Het is nu eenmaal zo? Dat is te makkelijk: er zijn wel degelijk redenen aan te wijzen waarom we allemaal massaal over elektrificatie praten.
Sentiment rondom elektrificatie, de opkomst van de elektrische auto in ons geval, is er genoeg. Maar om deze beweging op gang te krijgen was kracht nodig. En die krachten kwamen vooral van hogerhand. Of we er nu blij mee zijn of niet, elektrisch rijden is een beweging om rekening mee te houden. Het is al een aantal jaren niet langer voorbehouden aan enkele ‘gelukkigen’. De automerken mikken met het nieuwe aanbod in 2020 regelrecht op zowel de zakelijke als de consumentenmarkt. Het elektrische aanbod vult dan ook snel de verschillende segmenten.
4 redenen waarom elektrisch rijden steeds populairder wordt.
1. Autobouwers worden door regulering gedwongen,
Het is hier al vaker voorbijgekomen. Vanaf 2020 moeten autobouwers voor in de EU verkochte auto’s voldoen aan strengere regels wat betreft uitstoot. Er zijn verschillende routes om de gemiddelde uitstoot per verkochte auto naar beneden te brengen. De ene route maken we al een aantal jaren mee, downsizing in cilinderinhoud en aantal cilinders in combinatie met turbotechniek. De tweede is de inzet van elektromotoren die op het moment dat jij het rechterpedaal intrapt niet direct tot extra uitstoot achter jouw auto zorgen. Doordat de producenten aan de horizon duidelijk steeds strakkere regels zien wat betreft uitstoot, schakelen ze over van de verbandingsmotor naar alternatieven.
Nu is steeds strakkere wetgeving niets nieuws, want met elke nieuwe Euro norm van de afgelopen 20 jaar moesten de producten schoner en schoner worden. Maar nu lijkt de rek er uit voor de verbrandingsmotor. Omdat de producenten niet van plan zijn de deuren te sluiten wordt nu vol ingezet op het meest levensvatbare alternatief: elektrisch rijden (met als tussenoplossing PHEV)
2. Er is steeds meer interessant aanbod
Alle pijlen op terugbrengen van de gemiddelde uitstoot betekent dat (bijna) alle ontwikkeling gericht is op elektrisch rijden. Inmiddels zijn de basistechnieken gesneden koek voor autoproducenten en dat betekent dat nu de verschillende segmenten ingevuld worden met aantrekkelijk aanbod. Het is van alle (recente) tijden dat wij Nederlanders er bovenop springen als er een bijtellingsvriendelijke auto op de markt komt. We noemen zomaar even Mitsubishi Outlander, Volvo V60 en Tesla en dit jaar de Hyundai Kona.
Modellen die zakelijk erg interessant waren in hun tijd en mensen richting een bepaald segment lokten. Begin 2020 staat veel producenten een uitdaging te wachten omdat het nieuwe aanbod dat vele segmenten gaat vullen nu al door een hoop mensen met haviksogen wordt gevolgd. Als ze niet al een aanbetaling hebben gedaan. De e-208, de Corsa-E zijn duurder dan hun benzinevarianten maar niet meer zo onbereikbaar als de Tesla Model S van de buurman een aantal jaar geleden.
3. Elektrisch scheelt je in je portemonnee
Hier kunnen we natuurlijk over discussiëren want de aanschafprijs van ev’s is zeker als je de BPM straf in Nederland wegdenkt nog fors hoger dan die van verbrandingsmotoren. De voordelen zitten op dit moment dan ook voornamelijk aan de zijde van de zakelijke rijders. Ook in 2020 is het privé-rijden van je zakelijke leaseauto interessanter bij een EV dan bij een diesel- of benzineversie. Sturing door de overheid op basis van financiële prikkels werkt. Niet voor alles, maar als het gaat om de keuze van leaserijders dan kunnen we de conclusie samen wel trekken dat de overheid een prima instrument in handen heeft. Personen die bang zijn dat een verhoging van de bijtelling de doodsteek van EV’s is moeten nog even terugdenken aan een tiental jaren geleden.
Toen was iedereen al van de kook omdat ze een 14% auto konden rijden. En die was voor de autoliefhebber echt wel heel wat minder interessant dan de nieuwe generatie ev’s. Voor de particuliere ev rijder komen de mogelijke voordelen op het gebied van Motorrijtuigenbelasting en ‘brandstof-kosten’ bij thuisladen (zonnepanelen iemand?). Een 1 op 1 vergelijk tussen een ev en een ‘gewone’ tweedehands gaat de komende tijd steeds beter gemaakt gaan worden door toenemend tweedehands aanbod.
Niet ondenkbaar overigens dat er nog extra ‘incentives’ zullen volgen van overheidswege. Vooralsnog lijkt met de huidige druk op de uitstoot van de BV Nederland, dat er nog geen direct einde zit aan het pushen richting EV’s vanuit de overheid. Als EV voordelen dan is het niet ondenkbaar dat de kosten voor verbrandingsmotoren alsnog veel harder zullen stijgen om mensen over te halen om de switch te maken.
4. Er vallen steeds meer nadelen weg
We kunnen ze allemaal zo opnoemen. Actieradius, oplaadmogelijkheden, hoge aanschafwaarde, gebrek aan beleving. Allemaal verdwijnen ze langzaam, de belangrijkste nadelen van elektrisch rijden. Hoewel, die laatste daar laten we je zelf over oordelen al vinden wij wel wat beleving terug in acceleratiecijfers. terug naar de andere nadelen. Actieradius, er zullen mensen blijven wijzen naar diesels die 1000km na een tankbeurt kunnen halen maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat voor veel toepassingen er nu auto’s zijn met een geschikte actieradius, zeker met de toename van de laadcapaciteit van nieuwe ev’s. Doordat je ook op steeds meer plekken je auto op kunt laden wordt het in Nederland steeds minder een uitdaging om je auto op te laden.
Op vakantie met de Tesla Model 3 is nog steeds voer voor een mooie discussie, maar je in Nederland bewegen met een EV is zeer goed mogelijk. Al scheelt het aantal oplaadpunten ook per provincie. Daarnaast is niet iedere gemeente even actief met het aantal openbare laadpunten, een belangrijk punt voor mensen die geen stekker aan de buitenmuur van hun huis of op hun werk hebben. De tijd dat je alleen voor dik boven de € 60.000 een potente EV kon afschaffen ligt wel achter ons. Natuurlijk is de markt ook aan de bovenkant gegroeid met nieuw aanbod van Porsche, Audi en Mercedes, maar het aanbod in de lagere segmenten neemt rap toe.
kroon zegt
Allemaal elektrisch om het geld natuurlijk. Om de torenhoge belastingen te ontlopen die worden geïnd bij de gewone automobilist die vaak ook in een superzuinige benzine of diesel rijdt.
vaakbenjetebang zegt
@kroon: Precies. Altijd al zo geweest. Alsof iemand in een Polo Bluemotion reed omdat het zo’n inspirerend rij-ijzer was.
flutterby zegt
@kroon: als de elektrische auto’s van dezelfde schaalvoordelen kan genieten is het gewoon goedkoper dan brandstof.
