Een mysterieuze titel, maar het is dan ook een mysterieus vliegtuig.
Zo nu en dan een uitstapje naar de betere vliegmachine kan geen kwaad, dunkt ons. Het vliegtuig in kwestie betreft de Lockheed U-2, een verkenningsvliegtuig dat niet wordt uitgerust met bommen en raketten, maar met hele stevige camera’s waarmee vijandelijk gebied haarscherp in kaart kan worden gebracht.
De U-2 is gebouwd om op een hoogte van 20+ kilometer z’n ding te doen. Met een lengte van nog geen 20 meter en een spanwijdte van bijna 32 meter is het dan ook een soort zweefvliegtuig, maar dan wel eentje waarmee niet elke piloot uit de voeten kan. Sterker nog: de U-2 staat bekend als één van de moeilijkst te vliegen kisten die ooit zijn gebouwd.
Het vliegtuig heeft een topsnelheid van 820 km/u en werd voor het eerst gebruikt in de jaren ’50 van de vorige eeuw. Des te opmerkelijker dus dat de U-2 tegenwoordig nog steeds kan worden ingezet. Vanwege de grote hoogte (hij vliegt op een hoogte van maximaal 28 kilometer) zitten piloten net als astronauten in een soort drukpak. Door de lichte opbouw van het toestel zijn de foutmarges bovendien bijzonder klein en de “volledige” helm beperkt het zicht van de piloot enigszins, wat maakt dat dit ding zo lastig te vliegen is.
Opstijgen of landen is met de U-2 uiteraard ook geen sinecure. Daarom wordt op de start- en landingsbaan gebruik gemaakt van zogeheten chase-cars, die de piloot vanuit rappe auto’s assisteren. Het almachtige Wikipedia heeft het daarbij over de Pontiac GTO en de Chevy Camaro, want ‘Murica. Deze chase-piloten vliegen overigens ook zelf in de U-2, zodat ze de dienstdoende vliegenier optimaal kunnen begeleiden terwijl ze achter het vliegtuig aan rijden.
Bijzonder interessant dus en zeker de moeite van het opzoeken waard! Er valt immers nog veel meer info over deze gave vliegtuigen te vinden. Hoe het opstijgen en landen er ongeveer uitziet check je in onderstaande video.
bofkont zegt
Leuk weetje hoor, maar natuurlijk al lang geen nieuws meer aangezien de U2 al sinds 1957 dienst doet.
Author zegt
Wat een heerlijke dooddoener. Zullen we dan ook maar nooit meer over klassiekers schrijven?
bofkont zegt
@mauritsh: Toegeven je hebt een punt ;)
Erik zegt
@bofkont: heerlijk toch, een vliegtuig dat volgend jaar al 60 jaar in dienst is. Natuurlijk is door de jaren heen alles vervangen aan de binnenkant en voorzien van de nieuwste snufjes. Alleen het omhulsel is nog hetzelfde (uiterlijk).
Mocht in 09-2011 op een Amerikaanse basis op Sicilië (IT) het toestel in een hangaar bewonderen, tot opneem afstand van 5 meter. Overschrijden van de rode lijn om het toestel was uit den boze.
Het astronautenpak dat de piloten dragen kunnen ze zelf niet aantrekken, ze nuttigen vloeibaar voedsel gedurende hun trip en ontlasting wordt opgevangen. Een boek of ‘walkman’ was gemeengoed op hun trips van om en nabij 12 uur!
bofkont zegt
@erik2907: Ja klopt idd, ken de geschiedenis van dit vliegtuig, zeer indrukwekkend!
carmasterr zegt
Zo te zien is de dienstdoende wagen in het filmpje een Pontiac G8, de Ami versie van de Holden Commodore.
Erg gaaf om te zien trouwens.
carmasterr zegt
@carmasterr:
Daarbij vergeet ik te zeggen dat de layout van het landingsgestel ook wel een factor is die het landen met een U2 moeilijk maakt. Het is niet de meest stabiele opzet met de wielen achter elkaar.
fmgarcia zegt
@carmasterr: En de turboflaps..
Erik zegt
@carmasterr: zodra de staart naar de grond zakt (tijdens het landen en minderen van de snelheid) kan de piloot door de astronautenhelm de landingsbaan niet meer zien. Zijn collega in de auto er achter communiceert met de piloot om het vliegtuig op de baan te houden. Zodra het vliegtuig stil staat ‘valt’ het links of rechts op de vleugel.
Bij het opstijgen zie je ook ondersteuningswielen onder de vleugels die bij +250 km/u door de piloot losgekoppeld worden.
paulusje zegt
@carmasterr: PON heeft in Amerika ook een deal kunnen sluiten, is een Audi A5.
viezefreddyw zegt
Gaaf om te zien hoor! Mooi beroep hebben die piloten toch he, potverdikke.
fmgarcia zegt
Kijk ze in Rusland achter de Sukhoi’s gaan met de Lada 110 supersport.
sracert zegt
@fmgarcia: Waren die Sukhoi’s geen machines uit Oekraïne? De Mig is Russisch geloof ik
pomoek zegt
@sracert: nee Sukhoi is ook Russisch, Antonov komt uit de Oekraïne.
