De onbelaste kilometervergoeding staat al sinds mensenheugenis (ok, sinds 2006) vast op 19 eurocent. Maar die moet eigenlijk flink omhoog!
Het NIBUD heeft berekend dat de daadwerkelijke variabele autokosten voor een werknemer die zijn privéauto inzet voor zakelijke doeleinden eigenlijk veel hoger zijn dan wat er nu gedeclareerd mag worden bij de baas.
Inflatie
Zo is de inflatie nooit doorberekend in de kilometervergoeding. En dat terwijl de kosten voor autorijden steeds hoger worden. Als we uitgaan van de inflatie over de afgelopen tien jaar, dan zou de onbelaste kilometervergoeding nu minstens €0,22 euro moeten zijn.
Stijging kosten autogebruik
De variabele kosten voor het gebruik van een auto zijn ook flink gestegen in de afgelopen jaren. Banden zijn duurder, werkplaatstarieven rijzen de pan uit en ook aan de pomp is het niet bepaald goedkoper geworden. Om een idee te geven: de gemiddelde prijs voor een litertje Euro 95 was tien jaar geleden €1,289 (volgens het CBS) terwijl je vorige maand gemiddeld €1,517 mocht aftikken. Een stijging van zo’n 18 procent dus.
Het NIBUD heeft berekend dat een realistische kilometervergoeding voor een werknemer met een middenklasser auto ongeveer 2,5 keer hoger zou moeten zijn dan het onbelaste tarief dat nu geldt. Overigens kon je in 2003 nog €0,28 euro per kilometer belastingvrij declareren, maar daarna werd het tarief flink omlaag geschroefd. Crisis, je weet wel. Het scheelde zelfs niet veel of de kilometervergoeding zou helemaal afgeschaft worden, maar zover kwam het gelukkig niet. Maar goed, het is niet alleen de Belastingdienst die moet meedenken, ook de werkgevers moeten in de buidel tasten.
Als werknemer is het namelijk goed om te weten dat de onbelaste vergoeding niet de maximale vergoeding is. Je kan met je werkgever afspreken dat je een hoger bedrag per kilometer vergoed krijgt, het is alleen zo dat je over alles boven die €0,19 euro wel belasting moet betalen. Volgens het NIBUD en de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) moet de kilometervergoeding naar €0,49 euro om de daadwerkelijke kosten te dekken. Dit is voor de gemiddelde werknemer met een net zo gemiddelde Volkswagen Passat.
Of de werkgevers daar ook zin in hebben? Wij hebben wel een vermoeden…
Dutchdriftking zegt
Klinkt logisch. Snel invoeren.
dunhozzie zegt
Gisteren is nog te laat!
kle500 zegt
@dunhozzie: met terugwerkende kracht voor die laatste 10 jaar!
mashell zegt
Ik ben helemaal niet op de hand van de werkgevers maar eigenlijk is het betalen van een kilometervergoeding iets heel vreemds. De werkgever heeft vrijwel geen invloed op de keuze van de woonplaats van de medewerker maar moet wel een variabele vergoeding daarvoor betalen. Ik zou zeggen, iedereen 200 bruto per maand erbij en helemaal weg met die vergoeding.
e36thuglife zegt
@mashell: zakelijk gebruik is niet alleen woon-werkverkeer! je kan ook klanten bezoeken met je privé waggi.
phevtreb zegt
@mashell: het gaat dan ook niet om woon/werkverkeer, maar om puur werkverkeer.
rw1994 zegt
@phevtreb: Incorrect, woon/werk wordt meegenomen.
fanboy zegt
@rw1994: Hoezo? Dit is gewoon de keuze van de werkgever.
