Alles wat we leuk vinden uit het verleden, gecombineerd met alles wat nu moet. De Nissan Newbird, stiekem een Bluebird, is een perfecte combinatie.
Je hoort het vaak: verandering is lastig. Het liefst hebben we het allemaal zoals de simpele jaren ’80, ook qua auto’s. Maar de technologische vooruitgang zorgt er voor dat we in een hele andere tijd zitten. Helemaal als het gaat om aandrijflijnen: we hebben geen vroege turbomotoren en vooral veel grote liternummers meer, maar vooral spaarmotoren en elektrische aandrijving.
Oud en nieuw
Wat nou als er een combinatie is van oud en nieuw? Want laten we eerlijk zijn, niet alles uit de jaren ’80 was daadwerkelijk geweldig. Een Nissan Bluebird bijvoorbeeld, dat was gewoon een aardig doorsnee, ‘saaie’ Japanse auto. De motor is niet het belangrijkste uit die auto. Dat én een speciale mijlpaal zorgde voor een leuke one-off van Nissan in Engeland.
Nissan Newbird
Dít is de Nissan Newbird en ja, de naam is ietwat belabberd. Maar het is wel een leuke woordspeling op de Nissan Bluebird, een lekker burgerlijke sedan en liftback die in 1986 werd gebouwd. De Nissan Newbird is ‘new’ omdat de originele (saaie) motoren vervangen zijn door de underpinnings van een Nissan Leaf. Dat is eigenlijk een beetje de Bluebird van de toekomst: een burgerlijke middenklasser van heden ten dage.
Een volledig elektrische Bluebird dus. Zoals gezegd is de Nissan Newbird gebouwd door Nissan in Engeland, wat niet geheel toevallig is. De Bluebird trapte de productie af in Sunderland, Engeland in 1986. Die fabriek is 35 jaar oud geworden en heden ten dage worden topverkopers van Nissan daar nog steeds gebouwd. Waaronder dus de Leaf. Een mooie combinatie van twee topverkopers die in Sunderland gebouwd zijn.
Prestaties
Een gouden combinatie, toch? Een heerlijk jaren ’80 koets en je mag alle hedendaagse milieuzones in. De Nissan Newbird heeft trouwens niet precies de specs van een Leaf. Het rijbereik is zo’n 210 km en de sprint van 0 naar 96 km/u neemt 15 seconden in beslag. Gaat het uitmaken? Waarschijnlijk niet, want de Newbird gaat niet in serieproductie.
brammetjedeb zegt
Super gave wagens waren dat!
cossiekiller zegt
But… Is it green?
Michel-GR zegt
Vond zelf de sedan een stuk mooier. Maar waren idd gave auto’s om te zien. Maat van mij had destijds een 2.0 waar we nog wel flink mee gescheurd hebben.
Robert zegt
Die Leaf is ook echt een vormeloze blob qua design, vergeleken met het strakke geodriehoek ontwerp van de Bluebird.
Ja, ik weet het, ik word oud…
Dizono zegt
Grappig, een oude auto met ehhh… ouderwetse elektrische techniek. Nissan had een voorsprong met de Leaf, maar na tien jaar en niet veel meer dan een reskin later lopen ze toch behoorlijk achter. Ben benieuwd of ze met de Ariya weer een beetje de aansluiting kunnen vinden.
tenaci zegt
Leuk project maar wat stelt die techniek van de Leaf inmiddels teleur. Ze hadden hem beter naar Moggy van Electric Classic Cars in Wales kunnen brengen. Maar ja dan had er waarschijnlijk Tesla techniek in gezeten en dat zal Nissan wel niet willen.
Moggy heeft trouwens nu op Discovery een leuk programma Vintage Voltage waar ze classics elektrificeren.