Now we sip champagne when we thirsty…
LH44 heeft dit seizoen een behoorlijk pittige kluif aan Sebastian Vettel in de Ferrari. Die kluif zal met name bij de races in warme(re) landen nog een klapje pittiger worden. Hamilton heeft namelijk onthuld dat hij de drinkreservoirs uit de Mercedes heeft laten verwijderen om zo gewicht te besparen.
Eerder schreven we al dat Mercedes moeite heeft om de W08 op het minimale gewicht van 728 kg te krijgen. Minimumgewicht in de F1 levert geregeld discussies op in de comments, dus misschien is het goed om hier kort bij stil te staan.
De auto’s mogen minimaal 728 kg wegen inclusief coureur en zonder benzine. Zwaardere auto’s zijn dus wel toegestaan, maar lichtere auto’s niet. 728 kilo lijkt niet veel, maar bedenk wel dat de auto’s niet zo lang geleden 600 kg inclusief coureur (en exclusief brandstof) mochten wegen. Wederom: zwaarder was wél toegestaan, lichter níet.
Terug naar Mercedes. Het team is al het hele seizoen druk bezig om de laatste kilo’s van de W08 te schaven, maar het doel is nog niet bereikt. Het besluit van Hamilton om niet meer te drinken tijdens races kan alles bij elkaar zo’n twee kilogram schelen.
Verder viel op dat Hamilton over de boordradio behoorlijk zwaar ademde. Geen reden tot zorgen, aldus LH44 himself. Hij was nu eenmaal hard aan het pushen en de auto’s van dit jaar vragen meer van de coureurs.
viezefreddyw zegt
Birthdays were the worst days…
Arme Lewis. Dat zal nog een hele kluif voor hem worden in onder andere Singapore. Maar het lijkt mij sterk dat hij dit blijft volhouden.
woudloper zegt
@viezefreddyw: biggie!
viezefreddyw zegt
@woudloper: Can’t you see?!
woudloper zegt
@viezefreddyw: zalige plaat he
towi1989 zegt
Inb4 lh44 onwel tijdens GP
werf76 zegt
@towi1989: Waarom?
rcroonenberghs zegt
“De auto’s mogen minimaal 728 kg…” Ze moeten dus minimaal 728 kg wegen.
berkay zegt
@rcroonenberghs: ze moeten 728 kg of méér wegen.
flatsix010 zegt
@berkay: minimaal 728 dus
MoeWat zegt
@flatsix010: vanaf 728 kg mag je ermee rijden.
DennisS65B40 zegt
@moewat: 728 kg zelf mag ook ?
serialchiller zegt
@audir8v10: 727kg niet dus?
DennisS65B40 zegt
@serialchiller: nee duh anders had er minimaal 727 gestaan
desjonnies zegt
Bezopen idee, iedere arts weet je te vertellen dat gebrek aan vocht gelijk invloed heeft op je beoordelingsvermogen, je concentratie en je reactiesnelheid.
Extra veel drinken voor een wedstrijd helpt ook niet, want dan moet je halverwege weer zeiken als een manke beer wat je concentratie niet ten goede komt.
Daarnaast vraag ik me af of een flesje drinken een wereld van verschil zal maken, dan beter zoals Alfred Neubauer Mercedes’ meest roemruchte teamchef ooit deed: de verf van de racewagens af laten halen, zo ontstonden de beroemde silberpfeilen, nou ja eigenlijk niet, maar who cares.
(Om gutmenschen gerust te stellen: ik heb niets tegen manke beren of gewone beren, noch iets tegen grizzly, bruine of ijsberen, homo of hetero beren, Barend Beer maar wel de pest aan de roekeloos rijdende bezorg-beer )
Design_Driven zegt
@desjonnies: Eeens behalve dat moeten plassen wel je concentratie tegoed komt (https://www.psychologytoday.com/blog/choke/201104/got-go-wait-youll-do-your-best-thinking) en ze gewoon in hun broek pissen als het moet.
