Die vraag schoot plotseling door mijn hoofd. Hoe ik daar bij kwam? Het viel mij op dat Mercedes in vergelijking met concurrenten als Audi en BMW vrij vooruitstrevend is met het introducereren van nieuwe modellen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de A-Klasse of de R-Klasse. Maar het viel me ook op dat ze veel geflopte modellen hebben. Welke dan precies?
Je zou het bijna vergeten, maar veel van die nieuwe modellen verdwijnen na twee modelgeneraties alweer uit het leveringsprogramma. Blijkbaar heeft Mercedes er moeite mee om goed aan te voelen wat klanten willen. Merken als Audi en BMW zijn wat dat betreft een stuk behoudender en komen vaak pas met iets nieuws als blijkt dat het bij de concurrentie succesvol is.
Zullen we de boel even analyseren?
A-Klasse
De introductie van de A-Klasse zorgen in 1997 voor de nodige opschudding, niet alleen qua design maar ook vanwege een eland probleempje. Inmiddels is sinds 2004 de tweede generatie A-Klasse leverbaar, maar Mercedes heeft al aangegeven dat de opvolger een heel ander soort auto zal gaan worden. Het mini-MPV concept blijkt toch niet zo geweldig te zijn als ze dachten. Zeker als je bedenkt dat Audi en BMW met hun A3 en 1 Serie modellen veel meer succes hebben. En ook veel meer carroserievormen aan kunnen bieden.
B-Klasse
Eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als bij de A-Klasse. Wie zit er nou te wachten op deze auto? Een opvolger van de B-Klasse zal dan ook compleet anders zijn. Het huidige model is dus niet was Mercedes er van had verwacht.
C-Klasse Sportcoupe/CLC
Ooit op de markt gebracht om te kunnen concurreren met de 3 Serie Compact van BMW, maar de timing was niet zo handig. De Sportcoupe kwam in 2004 op de markt en BMW stuurde in 2005 de 3 Serie Compact met pensioen en indirect werd dat model opgevolgd door de 1 Serie. Mercedes zit nu nog vast aan de C-Klasse Sportcoupe en ondanks dat er vorig jaar een ingrijpende facelift was (incl. naamswijziging) zal dit model Mercedes niet brengen wat ze er van hoopten.
CLK
Ook de CLK heeft maar een levensduur gehad van twee generaties (als het goed is). Je zou kunnen zeggen dat de nieuwe E-Klasse Coupe de opvolger is van de CLK, maar Mercedes zegt zelf dat dat NIET het geval is. Persoonlijk heb ik de CLK toch altijd een beetje een raar model gevonden qua positionering. Gebaseerd op C-Klasse techniek, maar veel duurder dan een E-Klasse. Concurrenten Audi en BMW doen dat met de A4/A5 Cabrio/Coupe en 3 Serie Coupe/Cabrio een stuk beter in mijn ogen.
GL
De verkeerde auto op het verkeerde moment? Grote benzineslurpers waren tof, maar tegenwoordig is het toch een beetje een no-no geworden om daarin gezien te worden. In Europa was dit model al niet heel erg populair en nu de crisis hard toeslaat in de VS lijkt het erop dat het model daar ook een zachte dood gaat sterven. Ik zal dan ook heel erg verbaasd zijn als er een opvolger in dezelfde vorm gaat komen. Het lijkt mij waarschijnlijker dat de M-Klasse leverbaar zal worden met een derde zitrij zodat de GL helemaal overbodig zal worden.
R-Klasse
Tsja, hier zijn we het toch allemaal wel over eens gok ik zo? Een tweede generatie van dit model zal waarschijnlijk nooit verschijnen. Leuk geprobeerd door Mercedes, maar een succes kunnen we het natuurlijk niet noemen.
En dan laten we de andere merken van de Daimler groep nog maar even buiten beschouwing. Want Smart en Maybach blinken nou ook niet echt uit in het introduceren van auto’s waar de markt op zit te wachten. En over het Amerikaanse Chrysler avontuur zullen we maar helemaal zwijgen. Want daar bleek ook dat DaimlerChrysler niet echt in staat was om auto’s te ontwikkelen die aansluiten bij de behoefte van de markt.
Maar mislukt dan alles bij Mercedes? Nee hoor zo slecht is het nou ook weer niet. De introductie van de SLK was een gouden zet, want Audi, BMW en Porsche wisten niet hoe snel ze met een concurrent op de markt moesten komen. Ook met de M-Klasse heeft Mercedes laten zien dat ze wel degelijk in staat zijn om een nieuw segment aan te boren. En laten we ook de CLS niet vergeten, zonder vierdeurs coupe hoor je er tegenwoordig niet meer bij.
En we moeten niet vergeten dat de ‘bread and butter’ modellen van Mercedes (C-Klasse, E-Klasse en S-Klasse) natuurlijk gewoon aardig presteren. Maar het probleem zit in mijn ogen vooral in het aanboren van nieuwe segmenten.
vla zegt
Shit, de Mercedes-fanboys gaan dit topic weer verzieken… :roll:
baert wolfgang zegt
ML nieuw segment ? Lexus was eerst met de RX
Guy zegt
de cls is toch ook succesvol gebleken?
Jipino zegt
Ik vind BMW toch ook wel behoorlijk vooruitstrevend met nieuwe modellen: X6, 5 serie GT, uuhhhhh… Dat was het dan ook wel weer denk ik. Maar BMW is wat uiterlijk betreft wel wat gedurfder. Of topic, maar goed.
PS Audi is wel saai.
michielh zegt
Nooit geschoten altijd mis.. Zoals te zien gaat het ook best vaak goed :-)
johnny zegt
De a en de b klasse kun je absoluut niet vergelijken met de a3 en de 1 serie. deze vallen in een heel ander segment dan de a3 en de 1 serie. en de gl is er nog niet zolang dus ik vind dat je niet kan zeggen dat dit een geflopt model is en al zeker niet als ze toch nog redelijk worden verkocht. maar de clc is inderdaad geflopt. als ze denken dat ze het interieur van de oude c erin kunnen laten zitten dan zegt dit voor mij al genoeg.
yassin zegt
Erg raar om ze als ‘geflopte modellen’ te beschouwen,.. De productiescijfers van deze auto’s ligt niet erg hoog, en de modellen zijn prachtig, met name de R-klasse.
