Een leuke occasion in onze inbox: een Aston Martin met 600 pk. Dat was genoeg om ervoor te zorgen dat de Vantage V600 de krachtigste straatauto van Aston Martin was tot de One-77 het levenslicht zag. Maar er is meer dat deze Aston bijzonder maakt!
De Aston Martin Vantage V600 was een gestoord project op basis van de regulier Vantage. Deze ultieme en laatste uitvoering van de Tadek Marek V8 werd voorzien van twee superchargers, waardoor het totale vermogen uitkwam op 600 pk en 600 Nm koppel. Volgens Aston Martin was daardoor een topsnelheid van 200 mijlen per uur (322 kilometer per uur) mogelijk, maar daar moet bij opgemerkt worden dat de hoogste geregistreerde snelheid door journalisten 185 mijl per uur was, en niets sneller dan dat. De sprint naar 100 zou onder de vier seconden mogelijk moeten zijn, maar ook die claim wordt door journalisten in twijfel getrokken.
De auto die in dit geval te koop staat lijkt één van de vier linksgestuurde V600’s die af-fabriek met zesbak handgeschakeld werden geleverd. In totaal werden slechts negen Vantage V600’s door de fabriek geleverd. Je kon als Vantage eigenaar echter ook achteraf de V600 kit laten monteren. Naar verluidt hebben ongeveer 80 auto’s totaal de upgrades uiteindelijk ontvangen en je kan de kit nog steeds laten monteren door Aston Martin Works.
De V600 kit bestaat uit de power-upgrade (50 pk extra ten opzichte van de reguliere Vantage V8), andere remmen, lichtgewicht wielen, een sportiever onderstel, betere koeling, andere uitlaat en een ECU die ook traction-control mogelijk maakte. Geen overbodige luxe waarschijnlijk.
De V600 die nu te koop staat mag weg voor €278.888 inclusief terugkoopgarantie. Het differentiëel schijnt bij de V600 met handgeschakelde zesbak vervangen te moeten worden (een operatie met een kostenplaatje van €35.000 euro). Ook een vijfbak en een viertraps automaat waren leverbaar. Deze V600 heeft 30.000 kilometers levenservaring verzameld en heeft alle onderhoudspapieren en zelfs de aankoopdocumenten die de eerste (en enige vorige) eigenaar erbij kreeg bij aankoop.
Bijzonder? Wij dachten van wel!
UPDATE
Er is wat onduidelijkheid over de levering van de verschillende versnellingsbakken destijds. Ik heb Aston Martin gemaild met vraag om uitleg. We’ll keep you posted.
Dank aan Benjamin voor de tip!
Dutchdriftking zegt
Gaaf ding, maar mooi is de AM absoluut niet.
almera-ga16det zegt
@dutchdriftking: na vind ik van wel. Heeft qua styling wel wat weg van een dode daytona
mashell zegt
@dutchdriftking: alle Opel Manta liefhebbers zijn het met je oneens.
Dutchdriftking zegt
@mashell: Dus je koopt een AM van bijna 3 ton en dan lijkt deze op een Opel. Nee daar word je vrolijk van…..
dracae zegt
@dutchdriftking: Mooi..k’wee niet.. maar wel aantrekkelijk. Dit model en de V8 die ze voor de Virage hadden waren eigenlijk ‘Engelse musclecars’ . Qua uiterlijk en ook met de dikke v8 motoren. Niet perfect, maar wel vol charme.
erik64 zegt
Mwah, ik zal dan wel een cultuurbarbaar zijn ( volgens mijn vrouw ) maar mooi vind ik deze auto niet.
theyoungsaablover zegt
Die neus lijkt wel een ouwe laguna
e36thuglife zegt
@theyoungsaablover: nee man deze lijk op een saffrane die grote
JamesBond007 zegt
Mm zelfs als Aston Martin liefhebber vind ik dit op het vermogen na niet zo geweldig. Maar gelukkig dat smaken verschillen
gtwillem zegt
Paar kleine aanvullingen:
1. De V600 had 600 pound feet aan koppel. Omgerekend zo’n 820nm. Het ding was zo sterk dat ie in elke versnelling prima wegreed.
2. De acceleratie van 0-100 kon alleen gehaald worden als je niet overschakelde en diep in het rood in de begrenzer door trok (terwijl je normaal opschakelt).
