Behalve het segment van de kleine crossovers is er nog een segment dat als een speer gaat in de autowereld.
En wel eentje waar we een stuk warmer van worden als autoliefhebbers, namelijk dat van de hypercars. Als je dagelijks een kijkje neemt op autojunk is het je wellicht al opgevallen, de Lambo’s, Ferrari’s en Porsche’s vliegen je om de oren. Het lijkt soms net alsof iedereen zo’n ding heeft. Een vertekend beeld? Ja deels wel natuurlijk, want de saaie auto’s worden niet op de foto gezet. Maar als we kijken naar de cijfers dan is het niet alleen maar inbeelding dat het tegenwoordig wemelt van de super- en hypercars in de wereld. Volgens JATO Dynamics werden er in 2002 bij elkaar nog 6.475 Aston Martins, Bentley’s, McLarens, Rolls-Royces en Ferrari’s verkocht, vorig jaar waren dat er 29.554. Een kleine aanmerking op dit cijfer is dat in 2002 de verkoopaantallen in China nog niet geregistreerd werden, maar toch.
Op de schouders van de supercars, zien we echter ook een belachelijk succes van de hypercar. Dat was in de jaren ’90 nog heel anders. Nu beschouwen we auto’s als de Jaguar XJ220 en McLaren F1 als onbetwiste helden van hun tijd (en in het geval van de F1 kan je het ‘van hun tijd weglaten’), maar vergeten is dat ze destijds maar mondjesmaat aan de man gebracht konden worden. In het geval van de McLaren F1 was het ooit de bedoeling dat er 250 gebouwd zouden worden. De teller bleef hangen op 106 stuks. De Jaaaaaaag XJ220 haalde het bijna niet eens tot een productiemodel en werd uiteindelijk gemaakt in een oplage van 281 stuks.
Tegenwoordig is de gang van zaken heel anders. Als exotische merken met een hypercar op de proppen komen, staan klanten te dringen om er een te mogen kopen. Deels komt dit omdat ze weten dat ze de auto meteen met winst door kunnen verkopen, maar die vlieger gaat alleen op zolang er ook echt een grote vraag is naar het ‘product’. Auto’s als de McLaren Senna, LaFerrari, Aston Martin Valkyrie en McLaren BP23 zijn al uitverkocht voordat ze ook maar voorgesteld zijn aan het grote publiek, ondanks prijskaartjes van zeven cijfers. De laatste hypercar die moeite had kopers te vinden was de Bugatti Veyron, maar diens opvolger de Chiron gaat voorlopig ook lekker. Vanwaar deze omslag?
Hypercars zijn relatief goedkoop voor een groeiende groep rijken
Volgens Christoph Stuermer, hoofd analist bij PwC Autofacts, zijn hypercars relatief goedkoop voor de moderne rijkaard. Ze begeven zich qua prijsniveau op hetzelfde vlak als de traditionele luxemerken enkele decennia geleden deden. Die laatste zijn inmiddels echter downmarket gegaan:
These super-bespoke racecars for the road are priced today where superluxury cars were a couple of decades ago. The ultraluxury brands have slid down in terms of relative purchasing power. They are still expensive, but they are much more affordable.
Volgens McLarens CEO Mike Flewitt zijn er wereldwijd momenteel zo’n zestien miljoen mensen die aangemerkt kunnen worden als high-net-worth individuals, met een vrij besteedbaar vermogen (liquide middelen) van vijf miljoen Dollar of meer:
It’s a rapidly growing market. There are a lot more people out there with the ability to buy hypercars.
Wat volgens Flewitt ook meehelpt aan het succes van de hypercar, is het feit dat de smaak van de rijken over de hele wereld, in ieder geval als het aankomt op hypercars, vrij homogeen is:
It’s a fairly homogeneous market in that what appeals to us in the UK or U.S. also appeals to someone in China, in Russia, or in the Middle East.
Kortom, de vraag is er, de middelen zijn er, dus is er ook aanbod.
Hypercars zijn niet per se zo winstgevend als je zou denken
Gezien het bovenstaande zou je zeggen dat het goed is om een fabrikant van hypercars te zijn dezer dagen. En dat is ook zo, maar niet in de mate waarin je wellicht zou denken. Flewitt zegt dat de marge of de McLaren Senna bijvoorbeeld ongeveer het dubbele is van die op een 720S, ondanks dat de prijs ongeveer vier keer zo hoog is:
It [de winst] is not the multiple you might expect at that price point because they are very expensive cars to design and develop, and you have very limited volume to recover that investment. While the Senna is limited to 500 cars, McLaren expects to sell about 5,000 to 6,000 units of the 720S. That is the most important car to us in our range from a financial perspective.
Aston Martin baas Andy Palmer stelt de zaken nog iets negatiever voor. Volgens hem zijn auto’s als de Vulcan en Valkyrie vooral bedoeld als imagebuilders voor het merk. Hij wil geen verlies maken op de hypercars, maar (veel) winst zit er als we Andy mogen geloven ook niet direct in:
First and foremost, it’s a marketing tool. But more specifically, it’s about creating a fertile environment for our volume mid-engine car. Deliveries of the Valkyrie will start in 2019, ahead of Aston Martin’s first mid-engine supercar in 2020. We have never played in that segment before. Ultimately, we are playing in the backyard of the best – Ferrari, Lamborghini and McLaren. They have done mid-engine cars for a long time and we haven’t. The Valkyrie’s job is not to improve margins at Aston Martin, despite the price tag in the multiple millions. It won’t lose money, but it was never designed to be a big money generator, because we are only making 150 of them.