Innokenty zegt
Ik vind GL niet echt geflopt. Je ziet ze namelijk erg veel in USA en Rusland. Misschien in Europa geflopt.
tommy-boy zegt
tel hier nog het Chrysler verhaal bij en je vraagt je af hoe het kan dat ze nog leven. De dalende kwaliteit van hun producten de afgelopen 10 jaar is hier allicht het antwoord.
yassin zegt
aan de andere kant.. dit heet ervaring opdoen ;)
Okkii zegt
Lol. Op zich wel gelijk. Maar interieur is super mooi in die auto’s ^^
Esprit_de_Flandre zegt
Ze missen nog een mini-concurrent. A-klasse is een beetje te groot daar voor (wel leuk), en Audi (bijna) en Alfa hebben er al één.
Lotus-Omega zegt
ik mis de Vaneo… dat is ook een flop toch?
http://www.autointell.com/News-2001/June-2001/June-2001-4/Vaneo-125.jpg
Dehieman zegt
M-klasse een nieuw segment? Land Rover was uitvinder van de luxe-4×4 met de Range Rover!
robbie zegt
@baert wolfgang, check your facts! De ML kwam in 1997 op de markt en de Lexus RX pas in 1998.
@Guy & michielh, ik heb de CLS nog ff toegevoegd aan het artikel.
@yassin, ik heb het ook niet over het design van de auto’s, maar over het ‘concept’. De GL vind ik een mooie auto, maar het is geen succesvolle auto. Een bakbeest van een SUV is gewoon niet handig en daarom zal er nooit een opvolger komen. En als er geen opvolger komt dan is het in mijn ogen een geflopt concept.
floryn zegt
ik zat ook al aan de vaneo te denken wat ook al zo’n flop was. Ja de consument is toch niet zo vooruitstrevend als de ontwerpers graag zouden willen…
moskoviet zegt
De GL een flop? Waar haal je dat? Saudi Arabie rijdt verdomme vol met dat model!
En dat woord “benzineslurper” wie komt daarop? De benzine kost wat? 60 eurocent per liter in SA.
Margrebi zegt
GL en CLK een flop ? Dat zijn de mooiste autos in zn segment, vooral die GL!
@moskoviet 60 eurocent p/l in SA ? Nee hoor daar tank je een volle bak voor 1,- euro
DavidZ zegt
V-klasse en Viano plus de Smart: eveneens flops.
kowalsk zegt
BMW verzint ook steeds nieuwe carrosserievormen waar niemand op zit te wachten maar (helaas) worden de auto’s wel verkocht..l.
-edit: check!-
DavidZ zegt
Zowel Mercedes als BMW hebben catastrofale overnames gedaan. Chrysler en (Land)Rover. Dat heeft Audi weer niet op haar geweten. (Is ook niet echt een compleet zelfstandig bedrijf natuurlijk, maar soit).
JH zegt
De A en B-klasse zijn zeker wel succesvol; de opvolgers krijgen een andere technische basis (geen sandwich bodem meer) wat alles met kosten te maken heeft en niets met dat ze geen succes hebben
Doordat ze een “normaal” platform krijgen wordt automatisch het design “normaler”.
En inderdaar is de Vaneo vergeten want dat is echt een flop en dat heeft alles met het design te doen.
En de toekomst van Mercedes is goed denk ik; wacht maar op de nieuwe SLK dat wordt een gave bak…
Orichy zegt
Soms loop je mijlen vooruit in je ontwerpen, terwijl het niet futuristisch is, toch is men bang voor de vorm en de eerste testen en bevindingen zijn niet altijd positief. Maar de auto’s zijn verder wel erg goed, rijden best fijn, als je er aan gewend bent, er zijn mensen die na een eerste versie, ook de tweede versie kopen.
Welke MB mijn het meest tegen viel, was de Vaneo, net een Toyota Verso in mijn beleving, op zich niet erg, maar als je MB-kwaliteit verwacht en je krijgt de koude kille Toyota-kwaliteit, dan mis je wel wat, zeker in het interieur en qua besturing, vering, demping en geluidsniveau.
BAAS zegt
Een beetje overdreven maargoed.
Wesley zegt
En toch maakt Mercedes ook prachtige auto’s die in mijn inzien niet mogen en zullen floppen. Denk zo aan de nieuwe C-klasse, E-klasse, en de vernieuwde S-klasse. De CL-klasse vind ik ook een prachtige verschijning, al schijn ik daar wel één van de weinige in te zijn.
Vooral de AMG’s zijn erg succesvol. Zie zo de C63, iedereen vind dat ding prachtig (inclusief ikzelf), en over de nieuwe E-klasse hoor ik ook alleen maar positieve reacties. Tis inderdaad erg jammer dat er ook zoveel flops tussen zitten. De R-klasse vind ik een domme auto, die slaat nergens op. En toch komen ze met een nieuwe, want er zijn spyshots van.
slk zegt
De ml was zeker wel de eerste in zijn segment en succesvol.De gl is buiten nl ook succesvol,vooral in duitsland en america.Dit verhaal telt tevens voor de b klasse.De clc is idd een overbodige auto.Oude techniek met een nieuwe kont en neus,Voor de rest is mb gewoon een pioneer in autos.Vele andere merken volgde hun modellennrange
northspotting zegt
R-klasse komt nog wel een opvolger van =)
Niet vooruitstrevend, gewoon een nieuwe koets met bestaande techniek uit S-klasse.
Rian zegt
M’n vader heeft een R-klasse ^^
Theagle11 zegt
Wat een compleet onzin topic. Slaat echt nergens op. Hoeveel a en b klasses rijden
er niet rond overal, is zeker niet geflopt. De clk is ook zeker geen flop, is een
prachtige auto, helemaal als je het met een bmw gaat vergelijken.
De GL is een klasse appart, jullie hebben gewoon niet genoeg geld om zo’n
dikke bak te rijden, lelijk is die al helemaal niet.
Jammer Robbie van je matige post. Laat zo’n vraag volgende keer in je hoofd zitten.
cheetacars zegt
”van auto’s waarde markt op zit te wachten.” waar de* beetje veel foutjes Robbie :P
OT Als je dit zo bekijkt is MB best wel een dom merk, teveel verkeerde keuzes gemaakt. Maar gelukkig kunnen ze het wel, zie de rest van de modellen. De Smart is op het moment ook wel populair, dus dat is niet hun ergste flop geweest
benz zegt
Wat een onzin, wij verkopen genoeg A / B klasse. De A klasse is in trek bij de wat oudere kopers, de B klasse met sportpakket doet het goed bij de jongere kopers. Vooral de B klasse loopt nog best aardig. De GL doet het gezien de prijs ook nog wel aardig dus hoezo flop? De CLC is inderdaad overbodig, net als een R klasse. De enigste echte flop die ik mis is de Vaneo, die reed misschien wel goed maar was veel te duur. De CLS is trouwens ook geen hardloper.
En hoezo was de SLK een gouden zet? De Z3 van BMW was er toch echt eerder … had misschien geen stalen dak maar maar ze waren wel eerder met een roadster.
