500, 600 of zelfs 700 kilometer. Het zijn afstanden voor elektrische auto’s die autofabrikanten communiceren aan de hand van de WLTP-test. Maar in het echte leven halen de EV’s nooit die opgave. Hoe komt dat eigenlijk?
Hoewel de ontwikkelingen ontzettend snel gaan, is de actieradius in combinatie met een elektrische auto nog altijd een gevoelig onderwerp. Net als dat de fabrieksopgave van de zuinigheid van een ICE vaak niet klopt met de werkelijkheid, halen ook de EV’s de opgegeven actieradius niet. Wat dat betreft is die traditie vanuit de autoindustrie altijd gebleven. Met de invoering van de veel strengere WLTP-test is het er beter op geworden. Maar nog altijd kunnen de verschillen met de werkelijkheid fors zijn.
Haal er gerust zo’n 150 kilometer af als je kijkt naar de opgegeven actieradius van een elektrische auto. Alleen in de meest gunstige omstandigheden kom je (dicht) in de buurt van de fabrieksopgave. Denk aan milde weersomstandigheden, het niet aan hebben van de airconditioning of verwarming en eigenlijk niet harder rijden dan 90 km/u. Tenzij je een ongekende passie hebt voor hypermilen is het dus beter om rekening te houden met een verminderde actieradius ten opzichte van de fabrieksopgave.
Het verschil tussen theorie en praktijk is per elektrische auto weer anders. Mobility Service heeft een flinke vloot aan EV’s en samen met hen hebben we al behoorlijk wat elektrische auto’s gereden. In deze video geven we samen antwoord op die vraag waarom elektrische auto’s de opgegeven actieradius vaak niet halen.
Mobility Service is de Autoblog partner in zakelijk (elektrisch) leasen. Meer informatie over Mobility Service vind je op hun website zakelijkelektrischleasen.nl
gasterplancke zegt
Ik ken ook geen benzine of diesel auto die zijn opgegeven verbruik haalt. Dus waarom dit item over EV’s?
paulvtec zegt
Omdat het gras bij de buren niet groener is.
Knoopie zegt
Nou, sommige modellen voldoen wel aan het opgegeven verbruik. Helaas zijn het er zeer weinig.
rutgerg zegt
@gasterplancke: omdat je een benzine of diesel in ieder gehucht in Europa binnen 5 minuten vol kunt gooien, en je met een EV veel afhankelijker bent vd laadinfrastructuur ter plaatse en daarom range veel belangrijker is.
pramm zegt
Of juist eigenlijk niet, omdat elke EV nagenoeg iedere ochtend met een volle accu klaar staat en bijna niemand de accu in 1 dag leeg weet te rijden, enkel op vakantietrips relevant, zij het dat er dan voldoende snelladers zijn.
rutgerg zegt
@pramm: in noord en west europa ja… in zuid en oost europa nee
maotje zegt
@rutgerg: daar leven wij nederlanders toch?
pramm zegt
Tsja, of wat te denken van Siberië, centraal Afrika etc… Waarom moeten mensen altijd in onmogelijkheden denken. Ook in zuid Europa trouwens. Daar zijn huizen genoeg die lekker de airco.laten draaien. Als dat kan, kan een auto prima laden.
luckyluke zegt
@rutgerg: beetje omdenken: er zijn meer stopcontacten op de wereld dan tankstations. En je hoeft niet bij een lege batterij pas te laden, dat kan ook tussentijds van 50 naar 80%. Dan ben je ook niet van die 5 km afhankelijk
flutterby zegt
@rutgerg: nou in dit gehucht met 200.000 inwoners kost het mij 15 minuten om te tanken.
toniominestrone zegt
@gasterplancke: waarschijnlijk omdat de afwijking bij ev’s een stuk groter is.
okdoei zegt
@gasterplancke: ik wel. Mijn MX5 1.8 uit 2002. Opgave is 1:11,2 ik haal makkelijk 1:12,5 en dan rijd ik echt flink door.