Als je het zo bekijkt zijn de hypercars dus eigenlijk daadwerkelijk een koopje voor klanten. Het verklaart wellicht ook waarom in het verleden, toen het klimaat minder vriendelijk was en de vraag naar hypercars veel kleiner, het bouwen van een hypercar een kansloos verhaal was. Je moet ontiegelijk veel geld voor zo’n ding vragen om er daadwerkelijk aan te verdienen. Gelukkig zijn er dezer dagen dus een paar Adyens, zodat we ons regelmatig kunnen verheugen op nieuwe über-bleppers (via Automotive News).
spykerboy zegt
Tja, is ook logisch enigszins, velen die het willen, ik ook alleen kan ik het (nog) niet….
woudloper zegt
– je hoeft er zelfs niet mee te rijden en kan ganser dagen pochen op Instagram.
Dit is volgens mij de belangrijkste reden want 1% rijdt daadwerkelijk serieus met zijn hypercar.
– ze zijn betrouwbaarder dan vroeger dus je kan er wat mee.
– geld op spaarboekjes brengt niks meer op dus investeer je best in iets anders.
Nuff said
fejjie zegt
Zag een tijd terug een filmpje van een of andere youtuber die om de 6 maanden met een nieuwe lambo of andere supercar reedt. Hij kocht ze als occasie met een paar km op de teller en verkocht ze weer voor ze op 10000 km zaten. Op het einde van het verhaal had hij na 6 supercars (over +-3 jaar), en alle kosten zoals inschrijving en verzekering inbegrepen, $1000 winst gemaakt.
iphonistvongates zegt
@fejjie: Uw vergeet de intervals onderhoud ontwijking mee te calculeren. Het ontwijken of vermijden van het betalen van het periodiek onderhouden van (zulke) auto’s is de reden dat kopers óf hun supercars een permanente lokatie geven in een garage óf net voor het bereiken van de interval de auto inruilen/verkopen.
mrbooz zegt
@iphonistvongates:
ik weet niet hoe het bij andere Supercar bouwers zit, maar bij Ferrari heb je het 7-Year Genuine Maintenance Program. Oftewel. 7 Jaar kostenloos onderhoud. Excl. Slijtage delen uiteraard.
p993 zegt
@fejjie: me reedt
woudloper zegt
@fejjie: weliswaar in the UK waar je veel minder tax en inschrijving moet betalen.
gwnbmw zegt
slechts 16 miljoen van de 7 miljard boven de 5 miljoen dollar? ik betwijfel het ten zeerste.
jaapiyo zegt
@gwnbmw: hij bedoelt niet iedereen die een vermogen heeft van vijf miljoen of meer, maar iedereen die vijf miljoen uit kan geven op dezelfde manier waarop jij en ik een zakje Duyvis Honeyroasted Peanuts gaan halen bij de supermarkt.
moveyourmind zegt
Dat er nog geen enkel merk op gekomen is om een hyper-SUV te bouwen.
Één die zo groot is dat je bijna een Rolls Royce Cullinan in de bagageruimte zou kunnen parkeren. En zo duur dat je als je er nog een paar Euro bijlegt de complete Bentley Bentayga fabriek zou kunnen kopen.
Zal ongetwijfeld een kaskraker zijn met het nieuwe rijk dat van gekkigheid niet meer weet wat ze met hun geld moeten doen.
pomoek zegt
@moveyourmind: https://www.autoblog.nl/dartz-aladeen-edition-10-stuks-gaat-weg-vanaf-500k zoiets?
JamesBond007 zegt
Vroeger hadden de rijken ook geen instagram om hun eenzame gevoelens te verbloemen naar anderen toe.
FieRo zegt
Ik zie allemaal jonge jochies met hun lambo’s etc. dagelijks spelen op jijbuis. Genoeg geld. Alsof het gratis is. Alex Choi, Stradman en matties etc etc. Blijkbaar is er dus genoeg geld om die speeltjes aan te schaffen.
FieRo zegt
@fiero: en ermee te raggen, dat wel weer.
technopatat zegt
Leuk artikel, maar ik bleef ‘aar 1 zinnetje in mijn hoofd horen: ooit waren ze van plan 250 McLaren F1’s te bouwen! Hadden ze dat maar gedaan, elke McLaren F1 maakt het toch net een beetje een betere wereld voor ons autoliefhebbers…
torsen zegt
@technopatat: Hadden ze dat maar gedaan inderdaad. Dan was McLaren ondertussen allang failliet geweest en was de kans groot dat de Senna nooit gebouwd was en collectief ons netvlies had aangerand.
bassx zegt
@technopatat: Volgens mij bedoeld @jaapiyo: 300 stuks en in de war is met de McLaren M6GT. Bruce McLaren wilde 250 GT exemplaren (straatversies) van de McLaren M6A maken. Van de F1 was het de bedoeling om er 300 te maken maar dit aantal werd nooit gehaald. In een interview met Ron Dennis over de McLaren F1 kwam volgens hem het success te laat omdat pas de verkoop op gang kwam na het winnen van LeMans en was er weinig belangstelling tijdens de introductie in ’92.
ikleesookoverautos zegt
Vrij logisch verhaal dus.
Gulli zegt
Het is allemaal de schuld van Amerika en andere derdewereldlanden! Die blijven maar geld bijprinten, dan verkopen die dingen wel ja.
pomoek zegt
Grappig dat hij zegt dat alle +5 miljonairs eigenlijk hetzelfde willen. Steek je boven het maaiveld uit met al je geld, ben je nog steeds een eenheidsworst.
mashell zegt
Tja, crisistijden. Vroeger ging met de privejet naar Nice en dan met de helicopter naar je boot in St. Tropez. Nu ga je gewoon net als Jan met pet met Ryanair naar Nice en verder met de auto.