Traditioneel Brits vakmanschap, gecombineerd met BMW-power en moderne carbontechnologie.
Eigenlijk is deze Bristol Bullet in alles een eerbetoon aan de 404 die de fabrikant tussen 1953 en 1958 bouwde. Dat de auto qua looks gebaseerd is op deze klassieker mogen bij het zien van onderstaande foto’s duidelijk zijn. Dat is overigens niet de eerste keer dat Bristol terug grijpt op de 404, ook de Blenheim Speedster (2002-2011) was al een ode aan deze auto.
Toch houden de overeenkomsten niet op met de looks. Onder de kap van zowel de oude als de nieuwe Bristol gaat namelijk een BMW-motor schuil. In het geval van de 404 was het een doorontwikkeling van de 2-liter zes-in-lijn uit de vooroorlogse 328. De eerdere 400, 401, 402 en 403 hadden zelfs BMW-nieren!
Ook de nieuwe Bullit doet het met BMW-power, zij het met twee cilinders meer. De 4.8-liter V8 is een relatief oude motor, BMW lepelde hem vanaf 2004 onder andere in de X5 4.8IS. In de Bristol is het blok goed voor 375 pk, op een wagengewicht van 1130 kg goed voor 0-100 in minder dan 4.0 seconden. De topsnelheid bedraag 250 kilometer per uur, maar dat moet je gezien het kleine voorruitje (als het die naam al mag hebben) toch niet willen. De naam Bullet gebruikte Bristol overigens al eerder, zij het voor een vliegtuig en niet voor een auto.
Dat de Bristol bijvoorbeeld zo’n 250 kilo minder weegt dan een BMW Z4, komt bovenal door het veelvuldig gebruik van koolstofvezel. Zelfs het chassis is uit dit materiaal opgebouwd, net als al het plaatwerk. Dat carbon gaan we in de toekomst zeker terug zien, maar voor de V8 geldt dat niet. Sinds het bedrijf in 2011 door een Indische entrepreneur werd gekocht, zijn ze namelijk druk in de weer geweest met het inkopen van techniek op het gebied van elektrische aandrijflijnen.
Van de Bullet gaat Bristol er 70 bouwen en die klus willen ze nog voor het einde van volgend jaar geklaard hebben. Het volgende model wordt een elektrisch aangedreven GT met een turbomotor als range-extender. Een auto volgens het principe van de Fisker Karma en BMW i3 REx dus. Productie daarvan moet eind 2017 beginnen, maar dan moeten de Bullets wel af zijn. Gelukkig zijn de meeste op voorhand al verkocht aan trouwe klanten. Waar Bristol haar nieuwe auto’s wil gaan bouwen is overigens niet bekend, zover we weten beschikt het bedrijf niet zelf over de benodigde faciliteiten. Bovenstaand garagebedrijf lijkt een beetje aan de krappe kant en wordt daarnaast al gebruikt voor onderhoud van het rijdende erfgoed.
Design_Driven zegt
Latere Bristols zagen er altijd wat vreemd uit met rare proporties. Wat dat betreft is het wel een echte Bristol idd.
Dizono zegt
@sketcher: Klopt, dat waren oneindig vaak geupdate Bristol 603’s. Relatief smal en een enorm lange motorkap. Dat heeft overigens ook te maken met het feit dat bij Bristol het reservewiel traditiegetrouw achter het linker voorscherm is geplaatst.
http://www.klassiekerweb.nl/wp-content/uploads/2015/02/bristol_603_reservewiel-1024×597.jpg
jeroenwz zegt
@sketcher: Tja, beauty lies in the eye of the beholder…
Ik ben gek op die rare Bristols, en zou, als ik het geld had zo een 410 of 411 kopen. Ook de 603 die Dizono laat zien vind ik niet te versmaden.
Het aantrekkelijke van Bristols vind ik dat ze er onopvallend uitzien. Je hebt genoeg geld, maar deelt dat niet met de rest van de wereld.
