Het is geen kwaaie pier die Pierre. Hij is alleen wat traag.
In een zinderende thriller (verslag) leek Max Verstappen vanmiddag op pad zijn eerste pole om te zetten naar zijn eerste zege vanaf pole. Maar we moeten daar nog even op wachten. Bij het sluiten van de markt griste Lewis Hamilton, de man die we al talloze malen vanaf pole hebben zien winnen, de overwinning bij Max uit handen. Misschien wel goed ook, want het stelt het moment wellicht even uit dat we verveeld raken van Max’ zoveelste zege vanaf pole.
Doch vandaag hadden we het eigenlijk graag anders gezien natuurlijk. Na de race was het dubben geblazen. Had Red Bull iets anders kunnen of misschien zelfs moeten doen met de strategie? Dat is een lastige. Max één ronde ná Lewis naar binnen halen was in ieder geval zeer tricky geweest. In zijn eerste ronde op nieuw rubber was LH44 meteen vlijmsnel, dus dat zou een krappe kwestie zijn geworden uitrijden pitstraat. Het enige wat misschien gekund had, was Max vóór Lewis binnenhalen. Maar ja, maak die beslissing maar eens vanuit gewonnen positie. Je geeft de Merc dan track position en je moet maar hopen dat je ‘m weer bijhaalt, laat staan terug inhaalt. Vanaf plek twee was die beslissing een stuk makkelijker te maken.
Maar dat had een reden, die ons brengt naar het onderwerp van dit bericht. Achter Lewis (en Max) zat er een enorm gat naar de nummer drie op de baan. Dat was op dat moment nog Charles Leclerc. Lewis kon dus stoppen en daarna meteen beginnen aan zijn opmars richting Max’ versnellingsbak. Alleen een paar achterblijvers zaten nog een beetje in de weg. Hoe anders was dat geweest als Lewis eerst nog even om positie had moeten knokken met een andere coureur. Dan had hij daarmee waarschijnlijk zoveel tijd verloren, dat hij waarschijnlijk nooit meer bij Max was aanbeland.
De aangewezen man om deze rol te vervullen was natuurlijk Max’ teammaat Pierre Gasly geweest. Als die zich zoals het een goede wingman betaamt op een gepaste afstand van ergens tussen de vijf en vijftien seconden achter Max op de baan had bevonden, had hij zich lekker breed kunnen maken om Hamilton wat op te houden. Waarschijnlijk had Mercedes het dan überhaupt al niet aangedurfd om voor deze alternatieve strategie te gaan. Maar helaas: Gasly reed niet op tien seconden van Max, maar op ongeveer anderhalve ronde achter Max. Je wordt bedankt, Pierre. Is Rubens Barrichello eigenlijk nog beschikbaar dezer dagen?
pomoek zegt
Counter point: als Bottas niet door Leclerc eraf was getetst dan was Verstappen waarschijnlijk 3e geworden.
Off topic: voor Leclerc is het wel fijn dat het vakantie is. Die is echt even de snelheid en scherpte kwijt.
gwnbmw zegt
@pomoek: ik denk niet dat bottas de pace van ham-ver bij had kunnen houden vandaag. Ze zaten echt in hun eigen klasse.
sirprize zegt
@pomoek: is Bottas ook niet op een ronde gezet door Max en Lewis?
Dutchdriftking zegt
@pomoek: klopt. Leclerc is er enorm aan toe. Erg benieuwd naar de 2e helft van het seizoen!
cloverleaf zegt
@pomoek: je bedoelt dezelfde Bottas die de halve race achter een Renault vast zat? Die Bottas?
pomoek zegt
@cloverleaf: ik bedoelde de Bottas die 18 duizendste achter Verstappen kwalificeerde.
E34M5Touring zegt
@pomoek: 1 rondje op een lege baan is wat anders dan volk inhalen. Iets waar Bottas gewoon niet in uitblinkt. En de Mercedes ook niet gezien de rem issues. Op Sky zeiden ze dat de Benz zo op de grens loopt dat, wanneer ze niet 1-2 rijden of in veel verkeer zitten, die auto meteen issues krijgt. Vooral met temperatuur management.
Boomer zegt
Iedereen vergeet voor het gemak dat in de eerste stint Hamilton 5 ronden of zo langer door reed. Hierdoor was hij ook in de tweede stint in een betere uitgangspositie omdat zijn banden nou eenmaal beter waren. Dus aan het eind waren Max zijn banden klaar geweest en had lewis wellicht alsnog Max gepakt.
