Huh, wat? Is de Formule E beter dan Formule 1? Op sommige vlakken wel. Uiteraard kijken we ook wat er beter kan aan Formule E.
Het Formule E seizoen is inmiddels afgelopen. Voor het eerst heeft Autoblog de raceserie op de voet gevolgd, net zoals we met Formule 1 doen. Kleine correctie, grotendeels. Bij de Formule 1 zijn er zoveel interessante zaken die zich achter de coulissen afspelen, dat de sport ook buiten het seizoen om zeer spannend is.
Natuurlijk kunnen we heel erg makkelijk afgeven op de raceserie, want ze maken geen geluid (niet helemaal waar trouwens, maar dat terzijde). We vergelijken de sport graag met Formule 1, maar dat moet je eigenlijk niet doen. Qua vermogen, gewicht, snelheden, raceduur en type banen komt het niet in de buurt. Het is een sportformule klasse die het midden houdt tussen Touring Cars (stadscircuits) en Formule 3.
Na de sport een seizoen volledig gevolgd te hebben, hebben we een lijstje met dingen die we gaaf vinden en enkele dingen die beter kunnen en moeten. Of, als we een verschrikkelijk marketingcommunicatie-adviesbureau waren: een pluslijst en een, eh, ‘kluslijst’.
Pluspunten Formule E
we beginnen met de punten die erg leuk zijn aan de Formule E.
Fabrieksteams
Het grootste voordeel is het aantal fabrieksteams. Er rijden meer fabrieksteams mee in de Formule E, dan in de Formule 1. Logisch, want nu is de klasse nog relatief betaalbaar en je hebt positieve exposure. Voor de toekomst is dit alleen maar goed. Hoe hoger het niveau, hoe leuker de races kunnen worden. Denk aan de Britse toerwagen-kampioenschappen in de jaren ’90, daarbij had bijna elk merk wel een fabrieksteam. Het geeft de klasse simpelweg een hoger aanzien.
Steden
Er wordt gereden in de meest gave steden. Het leuke is dat je relatief eenvoudig een race kunt bekijken. Ook is het veel overzichtelijker, je ziet grotere stukken van de baan. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar als je 350 euro betaalt en heel in de verte 40 keer de Mercedes van Hamilton weer eens ziet winnen, gaat de lol er snel af. Buiten corona om, je kan eenvoudig een race bekijken tijdens een leuke stedentrip.
Grote namen
Ja, je kan de rijders afserveren als ‘het tweede garnituur’, maar daarmee doe je de Formule E coureurs ernstig te kort. Er zitten behoorlijk wat ex-Formule 1 coureurs in, zoals Stoffel Vandoorne, Jean-Eric Vergne, Pascal Wehrlein, Felipe Massa en Jerome d’Amborsio. Ook komen er serieuze coureurs uit andere klassen voorbij. Zelfs door de seizoenen heen komen er telkens betere rijders. De belangen zijn immers groter. Dit zorgt voor een veel interessantere raceklasse.
Techniek van jouw volgende auto
Een beetje in het verlengde van fabrieksteams, maar Formule 1 rijdt met oude techniek. Hybride auto’s waren interessant van 2000 tot 2010, tegenwoordig is het gemeengoed en zijn we al verder. De F1 moet juist een voorloper zijn en dat is niet het geval. Ja, de techniek staat nog in de kinderschoenen, maar juist in de sport kan de ontwikkeling enorm verbeterd worden.
Veel spektakel
In een Formule E-race is er over het algemeen wat meer spektakel. Een gedeelte is ‘gemaakt’ (zie kluspunten) en een gedeelte is inherent aan het concept.De auto’s rijden relatief dicht bij elkaar en er zijn veel inhaalmogelijkheden. Omdat het veld er groot is (er zijn meer Formule E teams dan Formule 1 teams), zorgt dat voor veel meer actie. De auto’s zijn grotendeels identiek, dus de kunst van de coureur kan doorslaggevend zijn. Ook slim: de races duren ‘slechts’ 45 minuten. In principe is het voor deze opzet meer dan voldoende. Als ze 300 km moeten overbruggen, gaat het een middag duren.
