BMW geeft de X7 gespleten koplampen mee: een mooie manier om de aandacht van de grille af te halen. Die trend is namelijk nogal polariserend. De ontwerper van de X7 legt uit.
Wie zich zo vrij voelt: begin al vast even met tellen hoe vaak in dit artikel de term ‘polariserend’ of ‘de meningen verschillen erover’ of dergelijken gebruikt worden. We moeten het namelijk even hebben over een designtrend waar de meningen nogal over versch…. daar gaan we al. Een polariserende trend. Gespleten koplampen.
BMW X7 met gespleten koplampen
Dat deze trend ter sprake komt, pinnen we even vast op de BMW X7. De kolos van BMW is deze week gepresenteerd in gefacelifte vorm en dus kon het merk wat zaken herzien op de auto. Vooral het nieuwe front valt op: het merk uit Beieren verving de bestaande koplampen met nieuwe ‘gespleten’ koplampen. Dat betekent dat de daadwerkelijke koplampen niet in hetzelfde cluster zitten als bijvoorbeeld de dagrijverlichting en de richtingaanwijzers. Nou weet BMW sowieso al lekker controversieel te zijn met hun huidige design, sommigen zouden het zelfs polariserend noemen (wij niet hoor!). Toch zit er ook een milde vorm van wetenschap achter. Vandaar dat we het eens moeten hebben over die gespleten koplamp.
Gespleten koplampen
Het is lastig om één auto vast te pinnen die de trend van de gespleten koplampen veroorzaakte. Er zijn veel auto’s geweest met verschillende koplampclusters. Een goed vroeg voorbeeld waren auto’s met klapkoplampen, waar ook een soort dagrijverlichting in de bumper verwerkt zat.
Dagrijverlichting
Het is echter pas sinds recent dat er meer gekeken wordt naar verlichtingsdingetjes en dat komt met name door de verplichtstelling van dagrijverlichting in 2009. Elke auto moest vanaf toen een bepaald stukje verlichting altijd aan hebben staan. Vanaf toen begonnen autofabrikanten te kijken naar hoe die dagrijverlichting geïntegreerd kon worden. De makkelijkste manier is de ‘Audi-kerstboom’, de Audi R8 en A4 bijvoorbeeld van toen ter tijd, die staan bekend om hun LED-strip in de koplamp die als dagrijverlichting fungeert. Nissan pakte het anders aan met hun fris en eh, polariserend ontworpen Juke. De koplampen zitten relatief laag in de bumper, met een andere set koplampen zo’n beetje boven op de motorkap. Daar zitten de dagrijverlichting en de richtingaanwijzers. De Nissan Juke is één van de eerste auto’s die zich waagde aan deze gespleten koplampen.
Citroën
De vorm waarin je gespleten koplampen nu bij BMW ziet, met een lager geplaatst koplampencluster en een hooggeplaatste LED-strip, werd in 2014 bekend door de Citroën C4 Cactus. Deze sowieso al opvallend ontworpen auto staat bekend om zijn eveneens opvallende koplampen. Bij Citroën sijpelde de trend door naar zo’n beetje al hun modellen en was het de signatuur van het Franse merk: zelfs de C1 kreeg ze in een bepaalde vorm!
Andere auto’s die al snel volgens deze trend ontworpen werden zijn onder meer de Jeep Cherokee en Hyundai Kona. Ook Hyundai begint nu steeds kunstiger te worden met LED-koplampen en gespleten units, maar Jeep stapte juist bij een facelift voor de Cherokee weer van de gespleten units af. Het is dus niet voor iedereen een blijvertje.
Het is echter niet abnormaal voor merken om zichzelf een beetje uniek te maken, want de Citroën, Jeep en Hyundai waren redelijk uniek. Wanneer BMW het oppikt met de nieuwe 7-reeks en ook Audi binnenkort ermee aan de haal gaat met bijvoorbeeld de Q6 (voor China) en de A6 e-tron, dan lijkt het autolandschap serieus deze trend te omarmen.
Geen porem
Dat terwijl je op bijna alles wat met het internet te maken heeft vaak leest dat men het bepaald geen porem vindt. Designers smullen ervan, maar daar heb je weinig aan als het niet mooi gevonden wordt. Nou zijn wat meningen op het internet geen steekproef, maar dan nog. Hoe zit dat en waarom hopt BMW bijvoorbeeld op de trend der gespleten koplampen? Dat laatste weten we nu dankzij de ontwerper van de BMW X7, Domagoj Dukec.
Vrijheid
Een paar aspecten zijn redelijk voorspelbaar en reeds genoemd. Je maakt de auto er iets unieker mee en je polariseert: dan maakt goed of slecht niks uit, je komt in ieder geval onder de aandacht. Dukec noemt echter als hoofdreden dat het je als designer iets meer vrijheid geeft. Als alles in één koplampencluster moet, dan moet dit hele cluster aan een breed scala aan eisen voldoen. Helemaal in de tijd van laser- en matrixtechniek in koplampen is het belangrijk dat je lampen niet verblinden, en dus moeten ze volgens regelgeving op een bepaalde plek zitten. Bij de BMW X7 is er een soort maximumhoogte waar je die koplampen kunt plaatsen, anders komt het niet door de wet.
