Design, of gaat er iets anders schuil achter de beslissing om de Polestar 4 en 5 geen achterruit te geven?
Er zijn vele designtrends aan te wijzen in 2023. Polestar lijkt met iets nieuws bezig wat wel/niet gaat aanslaan. Zowel de recent onthulde Polestar 4 als de kakelverse Polestar 5 hebben namelijk geen achterruit.
Om even een boude claim erin te gooien: die achterruit heb je ook helemaal niet meer nodig in 2023. Beide auto’s hebben namelijk een camera achterop verwerkt, waardoor je in je binnenspiegel het beeld van die camera gebruikt. Vele auto’s hebben dit naast een ‘echte’ binnenspiegel. Het heeft voordelen, bijvoorbeeld dat hoofden van achterpassagiers, hoofdsteunen en dergelijken niet je beeld belemmeren. Sterker nog, de Isuzu VehiCROSS uit 1998 had al een camera omdat het reservewiel achterop het beeld verwaarloosbaar maakte en ook Land Rover gebruikt om die reden al jaren een cameraspiegel.
Geen achterruit
Polestar kiest er dus voor om voor de 4 en 5 je niet eens de keuze te bieden en je bent de achterruit gewoon kwijt. Het eerste zijn om het eerste zijn, of zit er een reden achter? Een beetje van beide. Polestar’s leider van Design en Technology PR Graeme Lambert legt uit.
De Polestar 5 in het specifiek moest duidelijk een ranke coupé-achtige vierzitter worden. Ook moest en zou er een glazen dak over de gehele lengte van de cabine komen. Die twee zijn moeilijk om te combineren vanuit een veiligheidsperspectief. Om de dakbogen niet te slap te maken, moest er dan direct achter het glazen paneel een knots van een steunbalk komen. De ideale plek daarvoor is zoals ‘ie nu is en zou met een achterruit het hele zicht belemmeren. De enige oplossing met behoud van een achterruit zou zijn om de hele auto zijn profiel op te hogen, vooral in de daklijn. Dat komt de proporties niet ten goede.
Compromis
Eigenlijk is het gebrek aan achterruit een compromis en Lambert zegt ook niet overtuigd dat de achterruit te verwaarlozen zou zijn “omdat je hem toch niet gebruikt”. De combinatie van een mooier design, een camera om toch achter je te kunnen kijken en de steunbalk voor veiligheid die ook nog eens meer stijfheid geeft én lager in de auto geplaatst kan worden voor betere wegligging, maakt de gemaakte keuze op zich begrijpelijk. (via InsideEVs)
harrie zegt
Sterke beargumentering hoor. Haal de vooruit er ook maar uit dan, scheelt een hoop sterretjes!
wceend zegt
Super veilig, als je er straks achter zit weet je helemaal niet meer wat ervoor gebeurt.
Zou verplicht moeten zijn dat je door een auto heen kunt kijken vanaf de achterkant.
pomoek zegt
@wceend: staat bij mij op nummer 1 van de redenen waarom ik SUV’s h@@t…
RutgerK zegt
Helemaal mee eens dat door je voorgangers heen kunnen kijken een veiligheidsverhogend aspect heeft. Sterker nog, komt de verplichting van het hoog geplaatste derde remlicht hier niet uit voort?
mashell zegt
Met al die bestelbussen en mensen die privacy glas bestellen (mensen, het is al lang geen 2008 meer) heb je nog maar zelden dat je door de auto voor je kan kijken.
bmwzcsi zegt
Dus de grijskentekenauto’s en bestelbussen ook maar gelijk verbieden?
RobTWo zegt
Om te beginnen bij alle witte busjes.
z3cabby zegt
Ik ben vooral geen fan van de grijze en zwarte busjes…al staan die meestal in de berm.
mashell zegt
Goed idee! Als de grijs kenteken regeling zou worden afgeschaft rijden er minder busjes en hebben we minder files. In Duitsland zie je ook veel minder busjes en daar gaat het economisch niet veel slechter door.
waterisnat zegt
Een groot scherm achter op de auto om het camera beeld van wat er voor de auto gebeurd te projecteren kan dit ook oplossen natuurlijk. Net als bij vrachtwagens. En meer schermen is beter weten we…
kas_par zegt
Net als bij busjes, vrachtwagens, caravans, geblindeerde ramen, volle kofferbak, eigenlijk gewoon zo’n 80% van wat er op de weg rijdt… ik geloof niet dat ik ooit iets in het verkeer eerder heb zien gebeuren via andermans achterruit.
potver7 zegt
Vorm boven functie, en dat bij Volv… ehhh…. ohhh…
Ik las pas ergens een review waarin werd opgemerkt dat zo’n beeldscherm in de binnenspiegel niet zo fijn werkt, omdat je ogen dan steeds opnieuw moeten focussen. Voor een groot deel van de bevolking zal dat niet zo’n issue zijn (hoewel het bij iedereen een fractie van een seconde kost!) maar er zijn dus best veel mensen voor wie dat heel vermoeiend is.
mashell zegt
En dat opnieuw focussen gebeurt niet bij een gewone achteruitkijkspiegel? Bij de buitenspiegels, bij het instrumenten paneel, bij het infotainment scherm, bij een reclamebord langs de weg, bij het kijken op de weg?
harrie zegt
Nee, een achteruitkijkschermpje zit op ca 40cm van je hoofd. Met een echte achteruitkijkspiegel kijk je via de spiegel de verte in.