Buijsman zegt
waha en gelijk over bmw hier zeggen dat de x6 niks is.. zet hem naast een mercedes en dan zie je het verschil en hoe mooi de bmw x6 is jah ik vind bij mercedes de r klasse en de clk zo lelijk,, maarja dat is mijn mening
NLBUURMAN zegt
*uch* audi A2, dat was ook zo’n goede zet van audi *uch*
mercedes heeft met de G-klasse ook wel wat in huis :)
cardesigner@USA zegt
En toch vind ik de R-klasse een mooie auto.
Carabo zegt
Een artikel over ‘geflopte’ auto’s schrijven zonder de moeite te nemen dit met cijfermateriaal te ondersteunen…. Daar kom je in drie HAVO nog geeneens mee weg Autoblog!
Kan beter toch?
Emile_Benz zegt
WIE NIET WAAGT, DIE NIET WINT!!!
En toch, ik zie zat wagens rijden van de genoemde klasses, alleen de R-klasse niet (1 van gezien in ’t wild). Dat is dan de enige flop. CLK niet geslaagd…right…op elke straathoek zie je er 1, evenals de A-klasse… De CLC is zeldzaam, evenals de GL…maar kan ze niet geflopt noemen…
robbie zegt
@iedereen die het heeft over het succes van de R-Klasse en GL, zullen we de cijfers er even bijpakken? Speciaal voor jullie heb ik de productiecijfers van deze modellen over de eerste 5 maanden van dit jaar even opgezocht:
GL
9.615
R-Klasse
5.322
ML
26.045
En ter vergelijking ook nog even de cijfers van BMW
X5
28.039
X6
17.805
De maximale productiecapaciteit van de Mercedes fabriek in Alabama is trouwens 160.000 auto’s op jaarbasis. Maar dat halen ze dus bij lange na niet.
robbie zegt
@Emile_Benz, maar waarom bestaat de CLK niet meer dan? Leg dat eens uit dan. Blijkbaar was het voor Mercedes toch niet zo’n succes.
In mijn ogen is een model geflopt als het van de markt verdwijnt of als de opvolger wezenlijk anders is dan zijn voorganger. En dat is iets wat toch heel vaak voorkomt bij Mercedes. Dat kunnen jullie toch niet ontkennen?
Carabo zegt
Kijk dat lijkt er meer op ;) Cijfermateriaal!
Emile_Benz zegt
[i]”In mijn ogen is een model geflopt als het van de markt verdwijnt of als de opvolger wezenlijk anders is dan zijn voorganger.”[/i]
Uhm ooit gehoord van stoppen op ’t hoogtepunt? :P
Dan zou je de W202 (opvolger W201 190) ook als flop moeten zien…in vergelijking tot de W203 (huidige C-klasse + voorganger). De W203 was ten tijde van de introductie ook wezelijk anders dan de W202…
Zoals ik al zei: Wie niet waagt, die niet wint… En als ik naar de verkoopaantallen kijk van de X6 in vergelijking met de ML, Mercedes heeft (nog) niet iets voor dat “X6-segment” (en hopelijk beginnen ze daar niet aan ook!), dan zou ik, met jouw argument, zeggen: X6 = FAIL!
RRRobert zegt
Het leuke aan al die ‘geflopte’ Mercedessen is dat als je er nu eentje koopt of bezit en deze ook voor langere tijd wenst vast te houden, je gegarandeerd over een jaar of vijftien een bijzondere, tamelijk zeldzame en daardoor veelgezochte youngtimer zal hebben. Met name de B-, GL- en R-klasse blijken dan te zijn omgevormd tot auto’s die (a)bijzonder waardevast zullen blijken te zijn en (b) nog prima voor dagelijks gebruik inzetbaar zijn, gezien het feit dat Mercedes -die hun eigen erfgoed hoog aanslaan- ook het service-niveau tot in lengte van jaren zal voortzetten.
JH zegt
Om de productie aantallen van dit jaar te vegelijken heeft toch niet zoveel nut; Mercedes heeft in vergelijking met vorig jaar rond de 25% minder verkopen; bij BMW is dat rond de 15%
Daarbij zit de GL in een iets hoger prijssegment dan de BMW’s (en ook kwa grootte van de GL). Eigenlijk kan je alleen de ML en X5 vergelijken en dan is het verschil rond de 10% (wat het verschil in totale verkopen is)
Mercedes heeft een interessant koers voor de komende jaren en ik denk dat ze daarmee succes gaan oogsten…
Theagle11 zegt
Zwaar weekend gehad Robbie?
Laatste twee comments, erg goed. That makes sense.
HDM zegt
@Wesley: das volgens mij slechts een facelift model, geen neiuwe generatie.
@DavidZ: smart een flop? Kom es onder je steen vandaan, tis echt niet zo eng in de echte wereld.
Ik mis ook wat auto’s in dit rijtje, Vaneo en G cabrio. De G cabrio heb ik hoogstens al 80’s model een keer zien rijden, maar verder nooit. De Vaneo zie ik wel eens, maar dat was een flop.
De Vaneo is afschuwelijk, de R vind ik nog steeds meevallen, de A en B verkopen lang neit zo slecht als je wil laten doen geloven met dit artikel robbie. Ik zie er genoeg rondrijden en heb nog nooit gehoord dat die slecht verkopen (en ze zijn al een tijd aanwezig..). De A leent zich ook goed voor de fuelcel experimenten door z’n dubbele bodem. En nee its nogal een kromme vergelijking om een A of B met een A3/1 tevergelijken. Daar zou ik eerder een C-sportcoupe/CLC tegenover zetten. Van die C-sportcoupe zie ik er overigens ook veel.
Wat het met de R en B overigens is, weet ik ook niet. Er zijn tig conceptversies van gemaakt en daar was men zeer enthusiast over, net als de CLS. Van de B worden denk ik wel degelijk wat verkocht, en misschien heb je niet meegenomen dat de GL en R vooral voor markten als Amerika zijn bedoeld (worden ze ook gemaakt..).
Dat je de CLK geflopt noemt mag je mij maar eens uitleggen, want dat lijken weinig te zien. Er zijn van beide generaties AMG’s verschenen, van beiden DTM uitvoeringen waarvan voor de laatste nog een straatversie ook die gelijk uitverkocht was, en een Black Series. Ik kan uit je stuk tekst alleen opmaken dat de reden voor CLKflop is dat de positionering raar is en dat ie duur is, maar in mijn ogen is een flop een auto waar veel te weinig van verkocht zijn, en dat zie ik niet terug in de CLK’s.
