Nee, het ligt niet aan de lak.
McLaren bouwde slechts 375 productie exemplaren van de P1. De meeste P1’s bevinden zich vermoedelijk in een garage en maken maar weinig kilometers. Ook deze P1 heeft slechts 300 mijl (482 km) op de teller staan. Hier zit een reden achter.
Voor de P1 in productie ging, maakte McLaren enkele prototypes. 14 stuks om precies te zijn. Met deze P1 XP’s werden bijvoorbeeld crashtesten uitgevoerd. Ook werden extreem koude, of juist extreem warme plekken op aarde bezocht met deze auto’s. McLaren wilde 100% zeker zijn dat de P1 tot in de puntjes zou kloppen.
Een pre-productie P1 in deze staat is zeldzaam. Dit komt omdat McLaren deze P1 gebruikte om proeven uit te voeren met de versnellingsbak. Geen ijzige of snikhete omstandigheden dus. Daarnaast werd de auto later omgebouwd in GTR-spec en was de P1 een showcar in Genève en New York. Toen de P1 niet meer nodig bleek voor McLaren, werd de auto omgebouwd naar een productiespec. De hypercar lijkt nu op al die andere 375 P1’s. Namelijk een ‘gewone’ productieauto. De XPO5-sticker en embleem verraadden echter het feit dat dit niet zomaar een P1 betreft.
De P1 is nu in handen van Tom Hartley en de Britse hypercar staat te koop. Een prijs is niet bekendgemaakt, maar verwacht geen prijspakker. Het gaat hier immers om een zeer bijzonder model.
lilita zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
raceface zegt
Gaaf ! Een bijna nieuwe wagen en nu al een mooie historie voor de waarde als verzamelaars object op te krikken. Jammer dat de eigenaar hem al weg doet.
viezefreddyw zegt
@raceface: Kan je er nu minder goed om slapen?
raceface zegt
@viezefreddyw: nee hoor, ik heb vannacht geslapen als een roosje!
ral9010 zegt
@raceface: ach meid toch..
Dizono zegt
300 mijl op de teller van een auto die gebruikt is om een versnellingsbak te testen? Waar hebben ze op getest dan,verkleuring van de pookhoes onder invloed van zonlicht?
roadrage78 zegt
@Dizono: waarschijnlijk op een testbank waarbij de voorwielen niet mee draaide… :P
mopar zegt
@Dizono: klopt, die pookhoes bleek van zulke inferieure kwaliteit (werd lilabruin In direct zonlicht) dat ze uiteindelijk besloten hebben gewoon P R N D knoppen te monteren om de versnellingen te kiezen ;)
berlinetta zegt
@Dizono: Ik zou je graag een plusje willen geven, maar sinds de update is dat niet meer mogelijk in de app.
pomoek zegt
Mwoah, bijzonder…als dit de crashtest P1 was. Dat zou wat zijn. Maar de versnellingsbak tester? Ik weet niet.
mopar zegt
Dus meneer verkoopt een auto die door de fabrikant gebruikt is om de versnellingsbak te testen en waar op 2 internationale autobeurzen iedereen met z’n tengels eraan heeft gezeten….hmmm
carfreakjim zegt
@mopar: De laatste keer dar deze auto op een beurz stond was het nog een gele p1 gtr. Oftewel, de auto is, op het chasis na, opnieuw gebouwd.
mopar zegt
@carfreakjim: dus je koopt eigenlijk gewoon een nieuwe P1 want op het chassis na heeft deze auto niets te maken met het prototype. Dan kan je net zo goed een normale P1 kopen.
HzR zegt
Tip: koop geen voormalig prototype
rijnounsdoor zegt
@hzr: he toch, bummer, ik wilde hem net gaan kopen, kom jij met deze tip…
mashell zegt
Al een paar keer opgelapt, teller teruggedraaid, dat zegt niet doen. Maar de een mooie oranje kleur zegt, niet zeuren, gewoon doen!
Dutchdriftking zegt
Zou je graag een demo test model willen dan? Ik liever niet namelijk….
boris9397 zegt
Een auto die 300 mijlen afgetrapt is om de versnellingsbak te testen, waauw, wat een ‘zeer bijzonder model’. Geef mij maar een standaard P1.
Teerdz zegt
Maar daarmee zijn er dan dus in principe ook meer dan 375 exemplaren van de P1 in omloop, als ik het goed begrijp? Of waren die eerste 14 ook al bij het totale productie aantal opgeteld?