Deze kilometervergoeding is juist iets wat gebruikt wordt als je voor je werk ergens naar toe moet, maar wel in je prive auto. Dit staat helemaal los van het feit of je je woon-werk verkeer ook vergoed krijgt of niet.
rw1994 zegt
@fanboy: Dat is toch ook de keuze van de werkgever?
fanboy zegt
@rw1994: Jij zegt dat woon/werk verkeer “wordt meegenomen”. Ik zeg, dat hoeft dus niet het geval te zijn. Het wordt dus niet altijd automatisch meegenomen.
moveyourmind zegt
@mashell: De werknemer heeft ook niet altijd keuze in de afstand van de woonplaats tot het werk. Ik werk zelf bij een filiaalbedrijf als leidinggevende. Soms zit je een tijdelijk op een filiaal als vervanger, soms heb je meerdere filialen onder je in de regio, en er wordt sowieso om de paar jaar geswitched om iedereen scherp te houden.
That’s part of the job, maar als ik iedere keer zou moeten verhuizen zou ik net zo goed een eigen verhuisbedrijf kunnen beginnen. Krijg gelukkig 19 cent per kilometer. Dat is lang niet helemaal kostendekkend, maar dat komt ook door mijn autokeuze.
rw1994 zegt
@mashell: De werkgever heeft er baat bij dat werknemers van verder weg willen komen werken. Hoe groter het bedrijf wordt hoe groter de range waarin medewerkers gezocht moeten worden.
dunhozzie zegt
@mashell: daar kan je met de grotere kilometrages niets mee. Ik krijg als ik switch naar de privé auto 19ct + €750 bruto (52%). Daar moet ik met mijn 55.000km (~10.000 privé) alles van betalen. En heb ik €600 per maand bijtelling + netto privé bijdrage er nog bij.
Dus 0.19 * 45000 = €8550
Plus 48% van €750 * 12 = €4320
Plus €7200
Is €20070 totaal. En daar moet je brandstof, afschrijving, onderhoud, verzekering, belastingen etc van betalen. Dat lijkt veel, maar dat valt best tegen.
dutchneon zegt
@dunhozzie: Kommop zeg, voor 20.000 euro kun je echt heel makkelijk een privé auto rijden. Ik rij Privé zo’n 35.000km met een Range Rover uit 2005 voor minder als 15.000 euro.
Ja uiteraard moet je geen nieuwe auto willen rijden… iets met afschrijving. Maar ik houd er aan over, anders zou ik wellicht leasen.
dunhozzie zegt
@dutchneon: haal je dat met brandstof, banden en ander onderhoud, verzekering, belasting etc etc? En aanschaf – restwaarde? Wat ben je waar aan kwijt?
moveyourmind zegt
@dunhozzie: Jouw droom was toch een Jaguar XJ-R?
– brandstofkosten per jaar bij een verbruik van
1 op 7 en 55.000 km ca. 11.000 euro.
– Aanschaf ca. 8 mille, afschrijven in twee
jaar, is 4.000 afschrijving per jaar
– Verzekering, gewoon Wa plus, ben je
afhankelijk van je no claim mss. 1000 euro
kwijt.
– Houderschapsbelasting zo’n 1.000 per jaar.
Heb je nog 3.000 over voor onderhoud. Dat is met 55k waarschijnlijk nét te weinig, maar leg zelf een paar mille bij en je rijdt een auto. Én anders is een iets zuiniger XJ V8 zonder supercharger in XJR trim nog een optie.
dunhozzie zegt
@moveyourmind: klopt. Maar het is wel een risico en met 49ct heb ik dat ook niet meer ?
dunhozzie zegt
@moveyourmind: plus mijn No claim is kut (vorige jaar een eenzijdige schade) en ik kan niet zonder auto. Dus ik moet de volgende dag een nieuwe auto kunnen kopen, dus WA plus is niet helemaal eerlijk.
En een paar mille extra is gewoon een vakantie voor 4 personen.
Dus ondanks dat het kan, zitten er teveel haken en ogen aan en is lease relaxter.
moveyourmind zegt
@dunhozzie: Tja, ik begrijp het wel. Bij mij mag er best wel wat geld naar de auto, maar het moet wel leuk blijven.
