Vlak voordat Hyundai in 2000 met de tweede generatie Coupé kwam aanzetten, was er deze Coupé F2 (Evolution). Een extra heet gepeperde versie dat tevens fungeerde als uitzwaaimodel.
In de negentiger jaren domineerde Azië het sportwagen-segment. Nissan, Toyota, Mazda en Mitsubishi. Ze kwamen stuk voor stuk met fantastische modellen dat Duitse- en Britse automakers deden sidderen van angst. Een achterblijvertje was Hyundai. De Zuid-Koreaanse autofabrikant bleef onder de radar en produceerde nauwelijks een heet model. Toch verdient het merk zeker wat lof. In 1996 kwam de Tiburon, bij ons bekend als de Hyundai Coupé. Een scherp getekende auto welke tegenwoordig voor een betaalbare prijs kan worden aangeschaft als je eerste maatje.
Erg spannend was het allemaal niet. De tweede generatie kreeg een zescilinder aan boord, maar de RD (1996–1999) moest het louter doen met vierpitters. De motoren werden gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak of een automaat met vier verzetten. Gelukkig werd er toch een heet speciaaltje gelanceerd van de coupé. Bijna aan het einde van diens productie zagen de F2 en de F2 Evolution het licht. Speciaal voor de Britten werden de modellen in 1998 en 1999 op de markt gebracht. Hyundai vierde hiermee de deelname aan het Formule 2 World Rally Championship. De twee auto’s werden qua looks dan ook geïnspireerd op de racer.
Achter het uiterlijke design schuilt een bijzonder verhaal. Want naast de bemoeienis van het motorsport team van Hyundai, had ook designer Peter Stevens een hand in het proces. De Britse autodesigner was destijds medeverantwoordelijk voor het ontwerp van de McLaren F1 en de Jaguar XJR-15.
De F2 Evolution is te herkennen aan 16-inch vijfspaakwielen, een agressiever gestylde voorbumper en een iets uitgesprokenere achterspoiler. Standaard bij de F2 Coupé was een Sony audiosysteem en een Thatcham autoalarm. De gewone F2 werd in 1998 op de markt gebracht en de F2 Evolution stond in 1999 bij de showroom. Om de F2 een verkoopboost te geven kregen de eerste 500 klanten een gesigneerd art book van de auto. De aanwezige handtekening was afkomstig van Hyundai rally-coureur Kenneth Eriksson. Naast het boek, kreeg men ook een speciale aluminum sleutel met een LED-lampje. Voor de F2 Evolution werden speciale pennen, paraplu’s, stoelen en kledingstukken ontworpen.
Van de gewone F2 Coupé zijn uiteindelijk ongeveer 1100 stuks gebouwd. De F2 Evolution schopte het tot 1513 stuks. Beide modellen waren motorisch hetzelfde. Een tweeliter viercilinder die 12% sneller was dan een RD Coupé. Dit bracht het vermogen tot 156 pk en 190 Nm aan koppel bij 4900 t/pm. De F2 was te bestellen in de zwart, zilver en blauw (Racing Blue). De Evolution alleen in zilver of blauw (Cobalt Blue). De auto’s accelereerden in acht tellen naar de 100 km/u en de topsnelheid bedroeg 206 km/u voor de automaat en 203 km/u voor de handbak. Geen verbijsterende cijfers, maar soit. Een F2 Evolution tikte je in ’99 voor omgerekend net geen 25 mille op de kop.
lennyv87 zegt
Meer van dit soort “speciaaltjes” graag ;) Wist niet eens dat deze versie er was…
autoblaag zegt
@lennyv87: als je dit fraai vindt, moet je GTWillem’s blog maar eens googlen!
sulobb zegt
@autoblaag: Wow, kom ik nu pas te weten (dat hij een blog heeft). Best leuke site. Daar ga ik voortaan af en toe eens neuzen denk ik :)
rotarypowah zegt
Waar kunnen we dat bijzondere verhaal over het design lezen? En wat zijn de invloeden van McLaren? Ik lees het niet terug in dit artikel.
