Op de Autosalon van Genève waren veel primeurs te vinden, maar niet één ervan is zo blubberdik als de auto die er een halve eeuw geleden zijn première beleefde: de Lamborghini Miura.
In 1976 stond de Volvo 343 voor het eerst te shinen op Genève, maar daar zul je me niet over horen. Eigenlijk ben ik namelijk niet zo’n fan van verjaardagsartikeltjes voor een auto. Want wees eerlijk, over die Volvo kun je nauwelijks meer interessante feiten bedenken dan dat ‘ie 40 jaar bestaat. Maar voor de Lamborghini Miura maak ik graag een uitzondering, want 50 is een beter getal dan 40 — maar bovenal is die Lamborghini dé reden om mee te spelen in de Staatsloterij.
Mocht je de kans hebben om eens onder de motorkap van een Miura te kijken, onder de prachtige carrosserie gaat nauwelijks meer verborgen dan een buizenframe en een majestueuze V12. Een vergelijkbare wow-moment moet voelbaar zijn geweest toen de Miura onthuld werd. Tot twee keer toe zelfs, want in 1965 toonde Lamborghini het chassis op de autoshow van Turijn en in 1966 stond de volledige auto, met de schitterende carrosserie van Marcello Gandini. Of was hij toch van de hand van Giorgetto Giugiaro? Daarover is nooit echt duidelijkheid gekomen. In ieder geval gaf Lamborghini de opdracht om een carrosserie te ontwerpen aan Bertone, waar Gandini Giugiaro opvolgde. Omdat het een beetje een haastklusje was voor een op dat moment nog tamelijk onbekend merk, geloof ik zelf dat de jonge Gandini het klusje in de schoenen geschoven kreeg.
Want een tamelijk onbekend merk, dat was Lamborghini op dat moment nog. Pas in 1963 had Lamborghini zijn eerste auto laten zien, na een goed gesprek met zijn streekgenoot Enzo Ferrari waarin hij zijn beklag deed over een aangeschafte auto. We weten niet precies wat zich heeft afgespeeld, maar het meest waarschijnlijk is dat het een gigantisch exces van Italiaanse opvliegendheid was, van het soort waarnaast The Godfather verbleekt tot een vrolijke kwajongensfilm.
De eerste auto’s van Lamborghini waren mooi en goed gelukt en de moeite waard, maar er ontbrak wel iets aan: de kwaliteit om Ferrari te overschaduwen en het liefst helemaal te vermorzelen. Het was daarom dat Ferruccio Lamborghini akkoord ging met de Miura, hoewel zijn hart eigenlijk bij GT’s lag.
Voor de Miura had Gian Paolo Dallara goed gekeken naar auto’s als de Porsche 904 en vooral de Ford GT40 (die laatste was overigens ook al voortgekomen uit een ruzie met Enzo Ferrari). Dáár lag de toekomst, vond hij, en een Lamborghini met een V12 achterin zou wél kunnen zorgen voor de shock and awe die het merk zocht. En dat deed het. Daarom vind ik de Miura mooier dan íedere moderne Lamborghini, want ik ken niemand die in verbijstering naar een Huracán, Aventador, Gallardo of Diablo heeft staan staren. De laatste keer dat je een schok door de zaal voelde gaan, was toen het merk een paar jaar geleden in Parijs de fantastische Sesto Elemento liet zien. En daarvoor bij de LM 002. En daarvoor bij de Countach. Maar het begon allemaal met die Miura, de auto die onder meer Miles Davis en Frank Sinatra ertoe bewoog de portemonnee te trekken.
De Miura heeft nul elektronische hulpsystemen die je op de weg kunnen houden. Integendeel, je krijgt het gevoel dat de auto niets liever wil dan je onbehoorlijk hard te grazen nemen, want de V12 staat ieder moment klaar om de grip van de achterbanden te doorbreken. De auto is zo klein en licht mogelijk gehouden, hij is korter dan de nieuwe Porsche 718 Boxster bijvoorbeeld, met een carrosserie die maar nét om de techniek heen past — zoals Dafne Schippers haar sprints ook niet trekt in een avondjurk. De grootste sensatie is het uitzicht in de achteruitkijkspiegel, die ongemakkelijk dichtbij zit. Het verkeer achter je zie je er nauwelijks in, maar de V12 die slechts centimeters bij je vandaan ligt des te beter. En als je het monster niet ziet, hoor je het wel als je een keer gas geeft.
