We gaan het proberen uit te leggen.
De Grand Prix van Oostenrijk begint over een paar uurtjes. Net zoals jullie hebben wij daar heel erg veel zin. Eindelijk lijkt er een race te komen die het kijken waard is. Natuurlijk, er zijn geen garanties en de kans bestaat dat binnen 3 ronden de Mercedessen op P1 en P2 rondkruisen.
Dankzij een aantal gridstraffen was de kwalificatie-uitslag behoorlijk afwijkend van de definitieve startopstelling. Er werden een aantal straffen uitgedeeld aan de volgende rijders:
Alexander Albon (Toro Rosso)
Kwalificatie: P13
Start: P19
Reden gridstraf: moet achteraan starten vanwege het vervangen van een onderdeel aan de power unit.
Lewis Hamilton (Mercedes)
Kwalificatie: P2
Start: P4
Reden gridstraf: drie plaatsen gridstraf voor het hinderen van Raikkonen in Q2 van de kwalificatie.
Nico Hulkenberg
Kwalificatie: P12
Start: P16
Reden gridstraf: vijf plaatsen gridstraf voor het vervangen van een onderdeel aan de power-unit.
Kevin Magnussen (Haas)
Kwalificatie: P5
Start: P10
Reden gridstraf: vijf plaatsen gridstraf voor vervangen versnellingsbak
George Russel (Williams)
Kwalificatie: P19
Start: P18
Reden gridstraf: drie plaatsen gridstraf voor hinderen van Kvyat in Q2 van de kwalificatie.
Carlos Sainz
Kwalificatie: P15
Start: P20
Reden gridstraf: Moet achteraan starten vanwege het vervangen van een onderdeel aan de power unit.
De uitdaging is dat er meer gridstraffen zijn dan posities. Met 100 rijders en 5 straffen is het wel te doen, maar met vijf straffen op 20 deelnemers niet. Om te voorkomen dat teams geen tijden gaan neerzetten om banden te sparen (voor strategisch voordeel bijvoorbeeld), of omdat toevallig op dat circuit inhalen moeilijk is, bevoordeeld de FIA de coureurs die dat wél doen. Daar komen we zo op terug met Sainz en Albon.
Volgorde
De volgorde is altijd leidend geweest met de gridstraffen. Ben je de eerste die een gridstraf pakt, dan kun je meer mazzel hebben dan als je laatste bent. Het grote verschil met vorige jaren is dat eerst alle straffen worden uitgedeeld en op het laatst pas alles weer in elkaar wordt geschoven.
Hamilton – Magnussen
Het is nogal verwarrend, we weten het. We pakken het voorbeeld van Hamilton en Magnussen erbij. Hamilton staat op P2, maar krijgt een gridpenalty van 3 posities. Omdat Magnussen al een gridpenalty aan de broek had, stijgt Hamilton een plaatsje en start ‘ie van P4 en niet van P5.
In deze tweet wordt visueel ineens duidelijk gemaakt:
So @LandoNorris will actually start fifth not fourth because of the way penalties are applied. A gap is left in the grid as each penalty is applied then the grid is closed up after all penalties have been applied and as such @LewisHamilton starts 4th and not 5th. pic.twitter.com/2KBsFQQjMO
— Rachel Brookes (@RachelBrookesTV) 29 juni 2019
Albon – Sainz
Het is niet alleen voor de kijker verwarrend, maar ook voor de FIA zelf. Zo werden Albon en Sainz veertig minuten ná de officiële uitslag nog omgewisseld van plek. In principe zou Albon dus P20 hebben en Sainz P19, maar omdat de tijd van van Sainz erg traag was, hij ging alleen de baan op om Norris een tow te geven. Albon heeft daarentegen wèl een snelle tijd heeft gereden, dus schuift Albon een plaatsje op.
De GP van Oostenrijk start om 15:10.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Al dat geneuzel… https://youtu.be/up7pvPqNkuU
BloodSeaker zegt
Bizar dat Albon bvb achteraan moet starten voor het vervangen van een onderdeel van de power unit en bij Hulkenberg dit maar leidt tot 5 plaatsen gridstraf???
awesome zegt
@bloodseaker: het staat niet echt lekker in de tekst, maar Albon en Sainz hebben beiden een geheel nieuwe motor dit weekend, terwijl bij Hulkenberg slechts een onderdeel van de motor is vervangen.
Erik zegt
@bloodseaker: omdat Albon méér onderdelen heeft vervangen, voor sommige onderdelen 5 plaatsen, voor andere onderdelen 10 plaatsen. Zijn er meerdere onderdelen vervangen wordt het cumulatief opgeteld.
dawwg zegt
3 plaatsen gridstaf is 3 plaatsen gridstraf, niet 2 omdat iemand anders ook een gridstraf krijgt; dat slaat nergens op. Als de nr 5 ook een gridstraf heeft, wordt de nr 6 dus automatisch 4. Als je een rijverbod van 1 jaar krijgt, krijg je ook niet na 6 maanden je rijbewijs terug omdat iemand anders toevallig ook een rijverbod gekregen heeft ???
vroaaar zegt
@dawwg: jij hebt dan vast dat rijverbod gekregen voor straatracen, want op openbare weg gelden FIA regels niet.
“Ga niet langs start. U ontvangt geen rijbewijs”.
bullgod76 zegt
Blijkbaar helpt de FIA Hamilton weer. Magnussen had de straf namelijk al voor de kwalificatie. Die was daardoor al weg. En dan zou Hamilton met zijn 3 plaatsen straf dus achter Norris moeten starten ipv ervoor.
reactief zegt
@bullgod76: Wat een ontzettende onzin. Niets persoonlijks dit. Het is beschreven wat de regels zijn en daar houden ze zich aan.
Dat de regels achterlijk zijn is iets anders. Hoe lomp is het dat zo’n schemaatje nodig is om uit te leggen hoe de gridstraffen werken. Man man man…
willeme zegt
@bullgod76: Het opschuiven van de straf wordt pas op het laatst gedaan. Daar heeft Hamilton in dit geval profijt van, ja.
Dus in voorgaande jaren zou inderdaad gebeuren wordt jij stelt: Eerst Magnussen, dan Hamilton. Ergo: Norris staat P4.
Nu, in 2019, schuiven de posities pas door nadat alle straffen zijn uitgedeeld.
vroaaar zegt
@willeme: precies. En ik hoor niemand klagen als een coureur 10 of 15 plaatsen straf krijgt maar niet meer dan een handje vol plaatsen naar achter schuift omdat er in totaal maar 20 plaatsen op de grid zijn.
risl zegt
@willeme: juist. En heeft dus niets met de volgorde te maken waarin de straffen worden uitgedeeld.
Rick-dos zegt
Conclusie: Afschaffen die achterlijke gridstraffen. Niemand snapt het nog omdat de logica ontbreekt. Typisch voorbeeld er te veel over nadenken en van iets simpels iets heel complex maken. Hou het simpel en hou het fair.
Gulli zegt
Mogen we de gridstraffen anders gewoon vervangen door tijdstraffen die tijdens of na de race geïncasseerd dienen te worden? Dan kan iedereen gewoon starten vanaf de plek waar hij (m/v) is gekwalificeerd en mogen ze in de race het verschil goed zien te maken.
alino zegt
@gulli: tijdstraffen tijdens de race zijn nog ergerlijker. Dan krijg je situaties dat er niet ingehaald wordt omdat de voorganger toch een tijdstraf heeft (zoals de GP van Canada).