3. De topsnelheid was een dingetje, de bak in de V8 Vantage heeft net als de Lotus Carlton, Didge Viper en diverse Corvette’s (ZR-1, Z06) een bizar lange zesde versnelling (voor een beetje rust en een vorm van ‘zuinigheid’). Er zijn enkele V600’s en V8 Vantages die dit aan hebben laten passen en dichter bij de geclaimde topsnelheid kwamen.
4. Er zijn uiteindelijk ook nog een paar Cabrio’s gemaakt van de V600. Maar meer dan 10 zullen het er niet zijn geweest.
5. Het was niet de sterkste Aston Martin totdat de One 77 kwam, de sterkste variant was de V8 Vantage Le Mans, die had met 612pk iets meer vermogen.
philipf zegt
@gtwillem: is er eigenlijk iets wat je niet weet? Niet om je tegen te houden hoor. Integendeel, ik leer daar een hele hoop van, dankjewel!
amdbsv8 zegt
@gtwillem:
Het klopt volgens mij niet helemaal wat je zegt.
De Le mans werd geleverd met de standaard V590 motor, maar vaak geupgrade naar de V600 motor zoals de ‘gewone’ Vantage V600. en heeft dus volgens mij hetzelfde vermogen.
Het feit dat de 0-100 tijd niet word gehaald is doordat deze auto’s niet rijdbaar zijn.
Ik ken een ex-eigenaar die hem heeft verkocht omdat er niet mee te rijden was.
gtwillem zegt
@amdbsv8: bij de Le Mans kon je kiezen volgens mij, of je de gewone V8 Vantage specificatie wilde of de V600 specificatie. De Le Mans werd volgens mij geleverd met een afwijkende uitlaat waardoor hij een paar pk meer leverde. Het is al een tijdje geleden (15 jaar…) dat ik het artikel in Auto Motor und Sport heb gelezen, so correct me if I’m wrong!
Ze waren inderdaad een beste uitdaging om mee te rijden. Er schijnen exemplaren later nog opgekieteld te zijn richting 700pk door Works Service, maar die zullen volkomen onrijdbaar zijn.
De combinatie van zoveel koppel, de loodzware GM bak met zijn rare verhoudingen, het hoge gewicht en zompig onderstel maakte het zeker een uitdaging. Daarbij kon je met de V8 Vantage wielspin hebben bij 130 km/h omdat de motor altijd bruusk reageerde, bij elk toerental.
Ten slotte is 600pk bizar veel. Tegenwoordig kun je het in een M5 krijgen, maar destijds hadden alleen auto’s als de Mercedes CLK-GTR en McLaren F1 zoveel vermogen, met minder koppel. Andere supercars waren toen nog veel ‘liever’. Dit was de allerlaatste brute Aston.
amdbsv8 zegt
@gtwillem:
inderdaad de laatste brute aston. Terwijl de virage niet vooruit te branden is met de 3 speed torqueflite was dit echt een beest.
Heb zelf al redelijk wat astons gereden al zeg ik het zelf, maar de virage trekt vergeleken met de oude v8en nog geen frikandel uit de mayo.
gezondverstand zegt
Slecht gefotografeerd anders valt het wel mee. En vergelijk eens met andere auto;s uit die tijd. Dan past hij aardig in het tijdsbeeld.
Breinstein zegt
Call me crazy maar ik vind dit dus de mooiste AM ooit. Heerlijk.
gtwillem zegt
@CasperH: de V8 Vantage, V600 en Le Mans modellen waren enkel leverbaar met handbak, volgens mij.
CasperH zegt
@gtwillem: schijnt dat de Torqflight 4-traps automaat bijna uitsluitend op de V600 is geleverd, maar ik weet het niet 100% zeker. Ik heb het iets genuanceerd.
gtwillem zegt
@CasperH: nee, dat sowieso niet. Dat was de bak van de Virage. De bak van de V8 Vantage is altijd de GM bak welke je ook kan vinden in de Lotus Carlton en Chevrolet Corvette ZR-1. Zelfs de vierkante pookknop is hetzelfde. Er zijn maar een paar V8’s met automaten, maar dat is bij Aston Martin Works Service later gedaan, nooit af fabriek.