Qua bedrijfszekerheid ben ik inmiddels niet meer bang voor een youngtimer. Afgelopen vijf jaar heb ik in auto’s gereden van 15 tot 25 jaar oud in de prijsklasse van 800 tot 4000 euro en nog nooit langs de kant van de weg komen te staan. Wel een keer met de S-type in de noodloop met niet meer dan 80 km/u naar huis kunnen rijden. Maar met de drie nieuwe auto’s die ik daarvoor heb gehad wel erger meegemaakt.
davelepeef zegt
@dunhozzie: ben je nou bang dat je voor 20k per jaar geen eigen auto kan rijden? Wat is je referentiekader, een nieuwe 5 serie?? Zo ff simpel berekend hou je 10k over per jaar voor afschrijving, over zeg 4 jaar 40k. Daar kan je leuk voor shoppen toch??
berlinetta zegt
@mashell: Er zijn wel meerdere dingen van invloed op de woonplaats. Ik rij ook maandelijks 2000 km aan woon-werk-verkeer. Dichterbij wonen is gewoon geen optie i.v.m. mijn vriendin die niet zomaar kan verhuizen.
realhustler zegt
@berlinetta: Hoezo bijtelling als je een privé auto hebt?
bassx zegt
@realhustler: als je privé auto hebt of niet heeft niets met bijtelling te maken. Je mag gewoon niet meer dan 500km privé rijden in een auto waar geen bijtelling over betaald wordt.
rufctr01 zegt
@mashell: en gelukkig verhuizen bedrijven ook nooit! En mee verhuizen is soms al helemaal geen optie. En laten we eerlijk zijn, de industrieterreinen zitten allemaal op onlogische plekken en er gaan amper bussen naartoe. Dus als je als bedrijf dat af wilt schaffen dan is het prima, dan moet je wel goede alternatieven bieden. Anders is het gauw gedaan met je bedrijf, je bent als werknemer aardig simpel als je zonder reiskosten vergoeding voor je baas gaat rijden.
dutchneon zegt
@mashell: Kilometervergoeding vreemd??? Leaseauto’s zouden dan ook vreemd zijn! Ik hoef geen leaseauto, rijd lekker mijn privé auto die ik anders never nooit zou mogen lease en veel te duur in de bijtelling zou zijn. Bovendien kan ik als ik wil ook eens met de cabrio rijden of met de auto van mijn vrouw als de mijne bij de garage staat….
Ik zit echter de ene dag bij een klant in den bosch, de andere dag in Hoofddorp undsoweiter…. ben bijna nooit op ons kantoor te vinden!
super zegt
@mashell:
het is juist een goede regeling (vergoeding van ov kosten is trouwens ook verplicht) omdat het er voor zorgt dat niet alle mensen in een peperduur microappartement op een kluitje hoeven te wonen. Als werknemers niet wettelijk verplicht zijn om ov kosten te betalen zouden waarschijnlijk veel het niet doen Dat er veel bedrijven ipv ov kosten een kilometervergoeding geven is ws. alleen omdat de mensen anders toch de trein gaan pakken en de kosten dan toch betaald moeten worden.
postzegel zegt
Maar ik heb helemaal geen Passat!
En een Passat? Gemiddeld? We hebben t toch niet over leaserijders?