RubenPriest zegt
@rotarypowah: Heb de titel iets duidelijker gemaakt. En met bijzonder bedoel ik de bemoeienis van Peter Stevens mbt het design.
vvti zegt
Mijn ouwe heer kocht in 1996 een van de eerste coupes,was voor die tijd een leuke pittige auto waar je ook behoorlijk bekijks mee had.
mars1985 zegt
Mijn eerste auto (12 jaar geleden en normale versie dan). Ik had een groene met 18 inch velgen verlaagt met originele Hyundai grote achtervleugel en side skirts en dtm uitlaat en open lucht filter. Man wat had ik lol met die auto als 18 jarige en een auto met 145 pk of zo. Heb er 2 jaar in gereden en daarna ingeruild omdat vrouwlief toen wou samen wonen?.
e36thuglife zegt
@mars1985: vriend check die micro wielies echt niet dat daar 18 inch onder pas
adjudant zegt
@e36thuglife: Jouw nickname zegt genoeg. Niet serieus te nemen.
awesome zegt
@e36thuglife: dat is 16″, dus 18 past best vriend.
Anders lees je het artikel ook even, dat helpt vaak…
gtwillem zegt
Peter Stevens is een designer verantwoordelijk voor veel, heel veel auto’s en bodykits. Inderdaad de McLaren F1 en Jaguar XJR-15, maar ook de Prodrive P1, Impreza WRX UK300, Lotus Esprit S3, de complete redesign van MG en Rover vlak voor dat ze bankroet gingen en vele Prodrive bodykits. Dus echt een McLaren invloed zit er niet in deze Coupe, maar de Stevens invloed mag er zeker zijn ;-)
Dit type Coupe is nog te doen, het facelift model was bijzonder, ehh, wennen. En lelijk. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.
Leuk artikel, @RubenPriest!
RubenPriest zegt
@gtwillem: Thx! :)
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Ik vind beide coupe`s erg onsmakelijk. De Genisis Coupe vind ik dan weer schitterend.
sydney zegt
@gtwillem: Bij de facelift ging men full monty,het is al een tijdje geleden maar ik herinner mij een stuk of 12 (soms in clusters verdeeld) en een achterlijk aantal mistlampen voor.Je wilt niet weten hoe blij was met m’n nieuwe demo uit de waarin dit artikel het de tweede generatie moet zijn en waar het eigenlijk de derde is(maar dat leg ik later nog wel uit @rubenpriest )Ik heb meerdere 3 generatie Coupe’s gereden en vond vooral de 2.0i met handbak(2.7i = ouderwetse automaat) een fijne auto.17″ of 18″ een achterkant die doet denken aan een 456GT en een dubbele uitlaat links en rechts.Dat als demo’s kon deze toen nog best jonge verkoper best waarderen.
ronin1130 zegt
@sydney: de 1.6 had een enkele uitlaat, de 2.0 één langs elke kant (met 1 die echt aangekoppeld was, de andere optisch!!! Belachelijk zicht in de winter!) en de 2.7 ook één langs enkele kant (beide aangekoppeld) bij de 2e generatie; waar u het over heeft.
sydney zegt
@ronin1130: Er is nooit in Nederland een 1.6i Coupe geleverd.Niet de auto waar ik het over had.Alleen de 2.0i viercilinder en handbak met dubbele uitlaat en de wat minder verkochte(geloof mij) 2.7 V6 (uit de Sonata en Santa Fe) ook met de uitlaten links en rechts.