Niet zeker wie wint
Voortbordurend op het vorige punt, de winnaar staat niet helemaal vast van te voren. Het kan alle kanten op. Gedurende het seizoen is te zien dat DS Techeetah het telkens beter doet en dit seizoen waren ze ongenaakbaar. Maar zo’n overmacht als Mercedes in de F1 is het niet. Sterker nog, bij sommige races hadden bij DS Techeetah-coureurs het heel erg moeilijk en haalden ze ternauwernood punten.
Er doen twee goede Nederlanders mee
“Als liefhebber van de sport moet je altijd kijken. Als je geen F1 keek voor 16 mei 2016, ben je geen echte kenner en al helemaal geen echte fan.” Tsja, allemaal leuk en aardig, maar als er Nederlanders mee doen is het gewoon leuker. Dat is met voetbal zo, dat is met Formule 1 het geval en met Formule E ook. Zowel Robin Frijns en Nyck de Vries doen mee en beide heren scoren behoorlijk goed. Sterker nog, ze zijn eigenlijk altijd wel vooraan het veld te vinden. Dit zegt uiteraard ook wat over het niveau van de Nederlandse inbreng. Het maakt het kijken naar de races leuker.
Verbeterpunten Formule E
Uiteraard is de Formule E niet perfect. Ondanks de potentie zijn er wel degelijk onderwerpen die beter kunnen. Een gedeelte ligt aan de techniek, aan de andere kant omdat de raceserie nog vrij jong is. Desalniettemin zijn het wel dingen waar de fan mee geconfronteerd wordt.
Te onvoorspelbaar
Waarschijnlijk was het afgelopen seizoen een kantelpunt. Want de Formule E is soms wel té onvoorspelbaar. Het is vreemd dat de Porsches het ene moment vooraan rijden en het andere moment nergens voorin te vinden zijn. Ook Maximilian Günther (BMW i Andretti) is een fenomeen: hij wint of hij finisht niet, lijkt het wel. Die mate van onvoorspelbaarheid geven de sport nog teveel een flipperkast-sensatie.
Groot niveau verschil tussen teams en coureurs
Het verschil in team aanpak is groot. Dat komt voornamelijk nu er meer en meer fabrieksteams meedoen. Mercedes en Porsche zijn serieuze teams die uiteindelijk zoveel mogelijk races willen winnen. Maar je ziet dat sommige achterhoedeteams helemaal niet in de buurt kunnen komen. Maar dat hoort bij een gemotoriseerde sport, de strijd tussen de merken en teams onderling is ook een dimensie. Het verschil in kwaliteit qua coureurs is al veel te groot. Gelukkig zien we dat telkens betere coureurs meedoen aan Formule E. Dat verhoogt het aanzien van de klasse enorm. Tegelijkertijd is het dan ook leuker om te kijken.
Geen ‘echte’ banen
Leuk dat zo door steden rijden, maar daar is een reden voor. De techniek van elektrische auto’s staat in de kinderschoenen. Als je heel voorzichtig bent, kun je er ver mee komen, maar in de sport is het lastig. Heuvels, lange bochten, grote circuits, hoge snelheden: het is technologisch gezien nog niet mogelijk. De leukste baan tot nu toe is Mexico, waarbij er ook gedeeltelijk gereden wordt op het Formule 1-circuit. Uiteindelijk moeten de Formule E wagens gewoon een uur voluit kunnen racen op een ‘echte’ baan. Aan de andere kant: we zijn wel heel naïef door te denken dat Formule 1 coureurs wel voluit rijden gedurende de gehele race.
Te lage snelheid
In het verlengde van ‘voluit’ rijden komen we uit bij snelheid. Waarschijnlijk dat wij de grootst mogelijk moeite hebben om een Formule E auto hard te laten rijden. Waarschijnlijk ervaren we een enorm gevoel van snelheid, temeer smalle stratencircuits dit vergroten. Maar de knalharde allweather banden, het hoge gewicht en het lage vermogen van 300 pk is nog aan de bescheiden kant.
Fanboost
Er zijn diverse manieren om een voordeel te kunnen hebben ten opzichte van een andere coureur. De eerste is simpel: als je spaarzaam om gaat met de batterij, kun je aan het einde meer druk zetten. Iets dat Robin Frijns op Tempelhof liet zien. De tweede methode is Attack Mode, waarbij je tijdelijk 16 pk er bij krijg. Je moet dan onder een denkbeeldig lint rijden. Het is net even te veel Mario Kart en draagt niet bij aan de professionele stappen die Formule E nu maakt. Op zich is het wel een goede om een powerboost te hebben, maar dat je deze moet activeren door de buitenbocht te maken, nee. Het allerergste is fanboost. Dat is gewoonweg te veel marketing. Het draagt niets bij aan de sport. Via SMS kan iemand tijdelijks iets sneller.
