Er is nog hoop voor Jean Todt en andere mensen die hopen dat Hamilton niet de Rekordmeister wordt.
De F1 heeft al jaren een ritme dat grofweg gelijk loopt aan dat van modelgeneraties in de autowereld. Om de circa zeven jaar (soms wat sneller, soms wat trager) is het weer tijd om een nieuw Concorde Agreement te tekenen. De stakeholders van de sport bepalen daarin in grote lijnen de regeltjes en financiële verdeelsleutels die de krachtsverhoudingen de komende jaren gaan dicteren.
Het laatste Concorde Agreement stamt uit 2013 en luidde een periode in van ultieme Mercedes-dominantie. Dit jaar was het in feite tijd voor de langverwachte reset. Er moest een nieuw Concorde Agreement komen met nieuwe regeltjes. Nou zijn die nieuwe regeltjes dankzij de Corona-perikelen een jaartje uitgesteld. Belangrijk om daarbij te realiseren is echter dat dit niet geldt voor het hele Concorde Agreement zelf.
De FIA en de nieuwe F1 eigenaar Liberty Media kunnen namelijk niet wachten om de sport op bepaalde punten om te gooien. De Amerikanen willen meer show, minder kosten en een veld dat dichter bij elkaar zit. Na veel gebakkelei zouden alle teams inmiddels bereid zijn hun John Hancock te zetten. Of nou ja, alle teams behalve Mercedes.
De BBC bericht namelijk dat Toto Wolff er wederom niet uit is gekomen met de hoge heren van Liberty Media. Wolff is van mening dat Mercedes teveel moet inleveren, vooral op financiëel vlak. Terwijl het nieuwe voorstel wat er ligt volgens Wolff recht doet aan Ferrari’s historische waarde voor de sport, geldt dat volgens hem niet voor Mercedes. Team rood heeft namelijk weer bedongen dat het per jaar 40 miljoen Dollar extra ontvangt no questions asked.
Wolff zou voor Mercedes ook wel zo’n sweetheart deal willen zien, maar Liberty Media lijkt daartoe niet bereid te zijn. De deadline voor Mercedes om te tekenen is in principe 12 augustus. Een woordvoerder van Liberty Media geeft vrij resoluut aan dat verder uitstel niet de bedoeling is:
F1 has engaged with all teams in a collaborative and constructive way and listened to all their views. This agreement is important for the future of the sport and all our fans. We are moving forward with this and will not be delayed any longer.
Liberty Media spreekbuis
Zo ontstaat er een beetje een gekke situatie voor Mercedes. Ze weten dat er volgend jaar alsnog twee kampioenschappen voor het oprapen liggen. Maar dan moeten ze wel tekenen, anders mogen ze überhaupt niet meedoen. Misschien is dat ook een van de redenen dat Hamilton nog eventjes wacht met een nieuw contract tekenen…
Robert zegt
Die 40 miljoen/jaar die Ferrari (opnieuw) bedongen heeft; onbegrijpelijk. Team Rood kan wel heel hard roepen dat de Formule 1 niet zonder Ferrari kan, maar die arrogante Italianen zouden zich ook eens moeten realiseren dat Ferrari óók niet zonder de Formule 1 kan.
Verder is het Mercedes dus eerder alleen om de poen te doen, en de voortzetting van de dominantie; vanuit oogpunt van continuïteit en egocentrisme kan ik dit begrijpen, maar vanuit sportief oogpunt schoppen ze zich op de lange termijn de stoel onder de eigen kont vandaan.
Vooraf aan dit knotsgekke seizoen werd er geopperd dat daar waar er twee races zouden worden gereden, de tweede race zou moeten starten met als gridopstelling de omgekeerde uitslag van de voorgaande race. Alle teams -behalve Mercedes- stemden voor. Het is ze dus niet te doen om de kijkcijfers, het spektakel voor de kijkers of de funfactor voor het team zelf. Want laten we wel wezen: als Max klaagt dat racen vanaf ronde 5 t/m de finish op P3 ‘boring as hell’ is, kan dat voor Li’l Lewis of ‘Wingman’ Bottas niet veel anders zijn.
pa045 zegt
@RRRobert: Mercedes vind dat hun nu min of meer F1 zijn. En ze vinden dat ze de meest commerciële coureur hebben (huilende rapper Ham). Maar voor die man betalen ze nu al die 40 miljoen wat Ferrari krijgt. En hij heeft blijkbaar nog niet genoeg. Waarschijnlijk heeft Mercedes genoeg geld.
okdoei zegt
@RRRobert: allicht gaat het om de poen. Het is business. Stakeholders, kpi’s en beursnotering geldt alleen. De rest van het klootjesvolk zoekt t maar uit.
troljedemoeder zegt
Juist. Veel mensen hebben er nog een wat te romantisch beeld van, maar dit is wel wat het is. En de laatste jaren wordt dat steeds duidelijker. Ben benieuwd of het circus het overleeft de komende jaren.
boriske zegt
Arrogante Italianen, man toch er is er maar 1tje arrogant in de F1 en dat is Toto Wolff. Hamilton ook, maar dat is een rijder.
