En nee, hij heeft geen maagdelijke kilometerstand.
Het betreft namelijk een gepantserde A8L, al heeft de adverteerder het consequent over een “gepanserde” auto. Kleinigheidje blijf je houden. De bepantsering komt uit op niveau B4 en ondanks ettelijke rondjes Googlen kom ik er maar niet achter waar inzittenden dan precies tegen worden beschermd. De klok tikte echter door en @autoblogger is meedogenloos als het op deadlines aankomt, dus zoekt u alstublieft zelf het hoe en wat uit en meldt het dan ook meteen even in de comments. Dank.
Deze specificatie doet in elk geval vermoeden dat de vorige eigenaar van deze Audi A8 op z’n minst een interessante job had. Of gewoon heel veel geld en weinig vrienden, dat kan natuurlijk ook. De auto heeft ruim 2 ton op de teller staan en onder de kap ligt die goeie ouwe 4.2 V8 à 310 pk.
Hoewel de advertentie vrolijk een gewicht van 1.720 kg vermeldt, snapt u zelf ook dat dat getal simpelweg niet kán kloppen. Dergelijke bepantsering bestaat immers niet uit een paar eierdozen en een haffel piepschuim, bovendien kunnen we auto’s van de klasse A8 moeilijk als lichtgewichten bestempelen. Wie de prijs geen bezwaar vindt en nieuwsgierig is geworden, moet zeker even hier klikken.
Dank aan Christopher voor het tippen!
lompey zegt
B4 bepantsering bied de optimale bescherming tegen een aanval van hardgekookte eieren
gtwillem zegt
@MauritsH: B4 is volgens mij tot zware handwapens. Voo een auto relatief licht ‘bepanserd’, met als voordeel dat je auto geen 4.500kg weegt.
Tweede noot: dit is een A8 van ná de facelift. Daarbij kregen alle achtcilinders de beschikking over de 5V kop (dus een 40 Klepper ipv 32v). En die hadden iets meer vermogen (deze heeft 310pk).
gtwillem zegt
Oh, en het is een gewone A8 L, niet een extra lange (die waren er ook, zeer zeldzaam).
Author zegt
@gtwillem: gaan we uiteraard fixen, dank!
paulloper zegt
@MauritsH: haal ook eventjes “meldt” uit
paulloper zegt
@paulloper: uit het artikel*
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: hij weet het weer.
87sandyd zegt
@gtwillem: b4 kan maximaal het kaliber 7.62 mm hebben volgens mij. Dat is dus het kaliber van een AK-47. Ook beschermd deze tegen handgranaten en gasaanvallen (als ik me niet vergis). Een IED daarentegen, nee, dan gaat hij gewoon kapot, maar goed, dat gaan ze allemaal bijna.
9000cse zegt
@87sandyd:
Een IED? Juist, ja………….Dacht ik toch even dat ik op AutoBlog zat! Dom, hè?
daniiel zegt
Op diverse Amerikaanse sites staat dat B4 bepantsering beschermt tegen handwapens en shotguns en alles daaronder.
klassiekerjunk zegt
Het duurde een minuutje om het te vinden, dus die deadlines van @Autoblogger zijn wel heel strak.
http://www.armormax.com/blog/wp-content/uploads/2015/04/B4-B5-B6-and-B7-Levels-of-Car-Armour.png
http://www.armormax.com/blog/b4-b5-b6-and-b7-levels-of-car-armour/
klassiekerjunk zegt
@klassiekerjunk: Nog wat extra nerd info.
http://www.mistralsolutions.com/wp-content/uploads/2014/05/en1522.jpg
sjouveur zegt
@klassiekerjunk: Dat is toch nog een aardig deftige bepantsering, Zo’n .44 Magnum is vrij grof.
thisguy zegt
@sjouveur: Zo grof is een .44 magnum nu ook weer niet. Vooral een grote kogel, maar die beweegt als ie de loop verlaat niet zo heel veel sneller als een 9 mm en heeft daarbij niet zo heel veel meer energie. En om bepantsering the verslaan heb je vooral gewoon heel veel kinetische energie nodig (“MOOORE SPEEEED!”). .45 ACP+P is ook niet zo moeilijk aan te komen. En anders is er altijd nog .50 Action Express als je persé een handvuurwapen wilt gebruiken en zeker weet dat het eerste schot raak gaat zijn.
