Een compacte cabrio gebouwd door VAG. Klinkt logisch, toch?
Niches zijn er om te vullen. Iets wat vooral de Duitse merken goed lijken te (willen) begrijpen. Vooral Audi, BMW en Mercedes hebben er een handje van om hun hele gamma tot de nok toe vol te gooien. Volkswagen huppelt vervolgens een beetje achter de trends aan die Audi zet. Toch is er één trend wat bij Audi niet verder kwam dan het conceptstadium. De compacte crossover-SUV-cabriolet.
Bovenstaande Audi Cross Cabriolet quattro Concept werd getoond toen de SUV-trend nog op gang moest komen. Toen had men bij het uitmelken van alles wat SUV is nog een ietwat huiverig gevoel. Nu je in de dealers van menig modaalmerk een SUV-circus aantreft, moet men weer creatief worden. Volkswagen is creatief met hun laatste telg in de SUV-familie: de T-Roc Cabriolet.
Je hebt degene die vol op zijn muil gaat, maar het wél durfde. Dat is in dit geval Nissan met de Murano CrossCabriolet. Eén van de meest gehate auto’s uit de recente geschiedenis. Dan heb je degene die het concept wél begrijpt, maar het verkeerd uitvoert. Dat was Land Rover met de te dure Range Rover Evoque Cabriolet. Volkswagen lijkt daarom met de T-Roc op zich een goed recept in huis te hebben. De prijs zal niet excentriek duur zijn en qua styling, behalve de onthoofding, is er niks mis met de kleine dakloze SUV. En kom op, in deze huidige wereld van SUV’s was het niet de vraag óf er een SUV-cabrio zou komen, maar wíe het zou doen.
Maar goed, is de T-Roc Cabrio een echte cabriolet? De richtlijnen daarvoor zijn uiteraard niet veel strakker dan ‘kan het dak eraf’, maar er blijft toch altijd een zweem van ‘nep’ om de auto heen hangen. Misschien is het SUV-haat, maar de conventionele autokoper vindt de T-Roc Cabrio al gauw nep. Voor die mensen hebben we nieuws: de geboorteplaats van de T-Roc Cabrio is alles behalve nep. Hij gaat in elkaar geschroefd worden door ‘experts’ in de fabriek in Osnabrück. Hier werden alle recente dakloze Volkswagens, zoals de Golf 6 en Eos, in elkaar geschroefd. Maar ook een auto waar het helemaal niet erg is om naast te liggen in de couveuse: de Porsche 718 Boxster.
Uiteraard dubieuze eer, maar je kan dus als T-Roc Cabrio-eigenaar zeggen dat dezelfde handen en robots de baby-Porsche in elkaar schroeven. Binnenkort krijgen we meer informatie over de T-Roc Cabrio, die begin/medio 2020 geleverd gaat worden. Dan zal ook de prijs bekend gemaakt worden.
johnhert zegt
Zo dan, en ik maar lachen om een Evoque cabrio…
MercMeister zegt
Wie koopt dit in godsnaam.
cossiekiller zegt
@mercmeister: De kapper die al eens in de modder wil gaan rijden. Oei, dit klinkt nu wel heel raar…
borrelnoot zegt
@MercMeister: https://images.app.goo.gl/yXcpa9HBBYues4GC8
RiKe zegt
Wansmaak is ook een vorm van smaak denk ik maar…
vaakbenjetebang zegt
OK dan. VW is nu officieel aan het trollen. Een andere verklaring is er niet.
galverink zegt
De Chrysler PT Cabriolet, dat was toch ook een SUV?
potver7 zegt
@galverink: nee, dat was een Maxi Maxi Cosy
Esprit_de_Flandre zegt
@galverink: Nah, eerder een hoge hatchback…
tenaci zegt
??♂️
156sw zegt
Holy Jsus. What is that? WHAT the F is that? What is that private Pyle!
willeme zegt
‘Volkswagen Osnabrück’, dat is natuurlijk de Karmann fabriek. Raakte 10 jaar geleden tijdens de financiële crisis in de problemen. Uiteindelijk n iet heel veel veranderd dus, ze maken open VW’s. Zijn we een aantal legendarische auto’s van de band gerold daar, zoals de Escort RS Cosworth, BMW E9, VW Scirocco en veel cabrio’s voor VW, Renault en Mercedes. Toch wel jammer dat het veel van die kleine fabrikanten zo slecht vergaan is.
sizedoesmatter zegt
@willeme: vergeet vooral de Kahrmann Ghia niet. De tweezitter op kever-basis (ook als cabrio..)
schreute01 zegt
@willeme: ooit de Opel Diplomat Coupé gezien? De mooiste Opel ooit. En gebouwd door Karmann.
flik2punt0 zegt
Ik vind het leuk dat er weer een relatief non Premium cabrio op de markt komt. Helaas zijn cabrio’s nogal van de markt verdwenen. De vraag is ook afgenomen dus niet zo raar. Maar zo blijven er alleen hele dure over. De toekomst is natuurlijk ook onvoorspelbaar want een autonome cabrio is wel spannend waar laat je alle sensoren etc. Ben erg benieuwd hoe het gaat verkopen ik hoop verrassend goed :)
Dutchdriftking zegt
Best goed gelukt toch? Er zal dan wel geen golf 8 cabriolet komen..
moveyourmind zegt
De gewone T-Roc is een prima wagen, maar dit ziet er net als de Evoque cabrio nogal koddig uit.
Wat dat betreft klopt de Golf Cabrio veel beter. Sterker nog, die is gewoon mooi. En heeft best een sjieke uitstraling. Zo’n Golf Cabrio misstaat zelfs niet als die op de oprijlaan van een villa staat.
Hoewel de Opel Cascada nog net een tandje sjieker oogt. Dat is pas een mooie vierzits cabrio.
willempieee zegt
Wanneer je een Evoque koopt via AliExpress^^
JanJansen zegt
De ingenieur in mij vraagt zich af wat er gebeurt als zo’n ding gaat rollen.
RiKe zegt
@janjansen: schietstoel
willeme zegt
@janjansen:
dan wordt je verlost uit je lijden ..
En krijg je 1.000 euro van Rutte ..
ouwedibbes83 zegt
@willeme: haha, Lincoln style ..
911gt3rs zegt
In frankfurt ingezeten, ik ben fan, weinig cabrio’s waar nog zo ruim achterin kan worden gezeten
mcshine zegt
Eind jaren 80 en begin jaren 90 waren de Feroza’s en Vitara’s niet aan te slepen. Uiteindelijk waren dat ook hoogpotige open auto’s die vaak amper van de gebaande paden afgingen.
Esprit_de_Flandre zegt
@mcshine: Maar ze konden het wel, off-roaden. Dat zie ik de T-Roc nog niet doen…
legion1349 zegt
Ik hou hiervan. En van mijn X-90.
vaakbenjetebang zegt
Hij heeft zelfs nog het oude VW-logo. Wat slecht.
sabrerator zegt
Dus als dit bijna een Boxter is omdat die onder hetzelfde dak is gebouwd, is mijn auto bijna een Supermarine Spitfire.
caprio zegt
Wat een gemiste kans om van zo’n beetje de allerlelijkste SUV een cabrio te gaan maken
niex zegt
Ik snap het probleem niet. SUVs zijn hippe hoge wagens, en cabrio’s hippe open wagens. Dat gaat toch prima samen? Dat het een wanstaltige auto oplevert maakt daarbij niks uit, dat bewijst het pad dat we al ruim 10 jaar volgen. Mensen willen gemak, gadgets en er natuurlijk bijhoren.