Minder onderdelen = minder fabrieken = minder mensen aan het werk
Minder onderhoud = minder garage personeel
Minder energie om voor te bewegen = goedkoper
Veel goedkopere distributie
Tot slot de potentie voor volledig duurzaam op wereldwijde schaal.
Nu kan je zeggen dat het een nadeel is dat veel mensen hun baan gaan verliezen, maar niemand wordt gelukkig van zinloos werk. Het kost in feite niet meer om die mensen een uitkering te geven dan te betalen voor zinloos werk. Het verleden toont echter aan dat er altijd wel nieuwe banen ontstaan.
flutterby zegt
@flutterby: dankzij de onvoorspelbaarheid van duurzame bronnen zal in de toekomstige “daluren” de stroom steeds goedkoper worden tot gratis (uitgezonderd belastingen). Gratis brandstof gaat nooit gebeuren.
baardmijt zegt
@flutterby: De samenleving is wel degelijk gebaat bij ‘zinloze’ banen. Lager geschoolde fabrieksarbeiders, mensen aan de lopende band etc. zijn van de straat, ’s avonds moe en vallen dan met een pils voor de teevee in slaap. Geen omkijken naar. Als ze zich gaan vervelen ontstaan potentieel wel problemen.
flutterby zegt
@baardmijt: kom is uit je hoge torentje. Volgens mij is er in de bouw en zorg nog genoeg vraag naar fysieke arbeid om ze bezig te houden.
Arme mensen, het zijn net honden hé?
baardmijt zegt
@flutterby: Mwah, ivoren toren… Ik verricht zelf dagelijks fysieke arbeid waar niet zo heel veel theoretisch onderwijs aan vooraf hoeft te gaan. Ik behoor dan ook zeker niet tot de elite, integendeel. Maar ik denk echt dat het voor veel mensen goed is om zich dagelijks fysiek in te spannen tegen een vergoeding, ook al zou dat werk ook door machines kunnen worden overgenomen. Ik ben overigens ook verpleegkundige en ik kan zeggen dat het gros van mijn huidige collega’s in de zorg echt geen aanwinst zou zijn, helaas.
ometom zegt
@baardmijt: volgens mij verwissel jij “zinloos” met “simpel”. Niemand is gebaad bij zinloze banen, technologische vooruitgang tegenhouden voor behoud van banen zal alleen maar geld kosten uiteindelijk.
cappie zegt
@kroon: Allemaal voor de bijtelling als het om geld aan komt en ze moeten de volle mep betalen dan denken ze niet meer aan het milieu.
str8six zegt
Poen.
stewie zegt
@str8six: https://youtu.be/jCxz9T1UeoM
lompey zegt
Voor het geld een prima keuze. Jammer dat de beleving in veel gevallen minder is. En in nog meer gevallen zijn de auto’s ook minder mooi. Een modelletje 3 zie je nu veel rijden. Kan ook niet anders met die aantallen. Maar Kan me niet voorstellen dat al die mensen die er in rijden hem mooi vinden.
Elja zegt
@lompey: Smaken verschillen natuurlijk. Persoonlijk vind ik het een prachtige auto, maar er zullen genoeg mensen zijn die hem voornamelijk voor de gunstige bijtelling rijden.
Zelf vind ik de beleving in de Model 3 erg aangenaam. Er zijn weinig auto’s die zo lekker rijden. Persoonlijk vind ik de stilte daarbij heerlijk. Je kunt behoorlijk lekker scheuren zonder dat mensen omkijken wat voor herriemakende aso daar nou weer langs komt. Ik vind dat prettig.
technofreak zegt
@lompey: Wat velen vergeten, is dat een auto voor 90% van de gebruikers een gebruiksvoorwerp is.
praktisch, goedkoop en makkelijk te gebruiken. Die mensen kijken niet naar het flitsende ontwerp, maar naar de prijs en de bruikbaarheid. Dat is de reden dat al dat blik zo saai wordt vormgegeven: weinig design = goedkoop en een wilde auto = minder praktisch voor alledaags gebruik. Een beetje leuk en ‘bij de tijd’ is prima.
Bij de Appie, Aldi, Lidl, etc. zijn winkelwagens ook vierkante manden op 4 wielen. Ruim, kind past er in, makkelijk te duwen met de grote stang.
Als je design wil, koop je een liefhebbersauto.
flutterby zegt
@lompey: buitenkant is meh, beetje onopvallend en dat bevalt mij wel. Vanuit de bestuurdersstoel is het echt een geweldige beleving en heb ík er niets op aan te merken.
nicolasr zegt
Ik rijd om een aantal redenen elektrisch. En dat doe ik privé, dus ik heb niks aan bijtellingscijfers enzo. De dagelijkse kosten is daar absoluut 1 van. Het is in de praktijk veel goedkoper om in een EV te rijden dan in een ICE. Ik betaal 50 euro per maand voor onbeperkt stroom, mijn vorige auto had dat geld er in 1 dag al doorheen gebrand. Om over de wegenbelasting en het onderhoud maar te zwijgen. Kun je een stomme reden vinden, ik ben er wel blij mee. De aanschaf was niet goedkoop, maar dat is dan niet anders.
verder vind ik de rij-eigenschappen van mijn i3 geweldig. het is geen circuit-tijger, maar daar ben ik ook helemaal niet in geïnteresseerd bij mijn dagelijkse auto. Wél in een snelle acceleratie en een enorme rust tijdens het rijden. Als ik wil stampen met een dikke V8 in het vooronder, vraag ik wel aan mijn schoonvader of ik zijn Wiesmann mee mag voor een rondje Zandvoort…
Verder vind ik het wel prettig dat ik met deze auto iedere stad in mag en dat de GroenLinksers van deze wereld hun mond tegen je houden dat je het centrum vervuilt.
En als laatste hou ik van nieuwe techniek en vind ik het leuk om daarin een early adopter te zijn.
Dus daarom wordt mijn volgende daily er eentje die op waterstof rijdt.
ericc zegt
@nicolasr: tuurlijk houd groenlinks hun mond tegen jou, je hebt toegeven aan hun psychologische druk en hun leugens.