Daarom is diepte inschatten ook veel lastiger met schermen ipv echte spiegels.
mashell zegt
Nee. Diepte inschatten via een echte spiegel werkt doordat als je jouw hoofd beweegt je een ander beeld krijgt en je brein aan de hand van die verandering van het beeld de diepte kan inschatten, dat lukt met een scherm niet want dat werkt met een vaste camera positie.
kas_par zegt
Euh, nee… het is gewoon een 3d beeld in de spiegel. Daardoor zie je de afstand. En dat mis je bij een beeldscherm, maar voor een autospiegel maakt dat bar weinig uit
subarusvx zegt
Dus als je achteruitkijkcamera de geest geeft / storing heeft, dan moet je het met je zijspiegels doen. Electronica heeft over het algemeen een grotere kans op storingen dan een fysieke spiegel.
Aparte afweging ook : een ruit waardoor je veel naar buiten moet kijken wordt verwijderd omdat er persé een ruit bij moest komen waardoor je nooit naar buiten hoeft te kijken (in het dak)?
mashell zegt
Het is wel een Polestar, om de Poolster te zien moet je naar boven kunnen kijken…
En… Tesla heeft een groot glazen dak. Tesla maakt elektrische auto’s met grote glazen daken die niet open kunnen en die onhandige deurklinken heeft dus hebben andere elektrische auto’s ook grote glazen daken die niet open kunnen en onhandige deurklinken… Die productplanners weten het ook allemaal niet…
kas_par zegt
Ik rij al zo’n 10 jaar in auto’s met glazen dak, nooit een Tesla… voor mij is het een must. In een auto zonder glazen dak voel ik me opgesloten. Dus een model zonder zo’n dak ten minste als optie valt bij mij meteen af
kas_par zegt
Hoe vaak heeft uw achteruitrijcamera het begeven? Die van mij nog nooit… lijkt me niet echt een probleem dus. En door de achterruit kijken (niet via de spiegel) die ik echt nooit…
mjpamsterdam zegt
En zo lullen we alles recht wat krom is. Hoe krijg je het uit je mond ?
Dutchdriftking zegt
Ik zou het toch bijzonder waarderen als er een Polestar station mét achterruit komt.
robicide zegt
“Geen achterruit, want we moeten een bovenruit hebben!” – Polestar
Robert zegt
Ergens snap ik het wel. Bij veel (moderne) auto’s heeft het zicht door de achterruit, via de achteruitkijkspiegel, sowieso het effect van gluren door een brievenbus.
Het meest trieste wat ik ooit (jaren terug al weer) ben tegen gekomen is een Peugeot 206, waarbij de aflopende daklijn i.c.m. de positie van de achteruitkijkspiegel er voor zorgde dat ik met mijn lengte en zitpositie enkel nog zicht had op de eerste twee meter bestrating achter de auto…
cdlop01 zegt
Ongelooflijk domme actie, gaat ze zeker klanten kosten want hoewel zichtbaarheid een issue is bij veel moderne auto’s is het geheel ontbreken van een achterruit echt een stap te ver. De eerste reviews zijn ook niet positief wat dit aspect aangaat….. het focussen op een beeldscherm blijkt echt toch anders te zijn dan op een achteruitkijkspiegel met achterruit…. o.a. Autoexpress was niet echt positief inzake. Van een merk (Volvo) dat veiligheid zo hoog in het vaandel had staan al helemaal onbegrijpelijk. Volvo heeft ooit een conceptauto gemaakt met ruiten in de A stijl, voor meer zichtbaarheid en veiligheid…… dat is lang geleden.
Wolflow zegt
Sinds Volvo een Chinees merk is geworden is er veel, niet ten goede, veranderd!
gasterplancke zegt
Dikke onzin natuurlijk. Wie zit er niet soms in de auto met het contact uit? Gewoon even (op iemand) wachten. Dan zie je dus niks achter je. Moet je eerst het contact aanzetten, wachten tot de systemen alles herkennen en dan in de camera’s turen. Bizar.
mashell zegt
Degene die wel in de auto zitten met het contact uit weten dat de radio dan gewoon blijft spelen. En hé dit is een elektrische auto. Daar hoef je niet het contact uit te zetten om een plof motor stop te zetten.
kas_par zegt
In een elektrische auto zitten met contact uit? Nooit… Want waarom zou je?
Allison Burgers zegt
Zo’n camera die bijna altijd vies en/of nat is. Of in het donker wordt verblind door andere lampen. Ideaal hoor.
wimof zegt
Valse besparing
banderas zegt
Ik rij best vaak met een auto die camera’s als spiegels heeft. Werkt prima en je went eraan. Maar diepte inschatten is lastig, erg lastig. Blijft altijd een dingetje, dus zo fan ben ik niet van enkel en alleen een camera als achteruitrijcamera.