Denk dat als ik het goed doe 1:13,5-1:14 kan halen.
flutterby zegt
@okdoei: in die tijd waren er nog geen maatregels gekoppeld aan de test. Sinds auto’s op CO2 uitstoot bestraft worden zijn auto’s op papier veel zuiniger geworden, maar de praktijk amper.
mwti zegt
@okdoei: dat verbruik is best fors voor zo’n klein licht wagentje. Mijn nieuwe 330i touring haalt makkelijk 1 op 15 en die is veel zwaarder en groter.
pa045 zegt
@mwti: daarom heeft BMW een 2.0 4 cilinder in een nieuwe 330 gelegd. Is die in ieder geval zuinig.
dennish84 zegt
@gasterplancke: met de huidige WLTP cijfers lukt dit wel!
johanw zegt
nooit problemen mee, als ik normaal acceleer en gewoon de snelheden rijdt in NL zoals 120-130 dan haal ik met al mijn autos het opgegeven verbruik en ga ik 100 rijden op snelweg dan behaal ik meer km’s maar goed mogelijk dat honda altijd wat conservatief is met hun cijfers. Bij mijn lexus GS ook met gemak haalde ik de cijfers met gemak. Mijn 335i touring helaas niet, viel dat wel tegen…
bernoulli zegt
Het gaat om een normverbruik. Je kunt alleen vergelijken als elke auto onder de zelfde omstandigheden wordt getest. Zolang de test niet lijkt op de praktijk, houd je afwijkingen.
mashell zegt
Maar omdat jouw praktijk niet mijn praktijk is heb je een standaard test nodig. Het probleem is niet de test, het probleem is de onjuiste conclusie die de mensen daaruit trekken, dat het test verbruik ook hun dagelijkse verbruik zou zijn. Wat de test je wel zegt dat als auto A in de test zuiniger is dan auto B dan zal auto A ook met een zeer grte waarschijnlijkheid in jouw praktijk zuiniger zijn.
bernoulli zegt
Precies. Dat is wat ik bedoel.
Svenska II zegt
@bernoulli: Dan nog blijft het een feit dat het ene merk veel meer afwijkt van de test dan de ander. Japanse merken zitten zowel bij benzine als elektriek veel dichter bij de WLTP dan de Duitsers bijvoorbeeld
jkool zegt
Ik vind het raar dat ze alle oplaadtijden tot 80% communiceren maar de actieradius wel altijd vanaf 100 doen
mashell zegt
Dat is niet zo raar. Thuis laadt je langzaam helemaal vol voordat je een lange reis doet. Maar bij de snellader laadt je tot 80% omdat die laatste 20% veel langer duurt.
pramm zegt
Vrij logisch, het DC snelladen tot 80% gaat enorm snel. doorladen tot 100% kost enorm veel extra tijd. Dus het is bij het afleggen van grote afstanden, verstandiger om 80% te laden en op basis van deze range het volgende laadpunt te kiezen. Let wel, 95% van de Nederlanders gebruiken snelladers nauwelijks niet. Overigens is AC laden tot 100% wel gewoon prima te doen, immers, dat doet de auto wanneer jij niet staat te wachten.
mashell zegt
Dat 95% van de Nederlanders de snelladers niet gebruikt is omdat nog maar 5% elektrisch rijdt… Als je elektrisch rijdt en je gaat een wat langere afstand dan hoort snelladen er gewoon bij. Ik vind dat snelladen heerlijk ontspannen, het smaakt zelfs naar cappuccino.
E zegt
De meest EV rijders gebruiken nooit een snellader. Ik gebruik hem alleen als ik op vakantie moet naar het buitenland. In alle andere gevallen volstaat gewoon thuis op de oprit laden (of op bestemming).
flutterby zegt
@mashell: hier bevalt het ook prima, meestal is de auto na 5 á 10 minuten al klaar om thuis te komen. Op weg naar Parijs liep ik met mijn Tesla zelfs bijna in de “idlefee” omdat de kinderen zich prima vermaakte.
pramm zegt
Lol… Mij standpunt is dat wanneer alle Nederlanders een EV zouden hebben. 95% nagenoeg nooit een snellader zal gebruiken.