Als zo’n groenkrapuul tegen mij begint , krijgt ie tegenwoord.
nicolasr zegt
@ericc: Is natuurlijk onzin, dat weet je zelf ook wel. Ik rijd niet elektrisch omdat ik aan hun gedram gehoor heb gegeven (staat hierboven uitgebreid beschreven) , maar het is wél een fijne bijkomstigheid dat ze überhaupt niet tegen je beginnen te klagen. Zo heb ik wéér iets minder om me druk over te maken! Voorkomen is beter dan genezen.
barendbotje zegt
@nicolasr: Dan negeer je dat geleuter toch gewoon? Elke persoon die tegen je gaat praten ga je toch ook niet pleasen door iets te kopen waardoor ze hun snater houden ?
nicolasr zegt
@barendbotje: Nogmaals, het is een bijkomend voordeel!
barendbotje zegt
@nicolasr: Bijzonder voordeel, enige voordeel zit in je portomonnee. Dat je dan weer uit kan geven aan de reisjes naar de andere kant vd wereld. T milieu is zo belangrijk ?
nicolasr zegt
@barendbotje: Ik heb helemaal nergens iets over het milieu gezegd toch? Nee, het gaat me om de kosten, het rijplezier, het uitblijven van gezeik van klimaatdrammers en nieuwe techniek. Ik denk, ik vat het maar even samen voor je.
barendbotje zegt
@nicolasr: Hmm daar heb je een punt. Trek gewoon niets aan van die hypocriete Klager, die doet meer schade toe dan dat hij goed doet aan het milieu op t moment. En dat ze je omkrijgen met bangmakerij is al helemaal erg, dan is de subsidie dus tegenwoordig niet meer de deal maker..
flutterby zegt
@barendbotje: Dus als je beide hetzelfde resultaat wilt maar voor andere motivatie dan moet je het maar niet doen omdat je de mening van de andere persoon niet kan respecteren..? Wow.. misschien moet je met iemand gaan praten hierover..
pomoek zegt
@nicolasr: stiekem ben je een groenlinkser geworden ;-)
nicolasr zegt
@pomoek: Haha. ik denk dat ik nog eerder sterf dan dat dat gebeurt! ;-)
karhengst zegt
@ericc: Je woont zelf zeker niet in een drukke stad waar je bij het opendoen van het raam begroet wordt door fijne dampen en een bak herrie?
Alle auto’s in de stad elektrisch lijkt me heerlijk. Dus waarom niet zelf daaraan bijdragen indien je de mogelijkheid hebt?
BaRa zegt
@ericc: Stoer hoor, maar heb je ook argumenten die hout snijden? Ik ben er tot nu toe geen tegengekomen.
ometom zegt
@ericc: Wat een enorm bekrompen reactie; hij legt volgens mij duidelijk uit wat zijn motivaties zijn om elektrisch te rijden en uit helemaal niets blijkt dat hij gezwicht is voor wat voor druk dan ook.
loserboi932 zegt
@nicolasr: Mag ik vragen wat je vorige auto was en hoeveel je reed? Met 50 euro per dag kan ik met mijn 2.5 ton zware 4.4 V8 dagelijks 300km rijden.
nicolasr zegt
@loserboi932: Mijn vorige auto was een Audi A4 2.4 V6 Cabriolet B5 (?) uit 2002. Daarmee reed ik dagelijks 300 + kilometer. En wellicht kostte het me 45 euro aan brandstof (en motorolie) per dag, maar je begrijpt wat ik bedoel! ;-)
lekbak zegt
@nicolasr: dat is ook wel extreem. Dat is financieel zo’n beetje de minst verstandige auto om zoveel mee te rijden. Maar rij je nu ook 300km per dag met je i3?
nicolasr zegt
@lekbak: Ik heb mijn i3 vandaag toevallig precies 2 jaar en in die tijd heb ik ongeveer 100.000 km gereden. Da’s dus ongeveer de helft van 300 per dag. Met in ogenschouw genomen dat ik in die periode ruim 4 maanden in het buitenland ben geweest en dus geen kilometers op de klok heb gezet. Komt neer op 175 per dag gemiddeld, 7 dagen per week. het scheelt dat mijn (bijna) dagelijkse ritje Utrecht-Den Haag (vv) is weggevallen… Maar als je hem overal waar je hem ook maar heel even neerzet aan een laadpaal hangt, kom je dus een heel eind!
fanboy zegt
@nicolasr: Zo, klaar is de discussie over range anxiety.
lekbak zegt
@fanboy: niet helemaal. Ik rij 15k per jaar, maar heel vaak 600+km. Mijn zus rijdt 50k per jaar en zelden verder dan 60km. Ik zou nog steeds last hebben van range anxiety, een ev is nog niet geschikt voor mijn soort gebruik.
Dutchdriftking zegt
@nicolasr: De mening van Groen Links stemmers is wel het laatste waar ik wat mee doe……
nicolasr zegt
@dutchdriftking: Ik ook. Dus daarom ben ik zo blij dat ze niks tegen me zeggen! Zoals gezegd, een bijkomend voordeel dus!
hans75 zegt
@dutchdriftking: idd.. het is voor mij eerder een reden om het net niet te doen… kan er niets aan doen, zo zit ik in elkaar
fransananas zegt
@nicolasr: wat maakt het dat je voor de volgende waterstof zou willen?
nicolasr zegt
@fransananas: De nieuwe techniek vooral. Ik vind het altijd leuk om nieuwe technieken uit te proberen, ook al staan ze nog in de kinderschoenen. Met ‘gewoon’ elektrisch rijden had ik dat ook.
galgootje zegt
@nicolasr: Nicolas, hoe heb je 50€ per maand voor onbeperkte stroom geregeld dan? M’n model 3 is onderweg en dit klinkt met mijn 40kkm per jaar als een prima deal!
nicolasr zegt
@galgootje: ik had een mazzeltje met een abonnement van Charge Now via BMW. Het zogeheten Silver-abonnement kostte 50 euro per maand voor onbeperkt laden. Dat hebben ze snel weer veranderd, het liep te veel in de papieren, maar de mensen die het al hadden afgesloten mochten het houden. En daar ben ik er 1 van.
galgootje zegt
@nicolasr: ahhh nice, dat zijn de mazzeltjes! Denk nu hard over zonnepanelen…
nicolasr zegt
@galgootje: Mijn zwager maakt hele mooie windmolens met zijn bedrijf. https://thearchimedes.com. Daar laad je ook zo een auto mee op. Heb er zelf ook 1… ;-)
flutterby zegt
@nicolasr: leeft dat nog? Bij gebrek aan opwekdata dacht ik dat het inmiddels een stil gestorven was.
lawewing77 zegt
Elektrisch rijden is wat mij betreft prima. Maar de auto’s zijn nu niet betaalbaar voor de massa, ook niet in de lease. De bijtelling mag dan (nu nog) wel relatief laag zijn, maar het budget van de werkgever is vaak niet toereikend. En zodra de belastingvoordelen straks zijn opgesoupeerd door de ‘rijken’ en de elektrische wel betaalbaar is voor de massa, betaalt zij veel meer dan zij nu doet voor een (al redelijk eco-vriendelijke) benzine of diesel auto. De auto is en blijft een cash cow voor de overheid en de massa voelt dat het meest. Het ‘steekt’ mij vooral dat de belastingvoordelen op auto’s altijd alleen voor de ‘rijken’ lijken te zijn.
karhengst zegt
@lawewing77: Wanneer je bij iedere salarisverhoging allerhande voordeeltjes en toeslagen afgebouwd hebt zien worden waardoor het nauwelijks als verbetering werd waargenomen, dan is het fijn toch even een ander voordeeltje mee te kunnen pikken.
Voor een rijke geeft de principiële factor eerder de doorslag omdat een dikke 6-cilinder ook gewoon zonder probleem gereden kan worden.
unknown234 zegt
@lawewing77: Inderdaad, lijkt te zijn. Die “rijken” dragen over het algemeen ook meer af aan belastingen. Of die belastingvoordelen naar evenredigheid zijn na afgedragen belastingen door de rijken is een andere vraag.
