We hebben allemaal zin in elektrische Seats, maar toch is er nog geen een te vinden in de showrooms. Om met Keenan Jones te spreken: What up with that?
Afgelopen week werden we overspoeld met Cupra-nieuws. Het submerk kon een groot aantal nieuwe modellen aankondigen. Allemaal elektrisch of geëlektrificeerd. Natuurlijk, de marketing-praat (‘highly emotional’) was niet van de lucht. Maar toch, in een relatief korte tijd kan het submerk voorbij groeien aan het moedermerk.
Op dit moment verkoopt Cupra zo’n 80.000 auto’s per jaar, aanzienlijk minder dan het half miljoen van Seat. Echter, bij Cupra zijn de aantallen in rap tempo aan het stijgen, terwijl bij Seat de verkopen juist achteruit hollen. Is het niet tijd voor elektrische Seats?
Niet eenvoudig
Zo simpel ligt het niet. Dat bevestigt R&D baas Werner Tietz aan Autocar. volgens hem zijn de ontwikkelingskosten nog veel te hoog om een EV te kunnen rechtvaardigen. Eerst moet de elektrificatie van Cupra achter de rug zijn, dan pas kan Seat aan zijn eigen gamma denken.
Dan zitten we met een ander issue: pakt Cupra zo niet alle klanten af van Seat? Want in dat geval is het merk compleet overbodig. Gelukkig schijnt dat mee te vallen. Volgens Tietz is de overlap ‘minimaal’. Dat is op dit moment zo’n 10-15%. Cupra opereert in een iets hoger gedeelte van de markt en kent dus een andere klantenkring.
Elektrische Seats wel onderweg
Ondanks dat de Seat Leon nog relatief vers is, zijn de Ateca (2016), Ibiza (2017) en Arona (ook 2017) al ietsje ouder. Het is dus hopen dat ze van VW een opvolger mogen ontwikkelen. Er is al sinds 2019 geen concept geweest die een hint geeft dat er toekomstplannen zijn.
Gelukkig kan Tietz wel melden dat Seat van Volkswagen gebruik mag maken van het MEB-platform, zowel de korte wielbasis als het standaard platform. Dus Seat mag pas als laatste – zelfs pas na vermeend budgetmerk Skoda – gebruik maken van de platforms.
Ironisch genoeg had Seat op de Salon van Genève in 2019 de Seat El-Born aangekondigd. Deze zagen we op de IAA weer naast de Seat Mii Electric. De El-Born is omgetoverd tot Cupra Born, de Seat Mii Electric is inmiddels alweer uit productie.
Meer lezen? Check dan onze Seat Ibiza Cupra R-special!
Edge zegt
Jeetje, die man kletst wel heel erg uit zijn nek. Ontwikkelkosten zijn er niet of nauwelijks, want je kunt heel eenvoudig de Cupra Born als Seat Born in de showrooms zetten. Iets minder spannende velgen, een setje saaiere velgen en een andere finish voor de accenten die nu koperkleurig zijn kosten echt drie keer niks.
willeme zegt
@edge: Het zal waarschijnlijk gewoon om de grondkosten kunnen gaan. Dat platform kost gewoon een bepaald bedrag en daarmee krijgt Seat simpelweg nog niet de rekensom rond. Dan zit je al bijna op Skoda/Cupra/VW niveau en Seat moet daar kennelijk onder zitten.
Het is wel stuitend dat de Koreaanse budget-stunters van voorheen wel hun EV-strategie op orde hebben!
royaledeluxe zegt
Seat staat toch te koop? Afhankelijk van hoe dat loopt zie ik ze nog Cupra houden (want meer marge producten) en verkopen ze enkel SEAT. Daardoor dat Cupra alle nieuwe dingen krijgen en SEAT misschien niet. Want het is zoals @edge zegt. Veel gelul om enkel wat rebadging goed te praten.
bernoulli zegt
Ik heb net even op Marktplaats gekeken. Zie veel SEAT’s te koop staan, maar niet de fabriek.
Waar haal je die wijsheid vandaan?
karhengst zegt
Inkoppertje: De ID3/4 is dusdanig cheap dat er geen mogelijkheid is voor SEAT om hier nog onder te duiken.
flyerbunch zegt
Het is gewoon een financiële strategische keuze volgens mij. Meer marge op Cupra omdat deze in een hoger segment opereren zoals ze zelf zeggen en hebben de wind in de zeilen momenteel. Reorganisatie binnen de groep waarbij Seat z’n identiteit opnieuw moet vinden. Het zou mss wel eens het nieuwe Skoda kunnen worden binnen de groep en mag daarom pas als laatste komen shoppen voor onderdelen.
potjak zegt
Cupra is toch het merk waar de Volkswagen Groep mee verder gaat en Seat wil men afscheid van nemen. Daarom is nu alle focus op Cupra. Van Seat mag je niet veel meer verwachten denk ik.
fconderkantlat zegt
ik heb gewoon elektrische seats hoor, in hoogte en lengte verstelbaar inclusief memory
thearchitect zegt
@willeme Met Keenan Jones bedoel je Kenan Thompson van SNL, denk ik. 🙂