Zelfs vandaag kun je je nog levendig voorstellen hoe groot de schok was toen Lamborghini deze auto een halve eeuw geleden voor het eerst liet zien. Tot dat moment waren er weliswaar talloze mooie sportauto’s geproduceerd, maar Lamborghini zette met een daverende klap de blauwdruk voor de supercar neer. Zonder een achterin geplaatste V12 en een uiterlijk dat alom verbazing en bewondering oproept ben je sinds de Miura helemaal nergens meer in supercarland. En daarom is de Miura cooler dan iedere andere supercar — simpelweg omdat het origineel altijd mooier is dan welke kopie ook.
En omdat je nooit genoeg Miura’s kunt zien, besluiten we met een kijkje in de fabriek in 1968: Filmpje!
autonieuwsvandestraatje zegt
heerlijk die achterlichten
stfu zegt
@autonieuwsvandestraatje: misschien mis ik de grap, maar he wat? Als er iets lelijk/saai is aan auto’s van toen zijn het wel de lichten. Mijn vorige aanhanger had nog mooiere.
GWBoes zegt
@autonieuwsvandestraatje: De Fiat dino 2400 coupe “draagt” ze toch beter naar mijn mening.
Senne zegt
@GWBoes: Klopt, staat een hééle mooie te koop bij het bedrijf waar ik af en toe werk:
http://www.vdvclassics.nl/objecten/ford-fiat-dino-2400
GWBoes zegt
@Senne: Mooie auto maar wel erg veel geld voor een niet 100% complete dino.
ab1963 zegt
@autonieuwsvandestraatje: kon je destijds bij Fiat kopen
desjonnies zegt
@perry_snijders Je hoort eigenlijk ook te vermelden dat de Miura de allereerste auto is geweest waarbij chromen tierelantijnen zijn vervangen door MATZWART !
En dat lieverd heeft een dusdanig grote hype teweeg gebracht die tot de dag van vandaag nog bestaat !
Verder heeft een Amerikaanse staal gigant er ter gelegenheid van een jubileum van het bedrijf een spider laten maken van hun speciale staal, volgens mij is dat het staal waar zo’n beetje iedere auto van wordt gemaakt.
scottishcarspotter2000 zegt
@desjonnies: leuke auto voor @dutchcorvette dan
dutchcorvette zegt
@scottishcarspotter2000: juist jij snapt het
stradale888 zegt
@desjonnies: Ik denk dat je de enige Miura roadster bedoelt. Deze one-off werd later door ILZRO voorzien van een carrosserie van zink voor promotionele doeleinden.
desjonnies zegt
@stradale888:
inderdaad, dat exemplaar, bedankt !
E34M5Touring zegt
Voor mij een van de mooiste auto’s aller tijden. Prachtig clean design. Heb er ooit eens een mogen spotten naast een Switzer GTR. Echt opvallend hoe compact de auto dan is. En dan met die sloper van een V12 erin. Moet toch een sensatie geweest zijn destijds.
bramterheerdt zegt
Een van de mooiste auto’s ooit gemaakt!
jordydeknecht zegt
Een ware legende, ik kan er geen genoeg van krijgen!
exotic zegt
In mijn optiek nog steeds de mooiste auto ooit gemaakt. Hands down.
Die lijnen…wauw.
viezefreddyw zegt
Verreweg, maar dan ook echt verreweg de mooiste Lamborghini ooit geproduceerd. Wat een gigantisch mooie auto en dito geluid. In Italië een jaar of 10 eens eentje tegen gekomen. Ik werd er gelijk verliefd op. Ik mocht even naast meneer gaan zitten. Hij geen woord Engels, ik geen woord Italiaans, maar door mijn handen en benen zo te laten bewegen begreep hij mij en ik hem, ik mocht even zitten. En ik moet zeggen, zelfs ik met mijn korte pootjes kon er amper in zitten. Het zat echt voor geen meter, maar wat boeide mij dat toen. Ik werd verliefd en ik heb met mezelf afgesproken dat als ik ooit het vermogen zou hebben, ik er eentje zou aanschaffen. Helaas zijn ze sindsdien explosief gestegen in waarde waardoor het bijna onmogelijk lijkt om er eentje te kunnen kopen, maar tot op de dag van vandaag is deze atheïst in staat om de bidden voor een Miura.
Iedere petrolhead zou dit filmpje eens moeten zien. Een betere uitleg dan dit ga je nooit krijgen en de Miura zal nooit beter in beeld worden gebracht dan Petrolicious het heeft gedaan.
Ik blijf dromen.
exotic zegt
@viezefreddyw: JAH!
Wel vreselijk jammer dat de side skirts zijn meegespoten. Die horen een andere kleur te hebben!
viezefreddyw zegt
@exotic: Dat is dan ook misschien het enige. Origineel is het misschien niet, maar ik vind het hem wel mooier staan.
gregorius zegt
@viezefreddyw: dat filmpje,
geld maakt niet gelukkig..
