
Deze alledaagse auto is stiekem ultra-exclusief én afkomstig van een bekende eigenaar.
Als je de bovenstaande Fiat langs de straat parkeert zullen veel voorbijgangers denken ‘hé leuk, een oude Fiat’, maar niet ‘hé, een auto van 3 ton’. Toch gaat deze auto potentieel heel veel geld opbrengen op de veiling.
Dit heeft alles te maken met het feit dat de Fiat 130 helemaal niet is geleverd als stationwagen. Er was alleen een sedan en een coupé. De grote baas van Fiat, Gianni Agnelli, wilde tóch graag een stationwagen. Niet om op de markt te brengen, maar gewoon voor zichzelf.




Als Agnelli iets wil dan gebeurt het ook, dus Fiat’s designafdeling ging aan de slag en ontwierp een stationwagenvariant. Deze werd vervolgens gebouwd door een externe partij, carrosseriebouwer Officina Introzzi. De stationwagenvariant werd 130 Familiare gedoopt.
Nu de auto toch ontworpen was liet Gianni ook nog een exemplaar bouwen voor zijn jongere broer Umberto en eentje voor een vriend. Daar bleef het echter bij. De Fiat 130 Familiare is dus een extreem zeldzame auto, met een oplage van slechts drie stuks. Onder de motorkap huisde de 3,2 liter V6 die ook in de sedan en de coupé te vinden was.

Het exemplaar wat nu geveild wordt is de auto van Gianni himself, uitgevoerd met houttrim en een rieten mand op het dak. Ook in het interieur is er houtafwerking te vinden en fraai bruin leer. Aan smaak heeft het Gianni Agnelli nooit ontbroken.
Lancia Thema Familiare Zagato


Naast deze Fiat 130 Faimiliare worden er nóg twee auto’s van Agnelli geveild. Daar zit nog een alledaags ogende auto bij die stiekem heel bijzonder is: een Lancia Thema stationwagen. Dat was gewoon een auto die iedereen kon bestellen in de jaren ’80, maar… dit is niet de productieversie. Die is ontworpen door Pininfarina, terwijl dit een ontwerpvoorstel is van Zagato. Hier zijn slechts twee prototypes van gemaakt. Desondanks is de auto gewoon gebruikt: er staat 92.329 km op de teller. We moeten er wel bij zeggen dat de verschillen met de officiële Pininfarina-versie vrij subtiel zijn.
Fiat Panda 4×4


Tot slot gaat er nog een iets minder zeldzame auto van Gianni Agnelli onder de hamer, namelijk zijn Panda 4×4. Hij kocht deze nieuw en heeft er 15 jaar mee gereden. Iemand heeft de moeite genomen om de auto weer helemaal fabrieksnieuw te maken, dus deze Panda 4×4 ziet er puntgaaf uit.
Wat zijn deze auto’s waard? Met name de Fiat 130 Familiare moet dus veel geld opleveren. RM Sotheby’s rekent op €170.000 tot €300.000. De Lancia moet €80.000 tot €160.000 opbrengen. Voor de Panda verwachten ze een opbrengst van 20 á 40 mille.
De Fiat 130 Coupé en sedan zijn al uiterst zeldzaam, en in (zeer) goede staat al behoorlijk prijzig aan het worden, dus daarmee is die prijs helemaal zo gek nog niet. En dan is die wagon ook nog eens een plaatje om te zien ook; goed, die wood trim is misschien wat over de top, maar de raamstijlen, de verhoudingen, alles klopt verder gewoon.
Dat i.t.t. de Lancia Thema Zagato, waar men er ogenschijnlijk gewoon een wagon achterkant op de sedan lijkt te hebben geplakt.
@Robert: wat betreft dat laatste: daar waren Italianen goed in. Kijk maar naar wat er is gedaan met een Tempra om tot de Tempra Weekend te komen.
Zo’n Fiat 130 was destijds nou ook niet bepaald een alledaags vervoersmiddel, er zijn er in totaal in 8 jaar tijd maar iets van 15000 van geproduceerd. Het was ook toen best een bijzondere auto om te zien, en moet bijvoorbeeld concurreren met de Alfa 90 waarvan in de helft van de tijd bijna 4x zoveel exemplaren zijn gebouwd.
De Alfa 90 is nooit gelijktijdig met de fiat 131 geleverd. De Fiat is zeventiger jaren en de Alfa 80er jaren
Excuus – ik zat er 10 jaar naast. Maar de aantallen zeggen genoeg.
Alfa 90?
Waar?
Toonbeeld van Italiaanse smaak, stijl en klasse….
Wat een schoonheid!
Geinig, maar ook niet meer dan dat.
Leuk voor een museum, maar ik denk niet dat er veel particuliere verzamelaars of liefhebbers zijn die 2 ton voor een Fiat stationwagen willen betalen.
Zeer bijzondere Fiat idd toen het nog een enorm modellen aanbod had in Europa en dito marktaandeel. Heb een boek over de Agnelli dynastie en een boek over zijn vrouw ‘ The last Swan’ . Beide boeken geven een mooie inkijk in de ongelooflijk rijke familie, landhuizen, kunstschatten en intriges.