Belgie verdient grof geld aan gepersonaliseerde kentekens, terwijl Nederlandse automobilisten op een houtje bijten. Wat klopt hier niet?
Autobezitters dienen voor onze overheid al jaren als een prima melkkoe. Wegenbelasting, parkeergeld en accijnzen brengen miljarden in het laatje en komen goed van pas als er nog ergens een tekortje gedicht moet worden. Rutte en zijn ministers laten desondanks een belangrijke kans liggen om autorijdend Nederland nog een poot uit te draaien: de gepersonaliseerde kentekenplaat.
We hoeven maar even naar onze zuiderburen te kijken om te zien wat zo’n opvallende kentekenplaat kan opleveren. Daar spekken kentekencreatievelingen al jaren de staatskas door 1.000 euro neer te leggen voor een letter- en cijfercombinatie naar keuze. Dit jaar werden de eisen versoepeld en wisselden opnieuw 3.993 Belgen van nummerplaat. Telt u mee? Dat leverde de staat namelijk zo’n vier miljoen euro op.
Mogelijk schrikken onze volksvertegenwoordigers na het lezen van die cijfers alsnog wakker, maar die kans is niet zo groot. Ons kentekensysteem lijkt namelijk in de verste verte niet op dat van de Belgen. Zij hebben een persoonsgebonden plaat, terwijl wij het moeten doen met de kentekens die al op de bumpers van onze auto’s zitten.
De overstap naar een nieuw, persoonsgebonden kentekensysteem neemt waarschijnlijk vele jaren in beslag én zal in eerste instantie bakken met geld kosten. Vooral dat laatste zal anno 2014 een probleem zijn, want Den Haag moet alle zeilen bijzetten om de begroting ook maar een beetje sluitend te krijgen.
Ook de administratieve rompslomp is waarschijnlijk niet te overzien, omdat in Nederland de complete historie van een auto aan het kenteken gekoppeld is. Daarbij gaat het er niet alleen om of je APK nog niet verlopen is, maar ook om eventuele openstaande fanmail van het CJIB of wegenbelasting. Daarbij kan best eens wat mis gaan, zo bleek ook in België.
Ondanks deze potentiële bezwaren zijn onder andere D66 (12 zetels) en SGP (3 zetels) wel in voor de persoonlijke kentekens, zo laten zij aan Autoblog weten. Al kunnen we ons zo voorstellen dat de laatste een aantal gevoelige combinaties op de zwarte lijst zal willen zetten. Ook de VVD liet in het verleden blijken wel wat in het idee te zien, maar andere partijen houden het helaas op een stilzwijgen.
Wellicht kan het alwetende Autoblog-publiek duidelijkheid scheppen: moet dat gepersonaliseerde kenteken er ook voor ons komen of is het allemaal maar onzin?
moveyourmind zegt
Echte auto’s hebben al meer dan genoeg persoonlijkheid van zichzelf.
888natan zegt
@moveyourmind: gewoon CD in het midden plaatsen en je kan overal ( gratis) parkeren waar je wilt
MrSkyline zegt
@888natan: Wie gebruikt er tegenwoordig nog cd’s?
danmar zegt
Zijn “we” te calvinistisch voor. Stel je voor dat je met je kop boven het maaiveld uitsteekt. Nee, hoeveel geld het potentieel ook oplevert, ik zie het hier niet gebeuren.
wimpster zegt
@danmar: Inderdaad. “Kijk die patser eens in z’n met z’n eigen kenteken, ik zal hem leren!” *kras met sleutel* Ze bestaan helaas echt :(
Ook denk ik dat het de Nederlandse (semi-)overheden ongeveer 37 jaar, 215 dagen, 16 uur, 2 minuten en 29 seconden kost om hun procedures en systemen hiervoor geschikt te maken en dat het uiteindelijk 98232.7% meer kost dan het oplevert.
Als ze het wel aan gaan bieden reserveer ik alvast deze: http://i.imgur.com/IuI5c.jpg (onfortuinlijk gegenereerde url).
parker zegt
@danmar: klopt, gaat de SP en de partij van de afgunst nooit mee akkoord, of alleen als bijstandsgerechtigden en armoezaaiers zoiets dan ook kunnen krijgen middels een subsidie..
rob5nismo zegt
Hier heeft dat geen zin.
Waarom 1000 euro neer tellen voor een kenteken?
Kun je beter dat geld aan een bodykit geven als je je wagen wilt personaliseren.
Of een mooie set wielen.
Dat kun je er nog afhalen als je de wagen zou verkopen,een kenteken blijft op de wagen zitten
str8six zegt
@rob5nismo: een bodykit? Seriously?
rob5nismo zegt
@str8six: ja je hoeft niet gelijk extreem te gaan.
Je hebt ook styling sets enz
tombe zegt
@rob5nismo: hier dus niet, die nummerplaat neem je mee voor de rest v je leven
rob5nismo zegt
@tombe: idd in belgie heb je je kenteken voor altijd
uselessblogger zegt
@rob5nismo: bodykits en wielen bestaan in belgenland ook hoor
rob5nismo zegt
@uselessblogger: weet ik.
