De prospects voor zo’n gepantserde 530i zijn hoogstwaarschijnlijk juist de figuren die het arrestatieteam wil arresteren.
Stel, je bent Narcos of Better Call Saul aan het kijken (nieuwe seizoen is nu bezig!) en je denkt: “deze jongen wil OOK drugsbaron worden!”. Dat is mogelijk. In de onderwereld is je vooropleiding van minder groot belang, terwijl de verdienste erg goed zijn.
Maar ja, in de onderwereld is er ook concurrentie en die zijn minder subtiel dan in de wereld van patissiers, om even een zijstraat te noemen. Daarom is het handig om een voertuig te rijden dat aansluit bij de branche waarin je werkzaam bent. De BMW E60 past perfect.
Gepantserde 530i
Ironisch genoeg is het een ex-arrestatieteam-auto. Die worden juist gebruikt om in verdovende middelen handelende sujetten in de kraag te vatten. Maar ja, op een gegeven moment moet zo’n arrestatieteam zijn wagenpark ook vernieuwen en komt de inruiler op de tweedehandsmarkt.
De auto in kwestie is stiekem heel erg mooi. Het is smaakgevoelig, maar zeker met zo’n M-Pakket ziet de 530i er nog puik. Het enige dat detoneert, zijn de wielen (daar komen we zo nog even op terug). Het is een exemplaar uit 2007. In dat jaar kwam de LCI (life Cycle Impulse) van de E60 uit. Helaas is dit model van daarvoor, je kunt dat vrij makkelijk herkennen aan de wat aparte deurpanelen.
N52B30
In al die jaren is er niet heel veel mee gereden. Er staat slechts 123.431 km mee gereden. Daar kan met gemak een tonnetje bij. Voordeel van het feit dat het geen facelift is: de motor is de N52B30. Dat is de laatste zes-in-lijn met indirecte injectie en een parel van een blok. Een BMW-motor zoals een BMW-motor behoort te zijn. Wel zijn we benieuwd naar prestaties. De N52B30 levert namelijk slechts 300 Nm, waarvoor ook nog eens veel toeren gemaakt dienen te worden.
Rest ons nog te zeuren over de wielen, wederom vanwege het gewicht. De lichtmetalen velgen zijn niet origineel. Niet origineel voor de auto en niet origineel van BMW. De velg past en is rond, dus waarom zeuren we? Simpel, draaglast. Check deze even. In veel gevallen is de draaglast van imitatievelgen veel lager. Simpelweg omdat het goedkoop (onder lage druk) gegoten wielen zijn. Als je gewoon 50 rijdt, is er niet veel aan de hand. Maar als je met 80 km/u een kuil in de weg tegenkomt, kan het wel verschil maken. Meer interesse? Je kunt de advertentie hier bekijken!
Meer lezen? Kijk, 2022 wordt een topjaar voor verstandige youngtimers!
Loek zegt
Als het al tot een openbare schietpartij komt waar je met zo’n auto écht veilig zit, dan ben je als onderwereldcrimineel wel een hele slechte.
Overigens vind ik die velgen best lekker staan, imitaties of niet.
560pk zegt
@Loek: waar staat dat dit imitaties zijn? Dit is het originele velg design van de M5/M6
Loek zegt
@560pk: het zijn Styling 718M’s die onder de X3 M40i liggen/hebben gelegen. In de tekst staat iets over imitatievelgen dus daar ging ik even vanuit ;)
Dutchdriftking zegt
De e60. Alleen mooi in de juiste uitvoering, en dat is dit helaas niet. Een volledige facelift M5 in Aventurine Silver Metallic is dat wel.
racerx zegt
Ik heb een LCI 540i High Exec gehad in Monaco Blau, met 18” styling 118 velgen. Plaatje van een auto welke ik weg heb gedaan voor een 159 TBi SW. ik heb niet van veel keuzes spijt gehad in mn leven, maar dat was echt een hele domme beslissing…
Edge zegt
Hoe werkt dat nou precies, dat bepantseren. Ik zie altijd enorm dik kogelwerend glas, maar tegelijkertijd lijkt de auto van binnen niet minder ruim dan een normale 5-serie, lijken de deurpanelen standaard en zijn zelfs de zonneschermpjes gewoon bruikbaar. Die ruimte voor o.a. dat dikkere glas moet toch ergens vandaan komen?
vierkoloms zegt
@Edge: https://svi.co.za/the-right-level-of-armour/
RutgerK zegt
Hoe lang stond dat ding al stil? De meeste auto’s van een AT gaan niet zo lang mee. Na een jaar of 5 zijn die auto’s meestal wel op. Er wordt op zijn zachtst gezegd niet heel rustig meegereden en veel gevallen. De auto’s zijn zwaar en hebben het nogal te voorduren qua aandrijflijn en remmerij.
Misschien nog een foto van de kofferbak? Die zal er ook gehavend uitzien want is meestal een kluis voor de wapens die zijn vervoeren naar locaties.
mc96 zegt
Heel apart dat de blauwe flitsers nog werken. Zou eigenlijk verwijderd moeten zijn.
potver7 zegt
Bijzonder dat (volgens de advertentie) de sirene en blauwe LED’s in de grille nog aanwezig zijn. Je zou denken dat die eraf gehaald wordt voordat de auto doorverkocht wordt.
isleofman zegt
@potver7: tsjah, het is enkel
Illegaal om te gebruiken, niet om te hebben. Maar eens; had ook verwacht dat ze dit zouden de-installeren.
Wij hebben in het verleden ook een zwarte 7 serie company car gehad met dit soort leds en sirene. We handig bij file ;-)
petroldrinker zegt
de wegenbelasting zal wel flink zijn, helaas dus niet interessant meer daardoor ;) :P
Svenska II zegt
@willeme: hobo, onderschat nooit een boze pattisier…
AudiRS zegt
Leuk verhaal maar auto’s van de DSI gaan nadien niet de markt op. Dit is een “gewone” particiliere gepantserde auto met basismotor.
pivavar zegt
Zal wel een kilootje of 500 zwaarder zijn dan standaard. Niet vooruit te branden dus. En stel dat er ook nog speciale banden onder zitten. Wij hebben hier een gepanserderde S600 is onderhoud. Setje wielen kost, tromgeroffel, 30.000 CHF. Deuren van 300kg, ramen 2-3 cm dik. Die V12 moet werken voor zijn sap!