Is Formule E de moeite waard?
Dan nu het slotstuk: is het aan te raden om Formule E te kijken? Jawohl. Kijk, het is niet het niveau van Formule 1 en het zal nog wel even duren voordat het zover is. Maar kijk even waar deze klasse een paar jaar geleden stond en waar deze nu staat.
Ondanks de ietwat ‘prikkelende’ kop hoeft het overigens geen of-of te zijn, maar kun je gewoon en-en doen. Je kan beide klassen gewoon volgen. Tel daarbij op dat we Indy 500 (deze avond!) en Le Mans dit jaar hebben en we kunnen stellen dat het qua sporten behoorlijk goed gesteld is voor de petrolhead. Zie het zo: het is een leuke aanvulling op een mix van diverse autosporten en er zit enorm veel potentie in.
Dan is het woord nu aan u, waarde lezer: wat vond jij leuk aan het Formule 1 seizoen? Wat vind jij dat beter kan? Of zijn er elementen uit andere (race-)sporten die de organisatie mag overnemen? Laat het weten, in de comments!
capri288 zegt
Ik kan het niet serieus nemen als de kijkers thuis met een sms-je een auto harder kunnen laten rijden. Dit heeft niets met sport te maken.
flutterby zegt
@capri288: dat is niet veel anders als een Ferrari die voor hun aanwezigheid in de F1 beter beloond worden dan andere teams hun totale budget is.
capri288 zegt
@flutterby: heb je helemaal gelijk in. Vind ik ook een belachelijke situatie. Maar dat extra budget weten ze niet echt in resultaat op de baan om te zetten terwijl fanboost een meteen zichtbaar resultaat op de baan geeft.
karaya zegt
@flutterby
Ferrari doet als enige team vanaf het begin mee. (in voor- en tegenspoed) Je kan dus stellen dat ze de sport voor een deel gemaakt hebben tot wat het nu is. Daar moet iets tegenover staan.
futse zegt
@karaya: je zou ook kunnen zeggen dat iedereen volgens dezelfde regels het spel moet spelen. Maakt niet uit hoe lang je al meespeelt
karaya zegt
@futse
Dat lijkt me niet eerlijk. Andere merken stappen in als het ze zo uitkomt. Dat moet je natuurlijk niet aanmoedigen door elk team eenzelfde zak met geld te geven.
toniominestrone zegt
Leuk voor coureurs die net niet goed genoeg zijn voor de echte top.
lotuselises2 zegt
@toniominestrone: wat is de echte top volgens jou dan?
shibby zegt
Ik vind dat de organisatie teveel lapmiddeltjes gebruikt om het enigszins op te fleuren zoals de fanboost en die inhaalstroken in de buitenbocht. Daarnaast vind ik het “motorgeluid” erg irritant.
tvklarenbosch zegt
Het is geen autosport, maar een IRL computerspel
mashell zegt
@tvklarenbosch: is dat niet erg veel eer voor de Formule E? Dan zou het de F1 al ruim voorbij zijn in amusementswaarde.
Specht zegt
Formule Echtniet.
Ik wil zelf nooit een elektrische auto. En ik wil ook geen elektrische raceauto’s zien racen. Iets met petrolhead.
Als Ajax ineens gaat spelen met cyborgs/robots dan hoef ik dat ook niet meer te zien. :)
Wat mij betreft is het allemaal nog steeds een grote hype, en rijden we alsnog gewoon op benzine/diesel over 50 jaar.
Eventueel in de vorm van aanvullende hybride of waterstof techniek, maar niet 100% elektrisch.