Dat het voor de massa nog niet betaalbaar is, is op zich wel logisch. Nieuwe technologie kost altijd meer voor de consument. Denk terug aan de PC’s en de PC-privé-regeling, ook dat was niet voor iedereen weggelegd. Wie heeft er nu geen PC/smartphone/tablet?
Het zou wat mij betreft wel allemaal wat sneller mogen gaan. Dus een betere infrastructuur voor elektrische auto’s, een minder versplinterd aanbod wat betreft laden met verschillende voorwaarden en een range zoals een gemiddelde diesel heeft. Er van uitgaande dat de prijs de komende jaren zakt voor de stofzuigers op vier wielen.
koeberg zegt
@lawewing77: “niet betaalbaar voor de massa, ook niet in de lease.”
Particuliere koop ben ik met je eens, lease niet. Ik heb een erg laag leasebudget, gecombineerd met een verbod op benzine. Het budget is zo laag dat alleen de Skoda Fabia binnen budget past. Alleen, de Fabia wordt niet meer als diesel gemaakt. Vorig jaar najaar ging ik op zoek naar een betaalbare leaseauto, al mijn collega’s gaan (flink) over budget en ik had geen zin om veel uit te geven. Ik kwam uit bij een elektrische Hyundai Ioniq. In eerste instantie met de gedachte dat de lage bijtelling zou opwegen tegen het hoge leasebedrag. Maar uit de offerte bleek dat leasebedrag helemaal niet hoog te zijn; slechts €16 boven budget. Achteraf niet verwonderlijk want vooralsnog wordt er geen wegenbelasting gegeven en is de brandstofcomponent laag.
dreetje zegt
@lawewing77: Ooit werd er nog iets gemurmeld van “de vervuiler betaalt”. Maar dat principe is losgelaten. Het is nu voortaan “de werkende middenklasse betaalt”. Wij burgers betalen veel meer voor stroom dan grootverbruikers. De VVD heeft ook al plannen om rekeningrijden voor de EV in te voeren, want stroom is toch nog te goedkoop voor ons.
Het milieu was een leuk argument om onze portemonnee leeg te trekken. Als we straks allemaal CO2-vrij zijn, wordt er wel weer iets nieuws bedacht. Immers, de Rijksbegroting stijgt jaar op jaar met vele miljarden.
Mensen zijn murw gebeukt met lastenverzwaringen en klimaatangstzaaierij. Nu is het wachten tot er geen aardgas de woning meer in komt. We zien dan wel weer hoe we omgaan met dit dictaat.
BaRa zegt
@dreetje: Laat de grootverbruikers gerust evenveel betalen voor hun elektriciteit als wij. Zal je zien wat er met de prijzen gebeurd van spullen die je dagelijks koopt, eet, verbruikt.
kroezeder zegt
Wel grappig dat iedereen zegt poen… een model 3 p kost net zo veel als een Bmw 330
Wegenbelasting is een voordeel
Dan moet ik nog even een paal aan huis zetten kost ook kleine 3000
En dan moeten we nog laden dat is dan goedkoper als brandstof maar zo groot zijn de verschillen nu ook weer niet.
Vanaf volgend jaar al helemaal niet want de 8 procent is het zelfde als de normale bijtelling als je ziet wat een electro auto duurder is.
Dus voordeel gaat we verdwijnen als dat al zo groot was….
Elja zegt
@kroezeder: Alleen in aanschaf is ie net zo duur als een BMW 330. De volgende vijf jaar ben je meer dan twee keer zoveel geld kwijt aan de beamer dan aan de Model 3 (zakelijk gereden dan). En hij rijdt minstens zo lekker.
RiKe zegt
@kroezeder: Een BMW 330 is dan ook niet voor de massa weggelegd door onze belastingen…
rogers zegt
@kroezeder: laadpaal 3000 euro? Is die van goud? 1500 euro incl plaatsen moet toch wel kunnen
flutterby zegt
@rogers: je mag wel rekening houden met €1500 á €2000 hoor, afhankelijk van je wensen.
Bij mij was het inclusief 20 meter graafwerk al €1600 voor de meeste eenvoudige paal.
koeberg zegt
@kroezeder: “En dan moeten we nog laden dat is dan goedkoper als brandstof maar zo groot zijn de verschillen nu ook weer niet.”
Een factor 3 ongeveer, als je thuis laadt, gerekend per 100km in vergelijking met benzine.
Laden bij de FastNed is kwa kosten vergelijkbaar met tanken langs de snelweg.
dreetje zegt
@koeberg: Heb je daar een berekening van?
Overigens kan 60% van de Nederlanders niet thuis tanken, dus die betalen gewoon 50 tot 100% meer voor een kWh.
bk4life zegt
Ik heb totaal geen probleem met elektrisch rijden. Nooit gehad. Van mij hoeft de motor niet te ronken als ik snel ben. Mijn enige probleem is dat ik op de 2dehands markt met shit kom te zitten rond de 8 tot 10k, dus dat wordt diesel voor die 40.000 km per jaar. Dus hoe minder groot je porto is, des te meer je aan wegenbelasting kwijt bent. Daar klopt toch iets niet?
fanboy zegt
@bk4life: Ja met dat budget is het nog lastig. Een eerste Nissan Leaf is niet ideaal. Je ziet nu al wat er onder de 20K duikt qua elektrische occassions dst er al wat interessants deze kant op komt dat heel bruikbaar is.
Zelf ben ik voor elektrisch rijden maar ik zou ook niet een dergelijke Nissan Leaf willen kopen. Het biedt weinig en het zal snel minder waard worden denk ik, maarmate aanbod groeit.
tvr1974 zegt
Vanaf volgend jaar beginnen de meeste over te stappen op waterstof.. want goedkoop. Enige reden is geld.. en geen andere!
oxidizers zegt
@tvr1974: Waterstof is erg duur, en zal altijd duurder blijven dan direct laden. Dat gaat hem dus niet worden.
Eerst verlies je energie bij het maken van waterstof (elektriciteit naar waterstof), daarna verlies je energie in de opslag van waterstof, daarna verlies je energie in het vervoeren van waterstof en vervolgens verlies je ook nog energie door het omzetten van waterstof in elektriciteit via de brandstofcel van de auto.
Het is veel efficiënter en goedkoper om gewoon direct je auto op te laden
Jochempie zegt
Als ik elektrisch kan gaan is het vanwege het milieu. Ik vind de uitlaatgassen en de fijnstof van remmen en banden de grootste nadelen van de auto met verbrandingsmotor.
barendbotje zegt
@Jochempie: 2e helft van je betoog klopt niet, dat kan misschien nog wel eens meer zijn voor de banden van je elektrische auto, zeker als je geen 4wiel aandrijving hebt. Remmen kan uitereerd regeneratief, al zal dit niet ten goede komen van de motor.
fanboy zegt
@barendbotje: Even heel erg generaliserend, een elektromotor verslijt je bijna niet. Die dingen zijn mechanisch zo simpel en betrouwbaar. Het is echt peanuts vergeleken met een brandstofauto waarbij je op de complete aandrijflijn remt en alles slijt.