Dutchdriftking zegt
@airc: klopt helemaal. Waar Mercedes vorige week zat te prutsen qua strategie deden ze dit nu perfect.
pomoek zegt
@airc: dat is de vraag. Hij kwam Verstappen niet voorbij op die 5 ronden jongere banden. Door te kiezen voor nieuwe banden moest Verstappen blijven pushen. Hierdoor joeg hij zijn banden over de cliff. Hij kwam boivoor rode banden omdat zijn witte helemaal op waren, hoewel ze eerder dachten dat hij hier de race op zou kunnen uitrijden. Als Hamilton op de witte was blijven doorrijden had Verstappen niet zo hoeven te pushen.
Edge zegt
@airc: Waarbij het woordje “wellicht” toch wel het sleutelwoord is. Zodra ze bij Red Bull zagen dat Hamilton op mediums zo enorm veel sneller was, moest Verstappen het uiterste van zijn banden vragen om Hamilton zo lang mogelijk achter zich te houden. En ja, dan jaag je ze over de klif.
Als Hamilton op de harde band was blijven rijden, had ik het nog maar moeten zien. Zijn overspeed op Verstappen was dan lang niet zo hoog als dat ‘ie nu was, waardoor Verstappen ook met meer marge had kunnen rijden en zich langer breed had kunnen maken. Dan had ik nog maar moeten zien of Hamilton er voorbij was gekomen, of dat ‘ie à la Raikkonen in Spanje 2016 vast zat op die tweede plek
gertjan2012 zegt
Gasly had hem misschien 2 bochten op kunnen houden maar meer ook niet. Met het tempo dat Hamilton reed en de versleten banden van Max zat er vandaag gewoon niet veel meer in dan P2. Ik zie Max ook veel liever winnen, maar vandaag liet Mercedes zien dat ze nog steeds marge (over) hebben.
harrie zegt
Beetje gezocht allemaal, maar feit is inderdaad dat Max er compleet alleen voor staat dit seizoen.
Ben benieuwd of Marko woord houdt of dat Kvyat de 2 seizoenshelft naast Max mag afmaken.
ghost zegt
@harrie: ik zie Leclerc nog eerder in de stoel van Gasly zitten dan Kvyat…?
HZW zegt
Gasly rijd zo gebrekkig dat een 2de plek bij de constructeurs er ook niet snel in zal zitten.
flutterby zegt
Als Gasly anderhalve ronde er achter reed had hij ongeveer gelijk gereden met LeClerc op 3…
Het was mooi om te zien dat Max en Ham hun eigen race aan het rijden was, helaas zat winst er vandaag niet in. Maar zeker geen schaamte in de tweede plaats.
bbjorn zegt
@flutterby: leclerc reed op 60 seconden, 1,5 rondje is ongeveer 2 minuten dus je berekening klopt niet helemaal
flutterby zegt
@bbjorn: volgens mij was de snelste tijd 1.18 en niet 2 minuten. LeClerc reed inderdaad op 1 minuut achterstand en Gasley lag daar ongeveer 30s achter.
frank_smit zegt
@flutterby: en dus is anderhalf rondje ongeveer 2 minuten
hehe zegt
Op zich geen verkeerde analyse, met dan deze wijziging: niet Gasly, maar Scuderia Ferrari hadden daar moeten rijden. Het feit dat Vettel en Leclerc zo traag waren heeft Mercedes deze strategie gegund.
pielemuis zegt
Max is gewoon een prutser. Weg easy win.
camber24 zegt
@pielemuis: je had zelf mee moeten doen, met zo kort door de bocht te gaan had je vast een kans gemaakt.
Robert zegt
@camber24: sarcasm is a bitch, right?
camber24 zegt
Als m’n tante kloten had gehad, was het m’n oom geweest…
Over de race; ik ben dit seizoen weer beginnen te kijken, na jarenlang niet volgen (optocht achter Mercedes, oersaai).