Richmond zegt
@pramm: en waarom dan?
pramm zegt
De accu van een EV is meer dan genoeg voor het dagelijkse gebruik van nagenoeg iedereen in Nederland. Dus wanneer je thuis komt en de EV aan een lader zet (kan zowel prive als openbare lader zijn), dan is de volgende ochtend de accu weer vol. Dat kost zelfs over het jaar heen gezien, minder tijd dan naar het pompstation rijden, tanken en pinnen.
Dus het gemak om iedere ochtend een range van 400km te hebben is ideaal en fijner dan te moeten wachten met snelladen. Dat doe je echt alleen als het nodig is (vakantie etc).
We rijden hier zowel in een EV als een PHEV (beiden particulier), de een met een range van ca. 360 km, de ander een elektrische range van 70 km (met trekhaak voor paardentrailer). De eerste komt hooguit 3x per jaar bij snellader. Met de 2e hebben we een benzine verbruik van ca. 1 op 300km (oftewel, ook daar is snelladen (lees tanken) nagenoeg nooit nodig).
Martijn Valk zegt
Klopt. In de zomer kom ik inderdaad veel verder dan wordt opgegeven. In de winter minder. Echter had ik dat in de Volvo ook. Die had ruim 30% minder. Maar dat schijnt normaal te zijn.
franciscrozier zegt
@Martijn Valk: Wij halen met de EV helaas niet meer dan de opgegeven 452. Bij gewoon gebruik (de max van 100 helpt erg mee) in de zomer zo’n 410, op echt koude dagen kan daar nog wel 100 vanaf.
vondick zegt
Maar wat als je nooit op de snelweg komt? Heb je dan niet een veel gunstigere range omdat je met remenergie steeds terugvoed en in de stad niet veel harder dan 70 rijdt?
mashell zegt
@vondick: verkijk je niet op dat regenereren. De energie die je terug wint bij het afremmen voor een verkeerslicht verbrand je meteen weer (met wat extra) als dat licht op groen gaat. Het meest gunstigste is blijven rollen met een niet al te hoge luchtweerstand.
vondick zegt
Klopt, maar ben vooral benieuwd naar het verschil met continue 120 karren vs remmen/optrekken in de stad. Overigens zou een BEV wel een stuk zuiniger zijn in de stad dan de good old 535i icm mijn zware rechtervoet bij elk stoplicht.
cheatah zegt
Hoe je rijdt is veel belangrijker dan wat je rijdt / welke motor jij hebt. Maakt niet uit of ICE of BEV – is het zelfde principe
faalhaas zegt
@cheatah: En als je altijd voor een 10tje tankt scheelt het ook een hoop geld.
flutterby zegt
@cheatah: gewicht, cw-waarde en frontaal oppervlakte wegen allemaal ongeveer even zwaar mee hoor.. De luxe aanboord en bandenspanning is minimaal, maar alle beetjes helpen.
johanw zegt
en laten veel particulieren nu een auto kopen met het oog op de vakanties….helemaal issue zodra er een caravan achter moet, kansloos. Daarom zijn deze gebakkies bijna alleen maar lease autos…
E zegt
Niet bepaald hoor. Steeds meer mensen kopen net als ik gewoon een hele nieuwe EV als particulier met een fatsoenlijke accu (minimaal 60kWh) waar je gemakkelijk rond de 450 kilometer mee kan rijden
flutterby zegt
@johanw: er gaan meer mensen met het vliegtuig op vakantie dan met een caravan hoor.. Overigens hebben maar weinig campings een fatsoenlijke laadmogelijkheid.
pramm zegt
Klopt, maar heb tot op heden wel op iedere camping kunnen laden. Of t nu 6, 10 of 13a betrof. Het duurt even, maar na een nachtje zit ie al weer een redelijk eind vol.