Het is inderdaad alleen nog stof van de banden. Ook wel ietsje meer. Maar het stelt allemaal weinig voor vergeleken met brandstofauto.
dper4mance zegt
@jochempie: als je wat om fijnstof van banden en remmen geeft moet je inderdaad vooral een auto van 2400 kilo gaan rijden… Liefst een die door zijn elektro motor een giga koppel heeft en zijn banden op 15000km weg slijt. Prima redenering!
Jochempie zegt
@dper4mance: ik heb het over een Riversimple Rasa, niet over een Tank van Tesla.
flutterby zegt
@dper4mance: leuk voorbeeld, maar ik ken er genoeg die 60.000 tot 80.000 km met hun banden onder hun zwaargewicht Model S doen. Vaak juist de mensen die ze zelf betalen.
nopetrolnofun zegt
@Jochempie: Ach meid, wil je er uitgebreid over praten?
Volvo_440_turbo zegt
Als ik volledig elektrisch moet rijden moet ik vehuizen, we wonen op 200m van de straat, door het smalle straatje kan geen auto… vele mensen die bijv in steden wonen waar niet genoeg laadfaciliteiten mogelijk zijn zitten met hetzelfde probleem. De bus of trein pak ik niet hoor, te veel problemen met het openbaar vervoer rond Brussel en ik moet vaak gerief meesleuren.
barendbotje zegt
@Volvo_440_turbo: Fiets is gewoon het vervoersmiddel in de stad, snap dat als je in de stad woont niet eens een auto hebt
Volvo_440_turbo zegt
@barendbotje: ik kan niet meer fietsen wegens 2 medische problemen, in het stad pak dan vaak mijn step, gelukkig ben ik nog in vorm, wij wonen buiten de stad trouwens. Mensen in de stad hebben vaak ook een auto nodig voor diverse redenen…
barendbotje zegt
@Volvo_440_turbo: Je zou toch zeggen dat steden zouden investeren in mobiliteits mogelijkheden zodat mensen geen auto nodig moeten hebben die in de stad wonen ?♂️
Volvo_440_turbo zegt
@barendbotje: Zoals Berlijn zou ideaal zijn…
lekbak zegt
@Volvo_440_turbo: mensen in de stad willen vaak een auto, maar de meeste mensen in de stad hebben absoluut niet een auto nodig.
RiKe zegt
@lekbak: Een auto is anders best handig ten opzichte van een fiets als je bijvoorbeeld op visite wil bij vrienden/familie buiten je stad
Volvo_440_turbo zegt
@rike: dit probleem had ik ook toen ik een tijd autoloos leefde en in het stad woonde, op zondag raakte ik niet bij familie, nu heb je autodelen maar op zondagen zie je die parkings leegstaan dus tijdig reserveren dan.
BaRa zegt
@volvo_440_turbo: Ja, deelauto’s bestaan niet in Brussel #ironie
Dutchdriftking zegt
Elektrisch rijden heeft de toekomst, samen met waterstof. Maar voorlopig wacht ik er nog wel even mee…..
Breinstein zegt
De overstap naar elektrisch rijden is pure schijnpolitiek. Door de uitstoot te verplaatsen van een zichtbaar ‘ronkende diesel’ naar een kolencentrale, krijg je een straatbeeld die heel schoon lijkt.
Geef daarbij de zakelijke rijders tijdelijk een korting en de dubbeltjesdraaiers gaan massaal over.
Wat men vergeet is dat ruim de helft van de uitstoot van fijnstof afkomstig is van banden en remmen, en niet de uitlaat. Laat een EV nou aanzienlijk zwaarder zijn en dus een grotere belasting voor beiden.
Kortom, we doen maar wat zonder na te denken over de lange termijngevolgen.
barendbotje zegt
@Breinstein: @Jochempie: lezen we mee?
Jochempie zegt
@barendbotje: zeker. Het is onzin. Auto’s met verbrandingsmotoren stoten méér uit dan energiecentrales die elektrische auto’s moeten vullen. Daarnaast zitten we niet vast aan kolencentrales, zoals velen lijken te denken. Alles verbetert, inclusief waar we de stroom vandaan halen. Aan naysayers hebben we niets.
barendbotje zegt
@Jochempie: Aan mensen die roepen dat elektrische autos goed zijn voor t milieu en dat ze elektrisch rijden voor t milieu hebben we nog minder. Sinpelweg een kudde dier, als je écht voor t milieu was had je géén auto gekocht..
lekbak zegt
@barendbotje: jij bent noemt jezelf toch ingenieur? Dat zijn toch mensen die kunnen rekenen enzo? Een kolencentrale is per kWh veel schoner dan een verbrandingsmotor. Dat is gewoon publieke informatie. Remmen gebruikt een ev ook al nauwelijks, dus dat stof heb je niet.
Verder: heb je wel eens een organisatie zoals TNO aan het werk gezien met meetinstallaties? Ik wel, en als mijn banden net zoveel kilo’s stof verliezen als wat TNO aan fijnstof op kan vangen uit een uitlaatje dan kan ik iedere duizend km nieuwe banden leggen.
Ik heb oprecht medelijden met je werkgever, als hij toch eens wist wat voor een oogkleppen jij op hebt… een goede ingenieur staat overal voor open om zo altijd tot de beste oplossing te komen.
fanboy zegt
@lekbak: Heerlijke reactie, uiteraard zonder weerwoord.
pomoek zegt
@barendbotje: dat is flauw. Tegen mensen die geen auto hebben zeg je zeker: als je echt om het milieu geeft eet je geen vlees! En tegen mensen die geen auto hebben en geen vlees eten zeg je: als je echt om het milieu geeft verwarm je je huis niet met gas! En tegen mensen die geen auto hebben, geen vlees eten en hun huis verwarmen met zonnepanelen zeg je: Als je echt om het milieu geeft produceer je geen afval enz. Zo kun je lekker altijd gelijk hebben.
koeberg zegt
@pomoek: Feit is dat auto’s slecht zijn voor het milieu en het klimaat. Een elektrische auto is hooguit iets minder slecht.
dreetje zegt
@pomoek: De ergsten zijn de Groenlinksen die vliegen voor de gewone man duur willen maken maar zelf met een riant salaris uit belastingen op vakantie naar Zuid-Afrika gaan.
Breinstein zegt
@jochempie: Ik ben niet per definitie een ‘naysayer’. Ik bekijk de ontwikkelingen alleen kritisch en vanuit een gebruikersoogpunt. Zo stoort me de propaganda rondom ‘hoe schoon een elektrische auto’ wel niet is, terwijl alleen naar de uitstoot bij gebruik van de auto wordt gekeken.
En als gebruiker zie ik een auto die in aanschaf een stuk duurder is dan een benzine versie, minder ver kan rijden, langer duurt om op te laden en waarbij dit niet overal kan (al verbeterd dit laatste wel).