Ook deze race vond ik ruk. Ja, Max en Lewis streden om de winst. Maar mijn God, wat gebeurde hier bar weinig. Ik mis het tanken, de verschillende bandenfabrikanten, gewoonweg meer elementen die de race bepalen. De vorige races waren vermakelijk, dit was weer k met peren.
bluebird zegt
@camber24: grappig, dat verschil in perspectief. Ik ben het wel blijven en dan ben je juist positief omdat het (de laatste paar races dan) nu de goede kant op lijkt te gaan. Had ik inderdaad ook een paar jaar geleden gestopt, dan had ik er nu waarschijnlijk hetzelfde naar gekeken als jij..
camber24 zegt
@bluebird: de voorgaande races vond ik wel tof. Alleen deze dan weer niet. Het was alleen even spannend tussen 44 en 33. Meer niet. Ik hoop dat de komende races weer wat meer actie hebben.
paginl zegt
@camber24: andere race gekeken?
camber24 zegt
@paginl: nee. Maar ik kijk niet met een oranje bril, ik ben geen Verstappen fan. Ik kan me voorstellen dat je als MV fan het wel als spannend ervaren zou kunnen hebben. Maar dat doet er mijns inziens niet aan af dat er verder weinig actie in de race was.
paginl zegt
@camber24: er was heel veel actie zowel strategisch als op de baan. Van midfield tot aan de kop van de race.
potver7 zegt
@camber24: met meerdere bandenfabrikanten had je geen andere race gehad hoor, dat wordt net zo voorspelbaar als ’t nu is.
pielemuis zegt
@camber24: in de tijd van tanken, bandenfabrikanten enzo was het Schumacher die race na race won.
edhageman zegt
mijn moeder zei altijd: “as (als) is verbrande turf”,
Mukmans zegt
Dit was gewoon het maximaal haalbare. Lewis is de hele race sneller geweest. Punt.
Mooi om te zien toch hoe de twee nu aan elkaar gewaagd zijn?! Gaat nog een hoop mooie actie brengen!
Nerekop zegt
@jaapiyo, ik ga me toch een partij stuk om die foto! Kuddo’s!
willeme zegt
Geen wingman, geen Ferrari’s die in de wegzitten en een bloedsnelle Hamilton. Ga er maar aan staan.
Eerste keer Pole, tweede positie en snelste ronde. Er zijn slechtere weekenden dit geweest. Sterker nog, het is de eerste P2 van Verstappen!
VeniVidiVici zegt
@willeme: Exact, daarom vind ik dat Max zich als sitting duck enorm goed, krachtig en lang staande heeft gehouden! En Lewis weet nu 1 ding… that guy is f*cking fast upcoming!
peke zegt
Vreemd artikel
Als als als…
Wat als bottas Max dwars had gezeten? Had Hamilton hem al veel eerder kunnen pakken.
En dan was de wereld te klein geweest.
Nu liet Bottas zowel Max als Hamilton passeren wat sportief is gezien een mooi verder verloop van de strijd.
Kortom: race is gereden zoals hij gereden moest worden en Hamilton bleek de sterkere.
Al met al gewoon fraai om te zien, jammer dat Max zijn positie moest afstaan; maar we hebben toch gewoon een mooie race gezien? Ze zijn lekker op weg bij rbr
VeniVidiVici zegt
@peke: Kleine correctie… team Mercedes bleek de sterkere (2de pit call voor de soft tire)
brammetjedeb zegt
Suf artikel…
dwfc zegt
@brammetjedeb: Met je eens. Yaapie heeft wat veel last van hallucinaties.
Ik zal eens een tekstje plaatsen wat Max er van vond, die zal het wel bter weten zeker …
grasvreter zegt
Wat mij vooral bijblijft van deze race is de minuut voorsprong die max en lewis hadden op de nummer 3. Wat is dat zielig zeg. Niveau verschil tussen die 2 en de rest is echt belachelijk.
VeniVidiVici zegt
@grasvreter: Nogal triestig en verbazingwekkend tegelijk. M.a.w. Hamilton begint eindelijk een echte top battle opponent te krijgen om de competitie mee aan te gaan. The men are separate from the boys now!
alcantara zegt
Wat is het toch een slome joekel idd, snap niet hoe deze zondagsrijder ooit in deze sport is beland.
bmwzcsi zegt
Al reden er 10 coureurs tussen Hamilton en Verstappen… hij had de race onmogelijk uit kunnen rijden op die banden.
hans75 zegt
ik stel voor om Kubica als teamgenoot te nemen…die is zo langzaam dat hij meerdere malen een vertragend obstakel was geweest.. of Magnussen, die had den Lewis gewoon van de baan gerosd..