flutterby zegt
@pramm: dat werkt misschien voor een enkeling, maar dat elektriciteitnet kan het nooit aan als iedereen het doet. Afgelopen maand al genoeg powerouts gezien op de camping vanwege de elektrische verwarming.
pramm zegt
Nee, dat klopt, is vooralsnog een uitdaging. Maar er zijn al wel veel campings waar daaraan gewerkt wordt en er bij de receptie laadpalen komen. Grote campings hebben dat al veelvuldig, sterker nog, er zijn al verschillende booking sites waar je dat als selectie criterium kan meenemen. Kleine campings zullen zeker volgen.
waterisnat zegt
Omdat groene deugleugens mogen.
E zegt
Een EV is met de meest vieze stroom nog vele malen schoner dan de minst vervuilende ICE.
Heb je enig idee hoeveel elektriciteit het alleen al kost om bruikbare benzine of diesel te produceren en te transporteren? Dan heb je het nog niet eens over se inefficiëntie van een ICE.
ericd zegt
Tsja, zware SUVs met de Cw waarde van een tuinhuisje op dikke banden helpt ook niet.
Dutchdriftking zegt
De vraag “Waarom halen elektrische auto’s de actieradius niet” is wel een beetje een vraag voor ‘Stichting Open deur’, of ligt dat aan mij?
beorn zegt
Al het omdenken (brrrr het woord alleen al) ten spijt, ik zoek een auto die met de huidige infrastructuur, mijn huidige huis en mijn huidige vakantieplannen de meeste value for money biedt. Een EV is dat in mijn geval dus nooit. Dat het reële verbruik afwijkt van de test is nogal logisch en ook prima acceptabel. Wat ik niet acceptabel vind is een auto moeten huren als je een keer naar de bouwmarkt wil. Of 10 apps en passen moeten installeren of aanschaffen omdat je een keer naar het buitenland wil.
flutterby zegt
@beorn: Hoezo kan je niet met een EV naar de bouwmarkt of op vakantie? In het buitenland zijn pasjes nog een uitdaging maar vaak is dat enkel wanneer je zo goedkoop mogelijk uit wilt zijn. Met TheNewMotion kan je praktisch overal terecht. Of plan jij je tankstops ook vanuit huis zodat je zo voordelig mogelijk kan tanken onderweg naar Frankrijk?
beorn zegt
@flutterby: ik denk dat heel snel roepen dat een EV een alternatief is, niet bijdraagt aan de discussie. Probeer eens verder te kijken dan je bubbel. Voor mensen zonder laadpaal, of die niet kunnen leasen, of een budget hebben van max 10k, of een station zoeken, enz, komt dat een beetje over alsof omdat een of andere laadpas een goeie dekking heeft al die andere punten niet meer relevant zijn. Ik geloof heus wel in een toekomst voor EV’s maar voorlopig is het een hobby voor rijke mensen, de een nog harder dan de ander schreeuwend dat het echt zo makkelijk is en dat er voor elk probleem wel een oplossing is. Prima hoor, dan wacht ik alle oplossingen wel even af. Kom wel terug als een er formaat Ford Mondeo elektrisch te rijden is voor 10k die ik in de straat voor mijn huis kan opladen. Good day :)
flutterby zegt
@beorn: wie moet er precies buiten zijn bubbel kijken? Deze argumenten snijden hout, maar die van je eerdere reactie niet.
EVs staan nog in de kinderschoenen en zijn dus inderdaad duur of erg beperkt. Het is echter een kwestie van tijd tot de tweede generatie EVs gebruikt op de markt komen (Model 3, Kona, e-Niro) en die zullen wel betaalbaar zijn. Zeker gezien het gebrek aan slijtage onderdelen gaan ze langer mee. Die merken hebben hun accu’s ook goed onder controle in tegenstelling tot eerste generatie EVs van Nissan en Renault.
superfunky zegt
@flutterby: naar de bouwmarkt is geen issue, het zijn die lange ritten zoals vakantie waar de gemiddelde autorijder 20-25% van zijn kilometers aan spendeert die maken dat EV gewoon een drama is en volkomen ongeschikt als primair vervoer voor mensen die ook geregeld buiten de polder komen.