E550 zegt
@pomoek: eigenlijk is Antonov ook gewoon Russisch.
sracert zegt
@pomoek: ok tx
Nemus zegt
Interessant leesvoer. Of hoe een artikel dat amper over auto’s gaat toch mooi weergeeft waar het soms om draait: weten waar je mee bezig bent.
smadb zegt
Ik krijg dr een stijf plassertje van.
jasbelle zegt
Mythbusters heeft hier toch ook een segment over gedaan?
janmetdelangeachternaam zegt
@jasbelle: klopt, james may ook
isleofman zegt
Gaaf verhaal! Altijd bijzonder gevonden hoe lang die kisten meekunnen in de vliegtuigwereld.
Maarten123 zegt
@isleofman: feitelijk bij gebrek aan oorlog. De innovatiedrang is nu niet zo sterk. Sinds de koude oorlog voorbij is, zijn de budgetten nogal gekort.
Frenkyboy zegt
Die auto’s achter die vliegtuigen zijn dat dan zogenaamde ‘Jetcars’? ;)
Arnoud zegt
Geweldig hoe ze zo’n op de limiet opererend toestel hebben kunnen ontwikkelen zonder FMEA of iets dergelijks. De koude oorlog was misschien een periode van angst (voor politici dan) maar qua technologie een ongekende hausse.
sracert zegt
@original_arnoud: de Blackbird was ook een machtig vliegtuig
sracert zegt
@sracert: SR 71 van titanium geleverd door Rusland geloof ik, gna gna
Aquios zegt
@sracert: Klopt. Het titanium werd veelal op een illegale manier geïmporteerd vanuit Rusland via bevriende landen en spionnen. Toch leuk, uit het land van je aartsvijand materiaal verkrijgen dat je vervolgens gebruikt om een vliegtuig te bouwen waarmee je dat land vervolgens weer gaat bespioneren.
JamesBond007 zegt
@Original_Arnoud: dankzij de koude oorlog zitten jij en ik op internet:)
jules713 zegt
James May heeft ook eens met zo’n ding meegevlogen! Ik had eigenlijk verwacht om dat filmpje hier terug te vinden! :)
https://www.youtube.com/watch?v=bc8wnu8bsB0
Zeker de moeite waard om te kijken!
napo zegt
@jules713: gaaf! Kende ik niet, je kijkt dit half half uurtje zo weg! Thnx for sharing.
janmetdelangeachternaam zegt
prachtige techniek uit de koude oorlog, maar het pareltje van die tijd blijft de Lockheed SR-71 blackbird. wat een ding is dat, ging volgens mij ergens rond mach 6
dunhozzie zegt
@janmetdelangeachternaam: hij is wel snel, maar iets minder dan mach 6:
Maximum speed: Mach 3.3 (2,200+ mph, 3,540+ km/h, 1,910+ knots) at 80,000 ft (24,000 m)
misterdrogba zegt
In video zie ik ook een S/RS5 overigens..
Oh en een tip: video niet op hoge volume bekijken endan vooral niet met oortjes op! #auwch..
sld87 zegt
@misterdrogba: Wilde dat bericht ook net invliegen, is idd A5/S5 sb. M̶u̶r̶i̶c̶a̶ Deutschland!
leaper035t zegt
Interessant! Leuk artikel!
Gulli zegt
Misschien een idee om die chase cars in te zetten voor sommige automobilisten. Had er vanmorgen weer een naast me die niet wist waar zijn auto ophield en de rest van de wereld begon. Sjongejonge…
f40racer zegt
Hoe blijft hij rechtop na het landen? Ik zie maar 2 wielen in het midden.
toetervloeistof zegt
@f40racer: Hij kantelt om en landt op een van zijn vleugels
mrB zegt
@f40racer: op het moment dat die bijna stil staat, valt die op één van zijn vleugels geloof ik. En dan zetten ze daarna die hulp wieltjes er weer onder. Om op die hoogte te vliegen moeten zelfs de wielen wijken.
Alfarobert zegt
Bedank voor de uitleg over de hulpwieltjes als hij stil komt te staan. Je ziet wel dat ze eraf vallen met opstijgen maar niet hoe ze er weer onder komen.Heel vervelend.
Maarten123 zegt
De band tussen de Amerikaanse vliegtuig- en auto-industrie is altijd sterk geweest. Om bijvoorbeeld de SR-71 Blackbird te starten, gebruiken ze een bigblock V8 uit de Nascar series.
vonclausewitz zegt
56 jaar na Gary Powers en ze vliegen nog steeds in die dingen?!