100% elektrisch rijden is simpelweg niet beter voor het milieu, dat is echt een sprookje, en in grote delen van de wereld, zeg 90% van de landen, is de infrastructuur er niet voor geschikt, en is er geen geld om die infrastructuur wel geschikt te maken.
snowbird zegt
Helemaal gelijk…electrisch rijden is leuk voor in de stad…maar waar ik bijvoorbeeld woon (Canada..)..zijn de afstanden zo groot…100 km is niks ..500 km is niks..en in de winter tot min 40 C…die batterijen kunnen het niet lang volhouden …laadpalen in the wilderness…dat bestaat niet en zal nooit kunnen..je kan in sommige gebieden wel een paar uur rijden ..wil je een auto tegenkomen….je komt eerder een beer tegen…
pomoek zegt
Een kilometer elektrisch rijden levert minder co2 op. Dat is fijn. Feit blijft dat we zelfs als we alle kilometers elektrisch gaan afleggen nog steeds te veel co2 produceren. Om dan maar rond te blijven rijden op dinosauriërs sap is natuurlijk onzin. De oplossing is minder transport en vervoer kilometers, en voor de km die er worden gemaakt duurzame energiebronnen gebruiken.
Richmond zegt
@Specht: waterstof is nog steeds elektrisch. Waterstof moet ook opgewekt worden en naar tankstations worden gebracht. Alleen omdat er uit de uitlaat pijp alleen maar vocht komt en je het kunt tanken maakt het nog geen betere oplossing. ik zie ook het liefst alleen maar benzine auto’s, maar het is niet de realiteit. Over 50 jaar is niet alles elektrisch dat is onbetaalbaar. Maar dat er over 15 jaar alle nieuwe auto’s bev zijn, zie ik wel gebeuren. En dat is niet tegen te houden. Benzine wordt voor liefhebbers.
lekbak zegt
@Specht: het enige wat waar is, is dat 100% elektrisch niet overal op de wereld haalbaar is. Verder is het wel degelijk veel schoner en wil je voor het milieu dus elektrisch rijden waar het kan en op een andere stof rijden waar het moet. In west Europa is elektrisch gewoon haalbaar voor iedereen en in elk land. Niet vandaag, niet morgen maar wel over een aantal jaar.
lotuselises2 zegt
@Specht: spreek jou over 20 jaar wel weer. Ditzelfde zeiden ze in 1870 ook over de stoomtrein.
vaakbenjetebang zegt
… er zijn maar verdomd weinig mensen die zelf een stoomtrein gekocht hebben, hoor. Flauwe grappen terzijde: je hebt gelijk. Over een jaar of 20 ziet de wereld er qua auto’s heel anders uit dan nu en kun je nog zo hard ‘ikke niet’ roepen, maar zul je er niet aan ontkomen.
rob5nismo zegt
Ik ben het eens met het mario kart gehalte van de races geef die gasten dan gewoon een overtake button dat ze het naar eigen inzicht kunnen gebruiken
Robert zegt
Die attack mode is op zich te vergelijken met de DRS in de Formule 1, maar de wijze waarop deze wordt geactiveerd is ronduit hilarisch. Evenals de ‘fanboost’, dat is echt het meest bizarre wat ze ooit hebben kunnen verzinnen. Stel je voor dat ze dat in de Formule 1 ook zouden doen; dan zou Verstappen, met z’n grote fanbase, geen enkel probleem meer moeten hebben om de Red Bull naast de Mercedes van Hamilton te brengen.
net10 zegt
De Attackmode vind ik een goed idee, de Fanboost vind ik een slecht idee. Ik vind het zelf een leuke raceklasse omdat de auto’s erg aan elkaar gewaagd zijn, en veel ingehaald wordt. De auto’s kunnen ook dicht achter elkaar rijden. De Formule 1 is soms slaapverwekkend omdat Mercedes vrijwel het hele veld zoek rijdt, en er weinig wordt ingehaald.
karaya zegt
Ik dacht dat het seizoen nog moest beginnen.
barry355gtb zegt
De grote makke van de FE zijn simpelweg de stratencircuitjes, de irritante piepgeluiden en het feit, dat er veel leukere racesport te zien is op Ziggo Sport Totaal. Racen op een circuit is echt een stuk beter en leuker.
herve11f zegt
Laat ze eens op een F1 circuit rijden op dezelfde dag als de F1. Ik zal daarna beslissen wat ik goed vind.
fordje zegt
Bouw een auto die zichzelf oplaad tijdens rijden dus meer stroom dan het verbruikt… Je kan mij niet wijs maken dat daar geen techniek voor bestaat of iemand die dit kan uitvoeren.
Richmond zegt
@fordje: dan krijg je soort skeletric
lekbak zegt
@fordje: jaja, juist… hoe lang heb je hier over nagedacht?
tenaci zegt
@fordje: zoek een op ‘perpetuum mobile’ en de eerste twee wetten van thermodynamica. Succes!