Breinstein zegt
Onzinbericht dit inderdaad. Kritisch naar een modellengamma kijken ok, maar types als flop benamen welke goed verkopen is onzin. In feite zijn alleen de R en de CLC een flop te noemen. De rest verkoopt prima (ook de A, B en GL). Als er 10.000 GL’s gebouwd zijn de afgelopen 5 maanden, dan vraag ik me af hoeveel Hummers, Escalades etc. er in dezelfde periode zijn gebouwd. Een X6 is geen vergelijkingsmateriaal. Die is goedkoper en net op de markt.
GOD zegt
vroegah had iemand bij mij in de buurt een W203 Sportcoupe op de parkeerplaats staan, en ik vond hem toen best mooi.
PCCB zegt
De A-klasse is wel een heel goed en praktisch autootje. Maar het floppen van de tweede generatie ligt volgens mij grotendeels aan het lanceren van de B-klasse. De prijzen van beide wagens liggen zo dicht bij elkaar, dat de keuze voor de B logisch lijkt. Bovendien verkoopt de B zeker niet slecht, althans niet in België.
De CLK lijkt me toch ook niet echt een flop. Misschien niet zoveel verkocht, maar de vraag is of het wel de bedoeling was om er veel te verkopen. Hij heeft toch twee generaties gedraaid.
De R en GL zijn dan weer begrijpelijk. Auto’s waar geen kat op zat te wachten en die bovendien nog eens lelijk waren ook.
HDM zegt
@robbie: ”In mijn ogen is een model geflopt als het van de markt verdwijnt of als de opvolger wezenlijk anders is dan zijn voorganger. En dat is iets wat toch heel vaak voorkomt bij Mercedes. Dat kunnen jullie toch niet ontkennen?”
Wat is wezenlijk anders? Design? Je moet met de tijd en je andere modellen meegaan. Techniek? Mercedes houdt niet van achterlopen, dat je het maar even weet. Naam? Alsof iemand daar wakker van ligt.
Jipino zegt
@ Emile_Benz:
Audi waagt niet (behalve R8), en hun bedrijf loopt ook wel goed dacht ik…
RenesisHP zegt
Met de vergrijzing zou je toch verwachten dat deze 50+ auto’s goed verkopen.
EnzoR zegt
stuk voor stuk auto’s waar je niet echt wat mee kan, niet echt smaak..
A en B Klasse voor de oudjes.. al hoewel ik ze amper zie rijden.
Die C klasse sportcoupe is wel echt lelijk en een beetje te duur voor wat je krijgt!!
En die R Klasse valt nog best op, zie m best vaak rijden hiero….
VivelaFRANCE zegt
Ach, Mercedes… Ik vind ze burgerlijk en meestal lelijk, zoals dit artikel dan ook bevestigt. Nee, van de drie Duitse ‘premium’-merken, is er maar één waar ik van houd, en dat is Audi! Mercedes = burgerlijk en BMW = patserig ;)
benz zegt
De X6 is echt geen “fail” … dat is de R klasse wel. Een R rijdt echt wel goed, maar het uiterlijk verpest een hoop. De X6 lijkt daar nog geen last van te hebben, daar rijden hele bossen van rond hier.
De CLK was geen flop maar verkocht wel slecht … vooral de laatste jaren was de verkoop vrijwel 0, alleen de laatste aktie modellen met een hoop korting waren ze weg … de E coupe doet het beter, maar ziet er een stuk minder duf uit.
Leuk, de verkoopcijfers van de GL maar vergeet niet dat de GL zo een facelift krijgt … niet dat dit enorm veel extra verkoop brengt, maar de X5 en X6 zijn nog redelijk nieuw. Ik denk dat de GL in de USA best goed doet!
Citrofieleviltwin zegt
Hoe zit het met de GLK? Hij is toch al een tijdje op de markt en ik heb er nog geen een van gezien :s
CX9Owner zegt
die cls is niet niet de eerste 4 deurs coupé….voor de mensen die het niet weten maar de mazda rx-8 was er toch wel eerder
RA999 zegt
@CX9Owner
Die extra deurtjes van de RX8 zijn niet echt volwaardig te noemen…
benz zegt
GLK is een leuke auto maar is inderdaad geen verkoop wonder …
Citrofieleviltwin zegt
@CX9Owner en RA999:
Volgens mij was de Mazda 323 de eerste vierdeurs coupe. ;)
@benz:
Idd de GLK zal wel een leuke auto zijn maar misschien iets TE vrouwelijk?
Ary zegt
omdat het kan.
DrsDre zegt
Waarom ze geflopte auto’s maken?
Omdat Mercedes een sjonnie merk is geworden, terwijl ze zich zelf wel een bijna maybach status opmeten…
De prijzen liggen te hoog voor de gebruikte materialen en technieken.
Terwijl de Duitse conculega’s wel een redelijk schappelijke prijs geven voor hun auto’s. Of kijk naar Volvo, goedkoper terwijl de materialen beter zijn, de auto is veiliger en betrouwbaarder…
RA999 zegt
@Citrofieleviltwin
Dat lijkt me toch echt een hatchback ;)
ML320cdi zegt
”De maximale productiecapaciteit van de Mercedes fabriek in Alabama is trouwens 160.000 auto’s op jaarbasis. Maar dat halen ze dus bij lange na niet.”
@robbie, 160.000? waarom moest ik dan 6 maanden op mijn auto wachten?
De R-klasse vind ik wel een flop door zijn uiterlijk! De GL vind ik een mooie auto, alleen is hij te groot voor Nederland. Niet alleen omdat je dan jaloerze mensen krijgt! Maar ook Groen links (is het zelfde ik weet het) hangt dan om je nek. In Amerika is die auto gewoon succesvol.
sven2 zegt
eumh, uit andere bronnen heb ik vernomen dat er dus WEL een nieuwe R komt en, nee, ik ben er niet mee eens dat de R een nutteloze wagen is! heb je behoefte aan een grote auto en is de E te klein té lelijk en wil je geen SUV, dan is de R de ideale keuze! Het enige wat je dan nog kan doen is een Viano aanschaffen, maar dan zit je met een halve camionette opgescheept. Daarbij komt kijken dat de R goed geprijsd is, een goede standaarduitrusting heeft en daarbij mooier is dan een VW Sharan die in hetzelfde schuitje rust, dus zo slecht is die R niet, toch zal ik een ML verkiezen…
RenesisHP zegt
Rx8 is geen 4deurs coupe. Eerder een Coupe met een paar verdwaalde deurtjes.
Bij de rx8 heb je pas in de gaten dat het een 4zitter is als je achter je kijkt. ;)
Hupke zegt
@DrsDre
Euhm de prijzen liggen te hoog voor de gebruikte materialen.