Jij niet, jij vindt het allemaal geweldig, maar wij, normale mensen zeg maar, het laatste waar wij mee bezig willen zijn is berekenen hoe je er komt, waar het volgende tankstation zal zijn en of die wel open is op volle sterkte of dat ‘tie net ff dicht is voor onderhoud of vanwege een storing of omdat er slechts 1 pomp beschikbaar is en je dus een uur moet wachten.
Wij willen gewoon 1x stoppen en doorjanken naar de plaats van bestemming. Wij hebben geen haast, wij vinden dat gewoon leuk. Snap je dat? Leuk? Dat het gewoon leuk is om een nieuwe recordtijd neer te zetten, of een mooi gemiddelde te halen? Dat je plant om zo tegen 18:00 op een terras in Milaan te zitten en dat gewoon lukt om er al voor 17:30 te zitten.
Snap jij niet, he? Jij vindt het leuk om die fluwelen rechtervoet over het elektropedaal te laten glijden zodat de wrijving minimaal is. Heerlijk in de luwte kilometers achter een vrachtwagen hangend om net ff die 40km extra range aan te tikken. En dan die ultieme natte droom, gewoon 1 pitstop minder op de rit naar Milaan!! Man, man, dat is toch lekker hoor.
Wij hebben de koffie inmiddels op na een vorstelijke anti-pasta, een prime, secundo et un dolce, maar fijn dat jij ook bent aangekomen. Gut, o, gut wat ben ik blij dat dit never in ons leven de realiteit gaat worden voor de meesten van ons!
flutterby zegt
@superfunky: haha nee ik snap er niets van. Ik zie de reis niet als een wedstrijd want dan erger ik mij kapot aan het verkeer. Liever in alle rust rijden en genieten van de reis, onafhankelijk van snelheid. Ik kan namelijk ook in alle rust 150-160 km/u rijden.
Daarnaast maakt het verbruik mij echt niet uit. Wanneer ik door heb dat ik met 20-30% bij de volgende lader aankom dan gaat de snelheid omhoog. Trouwens als het om tijd gaat ligt de optimale snelheid van de Model 3 LR op 190 km/u.
Juist met elektrische rijden wordt de wedstrijd van zo snel mogelijk op je bestemming komen een uitdaging, maar daar moet je wel de hersenkracht voor beschikbaar hebben want er zijn veel meer variabelen. Met een diesel ben je met name beperkt door het overige verkeer en snelheid controles.
Richmond zegt
@superfunky: de reis is onderdeel van de vakantie, niet alleen de weg er naar toe. Ik ga graag met de auto op vakantie en natuurlijk wil ik liever vroeger dan later op mijn bestemming aankomen. Maar ik ga niet extra hard rijden daarvoor of minder vaak stoppen. Als ik trek krijg of gewoon benen wil strekken en ik verlies daardoor half uur. So be it. Life goes on, hakuna matata
nofxke zegt
Omdat bij EV’s airco en verwarming grote verbruikers zijn.
Verwarming of airco in EV’s trekken zomaar 5kW aan energie.
Bij thermische motoren is warmte een gratis neveneffect en een riemaangedreven aircopomp verbruikt ook minder dan een elektrische en deze kan zelfs gestuurd worden, bij gas los, even harder werken en even ontkoppelen bij volgas
flutterby zegt
@nofxke: Doe mij een lol en zoek een airco die 5 KW aan stroom trekt.. Een gemiddeld rijtjeswoning heeft dat niet eens nodig..
Een resistente verwarming wel, dat zag je met name in Tesla’s maar nu met de Octovalve zit in elke model een warmtepomp. Koelen en verwarmen met een warmtepomp (bidirectionele airco) kost hooguit 5% van je range.
nofxke zegt
@flutterby: psa hybrides hebben airco van 5 kw en elektrische verwarming van 5 kw. (Max vermogen)
FB_100003908191927 zegt
Onze Fiat 500E heeft een verwarming met een max vermogen van 8 KW. De airco max 5 KW.