De gemiddelde Ford Focus, Seat Ibiza of gemiddelde Alfa 159 (because AutoBlog) privé rijder!
granlusso zegt
Ik vond het moeilijk. Tuurlijk moet je als werkgever vergoeden wat nodig is, maar ik vind dat een werknemer er ook niet van uit kan gaan dat de baas alles maar betaald. Ik begrijp: je bass wilt dat je naar je werkt komt en dus moet ie daar maar voor betalen, maar als je dat soort dingen nodig hebt om gemotiveerd naar je werk te gaan, vraag ik me af of je wel op de juiste plek bent.
granlusso zegt
@granlusso: *Vind
granlusso zegt
@granlusso: *betaalt… Zucht, dinsdagdipje
granlusso zegt
@granlusso: *baas… Laat maar
berlinetta zegt
@granlusso: Misschien moet je het morgen nog eens proberen.
hassani zegt
@granlusso: werkt komt, wat heb jij allemaal uitgespookt dit weekend haha
Edge zegt
@granlusso: Inderdaad. Dat je als hartchirurg of een ander dermate specialistisch beroep iets van reiskostenvergoeding kunt en wilt eisen snap ik best, het is immers niet zo dat een ziekenhuis op elke straathoek een andere hartchirurg kan vinden. Maar in bepaalde sectoren zijn zoveel werknemers en werklozen dat je blij mag zijn dat je een baan hebt en die paar kilometer reiskosten best voor lief mag nemen.
super zegt
@edge:
ja, de “voor jou 10 anderen mentaliteit”, waarom zou je overigens een nederlander inhuren als een pool het voor de helft doet, of een kindje in bangladesh voor een kwart?
berlinetta zegt
@super: Nee joh ben je gek. Wat denk je hoe hoog hun reiskostenvergoeding is? ;)
Edge zegt
@granlusso: Inderdaad, je mag best blij zijn met je werk. Zeker als je in een sector zit waarin er (potentiële) werknemers ten overvloede zijn mag je die paar euro reiskosten in de maand voor lief nemen. Als je een specialistisch beroep hebt wordt het natuurlijk een ander verhaal, dan heb je immers een onderhandelingspositie die een stuk sterker is. Een ziekenhuis kan bijvoorbeeld niet overal een hartchirurg op de kop tikken, terwijl een detaillist wel gemakkelijk aan dichterbij wonend personeel kan komen.
Edge zegt
@edge: Ah verdomme, dan gaat er wat mis, ben ik mn reactie kwijt, typ ik hem opnieuw, en zie ik daarna dat het alsnog goed gegaan is…
flutterby zegt
Lekker sensatie onderzoek zeg. De gemiddelde automobilist rijdt geen Passat en waarom zou de staat en de werkgever iedereen een reisvergoeding moet betalen op basis van een grote auto? Dat de werknemer in luxe naar het werk wil mag hij/zij lekker zelf, na inkomstenbelasting, betalen.
Tevens zou de werkgever enkel de kosten hoeven dekken die variabel zijn en veroorzaakt door de zakelijk km’s. De vaste lasten (verzekering, mrb, deels onderhoud en deels afschijving) moet de werknemer toch betalen of hij/zij zakelijk rijdt of niet. En anders pakt de werknemer maar het OV.
Maar begrijp mij niet verkeerd. Ik ben zeker voor een verhoging van de vrijstelling van reisvergoeding, maar dan wil ik daar tegenover wel een kilometerheffing in de spits zodat we eigenlijk door kunnen rijden.
phevtreb zegt
@flutterby: doorrijden in de spits?? dat gaat met geen enkele voor de hand liggende maatregel lukken..
flutterby zegt
@phevtreb: Carpoolstrook werkt anders bijzonder goed in SF. Daarnaast zullen meer proberen de spits te mijden ala hier extra kosten aan hangen (rekeningrijden).
dutchneon zegt
@flutterby: er zegt toch niemand dat het verplicht moet zijn… Het nibud zegt alleen dat de een vrijstelling voor belasting van 49cent logisch zou zijn! Snap je het wel helemaal?? mijn baas vergoed nu 19cent per kilomter, maar omdat dat niet dekkend is geeft hij me nog 500 er bij per maand voor mijn auto. De belastingdienst wil daar echter ook weer van meesnoepen, terwijl ik dat geld nodig heb voor de verdomde wegenbelasting en dikke accijnzen op de brandstof, dus zo betalen we drie dubbeldik belasting!