De c-klasse is inderdaad net iets duurder dan de a4 en nauwelijks duurder dan de 3-serie maar heb je da ruimte en de kwaliteit van de c-klasse al een vergeleken met die van de a4 en de 3-serie?
Niets tegen de a4 en de 3-serie maar de c-klasse is nu net iets ruimer vanachter vergelijk met een a6 en dan is de prijs toch weer heel anders.
E-klasse en a6 zelfde verhaal hoewel de 5-serie veel sportiever is maar laten we even buiten beschouwing.
S-klasse prijs betaal je niet alleen om het gebruikte materiaal maar ook zodat je weet dat iemand anders niet met hetzelfde confort voor minder geld rondrijden kan. Trouwen verkoop/ ontwikkeling maakt die zeker zo duur.
Etc.
Benz.. zegt
@Robbie
Leuk maar niet erg slim om in je onderzoek een GL met een X5 te vergelijken. Jij weet toch net als ik dat de GL geen concurrent van de X5 is?! De concurrent is de ML…
Tja, dan wordt het toch eventjes wat anders hé? ;)
@DrsDre
Dat jij beweerd dat Mercedes (één van de grootste luxemerken) een sjonniemerk is, is gewoon hilarisch om te horen. Je hebt gelijk dat de meeste modellen behoorlijk prijzig zijn. Je geeft er ook geen onderbouwing bij, dus ik ben van mening dat je wat van je af kletst.. ;)
De materialen in bijvoorbeeld een S-klasse zijn dermate beter, mooier en hoogstaander dan bij een A8 of Volvo S80. Volvo staat dan misschien bekend om haar veiligheid. Een S-klasse is minstens zo veilig.
OT:
Tja, als de verkopen even tegenzitten van een model vind ik het niet gelijk geflopt. Neem nou de R-klasse bijvoorbeeld. Een eenling is zijn segment kun je wel zeggen. Hij is niet misschien niet moeders mooiste, hij heeft toch z’n charmes vind ik. Het lijnenspel vind ik nog meevallen vergeleken met een Renault Scenic of iets in die aard. De GL is een beetje hetzelfde verhaal.
Maar gelukkig heeft Mercedes genoeg mooie, elegante en stoere modellen in de verkoop.. Denk dan even aan de: S-klasse, CLS, CL, de nieuwe E-klasse, C-klasse, etc etc…
Omdat Mercedes weet hoe het hoort! :)
MDA zegt
Tja… Je moet natuurlijk ook even meenemen dat Merc ook meer modellen dan ieder ander merk. Je moet eigenlijk kijken naar de verhouding totaal aantal modellen / geflopte modellen. Ik denk dat Merc het dan niet eens zo slecht doet.
Ten tweede moet je ook kijken naar het feit dat een duur merk die een auto in een vreemd segment introduceert (R-klasse), dat nooit kan lijden tot hoge verkoopcijfers. Je kan niet echt verwachten dat een razend dure 7-zits executive station met duizenden tegelijk over de toonbank te zien vliegen.
Tenslotte: ik betwijfel of de A-klasse zo’n flop is geweest. In parijs is dat ding niet weg te denken. Dat nu (12 jaar later) zo’n niche een beetje verdwijnt (premium compact MPV) is niet zo gek. Kwa verkoopaantallen heeft de A-klasse het volgens mij prima gedaan. dat ie nu niet opgevolgd wordt is meer een trend dan een flop…
slk zegt
Volvo :betere materialen en betrouwbaarder.Dat is zeker een grap.Volvo is goed maar zo goed .Nou echt niet.
davido89 zegt
jullie zijn de slr mclaren vergeten, grote flop natuurlijk
bij mercedes dachten ze daar duizenden exemplaren voor een miljoen dollar per stuk van te verkopen, de geplande afzet werd niet gehaald en de prijskaartjes zijn de helft, de auto lijkt op een mislukte kruising van een formule1 auto en een dodge viper, heeft een plastic interieur en wordt alleen gekocht door rappers en parishilton ;)
Benz.. zegt
@Robbie
Een redelijk onzin bericht dit: Dus jij beweerd dat de CLK, GL en R-klasse geflopt zijn? Beweer jij dat alleen qua uiterlijk (maargoed, lelijk vind ik ze niet) of qua verkopen. O.a. de A-B klasses hebben het zeker niet slecht gedaan en rijden hier veel rond. Ook de CLK is zeker geen flop, ook als je kijkt dat er talloze AMG-uitvoeringen van zijn. Ik noem de geweldige CLK DTM AMG of de CLK AMG Black Series.. Geweldige auto’s!
Je moet een GL ook niet vergelijken met de X5. Dat kan gewoon niet, aangezien de ML al de directe rivaal is van de X5!
Dat weet je toch wel? ;)
@DrsDre
Dat je het verzint om te zeggen dat Mercedes een ”Sjonnie”merk is geworden is gewoon hilarisch om te horen. Smaak is subjectief maar dit slaat gewoon nergens op..
Neem een full-option S-klasse en je hebt (ongeveer) de luxe, het comfort en de souplesse van een Maybach (57). Verder loopt Mercedes in vergelijking met BMW en Volvo absoluut niet achter. Ook qua veiligheid en betrouwbaarheid is Mercedes minstens zo goed als bijv. Volvo.
Dat je het even weet! :)
Benz.. zegt
Wouww.. sorry van mijn 2 reacties.. computer deed erg raar
Benz.. zegt
@davido89
als je het zelf maar geloofd is het goed hoor.. ;)
Wat een nonsens!
HDM zegt
@davido89: mond houde als je met geen zinnige kloppende feiten kan komen. De SLR kostte nog geen 650.000 euro (en dat in NL, kun je nagaan de VS en Duitsland) en er zijn ruim 2000 gemaakt, niet de geplande 3500 maar alsnog genoeg.
Mee eens met Benz. Als Merc een sjonniemerk is wil ik weten wat BMW voor merk is. Ik zie toch echt enkel BMW’s op mijn autotechniekschool en misschien net 3 mercedessen waarvan 2 van leraren zijn.
En Merc loopt vaak voorop. Presafe, veiligheidskooi, abs, to name a few.
Benz.. zegt
@HDM
Tja, als DAT het enige is wat hij/zij (davido89) kan bedenken, ben ik er snel klaar mee hoor! ;)
otto zegt
Ik heb het segment van de 4 deurs coupé nooit echt begrepen ( zoals de CLS). Volgens mij kan een ECHTE coupé alleen uit een 2 deurs variant bestaan ( is dit niet de basis van een coupé??). De laatste tijd worden vele 4deurs auto’s met een fel aflopende daklijn ten onrechte een coupé genoemd.
