Volkswagen Golf V R32-geld voor een Volkswagen Golf V die niet eens een R32 of GTI is. Toch wordt er 22.000 euro voor gevraagd en misschien is dat niet eens onterecht.
De Volkswagen Golf V is inmiddels bijna 20 jaar oud, kun je dat geloven? Nou kan ondergetekende onmogelijk een -objectief- epos schrijven over dat het de meest briljante Golf ooit is, maar op vele manieren is de Golf V (Typ. 1K voor intimi) een soort nieuwe start voor de Golf. De reguliere Golf IV was een ijzersterke auto, maar de Golf V bracht die sterkte naar het nieuwe millennium en bovendien waren de sportversies eindelijk weer echt leuk. De GTI was eindelijk weer écht een GTI en de R32 met de VR6 is met terugwerkende kracht een klassieker in wording: de laatste Golf met een zescilinder.
Speciale versies
Logisch dus dat voor een smetteloze GTI, helemaal de speciale edities als Edition 30, en R32 de prijzen in de lift zitten. Dan moeten we er wel bij zeggen dat de prijzen in de basis momenteel echt heel laag zitten en eigenlijk alleen bij de R32 je nu bedragen als 10.000 tot 15.000 euro voor een gebruikte en tot en met 25-30 mille voor een smetteloze betaalt. In die context is de occasion van vandaag peperduur. Het is namelijk oneerbiedig gezegd een doodnormale Golf V 2.0 FSI met 150 pk, die ook nog eens meer dan 85.000 kilometer op de klok heeft. En de verkoper wil er 21.900 euro voor zien. Wat is hier gaande?
Golf Speed
Welnu, je kijkt hier naar de zeldzaamste Volkswagen Golf V ooit gebouwd. Dit is namelijk een Volkswagen Golf ‘Speed’. De verkoper zegt dat er 100 van zijn gebouwd, technisch gezien zijn het er 200. In elk geval is het de zeldzaamste, maar om te begrijpen waarom het aantal 100 of 200 kan zijn moeten we eerst uitleggen wat een Golf Speed eigenlijk is.
Lamborghini
De Volkswagen Golf V komt uit een tijd dat Volkswagen floreerde. Niet alleen het merk zelf, dat met blubberdikke auto’s als de Phaeton W12 en Passat W8 echt hele gave auto’s maakte, ook vanwege het scala aan merken dat nu onder VAG viel. Waaronder bijvoorbeeld de deal tussen Audi en Lamborghini. Zoals bekend is het eerste project waar Audi een Lamborghini bouwde de ‘baby Lambo’: de eerste Gallardo.
De Golf Speed was eigenlijk niks meer of minder dan een manier om Lamborghini een beetje te betrekken bij de ‘normale’ man die anno 2005 nog een Golf kon betalen. Dat werd gedaan door de auto aan te bieden in twee kleuren. De ene is Arancio Borealis, oranje.
En de andere is Giallo Midas, geel, zoals de occasion van vandaag ook is. Dit zijn de lanceerkleuren van respectievelijk de eerste Gallardo Superleggera en de normale Gallardo. Ja: Volkswagen bood de Golf aan in twee rasechte Lambo-kleuren. Dit is waarom er over te twisten valt of er 100 of 200 gebouwd zijn: er zijn 200 Speeds gebouwd, waarvan 100 oranje en 100 geel waren. Er zijn dus 99 identieke Golfs aan de Speed die te koop staat, maar het enige verschil van de 100 andere is de kleur.
Interieur
Er is namelijk meer gedaan aan de Volkswagen Golf Speed dan enkel het kleurtje. Uniek voor de Speed zijn veel onderdelen in de exterieurkleur. Inleggen in het interieur, sierstrips en stiksels bijvoorbeeld. Op de badge onderop het stuur, waar bij een R32 het R-logo en een GTI ‘GTI’ staat, staat de editie en de nummering. Die heeft het overigens over 1 van 100, dus Volkswagen vond het wel per kleur verschillend. Ook heb je opties: knopjes op het stuur was een optie en ook is het RNS 510-navigatiesysteem van de latere Vijfjes en de Golf VI ingebouwd. Op de persfoto’s zagen we trouwens alleen de DSG, deze Speed is handgeschakeld met een toffe golfbal-pook. DSG kon overigens alleen maar met de TDI, de FSI was altijd handgeschakeld.
Mengelmoes
We dwalen af. Andere wijzigingen, aan het uiterlijk van de Golf Speed bijvoorbeeld, zijn unieke dubbele vijfspaaks velgen mét meegespoten wielbouten. Gele wielbouten! Ook de remklauwen zijn geel. Andere uiterlijke wijzigingen zijn een beetje een mengelmoes van andere Golf V-versies. Zo is de voorbumper van een GTI (Edition 30, want volledig gespoten), maar dan met de chromen grille van een R32/Jetta/Variant. Chromen spiegelkappen zijn uniek voor de Speed. De achterbumper is van een R32 inclusief centraal geplaatste uitlaten. Zelfs de iets donkerder getinte achterlichten zijn geleend van een GTI Edition 30 of R32.
