Ik heb twee Chiron-stoelen, in mijn nieuuuwe krat…
Leg je een zevencijferig bedrag neer voor een hypercar, moet je nog terug naar de dealer omdat er fouten inzitten. Het zou eigenlijk niet mogen gebeuren, maar dat doet het wel. Veel vaker dan je zou verwachten zelfs. Centenario‘s, LaFerrari‘s, 918‘s, ze bleken allen een of zelfs meerdere keren retour afzender te moeten om onvolkomenheden te fixen.
Ook de Bugatti Chiron ontkwam niet aan dit triestige lot. De hypercar uit Molsheim bleek een probleem met de rugleuningen te hebben. Deze konden het begeven onder de enorme krachten die de W16 loslaat op de wervelkolommen van diens bestuurders. Klinkt spannend.
Inmiddels heeft het volgende probleem met de Chiron zich aangediend. Het gaat volgens de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) om een probleem met de airbag in de stoel. Geinig detail: de NHTSA zegt dat Chiron eigenaren totdat het probleem verholpen is niet harder dan 20 kilometer per uur mogen rijden. Tsja, dat wordt dus met een slakkengangetje rollen, in je ruim 400 kilometer per uur snelle blaasorgel.
Het goede nieuws is dat volgens Bugatti het probleem zich maar bij twéé klanten voordoet. Het merk wijst voor de schuldvraag keihard met de vinger naar een schavuitige werknemer bij de Roemeense toeleverancier Key Safety Systems. Deze zou een hitteschild niet goed gemonteerd hebben waardoor de airbag niet het gewenste effect zou hebben in geval van een ongeval. Klinkt allemaal erg premium.
Om de klanten alsnog het idee te geven dat ze waar voor hun geld krijgen bij de aankoop van een Chiron, heeft Bugatti een speciale reddingsoperatie op touw gezet. Een team van Flying Doctors wordt naar de twee onfortuinlijke klanten in kwestie gestuurd om te beoordelen wat er precies moet gebeuren. Als wordt vastgesteld dat de airbags inderdaad een probleem hebben, worden de stoelen van de auto in een speciale premium krat naar Molsheim gevlogen. Na reparatie worden ze dan weer teruggevlogen.
Image-Credit: NHTSA
flatsix010 zegt
Waarom goedkoop doen als het ook duur kan?
rolov zegt
@flatsix010: service gevoel.
rbou zegt
En tijdens de reparatie mag je op een kratje zitten?
joostie zegt
@rbou: Aftermarket B-merk kuipstoel erin lassen ;)
gasskaas zegt
@joostie: succes met het carbon lassen
ardonjr zegt
@gasskaas: lijmen dan
juniorclk zegt
@gasskaas: ijzer plaatje aan schroeven en dan lassen, een echte upgrade
potver7 zegt
@rbou: Bugatti heeft gratis leenfietsen ter beschikking gesteld. Worden uiteraard in een premium krat naar de betreffende klanten verstuurd.
potver7 zegt
Ik zat vanmorgen in een bus. Ik weet vrij zeker dat de airbag in de stoel waar ik op zat niet (goed) gemonteerd was. Over de veiligheidsgordel hebben we ’t even niet. Dus dan zou die bus ook niet harder mogen dan 20 km/u?
notsobig zegt
@potver7: Iets met zichzelf indekken…
jorden zegt
Liefhebbers van klassieke Alfa’s moeten toch keihard lachen om zo’n artikel. Ducktape en tie-rips vanuit de fabriek meegeleverd. Dat is juist de charme! ?
juniorclk zegt
@jorden: en de prijs vergelijking? Wat zou de alfa nu nieuw kosten?
deora zegt
Leuke uitjes als stoelmonteur.
n54coupe zegt
Heeft Autoblog een nieuwe voorraad gele pijltjes gekregen ofzo?
escort77 zegt
@n54coupe: ik gok dat jaapiyo terug is van vakantie
jaapiyo zegt
@escort77: vakantie? Wat is dat?
lacker zegt
@n54coupe: ik wilde het net vragen. Ze waren waarschijnlijk in de aanbieding :-)
fordje zegt
Die krat zit zelfs beter inelkaar…
rolov zegt
@fordje: die kratje!!!
fordje zegt
@rolov: die of dat, Boeije vakantie modus…. ?
vroaaar zegt
“Roemeense toeleverancier” en “premium” in 1 zin…. tja
dondeboer zegt
@vroaaar: tja, toch zul je voor ambachtelijk vakmanschap die kant op moeten. De Duitsers zijn goed in industrieel ontwerpen, procesoptimalisatie, automatisering en kwaliteitscontrole, maar echt iets maken? Dat kunnen we in West Europa helaas bijna niet meer.
Erik zegt
@dondeboer: dat zegt toch wel iets over de Roemeense vakmanschap!
Ben ik toch wel zeer blij dat ik een Dacia Logan MCV BI-Fuel bezit!
Erik zegt
@erik2907: de = het …
FieRo zegt
Sommige Chiron’s halen 20 km per jaar al niet..
right zegt
Belachelijk geregeld door Bug. Kan veel efficiënter. Vervang die stoelen direct, beter voor de klant, efficiënter en sneller…. tja waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?
2wheeler zegt
@right: denk dat de stoeltjes in kwestie geen standaard zeteltjes zijn en het repareren toch makkelijker is dan vervangen. Daarnaast zou ik gewoon de originele stoelen willen hebben in mijn miljoenen kostende hypercar.
dondeboer zegt
@2wheeler: inderdaad. Meeste zullen ook een bespoke kleurenschema en dito stiksels hebben, die vervang je niet zomaar even.