FIAT127 zegt
Ik vind het jammer dat de R het niet beter doet. BMW moet even opletten hier want goed beschouwd is het hetzelfde concept als de 5GT maar dan met een station-“heck”
Grote, hoogzittende langeafstands machine.
Ik vond het bij de intro een goed verhaal en hij lijkt mij verschrikkelijk lekker rijden.
Stefan zegt
De R vind ik een prachtige auto, zeker weten geen flop. Als je kinderen hebt en je wilt een familie auto, is dit een stuk beter dan een picasso.
otto zegt
@stefan
de prijs zal ook een stuk beter zijn dan die van de picasso
john zegt
@divodo89
de SLR is een heel appart sigment.
vergelijk het met de concurent de Porsche Carrera GT die heeft ook zijn aantallen niet gehaald.
en de R klasse is nooit bedoeld geweest voor de Europese markt ( de G klasse eigenlijk ook niet).
Breinstein zegt
Laten we eerst de term flop definieren. Sommige zien een auto als een ‘flop’ als deze lelijk is, anderen als hij slecht verkoopt. Dat laatste lijkt mij de juiste definitie. Cijfers zeggen dan veel, waardoor fanboys (ik ben ook een benz-fan maar je moet wel reeel blijven) minder met hun emotie maar meer rationeel moeten denken.
De R is geen verkooptopper geworden als waar Mercedes op gehoopt had. Dit ligt niet aan de kwaliteiten van de auto, maar waarschijnlijk aan de front ervan. Dat er binnen 2 jaar een facelift nodig was en dat de AMG versie kwam te vervallen, deed het niet goed. Er zit trouwens weer een facelift aan te komen, waarbij het front meer richting de nieuwe stijl gaat (zoals met de SL).
De R is dus een flop, de A en B verkopen aardig (verkooptoppers zijn het niet, maar zeker ook geen flop) en ook de GL doet het voor een grote dure auto niet onaardig.
Van de CLC heb ik wel de indruk dat deze niet de verkoopaantallen haalt als waar op gerekend is, maar dat zou met cijfers onderbouwd moeten worden.
lincoln zegt
geen flop ..
MB had 15 tot 5 jaar geleden geen beste naam (kwalitatief gezien) ..
ik vind dat ze de naweeen (wat normaal 12 jaar duurt) heel rap van zich af hebben kunnen schudden ..
en nu met een super line-up staan ..
MCW zegt
Tjonge jonge, het lijkt wel een bericht van een pubertje die zich niet goed genoeg heeft verdiept in de modellen. De A/B-klasse zie je toch echt wel regelmatig. De CLK een flop??? Hoe kóm je erbij? Omdat ze de naam veranderen? OMG.. dat is echt zo geen reden
De R-klasse en Vaneo zijn pas écht de flops van de MB. De GL komt er in de buurt..
ferrenzi206 zegt
@davido89
De mercedes slr mclaren een flop? Het is wel die slr supercar dat vele
andere auto’s naar huis rijd, en aan de auto test hier op autoblog te zien
vond ik dat het interieur er mooi uitzag.
De slr is in ieder geval geen flop te noemen…
MC zegt
De S-klasse van Mercedes vind ik gewoon Toppie :)
En inderdaad Audi is SAAI
Citrofiel zegt
Altijd leuk, topics die merken negatief benaderen. Ferrari, Lamborghini, Mercedes. Altijd goed voor een stevige discussie.
Ik ben het eens met Emile, met zijn “Wie niet waagt, die niet wint”. En met RRRobert, met zijn “tamelijk zeldzame en daardoor veelgezochte youngtimer”. De R-klasse zou ik ook nog wel willen dan.
opelsintrafreak zegt
de A en B klasse zijn gewoon nep mercedessen als je geen echte kan kopen koop er dan geen zulke auto’s vind ik dat maar de rest vind ik niet echt slecht
AMG Powerrr zegt
@MCW,
dus de CL is ook een flop omdat ze em S-Coupe gaan noemen? :P
@Robbie,
wat heb je je op de hals gehaald :S
opelsintrafreak zegt
en jullie weten zeker dat jullie niet de SLK bedoelen in plaats van de CLK ?? ik vind de SLK een lelijk hok oeps hoeze snel achter elkaar
m.d. zegt
Zei Oscar Wilde niet dat ervaring een mooie naam is voor gemaakte vergissingen?
HDM zegt
@Breinstein: ja de CLC is beetje een buitenbeentje vind ik. Al heb ik altijd al een C32 AMG Sportcoupe gewild :)
JT zegt
Is de smart een flop? de nevenmodellen wel maar het hoofdmodel is toch razendpopulair als reclame- en stadsauto..?
HDM zegt
@JT: dacht ik ook, zie em toch wel vaak en het feit dat ie in Canada en Amerika verkocht wordt doet toch ook wat. Amerikanen hadden het juist niet zo erop.
circlestorm69 zegt
In dit rijtje mis ik de Vaneo.
Toch wel het lelijkste jongetje uit de klas.
Daar wil je echt niet in gezien worden.
Die GL vind ik voor een Mercedes nog best ok.
Die R alleen in AMG trim, maar die zie je dus al helemaal nooit.
De rest….wie wil er in gezien worden?
@ DRS.DRE….het is geen sjonnie merk geworden…het is het al sinds de komst van de Mercedes 190. De ster geeft status voor veel mensen. Helaas vaak de verkeerde. Type taxichauffeur zeg maar. Uitzonderingen daargelaten.
In een BMW van 4 jaar oud rijdt ook het verkeerde publiek. Neem de 1e X5…rijden nu heel veel foute figuren in. Ben bang dat Audi de volgende is.
DavidZ zegt
Verkoopcijfers van Smart in één van de kleinste en meest overbevolkte landen ter wereld, waar de brandstofprijzen eveneens tot de meest hoge behoren: Nederland dus:
2008 t/m Mei: 508 stuks;
2009 t/m Mei: 385 stuks.
F-L-O-P.
robbie zegt
@Breinstein, ik zou de term nog iets anders willen definiëren. Zoals jij ook al zegt is design voor mij geen maatstaf. Design is natuurlijk belangrijk, maar heel erg subjectief.
Daarnaast kan je natuurlijk altijd kijken naar verkoopaantallen, maar wat is veel en wat is weinig? Merken hullen zichzelf vaak in nevelen over de verkoopdoelstellingen die ze zichzelf gesteld hebben. Dus het is vrij moeilijk om daar een vinger achter te krijgen.
Ik doel meer op het feit dat Mercedes verschillende modellen constant anders moet positioneren. Het lukt ze maar zeer matig om auto’s meer dan 2 generaties achter elkaar op de markt te brengen.