Kortom; probeer mij niet te verbeteren over zaken waar jij geen verstand van hebt en ik juist heel veel.
ronin1130 zegt
@sydney: Vriend met het vele verstand over bepaalde zaken en ik blijkbaar niet … in België is er een 1.6 geleverd met 1 uitlaatpijp
Kijk maar eens na hoeveel verstand ik ervan heb!
benvan zegt
Veel hand in het proces zal ‘ie toch niet gehad hebben, gatlelijke bak…
Edge zegt
Bij het lezen van de titel was mijn eerste gedachte ook dat deze Coupé dezelfde Citroën zijspiegels gebruikt als de McLaren. Nooit geweten dat de designer van deze niet al te mooie Hyundai Coupé ook verantwoordelijk was voor prachtwagens als de XJR-15 en de McLaren F1.
gtwillem zegt
@Edge: Peter Stevens was verantwoordelijk voor de bodykit, specifiek voor deze auto. Zoals bij veel andere auto’s, maar niet de Coupe zelf. Die werd door de computer in Seoul ontworpen ;-)
ronin1130 zegt
Ik herinner me nog een titel van een test van dit model Hyundai Coupé:
“Iets nieuws, een Hyundai met een ophanging!”
Leuk artikel over deze Tiburon (Haai) @RubenPriest! Graag meer van deze speciaaltjes!
RubenPriest zegt
@ronin1130: Dank, zal verder spitten!
potver7 zegt
Hmmm, ik kan de Hyundai Coupé toch met geen mogelijkheid een ‘scherp getekende auto’ noemen. Eerder een nogal bol hok die door wat rare vouwen in het koetswerk op smaak gemaakt moest worden.
Verder is deze Coupé niet de eerste tweedeurs in coupévorm van Hyundai, zoals in de tweede alinea van het artikel wordt gesuggereerd. Tussen 1990 en 1996 had de fabrikant de Scoupé in de showrooms staan. En laat dat nou wél een lekker strak modelletje geweest zijn?
pinut187 zegt
@potver7: indd de Scoupe, had ik er nog bijna 1 van gekocht, het werd uiteindelijk een Civic.
rixxy330d zegt
Sorry, maar ik kan hier helemaal niets mee…
Hupke zegt
Was dit geen voorwielaandrijver? Zo’n beetje als die laatste generatie celica, ziet er sportief uit (mooi is iets anders) en gaat wel vlot. Maar een echte supercar kan je er niet van maken… iets dat die supra, zx300, celica, svx,… allemaal wel beloofde. Het enige wat onbrak was een beetje rijst, een giganti eche turbo en wat tuperware en die betaalbare coupe was ineens een ferrari killer.
lowrider zegt
Ook de sideskirts waren iets lager dan de standaard RD. Maakt m voor het zicht ook net ff iets lager :)
Heb zelf een RD gehad. Leuk ding. Heb nu een GK uit ’08. 100x mooier :D
v60germany zegt
Volgens mij had Peter Stevens een off-day toen hij deze auto op papier bracht…
sydney zegt
Ik heb de tweede generatie meerdere malen als demo gehad,zowel de 2.0i viercilinder als de 2.7i V6.Beide vooral in zilvergrijs en donkerblauw en volgens mij nog een verdwaalde zwarte.Het is ondanks dat ik daarna nog veel beter gereden heb nu nog steeds een van lievelings demo’s.Niet heel snel, ik zou de 2.0i verkiezen boven de zescilinder maar vlot en door de korte schakelwegen behoorlijk sportief.De 2.7 V6 was er geloof alleen in automaat(de mijne wel iig en het is al lang geleden)en dat vond ik niks toevoegen.Ik moest alleen vaker aan een van onze poetsers of ie m’n auto kon aftanken.De 2.7 V6(dezelfde uit de toenmalige Sonata en Santa Fe) nam namelijk in als een tempelier.Mooie tijd bij Hyundai toen gehad,ik maakte aantallen die nu onmogelijk zijn.
pinut187 zegt
Ik vond het vroeger altijd al een mooi ding. Van deze genoemde versies had ik nog nooit gehoord maar goed die waren dus ook alleen voor de Engelse markt bedoeld. Verder leuk artikel waar we meer van willen zien. Speciaaltjes altijd leuk om te lezen.