Nieuwe regels, nieuwe uitdagingen.
Eerder vandaag praatten we je al bij over de extreem hard remmende F1-auto’s van 2017. Een en ander heeft te maken met dikkere remschijven, die mede mogelijk gemaakt worden door de dikkere banden die dit jaar gebruikt zullen worden.
Die banden zorgen dus in allerlei opzichten voor verbeterde prestaties op de baan. Er is echter ook een onderdeel van het racen dat juist moeilijker wordt door het nieuwe rubber. Daarbij gaat het eigenlijk niet zozeer over het racen zelf, maar wel over het maken van een bliksemsnelle pitstop.
Hoewel we nog niet zo heel lang geleden nog F1-seizoenen hadden waarbij er helemaal geen banden meer gewisseld werden tijdens de races, is een snelle stop voor vers rubber al decennia een essentieel onderdeel van succes in de F1. In de pre-DRS dagen was een snellere pitstop dan je concurrent niet zelden de enige manier om iemand voorbij te steken op het circuit.
Mocht de verwachting dat de extra downforce op de F1-auto’s van 2017 het moeilijker maakt om in te halen uitkomen, dan worden puike pitstops dus weer extra belangrijk. Vorig jaar was Williams het team dat de stops het beste onder de knie had. In 11 van de 21 races pakten zij de snelste stop van de race. In Azerbeidzjan lukte het wisselen van vier banden zelfs binnen de twee seconden.
Maar in twee seconden kan er veel gebeuren, dat hoef ik jullie niet uit te leggen. Zoals bij alles wat in de F1 gebeurt, is het recept voor de perfecte stop tot in den treure toe uitgedokterd. Zo heeft Williams de pitstop zelf onderverdeeld in 34 afzonderlijke handelingen. Van die handelingen worden er twaalf beïnvloed door de nieuwe banden, die voor zes en achter acht centimeter breder zijn dan vorig jaar.
Deze breedte leidt niet alleen tot zwaardere banden, maar ook de centrale wielmoer zit dieper verscholen in het hart van de band. Dit brengt bijvoorbeeld het probleem met zich mee dat de gunman minder lang zicht heeft op de moer die hij eraf moet slopen. Bij de eerste tests bleek dat echter niet het grootste probleem, zo claimt althans Steve Nielsen van Williams in gesprek met Autosport:
“The limiting factor is actually the transition – from the moment the wheel is undone, getting that wheel off and putting the next one on. That is where we are seeing the extra time creeping in. It’s because there are three people moving within a few centimetres of each other and this wheel is much, much wider than it was. So the clearances between the crew have to be more, they have to give each other more space and that adds a tenth or two.”
De gesynchroniseerde dans tussen alle monteurs naast de auto is dus een beetje uit balans geraakt, wat ook te zien viel aan de pitstoptijden tijdens de tests tot nu toe volgens Nielsen.
“What we have seen so far is that the ultimate times that we were doing last year are still achievable, but there is just more of a scatter. We can still hit those targets, but there is more of a spread down to the 2,4s, 2,5s, 2,6s – more than we were seeing last year.”
Het team van Williams mikt daarom (voor nu) vooral op het maken van consistente pitstops waarbij er niks misgaat, in plaats van het streven naar die ene superstop.
“If you are doing four stops, there is no point doing one at 1,9s if the others are 3,5s. I would sign now for them all being sub 2,5s.”
Junior540 zegt
Wat zouden de salarissen van deze mannen zijn, de banden wisselaars en de lollipop man enzo, ze zijn ook rete belangrijk en kunnen een race maken of kraken
awesome zegt
@junior540: Die mannen doen nog veel meer dan de banden wisselen en lollipops vasthouden.
viezefreddyw zegt
@Junior540: Ik moet je het antwoord schuldig blijven maar het lijkt mij een retegeweldig beroep. De hele wereld overvliegen, werken met alleen het beste van het beste en altijd in contact met de sport. Mij lijkt het wel wat.
jules713 zegt
@Junior540: Vraag me ook altijd af of bijvoorbeeld zo’n gast die afgelopen seizoen bij Raikkonen de band niet goed vast heeft gemaakt de laan uitvliegt..
hight96 zegt
@jules713: Dat is niet eens zo’n hele rare gedachte… Voor hem duizend anderen.
pinut187 zegt
@hight96: verwacht van niet want die duizenden andere moeten allemaal getraind worden. Kost enorm veel tijd en geld.