flutterby zegt
@dutchneon: voor MRB betaal je exact hetzelfde als je alleen privé rijdt. Tenzij je voor je werk een zwaardere auto MOET hebben is er geen enkele aanleiding dat je werkgever hiervoor moet opdragen.
flutterby zegt
@dutchneon: Als de Belastingdienst inkomsten misloopt dan moeten ze het ergens anders vandaan halen. Door de vrijstelling te verhogen is niet opeens minder geld nodig om de samenleving te laten functioneren.
kilum zegt
Sowieso vaag dat je een kilometer vergoeding krijgt. Hoe goed het ook is. Ik snap het wel als je bedrijf verhuis van Amsterdam naar Eindhoven waardoor je nu veel verder moet rijden. Maar als je bij de lokale Albert Heijn achter de kassa zit krijg je toch ook geen km vergoeding? Daarnaast heeft je werkgever geen invloed op waar je woont. Het blijft gewoon een vreemde regeling.
str8six zegt
@kilum: niet iedereen heeft de luxe met zijn/haar opleiding/expertise werk te vinden in z’n eigen woonplaats. Niet zo vreemd dus in mijn optiek.
kilum zegt
@str8six: Dat snap ik. Ik snap ook wel dat je niet zomaar gaat verhuizen voor je nieuwe baan. Maar is niet juist voor deze situatie de lease auto uitgevonden?
str8six zegt
@kilum: tuurlijk maar als dat niet in je secundaire arbeidsvoorwaarden zit is dit een logische manier toch.
str8six zegt
Doen! Ik krijg per week zo’n 80,- km. vergoeding. Daar gooi ik net 1x m’n tank van vol. Dus wegenbelasting en verzekering zijn voor eigen rekening.
mikkeloentje zegt
22 cent oke, maar 49 cent waar gaat dat over? Moet de werkgever nu alle kosten van de privé auto dekken?
mashell zegt
@mikkeloentje: hoog inzetten en in het midden uitkomen? Gangbare onderhandelingstactiek.
mikkeloentje zegt
@mashell: Zo kan je alles wel wegzetten als “techniek”. Anders maken we er gelijk een tientje van! Dan krijgen we dik €5 per km, dat wordt winst maken!
towi1989 zegt
Yeah right, 980 euro per maand km vergoeding (50km enkel, 5 dagen per week). Ik tank voor ongeveer 200 euro in de maand. Belasting is 25.67 per maand en verzekering 35 per maand. Op jaarbasis komt daar ca. 200 euro onderhoud bij.
Leuk om autorijden kostendekkend te houden, maar 49 cent/km gaat wel heel ver.
kilum zegt
@towi1989: Kunnen ze je dan niet beter een lease auto geven?
dutchneon zegt
@towi1989: Uuuh 500per week is 2000 per maand, geeft een flinke afschrijving. tenzij je een heel oud brik rijdt is het al gauw 4 tot 6000 per jaar. Die heeft het Nibud voor je meegerekend!
towi1989 zegt
@dutchneon: ik rij woon werk inmiddels 5 jaar een ford ka, nieuwprijs ca. 10000 euro. Huidige inruilwaarde is ca. 5000 euro. Dat is 83 euro per maand afschrijving. Daarnaast rijd ik hier ook wat privé kilometers mee, dus verzekering wegenbelasting onderhoud en afschrijven hoeven niet 100% gedekt te zijn door de kilometervergoeding.
Met 18 cent/km krijg ik momenteel 380 euro kilometervergoeding, wat best ok is.
escort77 zegt
“Of de werkgevers daar ook zin in hebben? Wij hebben wel een vermoeden…”
Ik verwacht niet dat werkgevers dit erg zullen vinden hoor, het is vooral de minister van Financien die het gaat voelen als werknemers meer netto krijgen ipv bruto.
