De politie komt terug op haar actie.
Truckers en buschauffeurs die de afgelopen dagen (per ongeluk) over de inmiddels beruchte Merwedebrug hebben gereden kunnen opgelucht adem halen. De politie heeft alle uitgeschreven boetes á 230 euro ongeldig verklaard.
Volgens de Landelijke Eenheid waren de verbodsborden niet duidelijk genoeg. Hierdoor reden vele truckers onbewust over de brug. Oom agent schreef vervolgens een “niks mee te maken” prent uit van 230 piek. Een stortregen aan klachten werd afgevuurd en de politie keek vervolgens nog eens naar de situatie. Zo waren de geplaatste borden van Rijkswaterstaat enkel in het Nederlands. Internationale chauffeurs negeerden deze waarschuwingen en reden over de brug.
De verbodsborden zijn inmiddels aangepast en het boetebedrag is naar beneden gesteld. Chauffeurs die nu nog over de brug rijden kunnen een boete van 90 euro verwachten. De Merwedebrug is tot nader order verboden terrein voor alle voertuigen die zwaarder dan 3,5 ton wegen. Zwaar verkeer dient om te rijden via de A15, A2 en A59. Sinds dinsdag heeft de politie in totaal 11 boetes uitgeschreven. (via Omroep Brabant)
Erik zegt
We hebben ruim 192 landen op deze aarde, gaan we de verkeersborden dan ook in 192 talen plaatsen? Behoort niet een ieder de regels in een land te kennen / begrijpen als je er rijdt?
RubenPriest zegt
@erik2907: Kleine moeite om het in Engels te plaatsen toch? Als je door Roemenië rijdt en je ziet een digitaal bord met een tekst neem ik aan dat je dat ook niet zou begrijpen.
stnectaire zegt
@RubenPriest: In Roemenie zijn de matrixborden ook tweetalig…
reistje zegt
@erik2907: Ik woon in de buurt en er stond hier alleen een bord met “Merwedebrug gesloten A27 voor vrachtverkeer” en een wegwerkzaamheden teken. Dat is toch vrij cryptisch als je geen Nederlands kan.
gunthervogler zegt
@erik2907: jij zijn VVD’er zeker.
inbedrijf zegt
@gunthervogler: geen idee, maar ik wel probleem mee?
metalmike zegt
@erik2907: Daar hebben we een mooi rond bord voor met een rode rand, met daarop een vrachtwagen en/of bus.
simonvb zegt
Rot voor de mensen die omgereden hebben
hans75 zegt
oftewel.. het is goedkoper voor de meeste trucks om het risico van de boete te nemen….
reistje zegt
Begrijpelijk. Maar is er al zicht op een oplossing? Het is momenteel echt een grote bende… Het staat daar vaak al vast in de spits als er niks aan de hand is. Nu moet al het verkeer over één rijstrook en worden de vrachtwagens er tussenuit gehaald door verkeersregelaars. En dan bedoel ik niet alleen de A27, maar ook de A59 en A15 lopen helemaal vast.
potver7 zegt
@reistje: kosten noch moeite worden gespaard om mensen (dus niet alleen vrachtwagenchauffeurs) te ontmoedigen over die brug te willen. Het zal dus nog wel even zo blijven.
potver7 zegt
Bord C7b (rond, rode rand, wit vlak met vrachtwagen en bus) zou toch voldoende moeten zijn, en volgens mij het enige rechtsgeldige bord om een inrijverbod voor vrachtwagens en bussen aan te geven. Als bonus heb je daar geen ondertiteling bij nodig. Blijkbaar is Rijkswaterstaat daar nu ook achter, want niet helemaal toevallig staat op het negeren van bord C7b een boete van 90 Euro.
Natuurlijk kan het geen kwaad om informatie- of waarschuwingsborden in Nederlands en Engels te plaatsen, maar a) staat daar dan zoveel informatie op dat mensen het niet snel genoeg kunnen lezen, en b) doet dat niks af aan de geldigheid van een verbodsbord.
josxkrs zegt
Dan ga ik die snelheidsboetes uit Italië ook maar verscheuren.
huupe zegt
Hoe moeilijk is een rond bord met rode rand en de tekst “3,5 t” ?
fanboy zegt
90 euro? Lijkt me wel aantrekkelijk om door te karren. Zeker als er ergens bedrijfsuitvoering door wordt opgehouden, is 90 euro peanuts.
Wel goed dat het duidelijker gemaakt moet worden voor de internationale truckers. 11 boetes is ook weinig.
reistje zegt
@fanboy: Als je gepakt word moet je er alsnog af, anders zou waarschijnlijk de hele transport sector er gewoon overheen gaan.
desjonnies zegt
“WAAKZAAM EN DIENSTBAAR ” is hun slogan en staat op menig politievoertuig.
Dit hoort onder de noemer dienstbaar en geen flauwekul over borden, rijd je dit traject als buitenlands chauffeur, is het logisch dat je dit niet begrijpt .
Een brug met scheurtjes, da’s weer PRUTSWERK van Europa’s allerrijkste club: Rijkswaterstaat.
lekbak zegt
@desjonnies: een wit bord met rode rand en een plaatje van een vrachtwagen begrijpt iedereen. Er is ook nog zo’n bord met Max 3,5t erop, begrijpt ook iedereen.
Het is erg vervelend voor die lui die niet per schip willen vervoeren (kom u maar! ;) maar het is echt wel goed aan te geven. Eenmaal goed aangegeven is handhaving een logisch gevolg anders heeft dat hele verbod direct geen zin meer.
airditude zegt
De borden zijn inmiddels aangepast, de plaats waar de politie controleert ook, maar blijft een ondoordacht zooitje. Zoveel onnodig oponthoud voor automobilisten. Dat de bekeuringen zijn verscheurd vind ik dan wel weer terecht. Je zag alleen buitenlandse chauffeurs doorrijden. Zegt ook genoeg over de bewegwijzering.
rolov zegt
Gvd 90 euro . Vandaar dat er net nog 2 trucks voorbij kwamen stormen . Sta al een kwartier in de file.
SimonMc zegt
@RubenPriest: “…die zwaarder dan 3,5 ton wegen.”
Dat moet zijn:
“… die zwaarder dan 3,5 ton zijn” of
“…die meer dan 3,5 ton wegen”.
Sorry voor de betweterigheid !
730ld zegt
Pfff we passen ons veel te veel aan aan die buitenlanders. Bah.
lekbak zegt
@730ld: mijn gevoel wil je graag gelijk geven, maar we verdienen er ook een hoop geld aan. Doe mij maar euro’s!
dailydriver zegt
Niet duidelijk genoeg, En alle digitale pijl – info wagens dan? Plus de omleidingsborden en verbod borden. Sorry dit is meerder maals zelfs aangegeven.
draadloos zegt
Dus de boete is goedkoper dan omrijden…