87sandyd zegt
@thisguy: .50 desert eagle ????
macready zegt
@thisguy:
“niet zo heel veel meer energie”
Scheelt toch al snel een factor 2.4.
MrSkyline zegt
@thisguy: een .44 heeft bijna 2x zo veel kinetische energie als een 9mm. Maar door het gebrek aan snelheid en dankzij de vorm en materiaal van de kogel komt hij er niet door. Een armor piercing kogel met het zelfde gewicht en snelheid zou nog best wel eens verschil kunnen maken, simpelweg omdat deze minder vervormd en meer van zijn energie op een kleiner oppervlak overbrengt. Maargoed het grootste verschil met rifles is dat die patronen bijna altijd fmj zijn en veel sneller gaan.
thisguy zegt
@MrSkyline: Je hebt helemaal gelijk. Zat scheef te kijken en keek in een tabel bij 9×23 (9mm Winchester). Het hangt er dus wel van af bij welke 9mm patroon je kijkt :P
Veel “range” patronen zijn ook voor handvuurwapens gewoon FMJs trouwens. Maar FMJ of niet doet niet zo heel veel aan het doordringend vermogen.
MrSkyline zegt
@thisguy: Klopt, bij handvuurwapens inderdaad niet, bij rifles zeker wel. Deze patronen hebben een veel spitsere punt en deze blijft beter in tact met een fmj dan wanneer het enkel lood zou zijn, er kan dus meer energie worden overgebracht op een klein oppervlak.
9mm is bijna altijd fmj met een ronde punt, .44 is bijna altijd enkel lood tenzij je een hollow point gebruikt, maar deze zijn dan weer totaal ongeschikt om door pantser te schieten. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals de FN Five Seven, een handvuurwapen met (zeer kleine) rifle patronen: https://www.youtube.com/watch?v=_teY8vwwXvA
martijn1994 zegt
@klassiekerjunk: ik zou dan wel minimaal B6 willen haha
pomoek zegt
Mag ik eerlijk zijn? Waarschijnlijk had ik ook gepanserde geschreven, die vout zal ik nooit meer maken! Verder heb ik weinig aan een bepantserde audi. Als ik een lange Audi wil koop ik wel een Skoda Superb.
skid zegt
@pomoek: en als je dan toch een beetje van beide werelden wil hebben:
http://autoweek.com/article/car-news/armored-koda-superb-svos-has-few-tricks-its-sleeve
E34M5Touring zegt
Zot geld. Volgens mij handelen steeds meer bedrijven volgens het principe ‘als het maar apart is kan ik er crazy money voor vragen’. Zonder bepantsering koop je zo’n ding voor 5 ruggen man.
jerommeke zegt
@E34M5Touring: precies, koop een gewone a8, duct tape er oude telefoonboeken tegenaan en je hebt minstens b10 bescherming. Stukken voordeliger.
E34M5Touring zegt
@jerommeke: Snap heus wel dat bepantsering niet goedkoop is maar de 2ehands markt voor dit soort auto’s is niet groot. Zeker in NL niet. Onlangs is hier een Golf 3 VR6 met bepantsering langs en ik kan je zeggen, die staat al jaaaaaren te koop. En die kost 5 rooitjes…. Dan is 45k voor een 16j oude A8 met dik 200k op de klok gewoon veel geld vind ik.
jerommeke zegt
@E34M5Touring: was het ook met je eens hoor, er is denk ik ook niet echt een markt voor dit soort auto’s; het is hier nou niet bepaald Mexico City.
E34M5Touring zegt
@jerommeke: Sorry verkeerd begrepen. Was niet de bedoeling kortaf te reageren. En inderdaad, in Mexico oid sure. Dan kan ik het ook wel begrijpen. Maar in de polder…
roppp zegt
@E34M5Touring: je zal toch in Amsterdam wonen en als broodwinning iets in de geestverruimende middelen doen. Ik denk dat je dan heel blij kunt zijn met zo’n auto. Of niet Yousoef?
