Omdat deze gigantische spoiler op dit prototype voor de beroemde 300 SL “Gullwing” eigenlijk helemaal geen spoiler is.
Om de vraag maar meteen te beantwoorden, deze Mercedes W194 heeft een experimentele airbrake, waarmee de wagen tijdens de 24 uur van Le Mans extra snel moest kunnen afremmen. De stand van deze ‘spoiler’ was door de coureur zelf aan te passen: vlak op de rechte stukken en zo goed als verticaal tijdens het aanremmen voor de bochten. In die jaren was het vier kilometer lange rechte stuk, bekend als Mulsanne Straight, nog niet onderbroken door twee chicanes. Elke ronden moesten de coureurs van topsnelheid weer afremmen tot 50 km/u om de krappe bocht bij Mulsanne te kunnen halen en dat vormde in 1952 een flinke aanslag op de vier trommelremmen van de 300SL.
1952? De Mercedes-Benz 300 SL kwam toch pas in 1954 op de markt? Klopt, maar die bekende sportwagen is van de Baureihe W198, terwijl we hier te maken hebben met een prototype, bekend onder Baureihe W194. Rudolf Uhlenhaut ontwierp een sterk maar lichtgewicht buizenframe om de racewagen -ondanks zijn verouderde zescilinder- toch nog een beetje vooruit te krijgen. Dat frame maakte normale portieren onmogelijk, de vleugeldeuren werden dus uit nood geboren. Overigens had de W194 oorspronkelijk zelfs ‘deuren’ die niet veel lager uitgesneden waren dan de onderlijn van de ruiten. Op aandragen van de organisatie van de vierentwintiguursrace werden de deuren uiteindelijk vergroot tot de beroemde gullwings.
Van de drie W194’s die in 1952 aan de start kwamen, finishten er uiteindelijk twee. Als eerste en tweede welteverstaan. De auto zou dat jaar ook de Great Jubilee op de Nürburgring en de monsterrit Panamericana op zijn naam schrijven.
Goed, terug naar die luchtrem. Die werd uiteindelijk niet gebruikt tijdens de 24 uur van Le Mans, de precieze reden daartoe is niet bekend. Later zou Mercedes-Benz het principe wel toepassen op de open 300 SLR’s die in 1955 aan de start stonden van Le Mans. Helaas kon die luchtrem niet voorkomen dat de 300 SLR van Pierre Levegh hard crashte op een langezame achterblijver en het publiek in vloog. Levegh en drieentachtig toeschouwers kwamen om het leven bij wat nog altijd het meest tragische autosportongeluk ooit is. Tegenwoordig kom je airbrakes tegen op onder andere de Bugatti Veyron en de McLaren 650S.
ikkee zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Maar howlie flups, 83 doden is wel heel extreem 0.o
Dutchdriftking zegt
@ikkee: Zo idd! Hebben ze op de NBR eigenlijk niks te mekkeren!
racerx zegt
@dutchdriftking: als er doden vallen is er logischerwijs altijd wat te ‘mekkeren’.
merc-94 zegt
Prachtig artikel! Zo wil ik er meer zien. Lekker naar mooi oud spul kijken en leuke dingen te weten komen.
desjonnies zegt
Deze wagens hadden enorm las van het zgn ‘fading’ van de trommelremmen, het niet meer werken van de remmen omdat de remolie gewoon ging koken en er luchtbelletjes in ontstonden.
Pas toen de DOT 4 remvloeistof op de markt kwam, een Amerikaanse ontwikkeling , omdat die grote zware Amerikanen er ook last van hadden met hun enorme V8 motoren werd het euvel langzaam verholpen.
Anderen, zoals Jaguar gebruikten gewoon de Dunlop schijfremmen of de C en de D type en ook Renault was er heel vroeg bij om de schijfrem te gebruiken op een normale productieauto, sommige uitvoeringen van de Dauphine waren er mee uitgerust.
e1000bmw zegt
@desjonnies: we spreken dan wel over een tijd dat Mercedes (net als BMW), in tegenstelling tot Jaguar en Renault, praktisch blut was en de W194 en W198 samenstelde met wat men nog in de schappen had. Vergeet niet dat de 300SL op de inspuiting na volledig vooroorlogse techniek was. Net als de 300 Adenauer, etc.
sydney zegt
Tof stuk weer Dizono..
ThomasBol zegt
Interessant en leuk artikel! Gaaf te zien dat de SLR nu nog meer op zijn voorganger lijkt.
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
Een soort omgekeerde DRS dus.
gtwillem zegt
@dizono: leuk artikel! Klasse!
norge zegt
Pierre Levegh , oververmoeid …
Dizono zegt
@norge: Volgens mij was het vooral een onbezonnen actie van ‘gentleman’ Mike Hawthorne die de aanleiding was.
Vincegail zegt
@norge: Ook. Maar Mike Hawthorn en die Austin Healey hadden er ook iets mee te maken.
Vincegail zegt
@disono: nice work!
Vincegail zegt
@vincegail: goed bezig. @dizono ;)
rolov zegt
Prachtig artikel!
mrrallycross zegt
Goed artikel, dat ding zal ze wel veel topsnelheid hebben gekost.
jpoers zegt
@mrrallycross: “de spoiler kan op de rechte stukken zo goed als verticaal worden geplaatst” anders gelezen: zodat deze zo min mogelijk ten kosten gaat voor de topsnelheid.
Maarten123 zegt
@jpoers: horizontaal bedoel je. Pas bij het aanremnen gaat hij verticaal.
henkhupelschoten zegt
Leuk artikel en een geweldige wagen. Ga zo door!
peidur zegt
@dizono: het is me niet helemaal duidelijk, is dit een photoshop of hebben ze een wagen gerestaureerd met deze vleugel?
Verder gaaf artikel! Leuk om te lezen dat in de jaren 50 technieken werden toegepast die we nu in de F1 ook nog zien.
FlighTom zegt
@peidur: Het ziet er sowieso een beetje uit als een photoshop. Die dondere schaduwrand boven de motorkap is ook onnatuurlijk.
Gaaf artikel, meer van dit graag!
Alfarobert zegt
Zo zien we maar weer dat er eigenlijk niks nieuws aan de huidige auto’s zit.Electrisch rijden kon begin vorige eeuw al,luchtrem is dus ook al 63 jaar oud.Wanneer verzinnen ze eens iets wat echt nieuw is?
Entwicklung88 zegt
Geeft maar weer aan wat een mafkezen dat waren toendertijd..
Kom je met een rotgang aan bij de bocht, hard remmen, schakelen en tussendoor even de air brake nog activeren. Yikes.
Is ook bekend hoe dat ding werkte? Hendel of knop of iets?