Maar niet drinken is inderdaad een heel slecht idee.
bofkont zegt
@desjonnies: niet vaak heb je gelijk maar nu zeker wel.
jack_abarth zegt
@desjonnies:
En de welbekende Mastru-beren?
desjonnies zegt
@jack_abarth:
Die hebben hele diepe zakken!
baardmijt zegt
@desjonnies: Daar hoef je niet eens arts voor te zijn, kan ik met gezond verstand en een verpleegkundige achtergrond ook bevestigen.
Het is ook de reden dat de franse gendarmerie hartje zomer gehuld in een overhemdje met korte mouwen op de moto klimt. Of klom in ieder geval, misschien hebben ze nu ook doorwaaipakken met mesh.
Er was onderzoek gedaan naar eenzijdige motorongevallen bij helder zicht, goede grip.
Vaak bleken die te zijn veroorzaakt door een verkeerde inschatting, ten gevolge van dehydratie.
Zeker wanneer je uren achtereen in een motorpak in de zon gaat zitten gaat dat best vlot en je kunt nog altijd beter níet crashen, dan je leathers testen op slijtvastheid, zo is blijkbaar de gedachte.
In een F1 cockpit zat het ook niet altijd even frisjes zijn…
Dutchdriftking zegt
Drinkt hij benzine?
banaan7 zegt
@dutchdriftking: nee, dan krijgt hij een petrolhead
Edge zegt
Wat mij betreft zou je met twee gewichten moeten werken. Een minimaal gewicht van de auto, en een minimaal gewicht van de coureur. Weegt de coureur minder? Prima, dan krijg je de opdracht om het verschil aan te vullen met ballast in de “rugleunig” en het zitvlak van het stoeltje.
Ik ben er namelijk helemaal voor dat F1-coureurs als echte topsporters door het leven gaan, maar je leest met regelmaat verhalen dat coureurs die toch al weinig vlees op de botten hebben nóg verder moeten afvallen. We moeten niet richting het ongezonde gaan.
dieselkameel zegt
@Edge: Lijkt me een beetje oneerlijk. Als iemand 5 cm langer is dan de gemiddelde coureur is hij (doorgaans) gelijk een paar kilo zwaarder. Nou zijn het vaak allemaal kleine kereltjes, maar goed.
Ik vind het ongehoord dat de drinkreservoirs worden geschrapt. Wanneer je 1.5 uur lang top presteert in een auto waar het akelig warm kan zijn heeft je lichaam gewoon vloeistoffen nodig, en niet zo’n beetje ook. Ik kan me niet voorstellen dat dit in Azerbeidzjan of in Brazilië vol te houden is.
bassx zegt
Zware ademen viel me ook op. Maar kan ook tijdens bocht 3 en 4 zijn geweest. Daar is ademen sowieso lastig vanwege de G krachten en lange bochten.
lebeaunl zegt
@bassx: is een techniek om door de G-krachten ‘heen te ademen’, inderdaad. Luchtmachtpiloten trainen dit ook zo in de ‘centrifuge’.
berlinetta zegt
Binnenkort een artikel dat Hamilton wegens uitdroging uit de bocht vliegt?
naamloos3 zegt
Goed poepen voor de race scheelt misschien ook.
wpgt zegt
@naamloos3: Zal me niks verbazen als ze twee dagen voor de wedstrijd geen vezels meer mogen om de darmen zo licht mogelijk te krijgen. Gebeurt ook bij roeien en boksen.
kareljansen zegt
@wpgt: en 2 biertjes de avond ervoor ?
trustmeiamanengineer zegt
Dat verklaard misschien ook wel waarom hij zo moe was na de race afgelopen zondag… Heel dom idee in ieder geval, straks zit ‘ie ergens uitgedroogd in de bandenstapel.
woudloper zegt
Kan iemand me zeggen waarom F1 auto’s nog geen Carbon velgen hebben? Scheelt toch veel aan unsprung weight?
Bald eagle Christian VK fixt dat wel voor hen
kareljansen zegt
@woudloper: ik neem aan dat je het reglement al even doorgenomen hebt? Of je bent meer het type dat anderen dit laat opzoeken?