Ik zeg niet dat EV-rijden niet de toekomst is, ik loop alleen nog niet in de polonaise mee omdat er nog genoeg te verbeteren valt.
fransananas zegt
@Breinstein: er zijn veel well-to-wheel berekeningen online te vinden waarin, zelfs met grijze stroom, de elektrische auto er als beste uitkomt. Geen auto is natuurlijk nog beter. Net als geen mensen
maotje zegt
@Breinstein: naar de uitstoot van enkel t gebruik kijken doen de tegenstanders van elektrisch rijden toch ook? Niemand heeft t over alle uitstoot van een boorinstallatie plaatsen, goe personeel op een booreiland komt. transport van ruwe olie via een olietanker. Het raffinageproces van olie tot brandstof en de transport van brandstof naar een tankstation. Ze denken allemaal dat benzine zo uit de grond komt bij een tankstation. En dan zeuren over het fabriceren van een accu terwijl ze zelf lopen met een smartfoon in dr hand waar exact een zelfde soort accu in zit.
Breinstein zegt
@maotje: Als je het over milieu hebt: ja ik maak me zorgen over de toename van apparaten met een accu. Als je weet dat het gemiddelde energieverbruik per huishouden nog steeds stijgt dan is dat een ongezonde ontwikkeling.
Als je het hebt over de auto specifiek: wellicht een terecht punt wat betreft uitstoot, echter komt er meer bij kijken. Productie van accu’s is al genoemd, maar wat men bijvoorbeeld ook vergeet is hoe recyclebaar een conventionele auto op dit moment is. Dat red je met een EV nog niet.
Terecht dat we beter met minder auto’s, mensen en dieren op de wereld kunnen leven, dit is in de praktijk alleen wat lastiger toe te passen.
maotje zegt
@Breinstein: accu’s worden gewoon gerecycled. Niks speciaals. Je kan je beter druk maken om plastic dat al als microdeeltjes in de oceanen zit. Dat is veel zorgwekkender dan de toekomstige toename van energie.
racenderechter zegt
@breinstein: Alle duurzaam geproduceerde energie compenseert het verbruik van alle elektrische auto’s ter wereld in zijn geheel en meer. Je kunt niet de elektrische auto de schuld geven dat veel landen nog kolencentrales hebben.
Om heel veel redenen niet meer afhankelijk willen zijn van barbaarse olielanden en giganten zoals bijv. Saudi Arabie. Wat te denken van de lange termijn gevolgen van een experiment als de aarde leegpompen van fossiele brandstoffen. Daar weten we namelijk niets van.
De échte ontwikkeling van batterijen is pas net onderweg. De ‘1 million mile battery’ en batterij effectieve recycling komt steeds dichterbij.
Vergelijk de komst van de elektrische auto met de komst van de eerste auto. Een tijd waarin iedereen met paard en wagen reed. En waarom de benzine auto zijn ontwikkeling doormaakte, en niet de elektrische. Die was er namelijk ook.
barendbotje zegt
@racenderechter: okay dus over een aantal jaar sterft de elektrische auto weer uit net zoals in het verleden dan?
racenderechter zegt
@barendbotje: Integendeel. Over een paar jaar sterft de benzine auto. Kijk maar naar Mercedes.
barendbotje zegt
@racenderechter: Wellicht de diesel, verwacht benzine nog wel een decennia te zien. Zeker aangezien t aanbod voor de alternatieven voor 60% van de mensen of fiscaal of qua uiterlijk niet aantrekkelijk is
racenderechter zegt
@barendbotje: Daar heb je gelijk in. “een paar jaar” is zeer overdreven.
crepito zegt
@Breinstein: En laat nou net een EV véél minder remmen op de remschijven (180.000km, zit nu op zelfde setje). Banden heb je zelf onder controle. Overigens ook 100.000+km mee gedaan. En ja, 2200kg Model S.
dper4mance zegt
Mij krijg je niet in zo’n batterijen hok… Voor nu is hybride de oplossing, daarna waterstof. Gehannes met kabels, een uur wachten tot je weer wat kilometers kunt rijden etc.
Jochempie zegt
@dper4mance: dat is over vijf jaar opgelost. Dan tank je er in 10 minuten 400km bij.
Breinstein zegt
@jochempie: 10 minuten voor 400km is nog altijd een stuk langer dan de 5 minuten dat het mij kost voor 800km (benzine).
Jochempie zegt
@breinstein: Daar heb je gelijk in. Maar 10 minuten vind ik acceptabel. Na 400 km moet ik sowieso even een rondje lopen, effe koffie halen, effe schijten. Tegen de tijd dat ik terug ben bij de auto issie klaar. Betalen aan de kassa hoeft ook niet meer.
flutterby zegt
@Breinstein: klopt, maar élke 800 km kost jou 5 minuten, terwijl ik alleen onderweg naar het buitenland een half uurtje kwijt ben voor 300 km, wel zo comfortabel na 2 á 3 uur rijden.
Thuis zit de stekker er sneller in als dat jij de betaling (aan de pomp) verricht hebt, en dan maar hopen dat je niet per ongeluk op Dwaze Donderdag bij de Tango staat omdat je voor de vrijdag niet meer genoeg in de tank hebt zitten.
cazzo046 zegt
@dper4mance: Gisteren bij supercharger 750kmh geladen.
Zeker als je ff 100km wilt laden is dat in no-time gepiept.
fransananas zegt
@dper4mance: waterstof is geen oplossing. Waarom blijven mensen dat zeggen…
flutterby zegt
@fransananas: zeker wel! Alleen voor een ander probleem.
Jochempie zegt
Prachtig hoe het sommigen irriteert dat er ook mensen bestaan die persoonlijke verantwoordelijkheid willen nemen voor onze collectieve clusterfuck.
nicolasr zegt
@jochempie: Tja. Dat hou je voorlopig wel even, denk ik.
lekbak zegt
@Jochempie: ik ben helemaal voor verantwoordelijkheid nemen. En ik ben ook voor het principe van elektrisch rijden. Maar er zijn een heleboel zaken waar keihard over gelogen word (stikstof bijvoorbeeld, de metingen zijn dus echt bizar slecht en buiten alle boekjes om gedaan).
Het is belangrijk om het probleem te erkennen en er iets aan te willen en gaan doen. Maar ik heb er heel veel moeite mee dat hele volksstammen niet gehinderd zijn door enige kennis. Het is vaak blinde paniek waardoor er maatregelen komen die ofwel niet werken of die extreem duur zijn voor minimaal effect.
Het is nu eerst tijd voor een stap terug, het overzicht krijgen en dan nuchter nadenken over een oplossing. Het liefst zonder een partij die het uit moet voeren, want die denkt alleen maar aan geld.
flutterby zegt
@lekbak: gelukkig wordt door de olie en automobiel sector totaal geen misleidend beeld neergezet. Exxon Mobil wist in de jaren 80 (of 90?) al dat ze langzaam de planeet onbewoonbaar aan het maken waren, maar de winst ging altijd voor.