Rick-dos zegt
“Ja, je kan de rijders afserveren als ‘het tweede garnituur’, maar daarmee doe je de Formule E coureurs ernstig te kort. Er zitten behoorlijk wat ex-Formule 1 coureurs in, zoals Stoffel Vandoorne, Jean-Eric Vergne, Pascal Wehrlein, Felipe Massa en Jerome d’Amborsio.”
Ik begrijp even niet hoe we ze ernstig te kort doen door ze tweede garnituur te noemen? Die namen zijn toch ook tweede garnituur? Of heb ik iets gemist en zijn het allemaal wereldtoppers?
De sport heeft potentie maar dan moeten ze zichzelf wat serieuzer gaan nemen. De plekken waar ze racen heeft naar mijn mening veel meer potentie dan veel F1 circuits. Ik bedoel racen met NY skyline, Rome of Parijs als achtergrond heeft de potentie om een gave ambiance te maken. Alleen dan leggen ze circuits aan die meer gemaakt zijn voor demonstratieraces dan echte races. Daarbij komt ook nog dat je vaak niet een doorhebt dat ze in NY, Rome of Parijs racen.
Ze moeten idd dat soort infantiele geintjes als fanboost en powerboost (of hoe het ook heet) loslaten. Als de sport het dan echt nodig heeft, maak het dan onderdeel van het racen zoals DRS dat ook is. Bepaal stukken op het circuit waar men de extra boost mag gebruiken om inhalen mogelijk te maken.
En laat dat spec racing veel meer los. Laat fabrikanten met eigen concepten komen. Maakt het ook veel interessanter om te zien wat ze kunnen bedenken.
willeme zegt
@Rick-Dos: De formule 1 heeft slechts plaats voor 20 coureurs. Anders gezegd: er zijn genoeg degelijke coureurs. net als in andere raceklasses. Sterker nog, gezien he niveau van de sport vind ik het niveau van de rijders behoorlijk hoog, wat aangeeft hoe serieus deze klasse zou kunnen gaan worden.
Rick-dos zegt
@willeme “degelijke coureurs” is synoniem voor “tweede garnituur”.
Ligt het aan het niveau of is er buiten F1 niet echt veel alternatieven voor dit soort coureurs?
lotuselises2 zegt
@Rick-dos: definieer wereldtopper. Zijn allemaal coureurs die in de opstart klassen veel gewonnen hebben. Er is meer in de autosport dan alleen F1. Daarnaast heeft zo’n beetje het halve veld F1 gereden en dan hoor je dus bij de wereldtop. Of ben je alleen een wereldtopper als je Hamilton of Alonso heet?
Rick-dos zegt
@lotuselises2 Maldonado heeft ook F1 gereden ga jij me nu echt vertellen dat hij bij de wereldtop hoort?
Als het allemaal wereldtoppers zijn dan zouden ze niet in FE rijden maar zouden ze nog in F1 rijden. Van Doorne was een groot talent in de opstartklassen maar was niet goed genoeg voor F1. Als hij dat wel zou zijn dan zou hij nu nog in F1 rijden. Talent wordt herkent en erkent.
lotuselises2 zegt
@Rick-dos: met deze redenering zouden er volgens jou dus maar een handvol talenten op de wereld zijn. Dat is gewoon niet correct, er is meer dan alleen F1 in motorsport. Er zijn coureurs die in bepaalde raceklassen beter tot hun recht komen dan in andere klassen. Alonso gaat die Indy500 nooit winnen, terwijl hij in de F1 wel succesvol was. Voor een Takuma Sato geldt het omgekeerde. Oftewel het zegt allemaal niet zo veel. F1 is vooral op het juiste tijdstip in het juiste team zitten. Over Maldonado gesproken, ja deze kerel heeft echt wel talent, werd gewoon GP2 kampioen, versloeg daarbij Oa Perez en Bianchi, won daarnaast nog een F1 race. Dat hij een brokkenmaker was ontken ik overigens niet. Juist in de opstart klassen kun je talenten vergelijken, in de F1 gaan de vergelijkingen niet meer op…
ronnys zegt
Dus een Stroll, icon en Latifie zijn grotere talenten al De Vries, Frijns en Van Doorne?