Natuurlijk is een CLK AMG en/of Black Series een leuke auto. Geen enkele autoliefhebber zal dat ontkennen. Maar je moet mijn opmerkingen breder zien.
De modellijn an sich is gewoon geflopt. Hoe kan je anders verklaren dat Mercedes de modelnaam schrapt en de opvolger beduidend anders positioneert op de markt. Daar gaat het mij om.
Het trio GL/M/R zal ook niet terugkregen in de vorm waarin we ze nu kennen. Het zijn geen modellijnen die langere tijd mee zullen gaan.
Mercedes vuurt veel nieuwe concepten af, maar ze raken slechts zelden doel. En dat zorgt er in mijn ogen voor dat Mercedes een zeer zwalkend modellenbeleid voert.
En daarmee wil ik niks afdoen aan de kwaliteit, het design of andere kwaliteiten van hun modellen.
robbie zegt
@JT, idd ze hebben bij smart 3 modellen geintroduceerd (bijna 4) en daar is uiteindelijk nog maar 1 model/concept van over. Een slagingspercentage van 33% noem ik nou niet echt hoog…
Chief_S5 zegt
Ondanks dat de CLK nogal een vreemd model was heb ik er altijd een zwak voor gehad. Het is eigenlijk de eerste auto waarop ik serieus verliefd was, en nog altijd ben. Het mag dan wel een vreemd model zijn, met kwaliteiten die niet zo bijzonder zijn dat je erover naar huis wilt schrijven, maar dat doet mij niks. Vanaf het moment dat ie uitkwam zei ik eigenlijk (als klein jongetje) dat ik er eentje zou willen hebben, en nog altijd wil ik er eentje. Ondanks dat de o zo mooie A5 er is. :)
Cantago zegt
Haha, lol @ Autoblog… Ik heb ooit in de A-klasse gereden, maar wat een rotbak was dat zeg!
ogerr zegt
ik als een absolute alfa freak (alfa gt:P ) moet toch ff tussen springen.. de a-klasse een flop?!?!?! my ass!!
meest geweldige compacte auto die ik ooit heb gereden, een ruimte waar je U tegen zegt. en het veelzijdigheid wat zon auto te bieden heeft, niet normaal gewoon.. en laat ik niet beginnen over het ontwerp, en dan bedoel ik het allereerste model.. nu nog, staan ze er geweldig bij en kunnen gewoon mee met het huidige ontwerp. pak voor de gein maar andere autos van 1998 en vergelijk het design eens met nu
@poster
doe je huiswerk of ga zeiken op ferrari
///AMG zegt
@Robbie,
Hahaha, wat een geweldig slecht artikel, modellen als geflopt beschouwen als de naam word veranderd hahaha,
Dus de vectra van opel was ook een flop, net zoals de kadett???
Daarnaast heb je zeker nooit aardrijkskunde gehad, want de wereld is groter dan alleen NL.
De GL is puur en alleen bedoeld voor de Amerikaanse markt net zoals de R.
De A-Klasse is een degelijke verkooptopper, maar de markt is constant in beweging en vraagt dus ook andere modellen op den duur, heel gek…
De B-klasse is zeker geen flop, de ontwikkelingskosten waren laag en hij zorgt voor extra verkopen naast de A-Klasse
Zelfde geldt voor de CLK, die is al sinds 1998 op de markt, lijkt me een beetje lange periode om een flop op de markt te houden maar goed….
De enige echte floppers zijn dus de CLC en Vaneo.
Daarnaast slaan dit soort subjectieve artikels nergens op….
G.Ph zegt
Natuurlijk maken merken wel eens een foutje met de introductie van een model. Maar vind dit verhaal wel erg overtrokken.
De GL wordt gemaakt in USA en dat is ook de markt waar er het meeste worden verkocht. Zelfde geldt voor de R die daar wellicht wel een succes is.
Zoals AMG schrijft de wereld is groter dan alleen ons kikkerlandje.
MichaelB zegt
Even wat cijfers (bron:rdc datacentrum)
Verkopen nieuw in Nederland over 2008:
Audi A3 4225 st. (inclusief cabrio)
BMW 1 4280 st. (inclusief cabrio)
MB A/B 3285 st.
Audi Q7 376 st.
BMW X5 1113 st.
MB M 481 st.
Lexus RX 287 st.
BMW X6 211 st.
MB GL 70 st.
MB R 147 st.
Als je het zo bekijkt valt het wat betreft de aantallen nog wel mee met al die flops…..
enrico zegt
@ robbie,
De c klasse sportcoupe werd geintroduceerd in 2001 en niet 2004, in dat jaar werden er nieuwe motorvarianten geintroduceerd.
MCW zegt
“De modellijn an sich is gewoon geflopt. Hoe kan je anders verklaren dat Mercedes de modelnaam schrapt en de opvolger beduidend anders positioneert op de markt. Daar gaat het mij om”
Gast, je zou ontslagen moeten worden. Wat een kolder! De CLK krijgt alleen een andere naam omdat Mercedes dat voor alle modellen nu gaat veranderen. De CLK is geen flop en is ook nooit een flop geweest. Hij is ook helemaal niet “beduidend anders positioneert”… hoe kóm je daar nu weer bij? Allemachtig.. het is nog altijd een coupe dat misschien niet op basis is van de E-klasse maar wel gezien wordt als een coupe met diens styling en luxe. Er is NIETS veranderen aan de positionering. De CLK’s leken op E-klasse Coupe’s en de opvolger is nog altijd een E-klasse Coupe!
Baztrd zegt
Ben niet echt een mercedes fan, maar op zich bewonder ik hun lef en ondernemerschap wel… Inderdaad zitten er geflopte modellen tussen, maar ook zeer grote successen (recent met name de CLS) die vervolgens door de industrie worden nagejaagd.
Dat die R zo flopt vind ik eigenlijk vreemd. Niet dat ik het nou zo’n mooie auto vind, maar als je nou veel geld en veel kinderen hebt, en geen nep off-roader wil hebben, dan is zo’n R toch een goede optie?
Thijssie zegt
Robbie lijkt mij een gefrustreerde BMW of Audi freak die denkt met dit bericht beter te kunnen slapen vannacht.
Een onzinnig stuk zonder echte feiten.
een beetje open deuren intrappen en veel subjectieve argumentatie.
Vergeet niet dat Mercedes en in mindere mate BMW pioniers zijn in het ontdekken van nieuwe segmenten en het uitvinden van nieuwe (veiligheids)opties.
-ABS
-Airbags
-Head-up display
-3-punts gordel
-Adaptieve cruise control
Om er maar een paar te noemen.
Verder zijn de modellen die jij noemt in de ogen van Merceds niet geflopt gezien de verkoopaantallen wereledwijd.