Die regels gelden niet of minder voor dagrijverlichting. Met deze gespleten koplampen kan BMW de koplampen zo plaatsen dat ze door de keuring komen en kan de dagrijverlichting het ontwerp ‘afmaken’. Met LED-frutsels is de dagrijverlichting tegenwoordig toch vaak de signatuur van de auto. Daarnaast geldt vaak dat designers tegenwoordig steeds meer willen inspelen op platte, langwerpige koplampen. Je kunt met dunne LED-dagrijverlichting de illusie creëren dat er geen andere koplampen zijn. Dat helpt ook met de proporties, helemaal bij crossovers en SUV’s. Des te hoger de lampen, des te natuurlijker het lijkt. Ook al is het geen SUV, bij de Audi A6 e-tron Concept zie je dit goed. De ‘echte’ koplampen zitten net boven het grille-achtige sierstuk onder de dagrijverlichting, terwijl die dagrijverlichting de blikvanger is qua verlichting. Het valt bijna niet op, maar het zorgt ervoor dat Audi vrijwel alles mag doen met de dunne lichtstrip.
Kortom: er zijn wel degelijk designtechnisch goede redenen om mee te doen aan de gespleten koplampen-trend, hoe polariserend deze dan ook is. We verwachten dat het aantal auto’s met op een manier gespleten koplampen eerder toeneemt dan afneemt, dus wen er maar aan. Het hele gesprek met Domagoj Dukec door BMWBlog kun je hieronder terugzien:
Allroundnoise zegt
Hype of niet, mooi is het niet.
wimof zegt
Net als oliefantenpijpen, en (over)morgen draagt iedereen ze.
tjorque zegt
Ik begrijp geen hol van heel die uitleg en vind de koplampen (en de rest van de X7 ook) te lelijk om het opnieuw te willen lezen…
Heel jammer om te zeggen maar veel van de automotive trends zijn de oorzaak van mijn teruglopende interesse in auto’s…
racerx zegt
Dat geldt voor mij precies hetzelfde, auto’s zijn mede hierdoor voor mij een werktuig geworden. Op AB vind ik het leuk om stukjes over onbetaalbare supercars of oudere auto’s te lezen. Verder is mijn interesse geheel verplaatst naar motorfietsen…
harrie zegt
Dus omdat de auto’s veel te lomp zijn geworden om de koplampen op een legale plek te zetten, maakt het niet meer uit dat het niet goed is zolang je maar polariseert ofzo.
Goed verhaal ja.
bernoulli zegt
Walter White was gewoon een trendsetter!
Johanneke zegt
Als ze de koplampen niet zo bizar plat wilden hebben was het hele probleem er niet. Ik ben bang dat deze auto’s slecht oud gaan worden qua design. Zoals wij nu lachen om de ‘futuristische’ wedge designs uit de jaren 80 van sommige auto’s, zo denk ik dat er over 30 jaar om deze auto’s gelachen wordt. Van oja alles moest met duizend scherpe lijntjes en een mega (voornamelijk functieloze) grille, 4 dubbele nepuitlaat, weet je nog.
Wolflow zegt
@Johanneke: Het ziet er nu, ook grotendeels door gigantische grille, niet uit. Hoef je niet eens jaren voor te wachten
Bella Macchina zegt
Doet nogal chinees aan.
Henkie zegt
Hetzelfde verhaal dus als met de achterlichten volledig weggewerkt in de achter klep. (Audi Q modellen Opel Insignia A tourer) volgens de regels kan het niet dus dan maar een verschrikkelijk lelijk compromis.
Rick-dos zegt
Op de foto’s vond ik het al wat hebben maar zo live in dat filmpje ziet het er gewoon goed uit. Ben benieuwd hoe dit zich verder vertaald op de andere modellen.
mashell zegt
Het is gewoon een truukje on de wagen breder te laten lijken, op die manier komt een hoog model als de X7 beter in proportie.
griffendahl zegt
Wat ze ook hadden kunnen oplossen met de nieren in de breedte dimensioneren ipv in de hoogte?
faalhaas zegt
Ook lekker met het designen, kan je 2 units per kant ontwikkelen ipv 1. Hetzelfde als met schade, ga je voor 2 units de bietenbrug op. En maar afvragen waarom auto’s zo duur worden.
alfapeter zegt
“Met deze gespleten koplampen kan BMW de koplampen zo plaatsen dat ze door de keuring komen en kan de dagrijverlichting het ontwerp ‘afmaken’.”
Ipv een tweede stel koplampen hoog te plaatsen zou ik eerder de hele auto lager maken.
koekwaus zegt
@alfapeter: dan heb je geen hoge instap meer
karhengst zegt
Ze weten zich geen raad de huidige zeecontainers nog iets elegants (of legaals) mee te geven.
Je zou het design van een Tesla haast gaan waarderen. In principe dan.
jje003 zegt
Een ding weet ik zeker, dat is dat BMW 7 vaste klanten heeft verloren in de familie.. Nu zullen ze daar niet wakker van liggen want ze verkopen toch wel in China. Maar als er weer een nieuwe hype komt qua merk zijn ze die klanten uit China ook kwijt. En dan zijn het er opeens toch wel veel meer. Ik vind het niet om aan te zien, ook niet bij de C4 of die andere lelijke gevallen.
Richmond zegt
@jje003: ze verkopen meer dan ooit, ook in Nederland. Dus je betoog klopt niet.
zesinlijn zegt
Interessant…!
RiKe zegt
Al zouden de koplampen de auto als de meest epische auto ooit laten rijden (hoe bijzonder dat ook zou zijn), nog steeds niet om aan te gluren
ggj1987 zegt
Ik vind het maar niks en die dagrijverlichting al helemaal niet. Dikke onzin is het