Zonder Ferrari -> no F1. Of je dat nu leuk vindt of niet. Het is altijd zo geweest en zal altijd zo zijn, ik snap dat je als Max fan nieuw bent in F1.
gregorius zegt
ik kijk F1 sinds 1993. Afgezien van de overwinning van Alesi in Canada (met Ferrari) kan ik niet zeggen dat ik ooit iets met Ferrari heb gehad. Ik vind ze nooit sympathiek. Sinds ze in 1999, na zo’n 16 jaar weer een constructeurs kampioenschap hebben gehaald, werden ze weer verdomd arrogant, Ze doen precies wat Mercedes nu doen.
F1 zonder Ferrari? Kan prima. Als de F1 regels kan overleven waar dominante teams dominant zullen blijven, kunnen ze ook zonder Ferrari.
Ik snap dat de F1 het ook moet hebben van het volk; het volk dat 120 euro uitgeeft aan een trui waar nog zelfs sponsoring op staat. Maar als ze F1 echt leuk vinden en Ferrari weg is, juichen ze binnen een jaar voor iemand anders.
Boomer zegt
Ik durf zelfs te stellen dat F1 beter af is zonder Ferrari. Al s die kromme regeltjes van ze slaan nergens op.
Frankypanky zegt
Ferrari krijgt niet alleen extra geld. De Italianen behouden ook hun veto-recht.
Ze kunnen in de toekomst dus weer dwars liggen als de ontwikkelingen in de sport niet in hun straatje liggen.
Dat vind ik fout en dat moet gewoon van tafel, naar mijn mening.
De draai van Ferrari is opvallend. Eerder was er een hoop verzet tegen verlagen van het budget, maar nu is alles opeens koek-en-ei?
BTW, ik denk eerder dat Hamilton wacht op wat Toto Wolff doet. Als Wolff na dit jaar vertrekt naar Racing Point, dan houdt Hamilton ermee op denk ik.
Tegelijkertijd met Lewis ook oppassen. Ook Michael Schumacher wachtte destijds te lang met bijtekenen en toen haalde Lauda Hamilton binnen
alfalfa zegt
@FrankypankyV8: Interessant maar Hamilton wil toch Schumacher voorbij?
harrie zegt
Als ze tekenen, hoe lang is Mercedes dan verplicht om deel te nemen?
Richmond zegt
@harrie: de concorde agreement Heeft teams nooit van weerhouden om te stoppen. Her gaat meer om verdeling van het prijzen geld, uitgaven etc zolang ze mee doen
Bo1972 zegt
De kans is aanwezig dat we een zogenaamde ‘2e golf’ gaan krijgen. Waardoor vele landen weer volledig op slot gaan. Met als gevolg dat er opnieuw niet verder geracet kan en mag worden. Met als logisch gevolg dat de wereldtitel dit jaar niet uitgereikt kan en mag worden.
boriske zegt
Geen enkel land gaat terug op slot, dat is economisch onhaalbaar.
donvincenzo zegt
Hmm, ik zie wel een oplossing… Als Mercedes nou eens afscheid neemt van Hamilton? Dat levert ze ook minstens 40 miljoen op…
focusrs1 zegt
Strak plan dan kan die zich volledig storten op zijn o zo belangrijke blm bs en z’n rap crap en krijgen wij weer leuke F1 te zien.
rickthestig zegt
@focusrs1: Nee, ik gun hem eerst nog een vernedering a la Vettel nu bij Ferrari en dat hij door Max op een ronde gezet wordt. Herinner me Alonso nog, dacht in 2004 in Hongarije. Die zette Schumi op een rondje.
Boomer zegt
Haha die haat tegen hem is hetgeen hem vooruit drijft… vooral blijven haten…
elemento zegt
Hoe gaan ze dit controleren. Misschien bouwen ze nu auto voor 20 milj. Men kan vertellen dat ze oude kennis gebruiken