En ons kleine kut landje interesseerd ze echt niets….
Marcus zegt
@ Robbie
zwakke post!
Je vergelijkt productiecijfers van de ML/R en GL klasse van begin dit jaar met een BMW X5 en X6 … dit zijn nieuwe producten die nu erg in trek zijn. Maak volgend jaar dezelfde balans op met deze wagens!
A-klasse en B-klasse een flop? komaan zeg
De Vaneo was een echte flop en deze vergeet je te vermelden.
De GL is een echt succes in de states, ik zie elke dag (regio Brussel) een GL rijden, toch niet slecht voor een wagen van +- 100.000 euro …
BMW über alles zegt
B-class flop?
volgens mij een mooie en nuttige wagen
ook al verkoopt het niet als zoete broodjes
HDM zegt
@robbie:
je kan zeggen dat het volgende niet waar is, maar volgens jouw beredenatie tot het benoemen van een flop zou dit moete kloppen:
de 300SL Gullwing was een flop.
Oorspronkelijk een coupe met de naam 300SL, terwijl de SL sinds de daaropvolgende generatie altijd een open auto is geweest uit de SL-Klasse (waar 300 niet meer toe doet aangezien je meerdere varianten krijgt).
Nogmaals, zeg gerust dat dit niet klopt. Volgens jouw beredenatie klopt dit namelijk wel degelijk. Verdedig deze es.
nsn zegt
De A en B klasse een flop? Er rijden nogal wat van deze wagentjes rond! De B klasse verkoopt hier als zoete broodjes!
En ik vind het nog een aardige wagen om mee te rijden…
En de R klasse vind ik wel een mooie auto, in tegenstelling tot velen. Spijtig dat deze niet is doorgebroken, maar hier begrijp ik uw visie wel.
MCW zegt
De R-klasse had alleen een lelijke neus en soms enorme ballonbanden. Maar verder gewoon een strakke auto. Snap niet wat men daar nou zo lelijk aan vond/vind
Jorden zegt
Het rare is dat Range rover nooit serieus werd genomen door audi en BMW, maar nu gaat mercedes de boeken in als de schepper van het luxe SUV segment! :P
CLK een flop??? in robbie z’n ogen dus…. @ de autoblog crew, af en toe wel eens dingen op feiten baseren svp.
Dat de CLK nu E-coupé is gaan heetten heeft te maken met marketing strategie om zo de hoge prijs rechtvaardig te maken ( te laten klinken).
pallut zegt
Waarom is de B een flop? Rijden er zat van. Spreek ook uit ervaring als ik zeg dat een B200 turbo met CVT automaat super rijdt en gaat als de brandweer.
Race_Kees zegt
HAAHAA! Autblog you failed. :P
Geen cijfers…beetje luchtfietsen op deze manier.
JanC zegt
Beetje weinig onderbouwing. Tijden veranderen, markten veranderen, dus positioneert men een auto wel eens wat anders. Omdat Audi en BMW succes hebben met de 1 en de A3moet Mercedes-Benz wel reageren met een conventioneler model. Wet van de remmende voorsprong, misschien?
Turbo zegt
Je kan het ook anders benaderen. Mercedes probeert veel en heeft dus veel meer vernieuwing en kans op het schot in de roos. Behouden wagen na wagen ontwerpen kan immers iedereen.
mitchell meijer zegt
er is een auto maar ik weet niet hoe die heet
groetjes ……..
HDM zegt
Robbie? Lees je dit artikel nog? Ik heb wat voor je :P
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/4267789/__Mercedes_levert_500.000e_B-Klasse_en_750.000e_A-Klasse_af__.html
RJMB zegt
Een gedeelte van dit artikel is werkelijk totale onzin. Jammer.
Verkoopcijfers:
A-Klasse/B-Klasse vs. A3 vs. 1-serie
(A & B gecombineerd dekt wel het verkoopgamma qua prijs van de A3 en 1-serie)
A B A2 A3 1
1998: 2344/—-/—-/3256/—-
1999: 4327/—-/—-/2976/—-
2000: 3585/—-/ 448/2868/—-
2001: 3048/—-/1068/2679/—-
2002: 2384/—-/ 705/1942/—-
2003: 1883/—-/ 560/2329/—-
2004: 1872/—-/ 485/2419/1319
2005: 3277/1239/ 233/3772/3793
2006: 1783/2797/—-/3571/2870
2007: 1413/2856/—-/4254/3200
2008: 1365/2083/—-/4298/4427
2009: 1323/1256/—-/4402/3763
2010: 1267/1039/—-/2942/1731
N.B. 2010 is t/m juni!
De A & B hebben een aparte concurrentiepositie, naar mijn mening. Een basis A-Klasse is een aantal mille goedkoper dan een A3 of 1, terwijl een B-Klasse juist weer wat aan de duurdere kant van het modellenpalet opereert. Het is dan naar mijn idee ook redelijk om een deel van de verkopen van de A-Klasse en B-Klasse bij elkaar te tellen, aangezien de B-Klasse bijvoorbeeld – zowel prijstechnisch als qua koperspubliek – concurreert met de A3 Sportback.
Al met al genomen, zijn de A- en B-Klasse toch niet bepaald een flop te noemen. Ik denk wel dat het enigszins in de laatste jaren achterblijft bij de concurrentie, maar frappant is dat in Duitsland juist compleet het tegengestelde te zien valt. Daar heerst Mercedes nog altijd in de verkooplijsten; wat er ook gebeurt. Audi en BMW komen – in het algemeen gezien – niet aan de ’troon’ van Mercedes aldaar. Terwijl hier in Nederland Audi en BMW juist de overhand lijkt te hebben.
Het enige probleem is, dat Mercedes in de laatste jaren enorm is achteruit gegaan qua verkoopaantallen. Dat is ook te zien bij de CLK. Helaas wordt vergelijken lastig, omdat bij de A4 en 3-serie de verkoopcijfers niet gesplitst zijn m.b.t. de coupé en cabrio.
CLK
1998: 618
1999: 842
2000: 608
2001: 375
2002: 760
2003: 633
2004: 432
2005: 217
2006: 158
2007: 111
2008: 69
2009: 42
De GL-Klasse is inderdaad een flop, maar dat geldt enkel vooor Europa. In the VS en de ‘oliestaten’ rijden ze met bosjes. De R-Klasse is een verhaal apart, feitelijk concurrentieloos. Waarschijnlijk omdat er simpelweg geen markt voor is.
Maar om nu te stellen dat al de genoemde modellen een flop zijn, gaat me wat te ver.
sandervdl zegt
wat liever r klasse of multipla ……………………………………multipla!i: