![](https://www.autoblog.nl/files/2020/03/Porsche-992-turbo-s.jpg)
Nooit eerder kreeg een 911 Turbo S er zoveel power bij met een nieuwe generatie.
Eigenlijk had het in Genève moeten gebeuren, maar dat ging om bekende redenen niet door. Niet getreurd, Porsche trok dan maar gewoon zelf het doek af van de nieuwe 911 Turbo S. Veel dingen zijn hetzelfde gebleven aan de dikbil. Het is nog altijd de vetste whopper met alles erop en eraan uit het 911 gamma. Wel veranderd is het vermogen onder de kap. De 992 Turbo S heeft maar liefst 70 pk meer dan de 991 Turbo S. Nooit eerder kreeg een Turbo S er zoveel power bij met de modelwisseling.
In gesprek met Road & Track legt Porsche’s product-jefe Frank-Steffen Walliser uit waarom de extra Pferde noodzakelijk waren. Bij een nieuwe Porsche 911 Turbo moet je namelijk wel kunnen voelen dat er iets nieuw is, aldus Frank-Steffen:
Als je een auto hebt met 580 pk en je voegt er 20 of 30 pk aan toe, dan voel je dat niet echt. Je kan het effect misschien meten, maar de reden voor een nieuwe Turbo is dat je ook wat voelt, dat je verschil voelt. We wilden weer echt een stap maken.
Zoals collega @willeme je al verteld heeft, is de motor van de Turbo S gebaseerd op het 3.0 liter grote blok dat in de Carrera en Carrera S ligt. Opvallend genoeg vormt dat blok ook de basis voor de atmosferische 4.0 in de nieuwe Cayman GT4 en Cayman GTS. Dat de motor in de Turbo S weer 3.8 liter inhoud heeft, is omdat dat volgens Porsche het Turbo-blok de ideale boring en slag geeft. En nu maar afwachten hoeveel trappelende paarden Porsche echt uit dit nieuwe powerhouse kan halen als de GT2 komt.
0 naar max toegestaan in 2.5 seconden?
Officieel in 2.7.
@jaapiyo Dat deed de 997 Turbo S ook al (niet op papier, wel in de praktijktest) dus erg benieuwd hoe snel deze in de praktijk is. Al zit je op een bepaald moment natuurlijk wel gewoon op de limiet van de banden.
Ze voegen zoveel extra pk’s toe omdat de andere constructeurs al boven de 700 pk zitten.
Meer PK’s toveren zou voor Porsche ook geen probleem zijn alleen gaat dit ten koste van verbruik, levensduur en betrouwbaarheid. Een goed koppel is daarentegen veel belangrijker.
Dat eeuwige koppel gezwets weer. Dan hadden ze er beter een diesel in kunnen hangen.
@karaya: dat eeuwige onkundig gezeur van ondeskundige mensen. Dan had je het nog beter over patat kunnen hebben.
Mooie inhoudelijke reactie. U rijdt Scania?
Volgens mij lees ik nergens hoeveel vermogen hij nu daadwerkelijk heeft? ?
580+70, maar was idd handiger als het er wat duidelijker in stond.
@kareljansen: Ik ben ook graag van de hapklare brokken.
In het linkje naar een vorig artikel spreekt men over 650pk en 800nm
Het was natuurlijk vooral nodig omdat deze generatie zomaar 50 kg zwaarder is dan de vorige. Dan merk je die gebruikelijke 20-30 pk extra inderdaad niet.
Zijn dat dat 70 “Posche pk’s”?
Van die hele speciale pony’s uit Weissach.
Wil er tzt, als-ie de showroom bereikt heeft, wel eens een stukkie mee sturen. Benieuwd hoe zo’n ding aanvoelt, kijken of dat zo is als het idee, dat ik er bij heb.