Alleen talent is niet altijd voldoende om het te redden in de F1.
Goed en connecties zijn zeker zo belangrijk!
torsen zegt
Juist de techniek waarom het draait bij elektrische auto’s is in alle auto’s hetzelfde.
Dus technologische ontwikkeling door concurrentiestrijd is er ook nog niet.
Dat maakt het uiteraard weer duurder. Maar dat hoort bij ontwikkeling.
oranginas zegt
Mij gaat het vooral om de zin “Maar kijk even waar deze klasse een paar jaar geleden stond en waar deze nu staat.”. En dit is maar al te waar: Vergelijk het met andere klassen en je ziet dat de FE een gigantische groeipotentie heeft. De auto is nog steeds aan het evolueren (de volgende versie laat minder botsauto spelen toe en heeft weer meer kracht) en ze kunnen proefballonetjes loslaten zoals fanboost en attack zones. De fanboost ben ik minder fan van, maar in alle races die ik heb gezien heeft het eigenlijk nooit een rol van betekenis gehad, behalve misschien voor een laatste puntje, als je hiermee wat interactie met de fans maakt, zo zij het dan maar.
De circuits mogen zeker wat meer glamour krijgen, maar kijk hoe snel ’t is gegaan: Het was een paar jaar geleden ondenkbaar dat steden races in de binnenstad zouden toelaten, ik denk dat dit wel goed komt op den duur. De banen zijn soms erg smal (vorig jaar Bern was een drama) en daardoor totaal niet spannend, maar gelukkig komen er continu nieuwe banen bij, een veel kleinere investering dan een echt circuit zoals de Formule 1.
Ik denk dat de F1 op den duur wel zal moeten samenwerken met de FE (de FE heeft van de FIA alleenrecht op dit type elektrische races gekregen, dus ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen). Niet fossiele (afhankelijk van wat ’t echt gaat worden) brandstoffen hebben gewoon de toekomst, alleen al vanwege wetgeving die echt niet teruggedraaid gaat worden en milieuzones (zeker in Europa, toch een van de grootste afzetmarkten). Autofabrikaten zullen voor het grootste percentage non-benzine/diesel auto’s gaan produceren, de rest blijft erbij voor langen met of zonder net of met extreem lange afstanden, een beetje zoals men nu ook nog altijd oude Golfjes bouwt in Zuid Amerika.
De FE heeft meer dan genoeg verbeterpunten, maar in deze korte periode heeft het laten zien te kunnen groeien en vernieuwingen. En daarnaast: het is voor nu en+en, dus geniet er van! Want wie weet wat er gaat gebeuren als de Hypercars van het WEC geen succes zijn, net zoals de reboot/samenwerkingen die het DTM/Sportscars plant. Dan krijgen we wel een heel schraal raceaanbod, en daar zit denk ik geen enkele racefan op te wachten.
jaapiyo zegt
Robin Frijns himself zei vrijdag dat ‘ie DTM veel leuker vindt dan FE omdat FE vanaf de eerste ronde tot de laatste ronde om energie sparen gaat. Tsja…
Let wel, ik hoop dat FE ooit echt gaaf wordt, want de kans is toch aanwezig dat F1 sterft. Maar voor nu kijk je IMHO naar iets wat nog lang niet klaar is voor primetime en vooral gepusht wordt door fabrikanten omdat dat voor hun een goedkope manier is om groene PR te scoren met wat plaatjes in folders enzo.
ronnys zegt
Tja, dan heeft Frijns dus ook niks te zoeken in de F1, daar zijn ze in de kwali ook 5-8 seconden sneller als in de race, dus de hele race aan het brandstof en banden sparen.Het gaat nog steeds hard, maar ze zijn net als de FE de hele race aan het inhouden.
Toch leverde de FE veel leukere races op om naar te kijken!
In de F1 kan je er allen op het recht stuk met open DRS voorbij zonder ook maar iets wat op uitremmen lijkt. Tenminste voor 90% van de acties. Hoe saai wil je het hebben!!
dacija zegt
Formule E, leuk om naar te kijken maar laat in de essentie veel te veel steken liggen. Ik ben van mening dat in de autosport de beste auto/ coureurs combinatie een kans moet maken om te winnen. En in de formule E is dit niet het geval. Het hele kwalificatieconcept met groepen waarin de leiders in het WK op sommige circuits geen kans maken om binnen de top 10 te starten is een kunstmatige manier het spannender te maken. Tuurlijk, motorsport moet spannend zijn, maar als de wereldkampioenschapsleider constant in de middelmoot moet rijden als handicap voor zijn goede prestaties dan komt het talent van deze coureur niet tot zijn recht. De consistentie in de hele serie is ver te zoeken, en als serie moeten ze wat meer een balans vinden tussen de voorspelbaarheid van de formule 1 en de wikkelkeur van de huidige formule E. Daarnaast ga ik geen woorden vuil maken over fanboost, dat deze nog bestaat is een wonder..