4apaev zegt
@E34M5Touring: zag trouwens laatst iemand op de dam in een gepantserde G classe. Bizaar om te zien eigenlijk!
toempf zegt
http://www.armormax.com/blog/b4-b5-b6-and-b7-levels-of-car-armour/
Eerste hit op Google ?
Author zegt
Ahhh ik wist het! Geen idee wat er bij mij mis ging, maar dank :)
gtwillem zegt
@MauritsH: ik kwam ook op de Alpina site terecht…
Author zegt
@gtwillem: L O L
beefcake zegt
Al draagt een Audi B4 bepantsering, het is en blijft een lelijk ding.
moveyourmind zegt
B4 is één relatief lage beveiligingsklasse, dan moet je denken aan bescherming tegen wapens als een .44 Magnum en een Riot gun.
Maar met een AK47 blaf je er zo doorheen. Vrij kleine markt voor zo’n licht bepantserde auto.
Voor echte criminelen omdat hij te weinig bescherming biedt. En voor witte-boordencriminelen die wat minder gevaarlijke vijanden ook niet omdat het model niet past bij een dandy levensstijl.
lekbak zegt
@moveyourmind: en ik maar denken dat een .44 een krachtig wapen is en dat een ak47 een proppenschieter is, als je het per kogel bekijkt.
moveyourmind zegt
@lekbak: Daar kunnen we maar op één manier achter komen, een aankoopkeuring!
Regel jij de wapens, dan ga ik van Vliet bellen of ze de panserwagen nog hebben…
Nog vrijwilligers die een rondje achter het stuur willen van deze mooie Audi?
poeperman zegt
@lekbak: dat dacht ik ook Lekkie!
dutchcorvette zegt
5k maximaal 10K meer vind ik hem niet waard
gregorius zegt
45k slaat nergens op.
Als je een 2e hands gepantserde auto zoekt, haal er een uit een land waar bepantsering normaler is…. Of komt dat niet door de NLse keuring heen?
reistje zegt
45k en dan is het ook nog halve-bak bepantsering waar je alleen wat aan hebt als de politie of iemand met een klapperpistool op je schiet.
tunefuldjmike zegt
@reistje: zelfs een arrestatie team van de politie maakt er gaten kaas van.
e36thuglife zegt
gangsta waggie deze maar heb die ook run flat want anders dan djoeken ze je banden lek en dan poppen ze asnog eentje in je kop
mout zegt
Ja, hij is gepantserd.
Maar de vraag uit de titel heb je bepaald niet beantwoord. Is de markt voor gebruikte pantseraars zo heet, soms?
Bepantsering is, voor zover ik weet, niet zo’n hele populaire ‘accessoire’. Als je belangrijk of gevaarlijk genoeg bent om het nodig te hebben, zal je wel een nieuwe dienstwagen van je organisatie krijgen, met bepantsering en al. Binnen de overheid, de rest van de penoze of het bedrijfsleven maakt een 16 jaar oude A8 niet precies de indruk die je zoekt. Trouwens, het enkele feit dat ie 16 jaar is en dik 2 ton op de teller heeft, is al een veiligheidsrisico.
Een auto is zoveel waard als de markt ervoor geeft. En ik geef je op een briefje: Niemand zit te wachten op een 16 jaar oude auto, waarvan de techniek door zijn overgewicht ook nog eens extra te lijden heeft gehad. Dit ding gaat niet meer opbrengen dan 10K. En dan nog alleen om te verdwijnen naar een buitenland waar Jan 2X modaal een serieus risico loopt om een car-jack mee te maken.
KEV9 zegt
WHAHAHAHAHA en dan zie je ineens je oude A8 voorbij komen :) en die 1700 kg die klopt niet nee dat moet 2910 kg zijn
rrvliet zegt
@Soulmaster: Waarom reed je deze wagen?
KEV9 zegt
@rrvliet: 2de hands gekocht na 2 maanden weer weggedaan vanwege ernstige nokkenasproblemen met de motor en nu zie ik hem weer langskomen met een heeeele goede motor. *kuch* verder reed hij wel heerlijk.
m-tfsi zegt
@Soulmaster: haha toevallig! Heb bij dit autobedrijf gewerkt en ook nog eens met deze gereden. Reed wel goed voor zijn gewicht!
