Klein tipje van de sluier, het is nogal een bijzondere.
Even een kort en heel erg beknopt geschiedenislesje, voor iedereen die het is vergeten. Aston Martin werd in 1913 opgericht door Robert Bamford en Lionel Martin, die op zich leuke dingen deden met het merk, maar die het niet tot de grote bekendheid schopten van David Brown. Die zag in 1946 een advertentie in een krantje staan waarin het bedrijf werd aangeboden voor 20.000 euro. Ongeveer het bedrag waarvoor je nu een setje velgen voor een Vanquish koopt, om het maar even te relativeren. Toen hij even later ook Lagonda voor een prikkie kon overnemen, kon hij los met de auto’s.
In 1949 werden er drie prototypes gebouwd onder de naam “fixed head coupe”, die de basis vormden voor de eerste Aston die vanaf de ontwikkeling Davids initialen droeg, de DB2. En je raadt het al, een van deze drie prototypes staat op bovenstaand plaatje en is te koop. En het is een enorm bijzondere koop, laat dat even duidelijk zijn.
Het afgebeelde exemplaar was de tweede van de drie prototypes en heeft meegedaan aan de 24 uur van Le Mans in 1949. Met zijn 2.0 viercilinder, die nog steeds aan boord is, was het de enige Aston die de race uitreed. Hij finishte derde in zijn klasse en zevende algemeen. De andere Aston die meedeed crashte, waarbij niet alleen de auto verloren ging, maar ook het leven van de coureur.
Later werd hij ook nog gebruikt in de 24 uur van Spa, waar hij derde werd. Na die prestatie werd hij in 1951 verkocht, maar er bleef mee geracet worden. Tot in de jaren 70 werd de Aston veel gebruikt, totdat zijn eigenaar gezondheidsproblemen kreeg. De auto werd gestald in een schuur, hopend op een restauratie die tot de dag van vandaag niet is gekomen.
De auto wordt geveild tijdens het Goodwood Festival of Speed, aankomend weekend. Volgens veilinghuis Bonhams zou hij een miljoen euro moeten opleveren. Maar, daarvoor krijg je wel een extra motor en drie cilinderkoppen.
Maar nu de hamvraag; als je hem koopt, spendeer je dan een nog een miljoen om hem op te knappen, of laat je hem in deze staat? Een duivels dilemma, zo noem ik het.
scottishcarspotter2000 zegt
De auto rijdbaar maken, maar uiterlijk niks veranderen. Mooi compromis toch?
wildbeest zegt
@scottishcarspotter2000: je kan er nu iig niet mee rijden, je kijkt zo op de cilinders. Zou dat motor sowieso wel weer aan de praat proberen te krijge; revisie
rw1994 zegt
@wildbeest: je kijkt op de zuigers.
Jochen zegt
@rw1994: ze zijn beide te zien techneuten
wildewesten zegt
Ziet er goed uit! Starten en lopen!
n0zem zegt
Het is toch eigenlijk te zot dat men hier wérkelijk een miljoen voor betaalt! Zal vast een fraaie wagen zijn, maar een miljoen???
Janalleman zegt
@n0zem: er was laatst een artikel over een man.in dubai die een paar miljoen betaalde
Voor een kentekenplaat!?
Kuifje zegt
@bjornvdschelde: ja als iets exclusief is wordt het toch wel verkocht. Net als die set banden voor 600.000 euro
Kuifje zegt
@kuifje: *dollar
1001pk zegt
Dit is meer kunst dan voertuig.
MilleMiglia zegt
Ik zie vaak liever nog wat gebruikssporen op de auto dan een volledige gerestaureerde auto. Ik vind dat het de auto wat meer karakter en historie meegeeft. Maar hij moet wel technisch in orde zijn natuurlijk.
a3aan zegt
Gewoon restaureren. Het is niet bepaald moeders mooiste he? (in tegenstelling tot een van haar mooiste kinderen de DB5)
drdrift zegt
Tot in de puntjes restaureren
peug206 zegt
Repareren. Kosten noch moeite sparen als ik het geld had. En gelijk maar weer meedoen op Le mans.
Dit soort auto’s zijn uniek omdat ze gebruikt werden, niet omdat het garage queens waren.
E34M5Touring zegt
Mooi project voor een LS7.
boomhauwer zegt
@E34M5Touring: ik hoor het gevloek van velen tot hier :D
ocda zegt
Motor, aandrijflijn en alle mechaniek restaureren verder laten zoals t is
purepet9229 zegt
Waarom zou je dat ding kopen en dan zo laten?
henkhupelschoten zegt
Als ik het interieur zie (niet naar de staat van het interieur) verwacht ik niet dat hier Le Mans meegereden is. Net een GT! Wauw, schitterende wagen, alhoewel als de AM in mijn handen was geweest (niet dat ik het geld uberhaupt zal hebben…) had ik hem opgeknapt!
desjonnies zegt
Dit is een heilige graal voor de Aston Martin fan.
En mensen die Aston Martin rijden, reden Jaguar toen ze nog arm waren!