Wat de verwarming en airco van de Renegade 4xe max verbruiken weet ik nog niet
flutterby zegt
@FB_100003908191927: 5 KW koelvermogen of elektrische vermogen? Dat is namelijk nog wel een verschil van een factor 3 á 4 (COP).
nore zegt
Reikwijdte kun je ook niet aangeven.
Mijn auto haalt nu (10 – 22°C) een goede 200km.
Afgelopen winter bij -20 tot -25° houdt het bij 140 km wel op.
xjs678qr zegt
Al 20 jaar doet een diesel bij 7l diesel per 100km met allerhande auto’s. Motor of model en liter maken niets uit, en als je minder verbruikt, moet je gewoon meer gas geven!
homanito zegt
Omdat ze gewoon zijn van sjoemelen de automerken, ze kunnen het niet afleren.
twijn zegt
De belangrijkste factor wordt helaas niet benoemd. De luchtweerstand.
Dit heeft veel meer van invloed dan een airco of type banden.
Waarom heb je in de winter minder bereik? De lucht heeft een hogere dichtheid.
Rij je met windkracht 9 tegen de wind in of heb je hem in de rug. Dat merk je met een EV veel sterker.
flutterby zegt
@twijn: de wind heeft daarnaast ook nog effect op het warmteverlies waardoor meer verwarming nodig is. Het is een mes wat aan drie kanten snijd in de winter.
dwfc zegt
Ik wacht nog wel even totdat ‘ de batterij van de toekomst ‘ het comfort, opladen, rijbereik zowel in winter als zomer, van de benzineslurper heeft bereikt.
Momenteel red ik me wel met een bezineslurper en een plug in.
Richmond zegt
@dwfc: waarom moet de ice altijd als de norm aangehouden worden. Accepteer hoe de ev is en pas je erop aan. De huidige stand van zaken van ice is pas gekomen na 100 jaar ontwikkeling. En de EV moet dat nu vanaf het begin meteen evenaren.
dwfc zegt
Het is nog maar het beginstadium.
Innovatie = vooruitgang …
Ik rij met de 745 e met regelmaat Duitsland in richting FrFu of Hamburg.
Dat is niet tegen 100 p.u. zoals in NL.
150 is de cruise snelheid …. en dan moet je af en toe bergop, bergaf en
wat bij accelereren …. mmm dan halen we de 15 of 20 kwh/100 km helaas niet
met huidige batterijeten. Maar geduld, dat komt er nog wel van, ben ik zeker van..
cossiekiller zegt
@Wouter Pompen ze die banden ook niet keihard op voor de test. Voor verminderde rolweerstand?
Van Loon zegt
Een beginstadium????Men is al jaren aan die accu’s aan het sleutelen en er is zo goed als geen vooruitgang geboekt!Het enige wat men gedaan heeft is ze steeds groter en zwaarder maken om iets verder te kunnen rijden maar in kwaliteit zijn ze nauwelijks verbeterd !En ze zullen ook niet beter worden net zoals EV ook nooit echt betaalbaar zullen worden voor veel gewone werkmensen!Ze zullen binnen enkele jaren wel dezelfde prijs hebben als traditionele auto’s maar dan omdat die ook veel duurder zullen worden!Het resultaat zal zijn dat persoonlijke vrijheid van vervoer voor een aanzienlijk deel van de bevolking niet meer zal bestaan ,te vergelijken met de jaren 50 toen alleen de dokter,de notaris en enkele welbegoede burgers een auto hadden!Dat EV verhaal is in de eerste plaats een sociaal drama dat enkel milieu winst op zal leveren omdat veel mensen het zich niet meer zullen kunnen permiteren en noodgedwongen de fiets of de bus zullen moeten nemen! Walgelijk!