FSI
Zo doodnormaal is deze unieke gele Volkswagen Golf Speed dus niet, totdat je de motorkap opent. Er waren namelijk twee opties beschikbaar en beide waren het geen GTI- of R32-motoren. Je had de keuze uit de 2.0 TDI met 140 pk of de motor die de occasion heeft: de ongeblazen 2.0 liter FSI met 150 pk. Waarmee je naar 100 sprint in 9,5 seconden, die ja. Waarom Volkswagen niet gewoon op zijn minst de 2.0 liter FSI Turbo uit een Golf GTI erin hing, Joost mag het weten. Het is echt een briljant uitgevoerde auto qua uiterlijk, maar een exoot is het qua rijden dus absoluut niet.
Kopen
We hebben de prijs dus al meermaals benoemd: 21.900 euro. Op zich logisch. Of je nou een pessimist bent en de oranje exemplaren bij de gele wil optellen of de verkoper het voordeel van de twijfel geeft: het is zowel bij 100 als 200 gebouwde exemplaren een uiterst zeldzaam ding. Dit is nummer 16. De staat is uitmuntend: de kilometers zijn nog binnen de perken gehouden en de auto is enkel in de zomer gebruikt, enkel met de hand gewassen en in de winter gestald. Een speciale auto die speciaal gehouden is kost een speciaal bedrag.
De Golf Speed staat te koop op Kleinanzeigen, maar kijk uit, want de verkoper ‘weet wat ‘ie heeft’, zeg maar. Durf jij?
Thomas20vt zegt
De Speed had de pookknop de Golf V GTI/R32. De 2.0 FSI was alleen handgeschakeld te krijgen en de 2.0 TDI handschakeld en met DSG. Ze hadden ook de teller van de GTI erin zitten, bij de diesel met aangepaste toerenteller, de teller tot 300 was dus een beetje overkill. De badge op het stuur is origineel, deze stond ook in de folder afgebeeld en gaf aan welk nummer je had. Het stuur kwam ook regelrecht uit de GTI/R32, alleen dan met aangepaste stiksels.
Loek zegt
@Thomas20vt: goede toevoegingen! Staat inmiddels bij de tekst ;)
Overigens is de pookknop inderdaad een soort GTI-knop maar dan met golfbal. De normale GTI, mijne in ieder geval, is gewoon rond. Had het liever andersom gezien, haha!
Thomas20vt zegt
Nou die 2.0 T is een erg fijne motor. Heb ze toen nieuw verkocht, weet nog toen hij net uit kwam, gingen als warme broodjes. VAG blijft altijd een speciaal plekje houden voor mij. Maar leuk artikel hoor, niks mis mee, was alleen als aanvulling bedoeld 😉 De modellen van toen hadden veel meer emotie dan t elektrische spul van nu… Gelukkig hebben we de foto’s nog 😁
ra-smit zegt
Het gaat hier om de 2.0 FSI, dus zonder de ‘T’.
Thomas20vt zegt
Ik had het over de GTI van Loek…
Johanneke zegt
Heel veel tellers zijn abnormaal. Een Audi A3 1.2 heeft een teller tot 280km/uur topsnelheid is 192. Je kan dus maar 68% van je tellerbereik gebruiken.
Zag ook een keer een Alfa Mito volgensmij, met een 1.4 zonder turbo. Teller tot 260. Ding kon niet eens 160.
weetikveel zegt
De Touareg R50 TDI heeft een top van 235kmh, maar een snelheidsmeter tot 320kmh, redelijk fascinerend als zesjarig kind rond 2003 in de showroom
vaakbenjetebang zegt
Altijd een heel wonderlijke uitvoering gevonden, dit, en dan inderdaad vooral vanwege de keuze voor de atmosferische 2.0 FSI. Dat was nou niet echt een motor om heel enthousiast van te worden. Aan de andere kant was het wel leuk om ein-de-lijk eens een keer een Golf in een niet-suffe kleur te kunnen zien.
Om nog eens lekker wat zout op een slak te leggen: ik denk niet dat de wielbouten in kleur zijn gespoten – zijn het niet alleen die kunststof afdekkapjes?
Thomas20vt zegt
Ja zijn dopjes welke je over de wielbouten schuift. Normaal zijn deze zwart.
cocoloco zegt
De 2.0 fsi had een gewone slome automaat geen dsg. Mijn moeder van destijds 55 vond het zo’n slome bak, auto en automaat, dat hij er snel uit is gegaan voor een a3 Sportback 3.2 met dsg. Dat terwijl ze toen al reed als een oudere dame.
saxoke zegt
De speed was als fsi niet met automaat te verkrijgen.
cocoloco zegt
Even de folder bekeken. Alleen de diesel 2.0 kon met dsg worden besteld. De benzine kreeg een gewone 6 bak automaat. (Tiptronic) Standaard was echter een handbak.
Thomas20vt zegt
Alleen was de Speed niet als 2.0 FSI automaat te bestellen, alleen handgeschakeld.
PunicaOase zegt
Een R32 alsnog in deze kleur laten spuiten is ook een idee.. Heerlijk blok en dan dit kleurtje voor ongeveer hetzelfde bedrag..
banderas zegt
Hoop geld, want toentertijd kon je ook een Golf krijgen voor rond de 25.000 euro.. Toen nog wel.
Maar lijkt in uitmuntende staat en een beetje oude auto kost nu eenmaal wat meer als het exclusief is. Ik vind ‘m erg cool.