Zelf heb ik nooit zo het bijzondere kunnen ontdekken in deze DB 2 en DB3 modellen, een Lancia Aurelia Gt vind ik veel mooier qua lijn -en dat terwijl beide modellen veel gelijkenis vertonen-
Ok het is eerste? sportwagen met een zgn derde deur, die later door Jaguar op de E-type zou worden gebruikt.
Maar de absolute koningen uit die tijd zijn toch wel de Mercedes 300 SL en de Jaguar XK 120.
En uiteraard zal deze in oude glorie worden hersteld, dat verdient een wagen met zo een geschiedenis zeker !
carfreakjim zegt
Normaal ben ik een voorstander van preserveren inplaats van restauren, maar in dit geval zou ik toch voor restauren gaan omdat hij wel erg gehavend is. Ik zou hem overigens niet naar concours staat restauren, ik zou hem terug brengen naar hou hij er uit zag toen hij de fabriek verliet en proberen hem dezelfde afwerking mee te geven als toen.
desjonnies zegt
1949, toen je nog mocht roken in de pits !
Wie van de drie is het ?
http://i.ebayimg.com/00/s/NjI3WDEwMDA=/z/ivsAAOSw7NNUCgzz/$_1.JPG?set_id=880000500F
nicolasr zegt
@desjonnies: Het is de UMC65, de achterste dus!! Gave foto!
willeme zegt
Als ik het geld had: gewoon kopen en zo laten. Een auto mag oud worden. Als deze in het budget valt moet een daily DB9 niet zo’n probleem zijn ;-)
nicolasr zegt
@willeme: Ik denk dat ik hem ook zo zou laten en dan een speciale kamer in mijn huis zou inrichten waar hij mag staan, perfect uitgelicht alsof hij in een museum staat. Waar hij hoort.
desjonnies zegt
Hier onderweg naar Le Mans, hoezo auto transporter?
http://astonuts.free.fr/WASHBOARD/UMC/enroute.jpg
ghost zegt
@desjonnies: heerlijk die foto’s!
a3aan zegt
@phdg: een coeur is hoe ze vroeger de bestuurder in races noemden. Het was een ere koosnaampje die ontstond als bestuurders (coureurs zo je wil) een groot repertoire aan overwinningen hadden gehaald.
phdg zegt
@a3aan: bedankt voor het mooie verzonnen verhaal, maar het was gewoon om duidelijk te maken dat er een foutje in de tekst stond welk ondertussen is aangepast.
a3aan zegt
@phdg: en jij dacht dat ik dat niet door had?
geelbarrel zegt
Verkoop op Festival of Speed 2016
Technisch goed en optisch toonbaar maken.
Aan start bij Revival 2016
Amen
p993 zegt
Lekker hoor, als je haar diep in de cylinders kunt kijken…ik smul er van!
live4life zegt
Restaureren en terug op het circuit!
moveyourmind zegt
Lastig dillema…
Achter de gebruikssporen zit stuk voor stuk vast en zeker een bijzonder verhaal. En zeker in de juiste omgeving, bijvoorbeeld een oude industriële loods met mooie geklinknagelde spanten vol met oude autogerelateerde spullen kan deze Aston in deze staat helemaal tot zijn recht komen.
Aan de andere kant zou het ook mooi zijn als deze bijzondere auto weer in zijn oude glorie hersteld wordt. Om vervolgens er zelf mee te gaan rijden waardoor er vanzelf weer een mooi patina ontstaat.
stormtroopertje zegt
Ik ga even kijken als ik er dit weekend ben, hopelijk een paar plaatjes schieten voor autojunk. ?
Dutchdriftking zegt
Mooi voor een museum.
sanderm3 zegt
Even langs car SOS ermee
bizzarrini zegt
Wauw wat mooi! ik hoop hem over een paar jaar te zien rijden op Goodwood revival.
pinut187 zegt
Hij is wel erg gehavend, ik zou hem wel weer opknappen.
mrwheely zegt
De geschiedenis van deze auto is al een miljoen waard ….. lijkt me iets voor investerings clubje, op de bank rendeert je geld ook niet, dus als je de pingels hebt laat ze maar rollen.
berkay zegt
Bron @ autovisie..? http://autovisie.nl/2016/06/vintage/onder-de-hamer-vroege-aston-martin-le-mans-racer/
racerx zegt
Volledig opknappen, ik heb echt 0,0 met dat zogeheten ‘patina’.
martijn11 zegt
Bijzonder oud
bartsmit zegt
Kijk dit bedoelen ze nou met kosten rijklaar maken. Niet die bullshit/naaierij van de dealers.
Alfarobert zegt
Deze is niet zo de stalling ingegaan natuurlijk. Door het stilstaan en niet meer na omkijken ziet hij er nu zo uit. Terugbrengen in de staat zoals hij na de laatste race de stalling in is gegaan svp.Als je zo laat als hij nu is wordt het alleen maar erger zodat hij juist weer in waarde zakt.
kawasawasaki zegt
Gewoon niet kopen. Het is een museumstuk geworden en geen auto meer. Dus als autoliefhebber leuk om naar te kijken en over het hebbedingetje opscheppen, maar je hebt er geen kloot aan.
mellie zegt
Is toch zonde dat men deze auto met zo een historie in zon slechte staat hebben laten verkeren.
hoop dat deze goed hersteld wordt.