.. maar als dat je dagtaak kan zijn, met zo’n verzameling… Wat een droom.
viezefreddyw zegt
@gregorius: Strontjaloers ben ik op die kerel, schitterend vind ik het. Dit is nou een man waarmee ik dolgraag eens een pilsje zou willen drinken om zijn verhalen aan te horen.
viezefreddyw zegt
@gregorius: Trouwens. Jij zit voor lange tijd in het buitenland zo te zien? Je komt mooi spul tegen als ik naar je spots kijk.
gregorius zegt
@viezefreddyw: yep. Heb ook nog geen plannen terug te gaan. Vrouw, huis, hond & baan zijn hier.
En hier rijdt wel het eea aan mooi spul rond, Of nou in Zurich is, in de ski-oorden of in de lage-belastingen kantons net zuid van Zurich; je ziet van alles en ik heb een mooi gezien.
Spotten doe ik met mijn ogen, niet met mijn iphone; net zoals concerten, het eten op mijn bord of sport :). De foto’s op mijn autojunk zijn vrijwel allemaal uit de garage van mijn gebouw. Alleen de Infiniti en de M3 zijn van mij.
En aangezien het hier een graad of 12 + zon is, en omdat ik home-office heb vandaag en honger; ga ik maar even cabrio naar de supermarkt. Ik denk dat ik een supermark in een dorpje of 2 verderop pak :).
Groeten uit Zwitserland.
viezefreddyw zegt
@gregorius: Wauw! Je hebt helemaal gelijk ook. Oprechte jaloezie. Maak er maar een mooi ritje van, moet wel lukken denk ik zo. Even een bergpasje doen, eten, en weer terug. Een lunch heeft nog nooit zo lang geduurd….
rob5nismo zegt
Wel humor dat er al standaard hamers in het gereedschaps setje zitten
E34M5Touring zegt
@rob5nismo: Knock off wielen he, die krijg je er niet af zonder hamer ;)
viezefreddyw zegt
@rob5nismo: Zonder die hamertjes ben je nergens als je eens een klapband krijgt.
koeckenbacker zegt
@rob5nismo: hoe wil jij die wieltjes eraf krijgen dan? ;)
Dutchdriftking zegt
Wat blijft dit toch een geniaal apparaat. En het geluid dat de V12 weet te produceren…. kippenvel! En dat zonder alle akoestische trucjes van deze tijd.
henkhupelschoten zegt
Vind de Ferrari 365 GTB/4 “Daytona” mooier eerlijk gezegd…
viezefreddyw zegt
@henkhupelschoten: Echt joh? Ik vind, in tegenstelling tot vele anderen, de Daytona juist een van de mindere Ferrari’s uit die periode…
doncorleone zegt
Het interieur ziet er moderner uit dan een Countach. Niet eens zo gedateerd, vind ik.
dutchcorvette zegt
Ja t blijft prachtig, maar dat geld ook voor de GT40
Shenkie zegt
Nog altijd een van de mooiste auto’s aller tijden! Met name de Super Veloce met die iets dikker aangezette wielkasten en bredere banden!
Calimero zegt
Ik ben geen lambourghini fan maar er zijn 2 modellen waar ik een zwak voor heb. De Miura is daarvan de mooiste. de andere is “het beest” de Lm002.
norge zegt
Mooie auto heur…Maar ik vind een GT 40 gewoon mooier dan dit..
MaartenD zegt
Een tijdloze schoonheid en wat mij betreft de mooiste Lamborghini ooit geproduceerd. Als jong jochie het geluk gehad een eigenaar van een Miura te kennen en met een kanariegele Miura tijdens Italia a Zandvoort over het circuit gegaan. Bizarre auto en motor dicht achter je hoofd…prachtige auto!
turbotoll zegt
Bijzonder is ook de dwars(!) geplaatste V12, waarvan het carter samengebouwd is met de versnellingsbak en de koppeling links. Het lijkt meer op een blok uit een motorfiets en maakt de wagen uitermate compact ondanks de V12. Ook bijzonder zijn de inlaatpoorten tussen de in- en uitlaat-nokkenassen. Technisch juweeltje.
kilum zegt
@turbotoll: Inderdaad, en het was nooit de bedoeling dat de auto uberhaupt in productie ging. Het was meer een soort van klusje wat een aantal van de mensen die Lambo werkte er een beetje naast deden. Onwijs gaaf verhaal over de geboorte van de hedendaagse supercar.
robbie123 zegt
Lamborghini heeft “het” nog steeds gelukkig. Gekker, opvallender en zeldzamer dan een Ferrari!!!!!!! Mijn favoriet is de Murcielago en dan in het oranje…