KEV9 zegt
@m-tfsi: hij reed fantastisch tot die nokkenasproblemen ( de wel bekende problemen bij deze motor) om de hoek kwamen kijken.
KEV9 zegt
@m-tfsi: btw, moet zeggen dat ik het wel een bizar bedrag vind hoor. Hij is hooguit 15K waarde geen cent meer.
DennisS65B40 zegt
@Soulmaster: is deze ooit van directeur RDW geweest toevallig?
KEV9 zegt
@audir8v10: mij werd verteld een ex-ambassade auto .
lekbak zegt
@Soulmaster: lastige (ex-)patiënten dat je zo’n auto nodig hebt?
KEV9 zegt
@lekbak: verslaafd aan luxe
pinut187 zegt
Dat is wel erg veel voor een halve bak bepantsering. Die zal uiteindelijk voor heel veel minder gaan. Volgens kan je dan zelf beter een oude A8 kopen en zelf in verweggistam voor een paar rooitjes er een betere bepantsering in laten zetten.
Nemus zegt
Zal vast ook een goede geluidsisolatie hebben. Waarschijnlijk hoor je een granaat amper.
Niets voor mij.
mout zegt
Over het gewicht: De RDW is in dezen zo lek als een mandje. Van de kentekenregistratie (zoals het gewicht) bij bijzondere auto’s klopt vaak geen bal.
Zo staat mijn 245 Transfer op LPG voor 1450 kg op kenteken. Dat is niet gek, want een ‘kale’ 240 station begint op 1420 kg volgens Haynes manual. In werkelijkheid zal het eerder 1800 kg zijn, denk ik.
Ook leuk zijn de andere gewichten en getallen, hieronder vers van OVI.rdw.nl getrokken:
O.1Aanhangwagen geremd 0 kg
O.2Aanhangwagen ongeremd 0 kg
F.1Technische max. massa voertuig 0 kg
F.2Toegestane max. massa voertuig 0 kg
S.1Aantal zitplaatsen 0
thisguy zegt
@mout: Dat is wel heel krap bemeten. Er zal vast ooit iemand besloten hebben dat 0 gewoon de default is bij “onbekend” maar 0 zitplaatsen vind ik toch wel heel knap.
mout zegt
@thisguy: Precies. Ik ben er trouwens wel blij mee, want
A) ik betaal nu belasting over 1450 kg, en dat scheelt nogal bij LPG G2.
B) Ik heb hem gekocht voor minimaal 7 zitplaatsen + bagageruimte, en nu hoef ik me weinig zorgen te maken als ik een keer meer dan 7 man aan boord heb, of dat ik hem te zwaar belaad.
(daar heb ik dan ook maatregelen op genomen, door o.a. het onderstel aan te passen)
stfu zegt
Je had toch kunnen bellen naar de aanbieder…? Daar is journalistiek voor.
redneck zegt
8 eigenaren :(
silver zegt
Of Van Vliet heeft zelf veel teveel betaald, of Van Vliet probeert zelf een potentiële klant veel teveel te laten betalen. Beiden niet erg positief..
deora zegt
Jullie vrienden van Gina Classic’s hebben een veel mooiere A8 in de aanbieding! http://www.ginaclassics.com/audi-a8-6-0-w12-quattro-lang-2001-z8x-espressobruin/ €22.500 en maar 50k gelopen.
BRT zegt
@deora: Maar ze hebben een afspraak met Marktplaats waardoor we tegenwoordig veel te vaak verkapte advertenties zien… Erg mooie A8 bij ginaclassics inderdaad!
gtwillem zegt
@deora: Wauw! Wat een plaatje. Ik was in de jaren 90 en begin 00 erg gecharmeerd van Audi’s. Allemaal zeer ingetogen. Sinds de W12 van het tweede type A8 kwam met die gigantische Single Frame Grille was alle elegantie er wel uit, helaas.
cla220 zegt
Ik vind hem zwaar lelijk