Niet meer verwacht, toch gekomen?
Het gaat toch nog gebeuren. Misschien. Het Amerikaanse SSC maakte een dikke tien jaar geleden naam en faam met de Ultimate Aero. Deze hypercar met zijn typische ‘Muricaanse naam was (subjectief) niet heel mooi, niet heel luxe en niet bijzonder vooruitstrevend. Wat de SSC Ultimate Aero echter wel goed kon, was heel hard rijden. Het leverde de auto in 2007 een notering op in het Guinness Book of Records als de snelste productieauto ter wereld, een titel die de auto vasthield tot de komst van de Bugatti Veyron Super Sport in 2010.
Het was altijd de bedoeling dat de Ultimate Aero een opvolger zou krijgen. Al in de zomer van 2011 maakte SSC de naam bekend van hun tweede model. Deze moest namelijk de Tuatara gaan heten, vernoemd naar een brughagedis. Toegegeven, dit is alvast een veel betere naam voor een hypercar dan ‘Ultimate Aero’. Helaas werd het vervolgens wat stil rondom de auto, doch in 2013 schreven de volgende legendarische woorden:
Nog even en dan is de SSC Tuatara echt af!
En we hadden gelijk, want slechts vijf jaar later maakt SSC bekend dat ze de productieversie van het rappe reptiel willen showen op het Pebble Beach Concours d’Elegance dat traditioneel eind augustus plaatsvindt. De Tuatara zal net als de Ultimate Aero weer een dubbelgeblazen V8 onder de kap hebben. De motor heeft een inhoud van 6.9 liter en naar verluidt 1.350 pk. Volgens SSC zal de auto ‘makkelijk’ in staat zijn het huidige snelheidsrecord voor productieauto’s, dat op naam staat van de Koenigsegg Agera RS, te verbeteren. Moeten ze wel snel zijn bij SSC, want er zitten nog wat andere rappe bakken in de pijplijn die het record van Koenigsegg ook nog wel een stukje kunnen opschuiven. De Bugatti Chiron Divo bijvoorbeeld, die uitgerekend eveneens tijdens het Concours d’Elegance onthuld zal worden.
torsen zegt
“Ik wil gewoon Tuatara, dat geeft mij grote blij”
FieRo zegt
@torsen: jij is grappig leuk!
dare2think zegt
Nachtmerrie? Een Koenigsegg is zoveel méér dan een one trick pony die alleen maar hard kan.
baklava zegt
@dare2think: dat valt wel mee
drdre1 zegt
@baklava: nouou… Nee. Toegegeven, we weten nog niet wat voor technisch vernuft er in de Tuatara huist, maar zo’n Regera is alles behalve enkel een snelle auto. Check met name de versnellingsbak als voorbeeld.
woudloper zegt
@dare2think: ze zullen de komende jaren hun Regera ook nog wel eens op die autostrade loslaten. Als Michelin mee kan wordt dat een leuk vooruitzicht.
e36thuglife zegt
Hij heet brughagedis omdat ie met die Ameriko bouwkwaliteit vaker op de brug staat dan op de weg. True story bro.
drdre1 zegt
@e36thuglife: en hagedis ? omdat ie net zo zeabbert op de weg?? ?
pielemuis zegt
Ik snap niet helemaal dat er waarde hangt aan een dergelijke auto met een getunede LS motor erin. Hetzelfde als de nieuwe Hennessy .
Dan heeft het beweren/behalen van een snelheidsrecord in mijn ogen niet veel waarde. Zo kan je ook een civic 400km/u laten rijden.
torsen zegt
@pielemuis: Veel toffer als ze dat met een honda blok doen.
https://i.ytimg.com/vi/wxp9KpEH6Cs/hqdefault.jpg
nofxke zegt
Chiron divo krijgt veel meer downforce en dus een lagere topsnelheid. Moeten ze dus niet van wakker liggen.
jaapiyo zegt
@nofxke: Adrian Newey is het niet met je eens dat dat per se een ‘en dus’ moet zijn.
nofxke zegt
@jaapiyo: https://www.autoblog.nl/nieuws/bugatti-chiron-divo-van-5-miljoen-euro-onderweg-111982
In dit autoblog artikel staat letterlijk dat de Divo trager gaat zijn dan de gewone Chiron. Daar doelde ik dus op dat ze er geen rekening moesten mee houden…
macready zegt
@nofxke:
Downforce kun je ook via grondeffect bewerkstelligen en dat heeft relatief weinig effect op topsnelheid (een auto lager bij de grond zetten kan bijv. meer grondeffect generereren en tegelijkertijd het frontaal oppervlak verkleinen met netto een lagere luchtweerstand als de Cw-waarde nauwelijks wijzigt).