May the downforce be with you.
Het karretje op de foto’s produceert namelijk 1.000 kg aan downforce bij 240 km/u, terwijl het gewicht ergens rond de 650 kg uitkomt. Dat zit zo. De aanvankelijke body van de Elemental RP1 produceerde ongeveer 400 kg aan downforce bij genoemde snelheid, maar toen klopten de mannen van Elemental aan bij Mark Taylor.
Deze dude weet het nodige van aerodynamica, hij werkt namelijk ook bij het Formule 1-team van McLaren. Taylor zag met behup van CFP al snel dat de body van de RP1 in staat was om met de juiste aanpassingen veel meer downforce te genereren. Belangrijk was daarbij de vorm van de onderzijde van de wagen. Inderdaad: da’s precies waar F1-auto’s ook het merendeel van de downforce vandaan halen.
Auto’s met een hoop neerwaartse kracht hebben echter een probleempje: je moet erin leren rijden om het potentieel te benutten. Bovendien kunnen dergelijke wagens in het grensgebied listig reageren, als de downforce plots “op” is. Desalniettemin is Taylor ervan overtuigd dat de RP1 een voorspelbaar en uitgebalanceerd weggedrag heeft. Ook wordt de hoeveelheid downforce mooi progressief opgebouwd.
Overigens is aan het blok niks gewijzigd. De geblazen 2.0 levert 325 pk en zorgt voor een standaardsprintje van 2,8 tellen.
lekkerlinksrijden zegt
Dat heb ik ook een keer gedaan, vraag maar aan de verzekering
freezzr zegt
Looks like Spa Francorchamps op de achtergrond.
rob5nismo zegt
@freezzr: eu rouge denk ik
pexers zegt
Maar… waarom zou je op z’n kop willen rijden?
trolle zegt
@pexers: waarom niet?
pexers zegt
@trolle: denk aan het praktische. Je rolletje topdrop valt zo uit je zak
fuxhound zegt
@pexers: Omdat Herbie dat ook kon in Herbie goes to Monte Carlo.
renejansie zegt
@pexers: omdat je motor olie nodig heeft? En als je onderste boven rijd zit alle olie op de verkeerde plaats zit en waar het wel moet zitten ….. iets met zwaarte kracht.
mrrallycross zegt
Wat een lijpe diffuser
dappers zegt
Het probleem met dat ondersteboven rijden is dat je blok ermee ophoudt, niet dat je het niet kunt.
Geef mij een weg en een auto waar dat probleem niet is en ik ga wel ondersteboven rijden.
Ik stond vorig weekend nog te zuipen met 1 van de gasten van McLaren, die zei hetzelfde.
Wat is toch die fixatie met ondersteboven rijden? Is dat het enige dat mensen begrijpen in dit kader?
(hat tip naar @pexers)
Kuifje zegt
@dappers: het punt is dat het regelmatig gezegd wordt met dit soort auto’s, maar dat het een compleet nutteloze opmerking is aangezien het nooit gedaan is. Terwijl het zo gaaf klinkt!
humpyourdog zegt
@dappers: haaa elektrische auto’s zijn dan toch de toekomst!?!
trustmeiamanengineer zegt
Beetje veel voor zo’n karretje met beperkt vermogen. De topsnelheid zal daardoor niet heel hoog zijn, maar je breekt je nek zodra je door een snelle bocht gaat. ;)
nielsemans zegt
je kan bijna je winkelwagentje kwijt onder die diffuser :O
jackass266 zegt
Al vaker zijn dit soort claims gemaakt. Niet dat ik het niet geloof maar wil het nu wel eens zien. Iemand een youtube filmpje??
kimhung zegt
@jackass266: Toevallig wel
https://www.youtube.com/watch?v=WHfQ-xsZtcg
Gulli zegt
Pfrt, in Stunts deed ik dat in mijn LM002!
peug206 zegt
Ik zie mogelijkheden om files in tunnels te ontwijken
rolov zegt
Je hoort het vaker maar is het ooit geprobeerd? Dat op zijn kop rijden ?
harrie zegt
Toch wel benieuwd hoe ze daar de aandrijfassen en wishbones nog in weten te passen, of lopen die dwars door de diffuser door?
kroelkip zegt
Een snelle elektrische auto moet het kunnen.
aikon1694 zegt
Op z’n kop rijden kan veel makkelijker… Gewoon wielen die 2 meter hoog zijn (en geen wielkasten).
Zie:
https://www.bol.com/nl/p/jlx-overdrive-junior-rc-auto/1004004009057994/.
jack_abarth zegt
@aikon1694:
Alleen de olie op de juiste plekken krijgen en houden wordt alleen knap lastig.
berlinetta zegt
@aikon1694: Haha nostalgie!
lompey zegt
Onderstebovenstuur
jansuh87 zegt
Als je ondersteboven rijd genereer je upforce.
klaasjevaak zegt
Zelfde geldt voor de F40, weet zo alleen niet de snelheid en downforce uit m’n hoofd.
lekbak zegt
Echt een auto voor de die hard wildernis survivor. Een picknick tafel ingebouwd en altijd een kant en klare grot aan de achterkant om in te slapen. Met een beetje mazzel zelfs een aansteker ingebouwd in de uitlaat!
rolov zegt
@lekbak: bougie? ;)
galverink zegt
Die 1.000 kg downforce, is dat 650 kg massa en 350 kg aerodynamische downforce? Want als je ondersteboven rijdt, moet je de massa eraf trekken. En dan houd je niet genoeg over.
pinut187 zegt
En dan niet 1 fatsoenlijke foto..