Andere partijen hebben altijd waterstof als opvolger voorgesteld omdat daarmee het tankstation en onderhoud bleven zorgen voor winst. Stroom is overal en een batterij elektrische auto die amper onderhoud nodig heeft kan je overal laden. Daar zit geen winst in te behalen..
lekbak zegt
@flutterby: Exxon mobil probeert niet de wereld te redden met false argumenten en foute metingen…
Het enige wat ik vraag is om zonder agenda te handelen, en daarbij niet in paniek te raken. In ben helemaal voor verandering en voor circulair werken (dus tegen fossiele brandstoffen). Maar wel op een effectieve en haalbare manier.
flutterby zegt
@lekbak: Heb je een link naar een betrouwbare bron wat er precies mis is met de stikstofmeting? Ik hoor alleen maar mensen roepen, maar er is maar weinig onderbouwing. Vooral die roepen uit eigen belang kan ik maar moeilijk serieus nemen. Dat de landbouw veel uitstoot is toch algemeen bekend? Maar ja, wat de boer niet ziet is er niet.
vaakbenjetebang zegt
@flutterby: Op Radio 1 hoorde ik dat het over een aantal specifieke meetstations ging. Die zijn ooit ergens neergezet en deze meten permanent; vervolgens geven ze een gemiddelde meetwaarde per periode door. Bij de gewraakte meetstations zijn later stikstofbronnen in de buurt gebouwd, en dat maakt dat de metingen niet representatief zijn omdat de lokale stikstofconcentratie dan te hoog is in relatie tot het gebied waar de meting iets over moet zeggen.
Dat is natuurlijk niet handig, maar het is ook een stukje selectieve verontwaardiging. De meetstations op de grond meten immers alleen op een bepaalde hoogte ten opzichte van de grond, dus eigenlijk een meting in ‘2D’. Daar valt ook wel wat op af te dingen. Satelliet-metingen zijn wat dat betreft al representatiever, want die zijn zogezegd ‘3D’. Met deze metingen kun je feilloos zien waar de grote stikstofconcentraties (of eigenlijk: concentraties van stikstofoxiden) zitten. Zie bijvoorbeeld: https://svs.gsfc.nasa.gov/12094
lekbak zegt
@vaakbenjetebang: er zijn ook gewoon meetstations te dicht bij stikstof bronnen neergezet. Ook word er in n2000 gebieden stikstof in de lucht gemeten en niet wat er daadwerkelijk neerslaat. Dat weet niemand…
vaakbenjetebang zegt
@lekbak: Klopt, je meet op die manier natuurlijk niet de depositie. In die zin snap ik prima dat mensen in het geweer komen tegen de metingen en de daaraan gekoppelde maatregelen, want uiteindelijk is het de depositie waar het in stikstofgate over gaat. Als ik net ettelijke tonnen in mijn bedrijf had geïnvesteerd om op dit gebied stappen te maken en ik kon dan nu met terugwerkende kracht alsnog mijn vergunningen kwijtraken op basis van zulke knullige metingen, zou ik ook met mijn tractor of wat dan ook dwars door de voorgevel van de Tweede Kamer naar binnen willen rijden.
Aan de andere kant: stikstofoxiden die je niet produceert, slaan niet neer, of dat nu in je eigen achtertuin of 1000km verderop is – daar hoef je helemaal geen meetstation voor op te tuigen. Als de beleidsmakers in dezen nou eens niet zo’n onwaarschijnlijk krakkemikkig stukje regelgeving in elkaar hadden gebeund, hadden alle protestgroepen niet de munitie gehad om zowat het hele land op slot te zetten en hadden de diverse sectoren die stikstofoxiden produceren nu geen semantische discussies hoeven te voeren over wie er nu de grootste boosdoener is.
lekbak zegt
@flutterby: zoek maar eens op meetstation vredepeel. Ik heb geen links voor je, maar deze weet ik toevallig nog.
Op het 8 uur journaal zag ik gister trouwens een meetstation boven een rioolput. Daar kon men naar eigen zeggen de ammoniak ook ruiken.
spykerboy zegt
Ze denken bij overheden dat dit beter is… dat is het enige… want dat zijn ze alles behalve… je krijgt mij ook echt voor geen goud in zo een elektro hok, al krijg ik er tonnen voor doe ik het niet. ga nog liever in een swift uit jaar kruik rijden….
cloverleaf zegt
Kom vaak in Amerika. Muv Cali rijden daar vrijwel geen Tesla’s rond. Hier struikel je erover. Overheid… nuff said
SpeedGeek zegt
@cloverleaf: Dus waar hebben we het over niet waar? ;)
flutterby zegt
@cloverleaf: California is op zichzelf goed voor de 7de plaats in wereldranglijst van economieën. Buiten de grote steden is de rest van de Verenigde Staten gewoon een arm land. Op geen enkele positieve statistiek staan ze bovenaan, enkel negatieven.
cloverleaf zegt
@flutterby: Ik kom met name vaak in de grote steden. Ik moet echt zoeken om een Tesla te spotten.
tjorque zegt
Gebrek aan beleving? Heb ik 99% van de tijd ook met de benzine wagen. Hier in de Belgische lage landen is er geen moer aan de vlakke veelal rechte wegen en rijden als een halve zool doe je in de sterk verstedelijkte gebieden ook niet.
Nee hou (wat mij betreft) de brandstoffen maar voor motorfietsen, alles wat op een circuit gebeurt en om met iets speciaals (iets dat het ook werkelijk verdient om te bestaan) op een afgelegen plaats een prachtig weggetje af te blaffen/scheuren/knallen/cruisen (schrappen wat voor jou niet van toepassing is).
Alle dertien in een dozijn auto meuk mag voor mijn part elektrisch. En voor de rest moeten er “clean fuels” komen.
jorden zegt
Ik rijd op een werkdag gemiddeld 80km. Ik zie geen rede waarom mijn volgende lease auto een benzine VW golf zou zijn, als ik ook de VW ID3 kan kiezen.
Ik wordt niet wild van een 3 cilinder turbo, dus doe dan maar elektrisch. Helaas is de realiteit dat ik niet ik niet beschik over een Ferrari met V12.
auto62 zegt
Zag net dat ze ook bij Total A’dam laadpalen gingen plaatsen. €0,65 per kWu. Zo wordt het niet goedkoop.
dijan zegt
@auto62: En wat gaat het kosten als er zeg 50 % van alle auto s electrisch is??
qoekje zegt
Achter welke betaalbare elektrische auto kan je een aanhanger (caravan , boottrailer) hangen ?
flutterby zegt
@qoekje: als ik zie wat voor auto’s er gemiddeld voor een paarden of boot trailer zie rijden dan zit je met de Model X makkelijk op de helft qua TCO.
dijan zegt
Weet iemand hoeveel electrische autos er zijn verkocht aan particulieren,dus niet lease?
rogerj zegt
Alleen punt 3 is van toepassing. Het gaat alleen om de knaken. Wie gaat er nou oprecht voor zijn lol in een Tesla, Jaguar I-pace, etc. rijden? Het is emotieloos rijden.
nicolasr zegt
@rogerj: Dat is dus juist het geinige, dat is gewoon pertinent niet waar. Een elektromotor is -op de keper beschouwd- op alle fronten superieur aan een benzine- of dieselmotor. Het trekt als een malle en je kunt er geweldige drifts mee neerleggen, omdat je altijd koppel hebt. Het enige dat je niet hebt, is het geluid. Maar goed, 9 van de 10 auto’s met een 3- of 4 pitter klinkt ook voor geen meter.