Ik heb daar genoeg meetings gehad
888natan zegt
@rob5nismo: uhm, misschien omdat je dan gratis en op de stoep mag/kan parkeren dmv je kenteken CD in het midden ;)?
rob5nismo zegt
@888natan: hahaha dan verdienen die platen zichzelf wel terug
tombe zegt
Sommige geven meer aan hun nummerplaat dan aan hun auto zelf. En al die aandacht, niks voor mij, laat ze maar betalen
robert110 zegt
Laat maar, als je een persoonlijke plaat wil plak je er maar een extra achter je ruit, zoals vrachtwagen chauffeurs of loonwerkers dat altijd doen. Het lijkt mij bovendien veel nuttiger om de 1000 euro in een nieuw verfje of een mooie sierlijst te steken, dat ziet er volgens mij een stuk beter uit. Daarnaast zie ik ook nog wel de discussie aankomen of sommige combinaties niet toevallig racistisch kunnen worden opgevat, of dat de auto van de buurman met de grond gelijk is gemaakt omdat hij zonder er voor te kiezen met een VVD kenteken rijd.
tombe zegt
@robert110: bekeuring
Edge zegt
Stel je eens voor hoeveel geld je kunt verdienen als overheid zijne als je ook bedrijven dit laat doen. Landelijke ketens die hun auto’s kunnen voorzien van een bedrijfskenteken zou wel kunnen aanslaan. Hema-vrachtwagens die met HEMA 01 rondrijden, PostNL-auto’s met POSTNL 01, ING-bank auto’s die met ING 01 rondrijden, Dealers die hun auto’s kunnen voorzien van persoonlijke dealerplaten, voetbalclubs die kentekens met hun naam erop kopen voor hun spelers etc. En dan natuurlijk nog alle inkomsten van particulieren die een persoonlijke kentekenplaat willen. En dan uiteraard met het Britse systeem dat het volk dat er geen behoefte aan heeft, gewoon een kenteken krijgt toegewezen. Scheelt kosten met invoeren
HZW zegt
Lekker belangrijk wat er op je kentekenplaat staat.
gtwillem zegt
Ik zie niet in waarom niet. In Groot-Brittanie werkt het heel erg goed. Daar hebben auto’s standaard platen zoals in Nederland (gebonden aan auto, niet aan eigenaar) en daar worden de platen zeer goed verkocht.
En de mensen kunnen zelf bepalen of ze het wel of niet willen doen. Prima idee, lijkt mij.
Friez zegt
@gtwillem: precies! In GB krijg je ook gewoon een standaard kenteken bij je auto en kun je daarna zelf een persoonsgebonden plaat erop plaatsen. Doe je de auto weg, dan gaat het ‘standaardkenteken’ weer op de auto en klaar is kees!
Alpine zegt
Mijn beide auto’s ( aankoop 2011 en 2012 ) hebben een nummerplaat die bij de auto hoort …
Mijn oude nummerplaat heb ik moeten indienen. ( 3 wagens meegegaan )
pomoek zegt
Ik zou het zelf niet willen. Maar er zijn genoeg mensen die hier geld voor over hebben. En dat geld vloeit de staatskas in. Dat geld komt uiteindelijk ten goede aan de gemeenschap. Dus waarom niet? Hebben we ook wat te lachen onderweg (Ja ik heb het over jou PI3T3RTJ3-26!).
draadloos zegt
Ik zou er toch wel gelijk 1 nemen.. Verhuis over 2 jaar naar belgie, en die plaat is het eerste wat ik aanvraag dan
Design_Driven zegt
@draadloos: doe het niet, en dan bedoel ik niet de 9 plaat.
rolov zegt
Ik zou ook gelijk een gepersonaliseerde plaat nemen. 1000 prima maar dan wel mijn eigen plast voor de rest van mijn leven.
Design_Driven zegt
Wat een onzin, hier in het VK is het kenteken ook gekoppeld aan de auto voor het hele auto leven. Ook verzekering en APK (MOT) en belastingen zijn aan het kenteken gekoppeld. Wil je een gepersonaliseerde kenteken dan koop je die via een veiling. Die koppel je dan je auto. Wil je er weer vanaf dan krijg de auto zijn oude kenteken terug.
Goed systeem. Simpel gepersonaliseerde kenteken kost rond de 700, speciale kentekens kosten meer, soms veel meer. Zolang een kenteken je auto niet jonger doet lijken mag eigenlijk alles.
rolov zegt
@sketcher: niet jonger doen lijken? Hoe had je dat in gedachten dan?
Design_Driven zegt
@rolov: Kentekens in het VK zijn net als in Nederland uitgegeven in reeksen. Die corresponderenmet een jaartal. Mijn kenteken is bv van oktober 2000 (begint met X). Als ik een custom kenteken maak die begint met een reeks die later dan 2000 is uitgegeven dan is dat niet toegestaan.
robgooi zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
robgooi zegt
@JordyS : deze post is inderdaad een nutteloze bijdrage. Autoblog censuur wil geen kritiek.
Vincegail zegt
1000 euro voor de plaat en 30 euro administratiekosten. Geen geld voor iets dat nog een jaartje of 40 meegaat. Ga er zeker eentje kopen in de nabije toekomst!
larsyboy1997 zegt
In Zweden heb je ook Vanity plates en daar is het kenteken wel autogebonden. Je betaald 7000 kronen geloof ik voor een persoonlijke plaat die 10 jaar geldig is.
Bart_V zegt
nou reserveer maar vast 03-SG-TE
spidermann zegt
In the USA kost een gepersonaliseerde bijna niks, in Duitslands trouwens ook bij niks. Wat dat betreft hebben we een DDR regeling, “je schikt je maar wat je krijgt (en duur betaalt), andrrs krijg je niks” en draconische straffen.
Kan allemaal niet waar zijn met de huidige mogelijkheden van ICT, belachelijke RDW lullen.