(als je voor een mobiliteitsbudget kiest ipv een lease-auto, denk ik dat je baas je liever 49 cent netto geeft dan 19 cent, dan heb je namelijk voorlopig geen loonsverhoging meer nodig ;-)
wpgt zegt
Het gaat om de belasting technische ruimte. Ik krijg bijvoorbeeld 5ct/km (belachelijk weinig), maar kan de overige 14 cent netto erbij krijgen als ik die bruto van mijn salaris inlever. Dat scheelt mij dan weer zo’n 5,6 per KM aan belasting.
pomoek zegt
Milieu iemand? Nee, ach nou ja laat maar.
sportevo zegt
Als je privé je auto gebruikt voor je werk moet je uiteindelijk ook de kosten van de zakelijke kilometers vergoed krijgen met daarin verwerkt een stukje onderhoud en afschrijving. De vergoeding voor verzekering of wegenbelasting horen daar niet bij vind ik persoonlijk. Dat zou alleen maar kunnen als je de auto ook daadwerkelijk hebt moeten aanschaffen voor je werk en hem privé niet gebruikt en ook geen auto gehad zou hebben als je deze baan niet had. Maar ik heb nog nooit iemand gesproken die speciaal voor zijn werk een auto ging aanschaffen. Dan zou je beter een auto van de zaak kunnen hebben.
Als werkgever zie ik overigens het liefst dat mensen een privé auto gebruiken voor het zakelijk gebruik. Niet zozeer vanwege de kosten maar meer voor de rompslomp eromheen. Onlangs een collega gehad die is overgestapt van een auto van de zaak naar een privé auto met km-vergoeding. Nu rookt hij opeens niet meer in de auto, wordt hij elke week gewassen, schades worden er niet meer gereden enz.
offroad zegt
@sportevo:
Wanneer je de privé auto voor je werk moet gebruiken, maak je meer kilometers. Daardoor stijgt de verzekeringspremie.
sanderm3 zegt
Geef mij maar geld voor een hybride of ev, dan hoor je mij niet zeuren, maar ik kan die niet betalen in aanschaf dus ben ik noodzakelijk ook méér kwijt aan brandstof én ook aan onderhoud, aangezien mijn auto stukken ouder is dan een hybride/ev. Het is gewoon het eeuwige liedje, heb je geld, hou je meer geld over. Heb je minder, dan moet je dus voor een oud brik gaan die in álle kosten duurder is. Zo is het en niet anders.
pinut187 zegt
Heeft er iemand bij Nibud goed opgelet, hulde!
Bart_V zegt
Geen gezijk auto van de zaak tank op de zaak
sanderm3 zegt
@bart_v: gezeik*
Bart_V zegt
@sanderm3: Ag zeik toch niet ;)
jorden zegt
Top idee!! Als werkgever zou je het bruto maandsalaris omlaag kunnen gooien en dan de km vergoeding naar 49cent p/km en houd je netto meer over maandelijks. Iedereen blij!? Behalve de belasting dienst hè en die worden nogal narrig als inkomsten dalen…
bassx zegt
@jorden: lees het artikel nog eens. @CasperH stelt voor dat werkgevers aanvullen, belast en wel, tot € 0,49. Dus lekker in de 42% schaal is dat € 0,70 per kilometer dat werkgever moet betalen. Dat is natuurlijk absurd
realhustler zegt
Wij krijgen een vast bedrag per maand voor woon werk. De 19 cent is dus vooral voor een enkele keer met de privé auto voor werk bv naar schiphol of een klant / beurs. Dat zou kosten dekkend moeten zijn, en dat is 19 cent niet. De goedkoopste nieuwe auto’s zijn circa 23 cent de km.