CasperH zegt
@gtwillem: scenario wat ik nu heb gevonden: een zesbak was leverbaar, en een vijfbak, en een automaat. De zesbak is slechts vier keer geleverd en had de dure conversie van differentiëel.
Ik ga dit ter verificatie naar Aston Martin sturen en vragen om bevestiging. Laat het later hier weten.
gtwillem zegt
@CasperH: laat het maar weten, want ik heb het even voor je opgezocht, en echt een duidelijk antwoord lijkt er vooralsnog niet te zijn.
Filmpje met Jason Dawe, waarin hij uitlegt dat er een zesbak inligt, maar toch ook niet:
http://youtu.be/vBUB8NAjur4
Filmpje met Jeremy Clarkson waarin ie zegt dat er een Corvette zesbak inligt:
http://youtu.be/LIr-eWmuLrY
Linkje waarin staat dat de zesbak veelal vervangen werd door de vijfbak:
http://astonmartins.com/car/v8-vantage-le-mans/
En hier een linkje waar staat dat er alleen een handbak was, maar dat deze sporadisch voorzien werd van een automaat:
http://www.allastonmartin.com/documents/prod_overview3.pdf
Laatste 2 pagina’s staat het vermeld door iemand die 25 jaar lang bij Aston Martin heeft gewerkt.
Dus de conclusie lijkt te zijn:
A. De V8 Vantage werd standaard geleverd met de GM zesbak
B. Automaten waren niet leverbaar, maar er zijn een paar Vantages door Works Service voorzien van een automaat.
C. De zesbak werd achteraf vervangen door een zesbak/een versnelling werd verwijderd (de laatste was een overdrijvende overdrive)
D. Leuk artikel btw!
desjonnies zegt
Sommige wagens worden mooier naarmate de tijd verstrijkt, andere niet, ik heb zitten turen en kijken en het enige waartoe ik kom is dat’ie gewoon ouderwets is geworden, teutonisch groot, onpraktisch maar bovenal de charme ontbreekt die een Aston Martin hoort te hebben.
En daarnaast is liegen over prestaties iets des Aston Martins, er werken daar een heuleboel Pinokkio’s
rufctr01 zegt
@desjonnies: met je eens! In de jaren ’90 vond ik hem helemaal geweldig! Nu vind ik hem…mwah gaat wel.
kolonelrangpang82 zegt
Een keer in t wild gezien. Misschien qua ontwerp niet het mooiste wat ze gemaakt hebben maar wat een mooi/ apart ding. Klonk ook goed!
toyotafortuner zegt
Erg bijzonder. Maar t klint me een beetje te heftig voor mijn kunnen… Ik zou in dit geval voor het sexy speeltje links ervan kiezen.
Shenkie zegt
Prachtig dit! Niet moeders mooiste maar zo een brute Britse met de hand gebouwde musclecar is toch wel erg lekker!
scottishcarspotter2000 zegt
De standaardversie (zoals die van Moszko) vind ik toch mooier
Hupke zegt
Kan je evengoed zo’n ’90s mustang kopen, en het nepleder vervangen door echt leer. Supercharger erop en je hebt dezelfde wagen.
En lelijk dat het is …
amdbsv8 zegt
officieel is de V600 nooit door de fabriek geleverd.
Deze auto’s werden onder handen genomen door Aston Martin Works service.
De 9 originele V600’s zijn echter allemaal voor de aflevering aan de klant geupgraded.
anders hadden ze een nieuw model moeten lanceren met de bijbehorende kosten.
Uit mijn hoofd zijn ze bijna allemaal geleverd met 5 versnellingen handak, ze zijn echter ook te krijgen met automaat. De Le Mans versie was met de 6 versnellings handbak, maar wordt vaak vervangen voor een 5-bak.
V8Vantage zegt
Om ook eens een duit in het zakje te doen (als Aston Martin liefhebber, juist die uit de jaren ’90 vind ik geweldig :)) Op de volgende site vind je super veel info over alle modellen:
http://astonmartins.com/
Meer info en details over de Vantage vind je hier: http://astonmartins.com/car-category/virage/
oranje123456789 zegt
Heerlijk, echt leuk dit soort auto’s (kijkt uit op db9 cabrio, zwart/rood dak hehe)
*Droomt verder
mrrallycross zegt
Lekker die motoronderdelen. Jammer van de buitenkant