Een ander aspect waar ik me aan stoor is dat Formule E in de markt wordt gezet als een ontwikkelingsplatform voor elektrische auto’s. De enigste ontwikkelingsvrijheid in de Formule E is de aandrijflijn, terwijl in de geëlektrificeerde auto hier niet de meeste winst valt te behalen. Massa geproduceerde elektromotoren zijn al tientallen jaren uitontwikkeld door niet Automotive applicaties (locomotieven, vorkheftrucks, productiemachines etc). Natuurlijk zijn de fabrikanten extreem vindingrijk met de aandrijflijnen, maar net als in de formule 1 zijn dit zulke dure onderdelen dat de road relevance hiervan ver te zoeken is. In de praktijk valt de meeste winst te behalen in de ontwikkeling van accu’s. En dit zijn nou net de onderdelen welke gelijk zijn voor elke fabrikant. Kostentechnisch is dit logisch, maar dat geeft het hele ontwikkelingsaspect toch geen tot weinig waarde. Wat formule E in feite is is enkel een marketingsplatform.
Daarnaast is het wel goed dat er zoveel fabrikanten mee doen aan de serie. Tot eigenlijk dit jaar hadden deze alleen wel de neiging hun “eigen” fabriekscoureurs te gebruiken. Kijk maar Neel Jani, Alexander Sims, Gary Paffet, Nicolas Prost en Daniel Abt. Deze kregen door bestaande relaties met fabrikanten wat dat betreft de zitjes in hun schoot geworpen, waarbij sommige teleurstelleder waren dan anderen. Dit ging daarbij ook ten koste van andere meer talentvolle coureurs. Gelukkig is de serie competitief geworden en is van deze coureurs alleen Alexander Sims over. En die heeft ook aangetoond uit het juiste hout te zijn gesneden.
Ik vind het leuk om naar te kijken, maar toch ergens een beetje te “kunstmatig” om echt motorsport te zijn. Daarnaast is het goed te zien dat het veld aan coureurs per jaar meer competitief wordt. Ben heel benieuwd waar het over 10 jaar is!
ericd zegt
Welnee. Ik vind al die afgebakende banen heeeeelemaal niks. Circuits willik zien. Wel een competitievere klasse. Aanrader misschien om Formula E voorafgaand aan een F1 of F2 te doen?
#ingrid zegt
✅Positief:
Ik vind die fanboost juist grappig. Het geeft wat meer dynamiek aan het spel. En via de app creeër je betrokkenheid van het publiek bij de coureurs. Commercieel. Maar ook wel een leuk aspect.
❌❌Zeer negatief en een echte reden om niet te willen kijken:
Het ongelofelijk nare geluid van de auto’s. Het lijkt een zwerm zoemende vliegen die voorbijraast. Echt, serieus. Dat moeten ze voor de tv-uitzendingen beter wegfilteren of ze moeten proberen om het geluid van de motoren te verbeteren. Zeer onprettig.
❌Negatief:
De banen zijn voor de tv zeer oninteressant. Het enige dat je ziet is een muur waartussen de auto’s racen. Van de omgeving zie je niks. Die leuke steden die jullie noemen, daar heb je aan de buis niks aan.
paulvtec zegt
Formule E is een moetje, daarom slaat het niet aan. Formule 1 is geboren uit passie en dat zegt alles wat er mis is met de sport Formule E.
willemveenstra zegt
Ze rijden op smalle korte straten circuits. Op echte circuits is het helemaal een saaie bedoening. Tribunes zitten alleen familieleden. Racefans zitten bij andere raceklassen.
sizedoesmatter zegt
Wasmachinemotoren eruit en ‘good old’ benzinebeesten erin!
Brullen, stinken, branden en soms opblazen. Lekker gassen dus ipv kwh-racen!