Koc).
Esprit_de_Flandre zegt
@LaLancia: Ford is Duits tegenwoordig…
JanC zegt
Men heeft dat al – verschillende keren – geprobeerd. De (Otosan) Anadol bijvoorbeeld, maar ook recenter de Imza.
lincoln zegt
ministers zeggen nu eenmaal rare dingen ..
dat is een globaal phenomeen ..
desoper zegt
Ik zie dit wel zitten, een optielijst met: messenrek, gordijntjes, pig-bar ipv bull-bar, lock-horn knop en hoofdoeken/petjes in interieurstijl.
Oja, en een handboek: hoe ga ik om met agressie en politie-agenten.
agera zegt
@desoper: Volgens mij verwar je Turken met Marokkanen, kijk maar wie het meeste in aanmerking komt met Justitie en Politie. Ik kan je vertellen dat het niet de Turken zijn.
De lijst begint met Marokkanen en met kort daar achter Antillianen op plaats 2. En jongen sterker nog voor jou opgelet ;) komen Nederlandse autochtone jongeren meer in aanmerking met Justitie en Politie dan de Turken ;) dus praat geen bullshit know you facts! .
desoper zegt
@agera: Zou best kunnen wat je zegt.
Echter ik kijk ook wel eens programma’s als wegmisbruikers. Wanneer een allochtoon wordt aangehouden en probeert zijn onvrede te uitten tegen de politie, is het voor mij niet duidelijk of het hier om een turk,marokkaan of antiliaan gaat. Ik scheer ze dus allemaal maar over een kam, wat natuurlijk niet geheel terecht is.