Dutchdriftking zegt
Wat een plaatje!
ivtecje zegt
Flesje Bull(e)it Bourbon erbij om het te conpleteren
danone zegt
Als ik aan Bristol denk dan denk ik aan dat model met de Opel Senator achterlichten (zie een van de foto’s boven). Dat vind ik zo’n mislukt model, zo onsamenhangend.
Ook bij deze vind ik dat zo. De spiegels en deuren passen niet mooi in et ontwerp, het maakt de schouderlijn zo hoog.
Verder ben ik wel blij voor ze dat ze werk hebben…
danone zegt
@danone: deze lijkt trouwens wel iets op de Mini concept van Touring, maar dat zal door de kleur en vinnen komen.
Dizono zegt
@danone: Het kan nog erger, in diens opvolger, de Blenheim 4, zitten achterlichten van een Audi A4 B6..
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Bristol_412_and_Bristol_Blenheim_4_Special_order.jpg
GWBoes zegt
Het kan geen echte Bristol zijn, daarvoor zijn er te veel goede afbeeldingen van.
Een Bristol hoort in obscuriteit te bestaan zodat niet jan en allemaal kan zien hoe ze er uit zien.
Maar alle gekheid op een stokje, ik vind het een geslaagde auto .
Dizono zegt
@GWBoes: haha, zo waar! Ik probeerde foto’s te vinden van de Blenheim Speedster, maar alleen een Engels autoblad heeft daar een keer wat foto’s van getrokken voor een artikel. Bristol zelf heeft kennelijk nooit de camera ter hand genomen.
pomoek zegt
Nou, mij lijkt het wel wat, het interieur is in ieder geval niet 13 in een dozijn!
posthumus zegt
Bristol, het merk dat maar niet failliet wil gaan…
potjak zegt
Doet me ergens op een Volvo lijken.
ikbenmnzus zegt
@potjak: Snap ik, P1800
FieRo zegt
@ikbenmnzus: had ik ook, vooral achter. Voor mis ik wat smoelwerk, die opening voor zou breder moeten in mijn beleving
Dizono zegt
@ikbenmnzus: ik zou juist zeggen diens voorganger, de P1900..
http://www.thecoolcars.nl/wordpress/wp-content/uploads/Volvo-P1900-13.jpg
ikbenmnzus zegt
@Dizono: Ja snap ik, maar ik doelde vooral op de vinnen.
goodfellar1 zegt
Prachtige bolide, maar die vinnen heb ik nooit van gehouden.
FieRo zegt
@goodfellar1: ze zouden wat ronder moeten zijn bij de achterste punt, dan past het bij de rest. Wellicht is ervoor gekozen dat het dan teveel lijkt op de P1800 en daardoor niet te doen. Jammer en begrijpelijk, maar niet niet goed voor het totale design.
ikbenmnzus zegt
Sympathiek merk en leuk retro ontwerp. Die “vinnen” kunnen mij echter niet bekoren, hoe Bristol ze ook zijn.
sracert zegt
Ze hebben toch ook nog een winkel-keten met goedkope schoenen? geen fijne imago builder buiten de UK lijkt mij…
willeme zegt
Ik ben wel eens bij de enige dealer in London (Kensington High Street) geweest. Ik zat toevallig net in het hotel er naast (Hilton Olympia).
Het zag er uit als een showroom(pje) uit de jaren ’70. Sterker nog, dat wás het ook. Er stond een Blenheim 3 en Fighter S. Alletwee met gekietelde Chrysler motoren.
Als ik ooit echt vies geld heb, komt er een Blenheim 3. Meer Bentley dan een Bentley ooit zal zijn.
jeroenwz zegt
@willeme: Precies! Een Bentley kan zo vulgair zijn, een Bristol is onopvallend.
Check deze even:
http://bristolcars.co.uk/Sales/1968-410/
http://bristolcars.co.uk/Sales/1971-411S2/
http://bristolcars.co.uk/Sales/1975-411S5-Red/
Die laatste is mijn favoriet, hoewel…
bouwvakkert zegt
Vind het echt een super gave bak!
lexusfan zegt
Damm ik heb deze gezien gisteren in Londen!
zesinline zegt
Er zijn zelfs geruchten, dat binnenkort Jaguar met BMW v8 motor gaat uitrusten!!