Edge zegt
@junior540: De bedragen weet ik helaas ook niet, maar ik weet wel dat deze gasten bij de meeste teams niet meer verdienen dan een monteur in dezelfde loonschaal die geen pitstops doet.
lekbak zegt
@Edge: het is nogal logisch dat ze niet meer verdienen als een monteur in dezelfde loonschaal lijkt mij…
breakingpoint zegt
@Junior540: ben ik ook benieuwd naar. Misschien valt dit tegen? Wellicht staan ze in rijen aan te schuiven om in de F1 pits te mogen werken… Terwijl nog een stukkie van de wereld zien is ook mooi meegenomen
thebob zegt
@Junior540: ligt rond de 80.000 euro. Ex bonus voor een “simpele” monteur
edftw zegt
@thebob: wat ja hier je bron voor?
Voor zon salaris zou ik het zekers te weten doen!
edftw zegt
@edftw: ja = is
Kvgorp zegt
@Junior540: ik heb wel eens gehoord dat dit mensen zijn die bv de vrachtwagens besturen en de catering verzorgen. Natuurlijk een erg select groepje mensen. Maar alleen wieltjes er af en er op dat doen ze niet.
autobeer zegt
@Junior540: het zijn veelal ingenieurs van de fabriek die zich bijvoorbeeld bezighouden met een elektronisch systeem of het ontwikkelen van nieuwe composieten, oftewel slimme jongens. Als ze zich dan nog meer betrokken willen voelen bij de actie op de baan kunnen ze ook mee doen als pitcrew. Vertelde Red Bull wat over in de documentaire “Gone in 2 Seconds”, staat op YouTube voor de geïnteresseerden.
Richmond zegt
@junior540: via google het volgende gevonden:
Entry-level mechanic jobs in Formula 1 racing earn around $20,000 per year, while senior engineers and mechanics make up to $80,000 annually after working in the business for longer than 5 years, according to the TSM Plug website. Annual wages can vary drastically based on the level of competition and the success of the car that the mechanic is working on, but the highest level mechanics can make well over $100,000 per year.
https://www.reference.com/business-finance/much-f1-mechanics-earn-9e69ba31c11b65cd#
patrick zegt
Deze heren maken behoorlijk wat uren en krijgen van Mij groot respect! Nou vraag ik mij af of zij nog een beroep ernaast hebben? In andere takken van autosport zie je vaak dat ze er nog een baan naast hebben.
ewoudhoed zegt
Off topic: weet iemand waar ik races kan kijken met Brits conmentaar? Ik heb zelf ziggo, maar ik erger me wat te veel aan de fouten en de Max Verstappen bril van Olav. (No offense)
kevin1807 zegt
@ewoudhoed: volgens mij kan je een livestream kijken van Skysport op internet
edftw zegt
@ewoudhoed: acestream downloaden, of vlc mediaplayer, en dan ff googlen naar skysports acestream/vlc stream. Kwestie van linkje plakken in het programma, werkt voor mij perfect!
rob5nismo zegt
@ewoudhoed: je hebt een app.van film live tv ff aanmelden en channel 4 opzoeken
ewoudhoed zegt
@rob5nismo: @edftw @kevin1807 bedankt! Ik ga aan het werk!
henkp1 zegt
Eén ….. Twee
En hop, vier nieuwe banden.
Het is toch ongelooflijk, binnen twee seconden!
Petje af hoor.
mrrallycross zegt
Dit zijn ook echt helden van de formule 1