Woon werk is anders.
davelepeef zegt
@realhustler: de 19ct is max netto toegestaan en is geen verplichting voor de werkgever – als ik me niet vergis. Deze is vrij om kiezen. Daarbij zie ik het vooral als bijdrage en niet om de kosten te dekken want dat gaat inderdaad niet. Running costs misschien nét, aanschaf nowhere near. Een leasebak is voor de werkgever doorgaans duurder lijkt me, de bijdrage is een beetje een tussenweg. Prima toch?
davelepeef zegt
@realhustler: sorry, was niet als reactie op jouw bericht bedoeld ;)
Joost zegt
@realhustler: jij snapt het!
freeze zegt
In bijvoorbeeld Italië is de vergoeding al €0,43 per kilometer dus als het daar kan waarom hier niet. Ik dacht zelfs dat officieel parkeerkosten ook vallen onder de kilometervergoeding. Dus met een paar uur parkeren in Amsterdam ben je de vergoeding al kwijt
str8six zegt
@freeze: de grootste maffia praktijken spelen zich af in de gemeenteraad van Amsterdam. Wat een stelletje criminelen zijn dat daar!
lekbak zegt
Dat zou voor mij dikke winst betekenen. No way dat mijn auto bijna 50 cent per kilometer kost. De helft daarvan komt meer in de buurt.
kliko zegt
Kreeg ik maar reiskostenvergoeding. Ik krijg helemaal niks! :/
sabrerator zegt
Momenteel sta ik voor de keuze.
In februari loopt mijn leasecontract af en ik kan dan óf een nieuwe leaseauto bestellen óf weer een eigen auto kopen.
Als ik ga leasen ben ik zo’n €400 per maand aan bijtelling en privebijdrage kwijt.
Als autoliefhebber ga ik namelijk niet voor een simpel kaal klein gebakje maar wil ik een fatsoenlijke auto. En dat kan bij mijn werkgever. V60, Giulia, XE, Superb, allemaal mogelijk. Kleiner kan natuurlijk ook.
Of ik koop zelf wat. Dan krijg ik de eerste 25.000km €0,35 per kilometer en daarna €0,19.
Wat ik rij maakt de werkgever niets uit. Met mijn kilometers zal ik ongeveer €650 per maand binnenhalen. Daar rij ik geen nieuwe auto voor maar dat hoef ik ook niet. Maar een Volvo V70 van een jaar of 10 oud is best haalbaar. Dat haal ik ook niet met die €650, maar ik moet minder bijleggen dan €400.
Daarbij is een leaseauto ook vaak een gouden ketting waar je mee aan het bedrijf vastzit.
Als ik zelf wegga, moet ik de kosten van de afkoop naar de leasemaatschappij dokken.
En de werkgever bepaalt wie er in mogen rijden. Doorgaans alleen jijzelf en je partner. Dus met vrienden weg is alles zelf rijden.
Maar als mijn werkgever naar €0,49 de kilometer wil, zeg ik daar geen nee tegen.
offroad zegt
Er is meer dan woon-werk verkeer. Bijvoorbeeld een thuishulp die de privé auto moet gebruiken, krijgt ook maar 19 ct max belastingvrij. Het lijkt me logisch dat wanneer de autokosten stijgen (veelal door toedoen van de overheid), ook de belastingvrije vergoeding wordt verhoogd.
730ld zegt
Eigenlijk zo de baas niet de auto mogen inzetten van de medewerker. Het is gewoon goedkope uitbuiting. Ik heb een jaar gewerkt voor een bedrijf in Tiel en daar moest met regelmaat op pad met eigen auto tegen 19 cent. Een huurauto is duurder! Waarom niet hetzelfde tarief? Ik vind het gewoon asociaal. Op gegeven moment leende ik de leaseauto van een collega maar dat was niet de bedoeling. Pffff. Ook nog ongelukje gehad met eigen auto. Dat gemeld bij de directie…..ja dan moet je maar opletten sorry kan niks voor je doen. Gelukkig werk ik er niet meer. Kl*te bedrijf
730ld zegt
En ik denk dat het woon-werk verkeer dan ook tegen minimaal 26 cent moet