Natuurlijk is het een genot om een huilende 6-in-lijn van BMW te horen janken, maar omdat zo’n auto misschien wat méér emotie biedt, maakt het een elektrische auto niet perse emotieloos. Em omdat ik me dagelijks in een EV voortbeweeg, betekent ook niet dat ik geen petrolhead ben. Ik geniet me rot van een mooi motorgeluid. Maar ook van het rijden in een (goede) ev…
Maar goed. Dit zal wel aan dovemansoren gericht zijn. Zo gaat het altijd namelijk.
lekbak zegt
@nicolasr: je hebt geluid en trillingen. Als je gas geeft bij een verbrandingsmotor gebeurt er meer naast versnellen. Bij een elektromotor versnel je alleen. Zelfs een huis tuin en keuken brommer maakt mij blij als ik die hoor werken, bij de ev’s waar ik in heb gereden miste ik het enorm.
Maar dat is voor de gemiddelde automobilist geen issue natuurlijk…
ericd zegt
Nou ga ik iets controversieels zeggen. Hoe zwaarder het vehikel, des te beter een moderne ICE zich leent om deze aan te drijven. Ik las gisteren de trotse tweet van iemand die de invoering van elektrische bussen verwelkomde. Ik naar de BYD (bouwer ervan) opgave, blijkt ie ruim 4 ton aan batterijen mee te voeren. Geen probleem gedurende de spits (veel passagiers), maar fnuikend als je maar een halve paardekop hebt te vervoeren. Elektr. aandrijving leent zich het beste ivoor toepassing n lichte auto’s.
flutterby zegt
@ericd: wat weegt een volledige dieselaandrijflijn voor een bus dan?
dreetje zegt
@ericd: Nou, nee. Het is juist heel moeilijk om een kleine auto met een fatsoenlijke actieradius te maken. Vanwege het gewicht van de accu’s hebben kleine auto’s een kleine actieradius.
Daar tegenover staan vrachtauto’s, tractoren, combaines, bussen en treinen die ook niet op accu’s kunnen werken omdat ze te zwaar worden.
De accu gaat het beste bij dure grote auto’s zoals de Tesla. Hyundai komt een beetje in de buurt.
Daarom heeft waterstof de toekomst. Waterstof heeft per kg een véél grotere energieinhoud dan lithium-ion accu’s. En mochten de accu-EV’s ooit een fatsoenlijke actieradius krijgen, dan neemt de laadtijd ook toe. Daarnaast is de accu-EV ongeschikt voor de energietransitie.
flutterby zegt
@dreetje: het is maar de vraag of je een kleine auto met grote actieradius nodig hebt. Daarnaast neemt de gehele fuelcel installatie ook veel ruimte in beslag. Ik heb namelijk nog geen enkele kleine auto op waterstof gezien, maar altijd grote SUVs.
Nu kan je zeggen dat het verbetert met ontwikkelingen, maar dat geld net zo goed voor batterijen (Solid State).
ghost zegt
5. Diesel is tegenwoordig schoner dan Benzine maar imago is helemaal naar de taffes geholpen.
O plaat zegt
Bwa ‘Allemaal’ is een groot woord. Gisteren nog voor 750 euro een MK2 Jetta voor er bij gekocht om dat mijn VW T3 met 1.7 atmosferische diesel bij de carrosserie binnen zit voor een complete rebuild een investering van 10K in een 30 jaar oude diesel dus. Ik geef niet op.
T5Power zegt
Kijk dan naar de auto op de foto. Als Ssangyong dit als model als had uitgebracht dan volgde er hoongelach. Nu is het een Tesla en vinden we het design helemaal het einde en gaan we ‘m zelfs pimpen met fancy velgen, wrappen etc :-)
willemveenstra zegt
Iedereen pakt zo’n subsidie schraper. Als straks meer dan de helft een electrische auto heeft ga je maximaal betalen en word het duurder rijden dan nu met je ice auto. De staat wil ze geld altijd! Onze belasting op stroomkosten gaan straks mega omhoog om het verlies op accynzen te compenseren. Dus ook thuis ga je meer betalen let maar op! Ik blijf mooi doorrijden met ice en koop helemaal geen nieuwe auto’s meer! Die extreem hoge bpm ben ik ook allang klaar mee. Lekker doorijden met wat je al bezit!
flutterby zegt
@willemveenstra: erm, recent is het klimaatplan aangekondigd die de energiebelasting op elektra juist verlaagd, want waar aan de ene kant steeds meer auto’s elektrisch gaan gebeurt dat ook met verwarming. Een hogere energiebelasting is direct de doodslag voor de warmtepomp.
Daarnaast zorgt een hogere stroomprijs ook ervoor dat zonnepanelen (met accu) aantrekkelijk wordt.
Nu kan de overheid gaan belasten op m2 zonnepanelen, maar dat zorgt er weer voor dat de huidige massaal gedumpt worden en vervangen voor panelen met een hogere opbrengst per m2. Totaal tegenstrijdig met duurzaamheid.
Gelukkig staat in het klimaatplan ook de oplossing. Kilometerheffing, in iedergeval voor EVs. Dat is de beste oplossing, want waar particulier meer belasting over stroom dan over brandstof betalen geld dat zeker niet voor bedrijven.
dwfc zegt
Omdat de EU zal beslissen dat vanaf 2030 er geen dieseld-en benzinewagens mogen verkocht worden ! Het voorstel ligt terug op tafel in het EU parlement. En Jef of Pier hierboven kan de pot op met hun visie.
johnwaters zegt
Omdat we door de linkse klimaatfascisten dagelijks te horen krijgen dat de wereld binnenkort vergaat. En omdat de linkse persjongetjes deze leugen met plezier verspreiden. En omdat we gehersenspoeld worden door de AB fanboy redactie.
petervee zegt
De kosten per kilometer zijn door de model ’s enorm gezakt
circlestorm69 zegt
Wat is die Tesla model 3 toch lelijk. Zeker zoals hierboven uitgevoerd. Mijn god….
Homer55 zegt
Ik begin een beetje moe te worden van al dat EV nieuws.
auto62 zegt
https://www.manners.nl/tesla-effect-tweedehands-bmw-mercedes-audi-goedkoper/
Elektrisch rijden heeft ook voordelen ?
tierelier zegt
Geld besparen en regelgeving door linkse klimaat drammers… Alle anders gebazel over innovatie is gewoon gelul, een elektro motortje met een accu is geen innovatie, dit is al 100 jaar geleden uitgebracht. https://youtu.be/OhnjMdzGusc?t=435
tierelier zegt
@tierelier: Andere *
mwti zegt
Overal waar “Te” voor staat is niet goed.
jometdebanjo zegt
Onzin. Waterstof!